Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melrovers

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:22

Bij het paard van mijn dochter (en dat paard wordt echt helemaal gek van dazen en trekt ze ook echt aan) werkt de deken heel goed. Ik vind deze een aanrader.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:01

De Bladelse dazen (slechts luttele kilometers onder melrovers) gaan er in elk geval wel onder - die kruipen zelfs onder zo'n masker -:(-

Cambiar - een paard heeft afgezien van het haar, dezelfde huid als een mens - als jij aan het werk bent, waar zweet je dan harder? Daar waar je T-shirt ruim hangt, of waar hij strak tegen je aan ligt (broeksband, schouderbladen)

Over wol warm of niet: De nomaden in de woestijn dragen vele lagen wollen kleding over elkaar - dan blijft de huid op die temperatuur en niet zo bloedverziekend heet als daar buiten.
Absorberende pads worden vervelend nat op de huid, met wind koelt dat af en veroorzaakt juist problemen. Wol laat de huid niet te snel afkoelen en neemt zelf geen vocht op, maar laat het verdampen. Hi Tech dekjes zoals HAF kunnen het zweet en de warmte ook (te) snel afvoeren. Dit kan vervelend uitpakken als de omgevingstemperatuur koud is. Ook te snelle afkoeling zoals bij een dekje dat zweet opneemt. (denk weer aan je T-shirt - niks vervelender als een bezweet T-shirt dat snel afkoelt in de wind)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:24

Buitenzinnig schreef:
De Bladelse dazen (slechts luttele kilometers onder melrovers) gaan er in elk geval wel onder - die kruipen zelfs onder zo'n masker -:(-

Cambiar - een paard heeft afgezien van het haar, dezelfde huid als een mens - als jij aan het werk bent, waar zweet je dan harder? Daar waar je T-shirt ruim hangt, of waar hij strak tegen je aan ligt (broeksband, schouderbladen)

Over wol warm of niet: De nomaden in de woestijn dragen vele lagen wollen kleding over elkaar - dan blijft de huid op die temperatuur en niet zo bloedverziekend heet als daar buiten.
Absorberende pads worden vervelend nat op de huid, met wind koelt dat af en veroorzaakt juist problemen. Wol laat de huid niet te snel afkoelen en neemt zelf geen vocht op, maar laat het verdampen. Hi Tech dekjes zoals HAF kunnen het zweet en de warmte ook (te) snel afvoeren. Dit kan vervelend uitpakken als de omgevingstemperatuur koud is. Ook te snelle afkoeling zoals bij een dekje dat zweet opneemt. (denk weer aan je T-shirt - niks vervelender als een bezweet T-shirt dat snel afkoelt in de wind)

Is dat freezingeffect? Ik geef opleiding trekking en ski kledij en vernoem dit fenomeen om de werking van m'n ademend ondergoed/t-shirts uit te leggen.
Eerste moment blijf je nog even doorzweten na de inspanning, maar dan gaat je lichaamstemperatuur sterk afkoelen (na zo'n paar minuten) omdat er warmte onttrokken wordt aan de huid tijdens het verdampen van het zweet omdat bvb een katoenen ondergoedje de katoenvezel vocht tot in de kern opneemt (dus mantel plus kern neemt het vocht op) en dus niet snel droogt en langer nat blijft op de huid waar door er veel warmte onttrokken wordt aan het lichaam om al dat zweet te laten verdampen. Daardoor kun je ziek worden.

Een nauw aansluitend t -shirt uit polyamide met stretchvezel, waarvan de mantel van de polyamide vezel zelf geen vocht opneemt (synthetisch), de huid warm houdt zodat er een luchtlaagje gecreeërd wordt, maar wel het zweet door laat (het sluit aan en door de warmte van je lichaam droogt het zweet sneller op) waardoor je lichaam droog blijft, is het beste tegen het freezing effect syndroom, nog beter en natuurlijk is merino-wol met dezelfde werking (als je het onder kledij draagt).
Als je het ondergoed als T-shirt draagt, dus geen kledij erover, dan is een stof die vocht absorbeert en nog sneller afvoert het beste. Doordat het weefsel gedeelte tegen het lichaam fijner geweven is en aan de buitenkant is het weefsel breder/grover geweven (double face) zodat het zweet dan in conische vorm aan de oppervlakte breder en sneller verdeelt wordt zodat het beter kan verdampen (meer zweet aan de kant va de huid opgenomen en aan de oppervlakte wordt het over een groter oppervlakte verdeeld voor snellere verdamping). Dus wellicht is een vezel die extra vocht opneemt onder iets (kledij of zadel) niet zo geschikt omdat er ook te snelle vochtopname is en niet genoeg weg kan waardoor er weer sneller afkoeling ontstaat?

Dus katoen zal wellicht hetzelfde effect hebben bij het paard, of een pad dat nat wordt maar niet snel droogt? Ik heb geen verstand van de werking van dekjes, dus ik vind dit wel interessant.
Ik denk dus, omdat het pad onder een zadel gebruikt wordt, dat het geen pad mag zijn die snel vocht afvoert omdat het dan te nat wordt en teveel afkoelt, maar een pad dat zelf geen vocht opneemt maar wel toelaat om de warmte/zweet te laten verdampen (ik denk hier dus even na terwijl ik het neertik....)

Don, vind jij het rendierpad ok? Of is wol van het schaap beter (zoek even op of Merinowol bestaat in deks...)? Ik moet wel zeggen dat ze licht vochtig was, maar niet kletsnat....
Met wat rijden de mensen uit de endurance dan eigenlijk?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:53

Ik weet niet of het een naam heeft, het is mij alleen uitgelegd door mensen die endurance reden met Torsion zadels en de relatie tot het benodigde dekje.... :D

De Christ producten (dus ook de dekjes) zijn van Merino schaap... hoef ik verder aan jou niets meer uit te leggen ;)

Ik heb niet voldoende vakkennis om te weten of Rendier "het" beter doet dan een schaap.

In de endurance zie je wol en vocht- / warmte afvoerende synthetische materialen naast elkaar gebruikt worden. Ik denk dat de keuze afhangt van de persoon, het paard en de omstandigheden. Ook daar ben ik helaas niet helemaal thuis in.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 00:00

Dan ga ik eventjes een ander pad maken om bij warmer weer te gebruiken en te vergelijken met het rendiervel. Pure wolvilt van bij de Viltmannen, anatomische uitgesneden zoals de grandeur met verluchting aan de ruggegraat http://www.greendistance.nl/data/Image/Corrector/cont-ultra-up(244px).jpg en stuk Merinowol aan de achterkant onder zadel en map om correctorpad in op te bergen.
http://www.greendistance.nl/data/Image/Corrector/aussie-bottom(244px).jpg
Deze van corrector zelf kosten 120 euro, heb zo'n pad gehad. De fleece is van slechte kwaliteit en de wol onderaan is nep. Voor dat geld maak ik een betere.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 00:39

Wat een project, Cambiar! :oo

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 03:09

Ik baal. :\ Omdat Hátid tegenwoordig heel erg aan het uittesten is geslagen, wou ik graag iets steviger hebben dan de Iberica. Nu heb ik een Trekker True Talent-testzadeltje van iemand die echt wel vlakbij zit, ding zit heerlijk, pony tölt als een tierelier, alleen... Het blijft niet liggen ! Ze is zo rond, dat het ding gewoon naar links of rechts draait, al naar gelang onze menigsverschillen. :D Dat is nog erger dan geen houvast te hebben op de Iberica (ze hangt tegenwoordig wel erg het varken uit als ze haar kuren krijgt, ze is zo verdomde lenig dat ze zich in de meest rare bochten wringt).

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 04:08

He, dat komt me bekend voor, hier nog zo'n lenige snelle ijslander.
Andere singel? anti schuifmatje eronder?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:37

Euh... Wat is een anti-schuifmatje ? Voor in de douche ken ik dat. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:11

Waarschijnlijk datzelfde, maar dan op je paard leggen :P

Voor in de badkamer zijn ze vaak ook van Sympanova :P

Maar waarom zit je niet stevig in de Iberica dan? Over het algemeen kun je vaak steviger zitten (beter de bewegingen van je paard volgen) op een zacht en soepel iets dat dicht bij je paard blijft dan op zo'n hard knobbeltje dat als een dromedarisbult bovenop je paard ligt.

Ik ben gek op Barefoot hoor, maar ik heb nu de keuze uit een nieuwe Arizona met dijwrongseatsaver die gewoon goed stabiel ligt, of een Christ Butterfly die schuift....en omdat de Arizona nog zo nieuw en stug is pak ik toch liever de Butterfly als ik een iebelig paard verwacht of een spannend rondje ga maken, simpelweg omdat ik daarmee veel meer "in" het paard zit en zo heerlijk veilig opgesloten zit tussen de hoge vormdelen. Dat mis ik overigen ook bij de Iberica, daarbij zijn die vormdelen veel lager en harder en zit je lang niet zo lekker zacht in "opgesloten".

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:32

[quote="Cambiar"]Dan ga ik eventjes een ander pad maken om bij warmer weer te gebruiken en te vergelijken met het rendiervel. Pure wolvilt van bij de Viltmannen, anatomische uitgesneden zoals de grandeur met verluchting aan de ruggegraat http://www.greendistance.nl/data/Image/Corrector/cont-ultra-up(244px).jpg en stuk Merinowol aan de achterkant onder zadel en map om correctorpad in op te bergen.

Ik gebruik deze vilten "sock" met Corrector onder mijn Malibaudzadel. Bevalt mij en mijn paard uitstekend. Ik moet wel zeggen dat ik niet in de ergste hitte rijd en vooral veel stapwerk (en klimwerk) doe.
Laatst bijgewerkt door 10tje2 op 06-08-12 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:42

Ik zag wat vragen langs komen over de Amigo Pro Rider vliegendeken... Ik heb deze ook :j
Rij er elke dag mee in het bos, ideaal ding. Kan hem iedereen aanraden +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:45

Ik vind daarvan de klikgespen een beetje...vreemd...

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:54

Anoniem schreef:
Ik vind daarvan de klikgespen een beetje...vreemd...

Van de vliegendeken ?? Zitten geen klikgespen aan hoor..
Alleen klittebandsysteem

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:54

Citaat:
Maar waarom zit je niet stevig in de Iberica dan? Over het algemeen kun je vaak steviger zitten (beter de bewegingen van je paard volgen) op een zacht en soepel iets dat dicht bij je paard blijft dan op zo'n hard knobbeltje dat als een dromedarisbult bovenop je paard ligt.

Zo'n bult is de True Talent nou ook weer niet ;) Maar "geen zweetbladen" maakt wel dat iets wat minder houvast heeft op het paard. (dat zou dus ook op kunnen gaan voor jouw Butterfly op Rena - is allemaal uiteraard afhankelijk van beestje en ruiter) Het "nadeel" van de Trekkers is dat de kussens heel glad zijn (is met de meeste zadels zo) maar dat zou je op kunnen lossen door een Grandeur met zo'n rubberig bovenkantje te nemen. Overigens vind ik onze True Talent minder schuiven als hij op een Christ dekje ligt...... En correct aansingelen help ook :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:10

Daarom noem ik het ook geen bult, maar een knobbeltje :P

Vergeleken met een lamsvellen "kleedje" dat de rug helemaal volgt is een steviger zadel gewoon een knobbeltje dat er meer bovenop ligt :)

Kan uiteraard ook juist fijn zijn, maar in het kader van centrifugaal-krachten waarmee je van een ineens omdraaiend of opzij springend paard afgeslingerd dreigt te worden is het wel handiger als je wat meer direct met je billen aan het paard gekoppeld bent i.p.v. voornamelijk aan het zadel, durf ik uit ervaring wel te zeggen :P

En verhogingen tegen je bovenbenen helpen daarbij ook enorm om je net wat extra grip te geven zodat je er niet voorover af getorpedeerd wordt als je paard ineens vol in de ankers gaat voor een eng plekje in het gras :')

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:15

DromedarisBULT, las ik toch? :+

Maar ik ben het met je eens dat je op zo'n pannenkoek met verhoogde voor- en achterkant steviger zit dan op een stugger (boomloos) zadel.

Een hoger achterkantje help ook bij vanuit stap optrekken tot 50km/uur vanwege een draakje in de struikjes }>

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:21

Dromedarisknobbeltje klinkt ook zo raar :P

Bij sabeltandtijgers achter scheef hangende brandnetels werkt het ook goed :j

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:06

10tje2 schreef:
Cambiar schreef:
Dan ga ik eventjes een ander pad maken om bij warmer weer te gebruiken en te vergelijken met het rendiervel. Pure wolvilt van bij de Viltmannen, anatomische uitgesneden zoals de grandeur met verluchting aan de ruggegraat http://www.greendistance.nl/data/Image/Corrector/cont-ultra-up(244px).jpg en stuk Merinowol aan de achterkant onder zadel en map om correctorpad in op te bergen.

Ik gebruik deze vilten "sock" met Corrector onder mijn Malibaudzadel. Bevalt mij en mijn paard uitstekend. Ik moet wel zeggen dat ik niet in de ergste hitte rijd en vooral veel stapwerk (en klimwerk) doe.

Begrijp me niet verkeerd 10'tje, het correctorpad is heel goed en knap ineengestoken en ligt heel goed onder het zadel, alleen de kwaliteit van de vilt en de wol onderaan vind ik iets minder. Ik heb een dressuurmodel gehad en nu een gewone sok. De vilt pluisde nogal en werd meteen echt slordig.
Mocht ik het zelf niet kunnen maken, zou ik gewoon zo'n pad kopen, maar vind het veel geld voor zo'n corrector enveloppe pad, vooral omdat de wol dan nog niets eens echt is. Ik heb hier ook zo'n nepwol onder m'n grandeurpad en dat voelt veel warmer aan dan echte merino wol...ik ben ook echt benieuwd naar de natuurlijk gemaakte vilt van de viltmannen met natuurlijke zeep, lijkt me een heel fijn materiaal voor onder het zadel.

Schuift de trekker true talent? Ik wil hem ook wel eens proberen! Merk dat bij langere wandeltochten een minimalistisch zadeltje toch misschien fijner is voor het paard ivm zweten.
Mijn espaniola schoof ook, tot ik de corrector eronder legde (de hoes waar ik de corrector in steek is van vettig soepel kussenleder tegen het schuiven).
Ik zou de true talent willen proberen, met de fijnere kussens en daar een pad met vilt en corrector onder. Ik heb de trekker geprobeerd eerst met inlages en daarna met de corrector, maar het zadel lag veel te hoog door de dikke kussens...is er iemand die met de fijnere kussens rijdt?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:20

pmarena schreef:
Ik ben gek op Barefoot hoor, maar ik heb nu de keuze uit een nieuwe Arizona met dijwrongseatsaver die gewoon goed stabiel ligt, of een Christ Butterfly die schuift....en omdat de Arizona nog zo nieuw en stug is pak ik toch liever de Butterfly als ik een iebelig paard verwacht of een spannend rondje ga maken, simpelweg omdat ik daarmee veel meer "in" het paard zit en zo heerlijk veilig opgesloten zit tussen de hoge vormdelen. Dat mis ik overigen ook bij de Iberica, daarbij zijn die vormdelen veel lager en harder en zit je lang niet zo lekker zacht in "opgesloten".

Echt niet? Ik zit echt heerlijk omsloten door het Iberica zadel. Heb wel niet de indruk dat ik vaster zit dan in de startrekk espaniola, integendeel. Als er gebokt of bruusk aangezet of geremd wordt, vind ik de espaniola toch veel meer steun geven.
Ik rij ook altijd met lange chaps met jonge paarden, dat op leer geeft ook nog eens ietsje meer grip. Op wol heb ik die grip niet met de chaps.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:52

O, chaps op leer dat zal inderdaad wel fijn grip geven ja :j

En mijn ervaring met de CorrecTOR is ook dat die inderdaad fijn stevig ligt :j
Maar het is wel een behoorlij stug ding hoor, oef. Ik zou persoonlijk de kussens verwijderen van het zadel dat je er op gebruikt, nog meer "kussen" dan de dikte die de CorrecTOR zelf al heeft wordt een beetje een overkill vind ik :)

Overigens: mijn eerste pad was een Torsion pad van Merino-wol. Heel mooi ding, maar het werd er echt belachelijk bloedheet onder op de rug. Veel heter dan onder de Grandeur-pad met fleece vacht onderzijde destijds, en ook veel heter dan onder lamsvellen dekjes daarvoor onder de Wintec die ik had.

Nu was de wol van die pad ook wat meer van die kroezige hele dichte wol, niet zo'n fijn vachtje van lange haren die een luchtkussen vormen, ik denk dat dat het verschil maakt :)

Ik vind de Butterfly echt geweldig stevig zitten, je zakt er heerlijk in, heel comfortabel tussen die zachte vormdelen die zich naar je been vormen en die heerlijk veilig om je heen zitten, geweldig!

Ik had meteen zin om er alles mee te doen (galopperen, springen) terwijl ik daar normaal nooit zo op zit te wachten met een Rena die al weken niks gedaan heeft en van het type is die ineens zo'n idiote beweging kan maken. Het ding schuift alle kanten op doordat het naar voren schuift vanwege de singelophanging die veels te ver naar achteren zit, maar ondanks dat voelt het toch nog superfijn zittend aan, puur door die soepelheid, zachtheid en zachte steunblokken :j

De Iberica voelde totaal anders aan, de veel hardere en anders geplaatste vormdelen waren eerder vervelend :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:19

whiee morgen(of overmorgen?)komt mijn iberica binnen...om te testen.
reuze benieuwd *\o/*

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:53

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd 10'tje, het correctorpad is heel goed en knap ineengestoken en ligt heel goed onder het zadel, alleen de kwaliteit van de vilt en de wol onderaan vind ik iets minder. Ik heb een dressuurmodel gehad en nu een gewone sok. De vilt pluisde nogal en werd meteen echt slordig
.

Ik heb geen wol eronder hoor, maar gewoon de vilten sock (enveloppe). De kwaliteit van het vilt is naar mijn mening best goed, dat pluizen valt nogal mee. Dat komt bij mij door het schoonmaken met een borsteltje, maar aangezien dat pluizige op de paardenrug zit, zie je er niets van. Misschien ben jij een fanatiekere schoonmaker dan ik, dat zou kunnen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:54

Cambiar, zou jij ook met een corrector zonder rendiervacht onder je iberica rijden?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:02

10tje2 schreef:
Citaat:
Begrijp me niet verkeerd 10'tje, het correctorpad is heel goed en knap ineengestoken en ligt heel goed onder het zadel, alleen de kwaliteit van de vilt en de wol onderaan vind ik iets minder. Ik heb een dressuurmodel gehad en nu een gewone sok. De vilt pluisde nogal en werd meteen echt slordig
.

Ik heb geen wol eronder hoor, maar gewoon de vilten sock (enveloppe). De kwaliteit van het vilt is naar mijn mening best goed, dat pluizen valt nogal mee. Dat komt bij mij door het schoonmaken met een borsteltje, maar aangezien dat pluizige op de paardenrug zit, zie je er niets van. Misschien ben jij een fanatiekere schoonmaker dan ik, dat zou kunnen ;)

Ja, die enveloppe pad zonder wol is van mij ook dikker en van betere kwaliteit dan het dressuurdek (die is dunner qua vilt).