Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Buitenzinnig schreef:De Bladelse dazen (slechts luttele kilometers onder melrovers) gaan er in elk geval wel onder - die kruipen zelfs onder zo'n masker![]()
Cambiar - een paard heeft afgezien van het haar, dezelfde huid als een mens - als jij aan het werk bent, waar zweet je dan harder? Daar waar je T-shirt ruim hangt, of waar hij strak tegen je aan ligt (broeksband, schouderbladen)
Over wol warm of niet: De nomaden in de woestijn dragen vele lagen wollen kleding over elkaar - dan blijft de huid op die temperatuur en niet zo bloedverziekend heet als daar buiten.
Absorberende pads worden vervelend nat op de huid, met wind koelt dat af en veroorzaakt juist problemen. Wol laat de huid niet te snel afkoelen en neemt zelf geen vocht op, maar laat het verdampen. Hi Tech dekjes zoals HAF kunnen het zweet en de warmte ook (te) snel afvoeren. Dit kan vervelend uitpakken als de omgevingstemperatuur koud is. Ook te snelle afkoeling zoals bij een dekje dat zweet opneemt. (denk weer aan je T-shirt - niks vervelender als een bezweet T-shirt dat snel afkoelt in de wind)
Citaat:Maar waarom zit je niet stevig in de Iberica dan? Over het algemeen kun je vaak steviger zitten (beter de bewegingen van je paard volgen) op een zacht en soepel iets dat dicht bij je paard blijft dan op zo'n hard knobbeltje dat als een dromedarisbult bovenop je paard ligt.
10tje2 schreef:Cambiar schreef:Dan ga ik eventjes een ander pad maken om bij warmer weer te gebruiken en te vergelijken met het rendiervel. Pure wolvilt van bij de Viltmannen, anatomische uitgesneden zoals de grandeur met verluchting aan de ruggegraat http://www.greendistance.nl/data/Image/Corrector/cont-ultra-up(244px).jpg en stuk Merinowol aan de achterkant onder zadel en map om correctorpad in op te bergen.
Ik gebruik deze vilten "sock" met Corrector onder mijn Malibaudzadel. Bevalt mij en mijn paard uitstekend. Ik moet wel zeggen dat ik niet in de ergste hitte rijd en vooral veel stapwerk (en klimwerk) doe.
pmarena schreef:Ik ben gek op Barefoot hoor, maar ik heb nu de keuze uit een nieuwe Arizona met dijwrongseatsaver die gewoon goed stabiel ligt, of een Christ Butterfly die schuift....en omdat de Arizona nog zo nieuw en stug is pak ik toch liever de Butterfly als ik een iebelig paard verwacht of een spannend rondje ga maken, simpelweg omdat ik daarmee veel meer "in" het paard zit en zo heerlijk veilig opgesloten zit tussen de hoge vormdelen. Dat mis ik overigen ook bij de Iberica, daarbij zijn die vormdelen veel lager en harder en zit je lang niet zo lekker zacht in "opgesloten".
.Citaat:Begrijp me niet verkeerd 10'tje, het correctorpad is heel goed en knap ineengestoken en ligt heel goed onder het zadel, alleen de kwaliteit van de vilt en de wol onderaan vind ik iets minder. Ik heb een dressuurmodel gehad en nu een gewone sok. De vilt pluisde nogal en werd meteen echt slordig
10tje2 schreef:.Citaat:Begrijp me niet verkeerd 10'tje, het correctorpad is heel goed en knap ineengestoken en ligt heel goed onder het zadel, alleen de kwaliteit van de vilt en de wol onderaan vind ik iets minder. Ik heb een dressuurmodel gehad en nu een gewone sok. De vilt pluisde nogal en werd meteen echt slordig
Ik heb geen wol eronder hoor, maar gewoon de vilten sock (enveloppe). De kwaliteit van het vilt is naar mijn mening best goed, dat pluizen valt nogal mee. Dat komt bij mij door het schoonmaken met een borsteltje, maar aangezien dat pluizige op de paardenrug zit, zie je er niets van. Misschien ben jij een fanatiekere schoonmaker dan ik, dat zou kunnen