voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:21

Sodeletuut dat lijken toch drukplekken van de pommel.Leg eens je losse pommel op de rug van je paard dan zie je het 't beste.
Ik had hetzelfde probleem maar nu ik met de XXL pommel rijd gaat het vele malen beter,ze heeft nu mooie zweetafdrukken op dr rug.

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:41

Maritje1991 schreef:
Waar woon je in utrecht?

Centrum! Paardje staat in de bilt..

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:17

Hooi ik ga vanaf nu hier meelezen :)

Ik ben een beetje aan het twijfelen of ik een xxl zachte pommel nodig heb, ze is niet super breed maar ik vind soms dat het zadel nogal 'op' haar rug ligt en naar mijn idee niet echt aansluit. Wat vinden jullie ervan?

Ik heb nu een pommel maat L, maar die ligt rechts op links beter dan dat die zou moeten liggen.. Dan sluit hij beter aan maar kantelt wel achterover..?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:24

funnyhorses schreef:
Sodeletuut dat lijken toch drukplekken van de pommel.Leg eens je losse pommel op de rug van je paard dan zie je het 't beste.
Ik had hetzelfde probleem maar nu ik met de XXL pommel rijd gaat het vele malen beter,ze heeft nu mooie zweetafdrukken op dr rug.

Je bent de eerste die pommel zegt, ik denk zelf dat het beugelophanging is.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:26

Ik denk het ook :j Pommel ligt (bij mij iig) een stukje meer naar voor.

Edit:Het is natuurlijk het proberen waard :j
Laatst bijgewerkt door boooo op 17-09-11 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:27

Sodeletuut schreef:
funnyhorses schreef:

Je bent de eerste die pommel zegt, ik denk zelf dat het beugelophanging is.

Leg de pommel maar eens los op de rug van je paard.
Ik had hetzelfde probleem en dacht ook aan de beugelophanging,maar toen ik de pommel er los op legde kwam deze echt wel op de witte plek terecht.
Probeer maar eens.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:36

xMERCURY schreef:
Hooi ik ga vanaf nu hier meelezen :)

Ik ben een beetje aan het twijfelen of ik een xxl zachte pommel nodig heb, ze is niet super breed maar ik vind soms dat het zadel nogal 'op' haar rug ligt en naar mijn idee niet echt aansluit. Wat vinden jullie ervan?

Ik heb nu een pommel maat L, maar die ligt rechts op links beter dan dat die zou moeten liggen.. Dan sluit hij beter aan maar kantelt wel achterover..?

Kun je beter de harde xxl pommel proberen, die heb ik ook. Mijn merrie is ook niet erg breed maar wel typje rond met brede schouders. De xxl pommel is echt perfect voor dit type paard. De L was bij mij niet zozeer te smal, maar de vorm paste gewoon niet bij mijn paard.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:37

funnyhorses schreef:
Leg de pommel maar eens los op de rug van je paard.
Ik had hetzelfde probleem en dacht ook aan de beugelophanging,maar toen ik de pommel er los op legde kwam deze echt wel op de witte plek terecht.
Probeer maar eens.

Ik kan het altijd proberen. :) Heb alleen nu mn zadel uitgeleend. :+

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:38

Dankjewel Roelke! Wist helemaal niet dat een xxl harde pommel bestond...? Ik ga op zoek, dankjewel!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:39

xMERCURY schreef:
Dankjewel Roelke! Wist helemaal niet dat een xxl harde pommel bestond...? Ik ga op zoek, dankjewel!

Ik wist 't ook niet, totdat ik dit topic tegen kwam en de lovende reactie van bokker funnyhorses ;)
Heb 'm gelijk besteld bij equixantos (staat daar op de site als harde pommel maat xl) en het is echt een wereld van verschil :j

shirazdavis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:41

Het enige nadeel wat ik ondervonden heb aan een boomloos zadel is de drukverdeling las je hier permanent mee rijd
Geef dan toch de voorkeur aan een boomzadel met afwisseling in boomloos

Tuurlijk ligt het ook aan de zit , met een goede onafhankelijke zit moet je ook probleemloos langere tijd boomloos kunnen rijden toch blijf ik de constante drukpunten een probleem vinden
Vind het namelijk heerlijk boomloos te rijden , ik voel erg veel hierdoor wat toch ietwat vertroebeld word door een boomzadel maar vind het niet geschikt echte trainingen mee te rijden

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:30

Roelke_ schreef:
xMERCURY schreef:

Ik wist 't ook niet, totdat ik dit topic tegen kwam en de lovende reactie van bokker funnyhorses ;)
Heb 'm gelijk besteld bij equixantos (staat daar op de site als harde pommel maat xl) en het is echt een wereld van verschil :j

Super! +:)+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:37

Ik heb nog een tipje voor mensen die snel een stoelzit hebben en/of last van hun onderrug krijgen tijdens het rijden. :)*
Ik heb zo'n losse klittenband-beugelophanging gekocht en daar nu tig keren mee gereden.
Ik heb de ophanging dus verder naar achteren geplaatst,vlak achter de standaard beugelophanging van mn Barefoot London en voilá geen rugklachten meer gehad en wat ook fijn is géén stoelzit meer. :):)
Ik ben ongeveer 1,68m lang en heb niet zo'n lange boven benen waardoor ik snel in stoelzit kwam.Nu ik dus de beugelophanging verder naar achteren heb gelegd ziet én zit het er een stuk beter uit.
Wie weet herkend iemand dit,dan is het de moeite waard om eens uit te proberen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:04

@Roelke, maar jij hebt helemaal geen brede haflinger toch?

@Funnyhorses, super! Bestaat dat ook voor een Cheyenne?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:27

Je bedoeld zo'n klittenband beugelophanging?
Ja die zijn ook voor de Cheyenne geschikt,je plakt hem gewoon onder je seatsaver en klaar.
Ook met opstappen geeft het geen problemen,althans bij mij niet. :)
Ik vind het echt super handig,van mij hadden ze dat van begin af aan gewoon standaard mogen maken en helemaal geen vaste beugelophanging want zo kan dan iedereen zelf bepalen hoe die het prettigste zit op zn paard.

Deze bedoel ik dus. :)*

Afbeelding

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:42

De nieuwe barefoods hebben deze ophanging standaard er op zitten.
Heb je een vaste beugelophanging dan kun je er toch geen verstelbare ophanging op leggen of zie ik dat verkeerd?
Je kunt eventueel ook je beugels iets langer maken dan kom je ook minder in een stoel zit te zitten.
Het nadeel is als je de ophanging verder naar achter legt je benen toch iets te ver naar achter komen te liggen.
Maar misschien dat jullie daar anders over denken en proberen kan natuurlijk altijd.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:50

Nee juist niet althans bij mij niet. :n
Ik heb de ophanging net achter de vaste ringen zitten en dat zit prima,nu kan ik veel beter mn benen netjes in de houding houden en ik zit echt een stuk comfortabeler in het zadel.
Ik heb verder geen last van de oude ophanging ofzo,voor mij werkt het echt prima! +:)+
Maarja,misschien zit ik wel raar in mekaar hahaha wie weet. :? :+ :')

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:02

Oh ja super dat heb ik! Maar dan zit die vaste ophanging niet in de weg...? Waar heb je die gekocht? Kan ze op boomloosrijden niet vinden..?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:24

Ik had het geluk om er eentje op marktplaats te kunnen overkopen van iemand maar via een barefootshop kun je ze vast ook krijgen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:40

Oke dankjewel, ik zal wat rond gaan mailen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:35

funnyhorses schreef:
Ik heb nog een tipje voor mensen die snel een stoelzit hebben en/of last van hun onderrug krijgen tijdens het rijden. :)*
Ik heb zo'n losse klittenband-beugelophanging gekocht en daar nu tig keren mee gereden.
Ik heb de ophanging dus verder naar achteren geplaatst,vlak achter de standaard beugelophanging van mn Barefoot London en voilá geen rugklachten meer gehad en wat ook fijn is géén stoelzit meer. :):)
Ik ben ongeveer 1,68m lang en heb niet zo'n lange boven benen waardoor ik snel in stoelzit kwam.Nu ik dus de beugelophanging verder naar achteren heb gelegd ziet én zit het er een stuk beter uit.
Wie weet herkend iemand dit,dan is het de moeite waard om eens uit te proberen.

Hier druk bezig met klussen maar even een snelle reactie :

Ik raad dit absoluut ten zeerste af en vind het ZEER fout dat iemand je een losse beugelophanging verkocht heeft :oo
Bovendien vraag ik me af hoe dit kan want ik verstrek expres geen losse ophangingen om dit te voorkomen.

Het is gewoon niet verantwoord om zo te gaan rijden , zie de nieuwe beugelophanging , deze is erop ontworpen om op een volledige basis van klittenband "geplakt" te worden :

Afbeelding

Deze is dus NIET veilig bruikbaar op een oud model zadel waar slechts een smal strookje klittenband op zit :

Afbeelding

Doe je dit toch dan heb je grote kans dat je jezelf te barsten valt als je eens erg op 1 kant van de stijgbeugelophanging komt te leunen tijdens een rare bok of scherpe bocht :=

Ik wil dus even heel duidelijk vermeld hebben dat ik of Barefoot hier absoluut NIET achter staan , voordat de klachten bij mij terechtkomen nadat je je nek gebroken hebt.....

Zou er echt heel goed over nadenken hoor of je zo wel door wilt rijden :=

Sorry als ik er een beetje fel in kom maar vind het echt niet vragen om problemen om dit te doen :(:)

xchaymae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:51

een voordeel is ook dat wanneer je een pony hebt die niet soepel loopt je niet tegen de boom aanstoot

ook licht het goed op de rug van je paard

en... als je voorover leunt tijdens het rijden kom je nergens tegenaan
Laatst bijgewerkt door Martine op 18-09-11 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:33

Pmarena zo kun je overal wel gevaar opnoemen wat een boomloosje betreft, want je moet al met extra veiligheids beugels rijden!Doe je dat niet kun je OOK te pletter vallen als je eraf kukeld omdat je voet niet los kan komen. ;)
En wat dan betreft de singelstoten?Die zitten er ook "maar" aangestikt,als daar een naad van los gaat kun je ook met zadel en al paardloos achter blijven.
Ik bedoel zo kun je van elk zadel wel gevaar opnoemen.Zou het nu al met opstappen los gaan of scheef zitten dan zou ik er beslist niet mee gaan rijden.En wees eerlijk,iemand die niet goed zn zadel en tuig verzorgt waardoor er een boel rommel tussen het klittenband komt te zitten dan schiet die nieuwe versie ook los! >;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:42

Ehm die beugelophanging op een ouder zadel gebruiken houdt gewoon in dat hij op een veel kleiner oppervlak vast zit dan hoe het bedoeld is.

Barefoot heeft er niet voor niets voor gekozen om het klittenbandvlak een stuk breder te maken.... voor hen had het ook makkelijker geweest om alleen dat ene stripje klittenband aan te houden ;)

Singelstoten die vastgestikt zitten zitten gewoon vast zoals ze horen , zou je gaan rijden met een zadel waarvan er een deel van de stiksels van de singelstoten los zit , dan is dat een betere vergelijking met een dergelijk gebruik van deze beugelophanging :)

Het kan best goed gaan , maar het is niet verantwoord.

Met veiligheidsbeugels rijden is niet iets dat per-sé moet (doen de meeste mensen met een westernzadel die dezelfde ophanging heeft ook niet :P ) maar dat wel verstandig is gezien de ringen gesloten zijn :)

Gewoon als persoon / bokker wil ik er op wijzen dat je de beugelophanging nu op een manier gebruikt die je echt in gevaar kan brengen , maar ook als importeur van Barefoot moet ik natuurlijk heel duidelijk zeggen dat ik dit echt heel sterk af moet raden , ik wil er niet op aangesproken worden als het fout gaat....

Want als je er nu enorm vanaf dondert doordat de beugelophanging niet genoeg grip heeft , dan bestaat de kans dat je gaat zeggen dat het komt door de spullen van Barefoot die niet deugen :P

Dat wil ik graag voorkomen , niet alleen voor mijn gemak maar zeker voor je eigen gezondheid en die van andere mensen die zo ook op slechte ideeën komen :=

Ik zeg niet dat het per definitie fout zal gaan , het is heel sterk klittenband en als je geen al te gekke fratsen uithaalt zal er waarschijnlijk niks gebeuren.

Maar ik wil wel dat mensen zich er heel goed bewust van zijn dat het absoluut niet verstandig is om dit zo maar domweg te gaan doen , de materialen zijn daar simpelweg niet voor gemaakt.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:41

Slofje schreef:
@WesseLady, volgens mij niets speciaals :) als het zo gewoon goed gaat, is het super!
Past de pommel ook goed?
Wel in je achterhoofd houden dat paardlief ook aan het zadel moet wennen en daarin wat ander gedrag kan vertonen soms.
en je wel echt een goede pad moet hebben, en de afdruk van zweet goed moet blijven :)

Dank je!
Was het topic kwijt geraakt, vandaar een beetje late reactie.

De pommel lijkt me wat te klein, er zit nu een standaard maat in, maar mijn paard is net even wat breder. Bij een boomzadel heeft ze wide nodig, komt dat overeen met pommel L?

En dan twijfel ik ook wat over de pad. Hoe weet je dat de pad voldoende ruggengraatvrijheid geeft? Is het niet altijd beter om extra inlages te nemen, of kan je daarmee ook de ligging juist verslechteren?