Francis schreef:Ik had em gezien njiloj en werd er zéér hebberig van want ik wil wel heel graag weer een stock. Helaas nu geen Syd Hill centjes en ik ben bang dat de seatsize ook net wat te klein is voor mij. 14" Westernsize is wel heel klein (klopt dat wel trouwens? Vond het nl. wel erg klein, western is meestal 1 inch kleiner dan engels en 16" is zeg maar 'standaard western-seat-size. 14" Is dus eigenlijk een jeugd-maatje of voor tengere barrelracers

)
snap ik!
ik heb de maten van de site van Syd Hill gehaald. Hij heeft namelijk een afwijkende maat van de "normale" stockzadels (volgens de website van Syd Hill). Daar stond een schemaatje met vergelijkingen met engels en western. Van westernmaten heb ik trouwens geen idee.
Daarnaast is het schijnbaar ook per model stock verschillend. Bij de ene zitten de poleys verder naar voor of naar achter of onder een andere hoek, en heeft de zitting zijn diepste punt soms ook op een andere plek. (bij deze is dat vrij ver naar achter)
Ikzelf had broekmaat 42/44 maar ben flink afgevallen
en heb nu broekmaat 38/40. Voorheen zat ik voor geen meter in het zadel, en nu zit het als een huis!!
DubbelDun schreef:De Syd Hill die ik gehad heb daar stond maat 14,5 in en ik pastte er in (broekmaat 40).
Hele mooie zadels, maar loeizwaar. En ik wilde juist iets lichters, dus ik heb hem weer verkocht.
Het viel me idd op dat de meeste zadels rond de 15 tot 17 kilo zitten. Hier schrok ik ook nogal van. Ik ben met zadel op de weegschaal gaan staan (jaja!) en het zadel weegt 9 kilo. Ik begreep dat dit erg licht is voor een Stockzadel.
Het is dat de eigenaar en ik bewust de overstap willen maken naar boomloos, aangezien we de paarden ook inzetten voor rijden met kinderen met een lichamelijke beperking. Door het close contact wat de kinderen dan met het paard hebben is zoveel beter voor de kinderen hun bloedsomloop en spieren, Waardoor ze minder pijn krijgen en soms zelfs meer gevoel in hun ledematen.
Dus ja... anders was het zadel ook echt niet weggegaan
. Maar het is voor een goed doel! en we kunnen natuurlijk niet alle zadels houden.. Ik heb nu m'n zinnen gezet op een barefoot Barrydale. (ik weet het, ander topic, maar moest het ff kwijt)