Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 13:37

Lusitano schreef:
Het paard heeft een erg korte rug en loopt hierdoor tegen conventionele zadels al snel vast in de buiging van het lichaam. Tel daar een brede schouder bij op en het wordt een soort onmogelijke combinatie.

Die van mij zijn ook kort, maar niet onmogelijk en ze doen ook geen meer-dan-basic dressuurwerk. Gaat hier prima met zowel Malibaud als een kort westernzadel (wade tree).
Maar met zo'n echt onmogelijke rug zou ik denk ik naar een kort panelenzadel zoeken. Dus iets van de strekking verstevigd-boomloos (type StarTrek) of boomloos (schapenvacht :P ) met zelf losse panelen onder leggen, of een panelenzadel (Orthoflex, maar er zijn er nog). Bentaiga campo-flex lijkt me in theorie ook best goed, maar ik heb nog nooit eentje kunnen testen.

Zitouna

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:05

Hier ook korte paardjes... Op m'n erg korte berber vos van 1.60 is m'n orthoflex wat aan de lange kant, op het paardje op de foto hieronder van 1.57 ligt hij beter, maar hij is nog niet echt bereden. De rest is nog kleiner en korter dus oh wat moet ik daar ooit op gaan leggen :') m'n orthoflex is trouwens een endurance cutback.
Sam is wel wat groter dan mijn paardjes toch? Misschien dat zoiets toch zou passen dan.. Weet alleen niet of de modellen je aanstaan, Bentaiga heeft misschien meer interessante modellen voor je, lusitano :)

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 8696_n.jpg

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:37

Bentaiga heb ik ook in het vizier! :-)
Sam is groter (1.65m) maar echt heel kort. Vooral omdat de schouder ook voldoende bewegingsvrijheid moet hebben. Ik rijd nu ook af en toe weer met het bontje om het zadel er niet steeds op te hebben en heb ook een schapenbont onder het zadel. Niet ideaal, verre van, maar wil zijn rug graag heel houden.
Ben echter al zo vaak het schip in gegaan met zadelverkopers dat ik het lastig vindt om er nu weer een te vertrouwen die duidelijk een commercieel belang heeft....

Is er hier iemand met de campo flex?

Overigens iemand ervaring met de Floral:

Afbeelding
Voor een gewoon dressuurzadel leuk bewerkt!! maar vraag me af of hij verder zo goed in elkaar zit dat hij de prijs waard is....

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:40

Bij zeer bewegelijke schouder zou ik een zadel met een boom met korte takken zoeken... Geen idee hoe de bentaiga's daarin zijn...
McClellan type bomen zijn erg kort in de takken....

Engelse zadels zijn vaak vrij lang. Als je dan een langere tak hebt is het belangrijk dat die tak eerder naar achter gebogen is dan naar voren....

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:53

Francis schreef:
Ik had em gezien njiloj en werd er zéér hebberig van want ik wil wel heel graag weer een stock. Helaas nu geen Syd Hill centjes en ik ben bang dat de seatsize ook net wat te klein is voor mij. 14" Westernsize is wel heel klein (klopt dat wel trouwens? Vond het nl. wel erg klein, western is meestal 1 inch kleiner dan engels en 16" is zeg maar 'standaard western-seat-size. 14" Is dus eigenlijk een jeugd-maatje of voor tengere barrelracers ;) )

:D

snap ik!

ik heb de maten van de site van Syd Hill gehaald. Hij heeft namelijk een afwijkende maat van de "normale" stockzadels (volgens de website van Syd Hill). Daar stond een schemaatje met vergelijkingen met engels en western. Van westernmaten heb ik trouwens geen idee.

Daarnaast is het schijnbaar ook per model stock verschillend. Bij de ene zitten de poleys verder naar voor of naar achter of onder een andere hoek, en heeft de zitting zijn diepste punt soms ook op een andere plek. (bij deze is dat vrij ver naar achter)
Ikzelf had broekmaat 42/44 maar ben flink afgevallen 8-) en heb nu broekmaat 38/40. Voorheen zat ik voor geen meter in het zadel, en nu zit het als een huis!!

DubbelDun schreef:
De Syd Hill die ik gehad heb daar stond maat 14,5 in en ik pastte er in (broekmaat 40).
Hele mooie zadels, maar loeizwaar. En ik wilde juist iets lichters, dus ik heb hem weer verkocht.

Het viel me idd op dat de meeste zadels rond de 15 tot 17 kilo zitten. Hier schrok ik ook nogal van. Ik ben met zadel op de weegschaal gaan staan (jaja!) en het zadel weegt 9 kilo. Ik begreep dat dit erg licht is voor een Stockzadel.

Het is dat de eigenaar en ik bewust de overstap willen maken naar boomloos, aangezien we de paarden ook inzetten voor rijden met kinderen met een lichamelijke beperking. Door het close contact wat de kinderen dan met het paard hebben is zoveel beter voor de kinderen hun bloedsomloop en spieren, Waardoor ze minder pijn krijgen en soms zelfs meer gevoel in hun ledematen.

Dus ja... anders was het zadel ook echt niet weggegaan :n . Maar het is voor een goed doel! en we kunnen natuurlijk niet alle zadels houden.. Ik heb nu m'n zinnen gezet op een barefoot Barrydale. (ik weet het, ander topic, maar moest het ff kwijt)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:07

Hmm, ik zit nu zeker nog in de grotere broekmaat. Wel aan't afvallen maar of ik maat 38 ooit weer ga halen durf ik niet te zeggen. Daarnaast heb ik ook helemaal geen pony op dit moment dus zo'n zadel op de gok kopen is niet echt een slimme zet ;) Maar ik vind em wél gaaf en zou zoiets graag hebben als ik weer iets heb om het op te leggen... voor lange afstanden en TREC toch best een heel geschikt zadel lijkt me zo.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:13

Lusitano ik ben zelf ookop een off-topic Strada uitgekomen (waar ik overigens heel tevreden over ben). Wat is precies je reden om toch naar een ander zadel te willen?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:13

Lusitano, de Floral is op zich niet lang, maar de boomvorm leent zich niet voor heel veel ruggen. De twist is erg smal (de een vindt het fijn de ander weer vreselijk). Ik heb de floral niet op voorraad, maar wel een testzadel op dezelfde basis. een flinke schouder kan er meestal wel in kwijt, maar ik kan uiteraard niks garanderen. Ik vind het zadel zelf erg fijn zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:26

Lusitano schreef:
Afbeelding
Voor een gewoon dressuurzadel leuk bewerkt!! maar vraag me af of hij verder zo goed in elkaar zit dat hij de prijs waard is....

Over het algemeen maakt deze fabrikant nette en degelijke zadels voor een normale prijs. Ik heb zelf een star-trekk (ook van deuber&partner) en ik ben erg te spreken over de qualiteit.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:22

Hier ook een korte rug. Gelukkig heb ik niet meer zo'n dikke billen. Ik ben de afgelopen tijd weer naar mijn normale gewicht gegaan (jaja, samenwonen heeft ook nadelen :P) en zo'n 10 kilo lichter.
Ik ben stiekem ook een beetje aan het kijken voor een leuk zadeltje. De Malibaud past wel bij ons, maar ik vind die barokke Deubers erg mooi... ebay maar in de gaten houden.
Het heeft ook geen haast. Ik wil in ieder geval geen zwaar zadel, dan heb ik het idee dat ik een beetje voor niets ben afgevallen ;)

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:43

@lusitano: ik heb een aantal jaren geleden de leverancier van Bentaiga op het erf gehad met Omega-zadels en meerdere CampoFlex-zadels. Die laatste vallen toch nog wel lang en bieden weinig pasvorm (die rij je er in in de loop van de tijd) en verbazend weinig zitcomfort gezien al dat schapenbont. Ik was niet echt enthousiast. De Omega-zadels zijn korter en zullen qua boomvorm eerder bij jouw type paard passen. Ik heb er serieus over gedacht om er één aan te schaffen, maar na de persoonlijke kennismaking met de leverancier én wat gegoogle heb ik er vanaf gezien...
Ik heb nog wel een aantal foto's van de passessie en als ik je binnenkort eens bij jullie op stal tref, kan ik je als je wilt meer vertellen.

P.S. Ik ben nu in het bezit van een Syd Hill (ja ja al 15 jaar) en een Guichard Montsegur Classic 2 (extra korte ijslanderversie met flexboom)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:19

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:33

Hé, ik heb gemaild uit nieuwsgierigheid voor dat western-oudje :D , prachtig zadel!!! Is tussen de 61 en 62 cm lang...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:39

Geweldig hé, vind em ook heel gaaf, ziet er ook nog heel bruikbaar en in goede staat uit voor zo'n ouwetje. Lengte valt me mee nog, had em langer verwacht, da's gunstig.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:26

Lusitano schreef:
Heb zelf gedacht aan de Bentaiga Campo flex. Maar om af te wisselen met mijn dressuurzadel, daar we nog niet aan de echte verzameling toe zijn en derhalve ook de rug op de juiste manier wil belasten.
Iemand ideetjes?

Ik heb de campo flex gehad, de gewone, niet de mixta. Ik vond de pasvorm wel goed(maar het zadel was tweedehands en al 4 jaar oud), mooie drukverdeling, maar niet zo comfi voor de ruiter zelf. Het zadel heeft een zeer wijde seat en daardoor had ik wat last om door te zitten in draf op m'n ronde paard met brede schouders (het meisje die het zadel overgekocht had, heeft net hetzelfde probleem en vindt de zit veel te wijd). Ik zou het absoluut niet aanraden voor dressuur, voor wandeltochten is het wel prima geschikt!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:30

Francis schreef:
Ik had em gezien njiloj en werd er zéér hebberig van want ik wil wel heel graag weer een stock. Helaas nu geen Syd Hill centjes en ik ben bang dat de seatsize ook net wat te klein is voor mij. 14" Westernsize is wel heel klein (klopt dat wel trouwens? Vond het nl. wel erg klein, western is meestal 1 inch kleiner dan engels en 16" is zeg maar 'standaard western-seat-size. 14" Is dus eigenlijk een jeugd-maatje of voor tengere barrelracers ;) )

Francis, je stockzadel is terug te koop omdat de plaats tussen de kussens iets te smal is voor de rug van mijn merrie; misschien had je interesse om het terug te kopen aan mindere prijs? Ik vroeg het maar omdat ik je post las, maar misschien sluit je dat hoofdstuk liever af...
(helaas want voor wandeltochten is dit zadel toch wel het meest comfortabele dat ik ooit ervaren heb....én het lis een prachtig zadel op dat zwarte paard...)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:46

Cambiar, mag ik daar eventueel maandag op terug komen? Wie weet dat ik het dan idd kan gebruiken. ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:51

Ok, sorry, was verstrooid, ik dacht dat ik je PB mailde maar het staat nu in dit topic en kan de post niet meer veranderen :-(. Stuur me maar mailtje PB dan ;-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:47

Even over maten:
Zover ik weet is western 2 maten kleiner dan engels. Dat maakt 14 inch western = 16 inch engels.
Dacht dat de aussie maten 1 kleiner waren, dus 16 inch aussie = 17 inch engels

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:58

Mijn Syd Hill Bushmaster Poley is 17 inch, da's een 19 Engels. De 16 was volgens Rita Leitner van Hue&Hott een 18 inch. Aangezien ik nogal royale dijen heb :( kwam ik op de 17.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:00

linky schreef:
Mijn Syd Hill Bushmaster Poley is 17 inch, da's een 19 Engels. De 16 was volgens Rita Leitner van Hue&Hott een 18 inch. Aangezien ik nogal royale dijen heb :( kwam ik op de 17.

Syd hill is aussie, dus dat zou de jouwe 18 inch maken. 19 inch is niet bepaald een gangbare maat.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:10

Nee klopt, ze heeft hem speciaal voor me besteld. Hij is echt groter dan een 18 inch.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:16

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:26

Ashkerlon schreef:
Ik kom hier ook even binnen vallen aangezien ik net deze site tegen kwam: http://www.pampasaddlery.com.ar/site/en/index.html
Op het eerste zicht lijken het erg korte zadels, dus misschien interessant voor paarden met een korte rug?

Waauw, toffe link!!!
Wat ik me zo sterk afvraag, die fiberglass bomen (waaruit ook deze bomen vervaardigd zijn), sommige beweren dat die sterk zijn, maar is dat zo? Fiberglas is toch polyester en na een tijd verliest dat toch z'n sterkte (ik heb dan de polyster kuipen van motoren in mijn hoofd, ik weet dus niet of dat ook zo is voor zadelbomen)waardoor de boom kan gaan breken als hij ouder wordt?