[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:08

Dat zou misschien een optie zijn. Gewoon met extra inlages bedoel je?
En dan in combi met de breedste pommel?

Moet er wel op letten dat het niet gaat schuiven, hoewel hij een meer uitgesproken rug heeft dan Hafje, is hij toch het paard waarop dingen vrij snel schuiven.

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:12

Heb je ook nog foto's van de nootbruine op jouw fjord? Ik ben benieuwd hoe het zadel hem stond.

Anoniem

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:18

Ben je niet Meer tevreden met je hidalgo dan, raya?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:19

@pmarena

dank dank dank

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:45

xdesix schreef:
Heb je ook nog foto's van de nootbruine op jouw fjord? Ik ben benieuwd hoe het zadel hem stond.

Haha, ik heb, blijkbaar, alleen een malle foto waar je het zadel aardig kunt zien :')
Op mijn kleine fjordje (1.40) vond ik de zweetbladen ook best lang in combi met mijn korte pootjes, dat issue hadden we ook met de barrydale trouwens.
Maar het stond hem prachtig, zeker omdat ik een hoofdstel heb in dezelfde kleur... ;)

Afbeelding

@DC, ik twijfelde een beetje, gevoelsmatig. Toen ik haast voor de grap eens het wintecje dat ik eigenlijk voor Wente had liggen erop legde liep hij daar ineens véél beter mee. Nou ja, duidelijk dus.
Het wintecje past hem ook netjes, maar ik weet hoe hij qua gewicht wisselt door de seizoenen. Zelf vind ik een barefoot zelf zalig zitten (nou ja, niet die nootbruine london dus, de rest tot nu toe wel ;) ) , dus als hij daar ook wat mee kan zou dat eigenlijk wel heel fijn zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:48

raya00 schreef:
Ik heb er één gehad, zo'n nootbruine London, was inderdaad prachtig, maar ook meteen de enige barefoot waar ik immens last van mijn liezen in kreeg. Voor mijn gevoel zat 'ie zoveel breder dan een gewone london of een cheyenne! Heel maf.
Fjord zelf vond het ook niet fijn, dus na een paar weken aanmodderen van beide kanten toch maar verkocht. -O-

Maar ja, nu voor mijn hafje dus wel weer enorm tevreden met ons cheyennetje, zo zie je maar!

Het spookt nu wel door mijn hoofd.... zou mijn fjord niet ook leuk lopen met die Cheyenne?
Waarbij ik meteen tegen een vraag aanloop; hij zit namelijk net tussen twee pommelmaten in.
De M is een fractie aan de krappe kant. Duwt net een beetje, nét niet lekker. Maar de L is zeker te groot, waardoor de pommel niet op de platte vlakken steunt maar er veel meer druk op de binnenste stukken komt.

Wat zouden jullie hiermee doen?

Zit dus met hetzelfde probleem maar gebruik gewoon de L. Ook omdat mijn fjord nogal wisselachtig is dan weer wat breder (past L het beste) en dan weer wat smaller (past M beter). En mocht het nodig zijn kan ik eventueel ook nog iets doen met extra inlages (of half pad er extra tussen waarmee ik kan variëren met dikte van inlages). Liever de L en meer ruimte hebben dan dat het knelt.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 01:39

Dankjewel Marcella, voor je antwoord.
Hoe doe je dat met extra inlages? Doe je er dan heavy duties bij? Of gewone en dan dubbel?

Liever L en meer ruimte heb ik ook eens gedacht, maar resulteerde dus in witte haren na nog geen 2 (!) weken rijden. En had ik niet eens intensief gereden. Stoer paard als ik hier heb heeft hij een uiterst gevoelig huidje; verkeerd geplaatste naadjes en veel synthetische materialen zijn ook meteen foute boel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:05

Ik zit beetje met zelfde vraag hoor Raya, alleen twijfel uberhaupt over boomloos.
Zijn massimo ligt an sich goed en toch loopt ie niet altijd even lekker en hij verandert giga door het jaar heen door dikker worden in de zomer...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:10

Ik heb geen heavy duties bij, maar wel de stevige en kijk gewoon wat nodig is. Zou het snelst 2x zacht gebruiken, maar heb ook nog een setje stevige liggen. En als ik de stevige zou gebruiken de zachtte onderaan en de stevige bovenop.

Op de een of andere manier spreken de heavy duty inlage me niet echt aan, maar ik zelf ben dan ook maar 60 kg.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:13

persoonlijk zou ik eerst hard en dan zacht gebruiken.
alhoewel ik nu aan het experimenteren ben met zachte inlages en plaatjes kunststof. :)
Laatst bijgewerkt door minikatje op 30-10-13 10:26, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:15

Mijn voorkeur gaat uit naar eerst zacht en dan stevig :)

Zacht onderop omdat dat eventuele randjes en bobbeltjes van paard of zadel mooi uitvult.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:16

Ik twijfel ook over helemaal boomloos (nu semi boomloos), maar ik lees toch wel veel over witte haren door irritatie of drukplekken....Komt dat voornamelijk door het soort pad wat er onder ligt, of puur door een verkeerde maat pommel? Ik heb een testzadel aangevraagd, ben benieuw hoe mijn paard daar onder loopt! Ik ben zelf 55 kilo, ik neem aan dat je dan gewone inlages moet gebruiken bij een zadel met VPS?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:17

Friso_lover schreef:
Maar Pmarena, hoe lang zijn de zweetbladen van de JustAdjust? :) Vind dat ook wel een leuk zadel namelijk, maar ik heb lange benen dus ik moet niets hebben wat kort is :+

Ik ga straks even voor je meten, lengte zal wel gewoon vergelijkbaar zijn met Cheyenne hoor, misschien een pietsje langer :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:27

pmarena schreef:
Mijn voorkeur gaat uit naar eerst zacht en dan stevig :)

Zacht onderop omdat dat eventuele randjes en bobbeltjes van paard of zadel mooi uitvult.

ik las dit, editte mijn bericht en las dit nog eens.
jij rekent vanaf het paard en ik vanaf het zadel :+

*stopt hoofd in koffiepot en inhaleert diep*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:30

Witte haren op drukplekken heb ik eigenlijk nooit echt gehad van boomloze zadels. Wel rare onverklaarbare droge plekken onder het zadel, maar dat was nog voor het VPS systeem. Nu heeft mijn fjord al drukplekken, maar dat is een cadeau van vorige eigenaar door zadelmak te maken met een niet passen western boomzadel.

Ik reken ook vanaf het paard en daarna het zadel.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:33

ah kijk, ik reken vanwaar het gewicht komt en waar het heen gaat.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:34

@ Marcella, balen die plekken van de vorige eigenaar..
Leuke fjord heb je overigens!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:39

Ik heb ook weer eens een vraagje, hoewel die hier eigenlijk niet helemaal thuishoort.

Ik ben nog steeds erg blij met de London, kan er steeds beter in zitten! Met mijn huidige hoofdstel ben ik echter minder blij. Dit is een gewoon engels hoofdstel waar ik de sperriem vanaf gehaald heb.

Omdat mijn paard nog erg jong is lijkt het me voor hem fijn een hoofdstel te hebben met een lage neusriem. Deze moet uiteraard wel bruin zijn ivm mijn zadel :P Daarnaast wil ik er wel 1 van goede kwaliteit leer, bij voorkeur onder de €100. Tot op heden heb ik, behalve de kieffer Olivia (€140), het perfecte hoofdstel nog niet gevonden. Een tip voor een los zacht onderlegd (evt anatomisch) kopstuk (waar de neusriem overheen gehaald kan worden) + bakstukken mag ook, want op Ebay heb ik wel een geschikte losse neusriem gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:47

@Superliesje: Boven je budget, maar wat me te binnen schiet is een micklem competition bridle, of de micklem multibridle als je ook bitloos wil. Hebben een lage neusriem, anatomisch kopstuk, mooi leer en in bruin beschikbaar :)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:03

Ik heb een micklem multibridle, en wil niet meer anders. Zo fijn, merk het ook aan paard. Mijne was net-niet-nieuw, en erg prijsvriendelijk. Misschien even zoeken?
Het is trouwens wel heel donkerbruin leer, heel anders dan het nut leer. Maar dat maakt mij niets uit.

Betreffende de nut: oei, duurrrr... Ik ga kijken of ik voor half november ergens geld vandaan kan peuteren.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:27

Ik heb inmiddels een Duitse webshop gevonden waar je losse onderdelen kunt bestellen :D Gelukkig woont mijn schoonzusje in Duitsland, want ze verzenden niet naar NL :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:45

dierfysio schreef:
Ik heb een micklem multibridle, en wil niet meer anders. Zo fijn, merk het ook aan paard. Mijne was net-niet-nieuw, en erg prijsvriendelijk. Misschien even zoeken?
Het is trouwens wel heel donkerbruin leer, heel anders dan het nut leer. Maar dat maakt mij niets uit.

Betreffende de nut: oei, duurrrr... Ik ga kijken of ik voor half november ergens geld vandaan kan peuteren.

Hij is er ook in lichter bruin :j
http://www.bokt.nl/markt/ad/201127/ramb ... obacco-cob

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:23

Blijheid schreef:
dierfysio schreef:

Hij is er ook in lichter bruin :j
http://www.bokt.nl/markt/ad/201127/ramb ... obacco-cob

Die worden niet meer gemaakt en dat is de competition, niet de multi. Officieel ook niet geschikt om bitloos mee te rijden.

Anders gewoon met kneveltrens en hoge neusriem? Ik heb gezien dat er bij barefoot een mooi nieuw hoofdstel heeft, de contour physio. Anatomisch kopstuk en kaakriem, dus lekker stabiel. Als ik geld had wist ik het wel.... En dan zou ik ook gelijk een london nut bestellen, wauw, wat een plaatje....

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:52

Geloof dat 'ie in Tobacco nog wel te koop is bij Divoza.
Tenminste, een ex-stalgenootje heeft 'm daar dit jaar nog gekocht (deze zomer). Dat was de multi..

De nut is net wat buiten mijn budget -O- Vind ik iets te veel van het goede, alleen voor de kleur.
Heb de London in het zwart met VPS en verstelbare beugelophanging, dus dan houd ik het hier maar bij :Y)
Tenzij ik ooit een geldprijs win natuurlijk.. Dan koop ik 'm alsnog, haha. Hij is écht geweldig! <3

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:14

Ik vind de (wal)noot kleurige London ook heel gaaf, zou heel mooi staan op mijn Haf denk ik. Gelukkig maar dat ik verslingerd ben aan de Trekker zadels :)

Aanpast hoor, sorry pmarena ;)
Laatst bijgewerkt door Swift op 30-10-13 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt