melrovers schreef:Mijn dochter rijdt met een barok zadel met de Amigo rijdeken, dat past prima. Ik had het zelf geprobeerd met de Harry's Horse maar die paste niet (gat niet groot genoeg).
Ik heb even gekeken en ik vind de amigo niet met een gat voor het zadel, of is het een gewoon deken zonder uitsparing dat uw dochter heeft?
Die elastische lijkt me ideaal! Ik heb een lange tocht achter de rug en verwonderde me dat ze niet veel meer last had van de dazen, voor mij hoeft de buikflap eigenlijk niet, maar vooral een zeer licht, elastisch deken dat niet hindert tijdens het lopen, zou ideaal zijn heb ik nu kunnen vaststellen.
Vandaag heb ik voor het eerst het rendiervel met corrector gepast op de langere tocht (onder m'n espaniola). Ik wou even laten weten wat mijn ervaring was omdat hier toch mensen zijn die eventueel ook rendiervel willen gebruiken...
Door de corrector lag het zadel mooi vast op de ronde, schoftloze tonne -rug, omdat er een inkeping in zit voor de schoft en die in het midden moet liggen en ik zo ten eerste zie of het zadel recht ligt en ten tweede het zadel ook bij opstappen niet verschoof en de singel niet eens goed aangespannen was (voordien durfde de espaniola wel eens scheef gaan liggen als ik opsteeg met het grandeurpad). Tijdens het rijden voelde ik een stevige stabiel zadel onder me, ik denk toch dat deze combinatie geschikt is voor iets langere tochten. Hier was ik echt tevreden over! Ik heb ook veel leuke opmerkingen gehad over het zadel van andere mensen. Ook had ik niet gedacht dat zo'n espaniola me zo'n veilig gevoel zou geven. Ze heeft enkele keren bruusk gefreind omdat ze nu eenmaal nog wat schuw is voor natte plekken en tijdens volle draf zo bruusk in de remmen gaan kan toch wel tot onverwachtte momentjes leiden..... Met dit zadel zit ik super stabiel, whatever er gebeurt.
Het rendiervel geeft wellicht een zeer goeie demping, maar ik vrees beetje dat het toch wat warm is in dit weer...
Het paard geeft geen conditie en af en toe werden er stukken gedraafd en merkte dat het pad toch wel bezweet was onder het zadel, de zijkanten echter veel minder...of is dat ok?
Ik ga even proberen met enkel onder het zadel het vel te naaien en voor de rest een super absorberend vochtdoorlatend dekje te zoeken waar ik een stuk rendiervel opnaai...
Hebben jullie er soms een idee van of het iberica pad niet te warm is met dit weer?
De startrekk zat ongelofelijk. Ik kan me geen leuker zadel voorstellen, maar weeral denk ik dat voor langere wandelingen een minimalistisch zadeltje a la endurance met een opening aan de ruggegraat voor verluchting nog veel beter zal zijn. De Iberica hou ik voor wat piste werk en korte wandelingetjes als er niet gezweet wordt.
Ik denk dat een grandeurpad met corrector in en stukje rendiervel (ipc de nepwol die er nu onder zit) juist onder het zadel, het beste zal zijn...