Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:39

passen er ook uitrijd dekens over de iberica?
(voor rijden in donker,of vliegenrijdekens)
moet je dan een westernmodel of gewone?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:06

Als ik in het donker met fluor uitrijdeken rij sla ik hem gewoon over me heen. De dekens zijn namelijk al slecht passend met een ijslanderzadel.
Dus los ik het zo op. Gelijk zelf droge/warmen benen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 01:28

Anoniem schreef:
passen er ook uitrijd dekens over de iberica?
(voor rijden in donker,of vliegenrijdekens)
moet je dan een westernmodel of gewone?

Western... of onder je Iberica een dekje leggen en dan je gewone (vliegen)deken op het dekje en daar weer je zadel op.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 05:41

Een gewone is absoluut niet handig, ik spreek uit ondervinding. :D
Westernversie lijkt mij idd beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:23

ok!
zit namelijk wat rond te kijken voor de rij vliegendekens maar dadelijk past het niet..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:45

Ik heb er 1 met een gewoon "gat" en dat past idd niet, maar dan ligt het er een beetje overheen - geen ramp, wel een gepriegel.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:51

Je kan bij de 'gewone' ook de bies een stukje los stikken, het gat groter maken en dan de bies, of een nieuwe bies, terug naaien.. :)
Stalgenootje heeft dat gedaan voor haar Barefoot zadel, ging prima..
Dus neem aan dat het voor de Iberica ook kan :D
Ik wil volgend jaar een (vliegen)uitrijdeken met hals, krijg voor mijn verjaardag een 'buikflap' voor tijdens het rijden! Dus mijn eczeem-paardje staat volgend jaar van februari tot oktober helemaal ingepakt :(:)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:00

heb namelijk wel een leuke vliegen rijdeken gevonden misschien,maar heb nog niet eens een zadel...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:30

Welk vliegedeken heb je? Ik moet er morgen eentje hebben voor een trektocht en de winkel was juist voor m'n neus gesloten :( .
Is het echt nodig om eentje te hebben met een gat erin? Ik wou deze kopen, maar is weer veel geld: http://www.horselements.nl/vliegenuitrijdeken-met-hals-reflection
Het vliegedeken dat ze in de weide draagt is nogal zwaar en spant op de borst als ze ermee stapt, de loopsplitten zitten ook niet ideaal, ik vroeg me af of er lichtere vliegedekens bestaan met meer bewegingvrijheid die toch nog voldoende beschermen.
Ik ga morgen nogal wat meemaken vrees ik. M'n merrie wordt tureluut als er ook maar 1 daas op haar zit en nu heb ik niets.....wil zo snel mogelijk een oplossing vinden voor volgende week...

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:12

Mijn dochter rijdt met een barok zadel met de Amigo rijdeken, dat past prima. Ik had het zelf geprobeerd met de Harry's Horse maar die paste niet (gat niet groot genoeg).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 00:16

Je hebt tegenwoordig elastische dekens....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:15

welke dan?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:36

Van Harry's Horse o.a.
Citaat:
Vliegendeken met vaste hals en hoofdkap tot over de oren. Extra sterk, soepel polyester. Nylon gevoerd bij borst en hals tegen schuren. Drie borstsluitingen door middel van klittenband. Lycra bij de benen voor opitmale bewegingsvrijheid. Extra lange staartflap en kruissingels.

Maar dat is geen uitrijdeken en hij is ook erg duur - ca. € 110 :oo
http://www.harryshorse.com/_generated/m ... 05_wit.jpg

En Waldhausen zou een uitrijdeken moeten hebben voor westernzadels, maar die staat (nog?) niet op de site. Het nadeel van die deken is dat hij geen loopsplitten heeft en ook geen gevoerde borst tegen het schuren. Wat ik van vrijwel alle uitrijdekens een misser vind, is dat het bij je been is uitgesneden, dus dan landen die p%&#@! dazen alsnog op de buik van je paard en onder de deken (wandelende dazenval zonder opvangbeker) Ik zou liever een constructie zien waarbij je de singelstoten/fenders over de deken kunt doen en dan een buikflap. Dus heren dekendesigners: terug naar de tekentafel!!! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:39

hmja,mijne heeft niet extreem veel last van dazen maar wel wat..
eerst maar zadel kiezen en dan kijken voor een deken...
vind die van Busse wel mooi,lekker luchtig ook.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:48

De mijne slaan in het land al op de vlucht, laat staan als we in het bos zijn...
welke is dat, van Busse?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:52

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:52

dankje - ziet er wel uit of hij na 1 twijg al kapot kan zijn.....???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:54

zo zien ze er uit maar ze schijnen toch erg sterk te zijn..

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:52

De amigo vliegenrijdekens hebben een erg groot gat, nog niet gepast bij de Iberica, maar ze heeft haar boomloos zadel nog zeker 15 cm over :=
Morgen misschien eens even passen... Ik vind het wel een hele fijne deken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:30

melrovers schreef:
Mijn dochter rijdt met een barok zadel met de Amigo rijdeken, dat past prima. Ik had het zelf geprobeerd met de Harry's Horse maar die paste niet (gat niet groot genoeg).

Ik heb even gekeken en ik vind de amigo niet met een gat voor het zadel, of is het een gewoon deken zonder uitsparing dat uw dochter heeft?
Die elastische lijkt me ideaal! Ik heb een lange tocht achter de rug en verwonderde me dat ze niet veel meer last had van de dazen, voor mij hoeft de buikflap eigenlijk niet, maar vooral een zeer licht, elastisch deken dat niet hindert tijdens het lopen, zou ideaal zijn heb ik nu kunnen vaststellen.
Vandaag heb ik voor het eerst het rendiervel met corrector gepast op de langere tocht (onder m'n espaniola). Ik wou even laten weten wat mijn ervaring was omdat hier toch mensen zijn die eventueel ook rendiervel willen gebruiken...
Door de corrector lag het zadel mooi vast op de ronde, schoftloze tonne -rug, omdat er een inkeping in zit voor de schoft en die in het midden moet liggen en ik zo ten eerste zie of het zadel recht ligt en ten tweede het zadel ook bij opstappen niet verschoof en de singel niet eens goed aangespannen was (voordien durfde de espaniola wel eens scheef gaan liggen als ik opsteeg met het grandeurpad). Tijdens het rijden voelde ik een stevige stabiel zadel onder me, ik denk toch dat deze combinatie geschikt is voor iets langere tochten. Hier was ik echt tevreden over! Ik heb ook veel leuke opmerkingen gehad over het zadel van andere mensen. Ook had ik niet gedacht dat zo'n espaniola me zo'n veilig gevoel zou geven. Ze heeft enkele keren bruusk gefreind omdat ze nu eenmaal nog wat schuw is voor natte plekken en tijdens volle draf zo bruusk in de remmen gaan kan toch wel tot onverwachtte momentjes leiden..... Met dit zadel zit ik super stabiel, whatever er gebeurt.
Het rendiervel geeft wellicht een zeer goeie demping, maar ik vrees beetje dat het toch wat warm is in dit weer...
Het paard geeft geen conditie en af en toe werden er stukken gedraafd en merkte dat het pad toch wel bezweet was onder het zadel, de zijkanten echter veel minder...of is dat ok?
Ik ga even proberen met enkel onder het zadel het vel te naaien en voor de rest een super absorberend vochtdoorlatend dekje te zoeken waar ik een stuk rendiervel opnaai...
Hebben jullie er soms een idee van of het iberica pad niet te warm is met dit weer?
De startrekk zat ongelofelijk. Ik kan me geen leuker zadel voorstellen, maar weeral denk ik dat voor langere wandelingen een minimalistisch zadeltje a la endurance met een opening aan de ruggegraat voor verluchting nog veel beter zal zijn. De Iberica hou ik voor wat piste werk en korte wandelingetjes als er niet gezweet wordt.
Ik denk dat een grandeurpad met corrector in en stukje rendiervel (ipc de nepwol die er nu onder zit) juist onder het zadel, het beste zal zijn...

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:08

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:11

Die is leuk zeg en zo goedkoop! Thx ;) !

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:20

Wat ik me altijd afvraag bij dat soort dekens, is of de dazen er niet gewoon onder vliegen en daar lekker hun gang gaan? (geen ervaring dus, wel al paar keer getwijfeld om er eentje te kopen :D )