voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:57

Nee, de gespen liggen ook helemaal vrij. Neopreen nog niet op wedstrijd getest, gaf met stapritje al haren die raar gingen staan ónder de singel, durf ik niet zo goed aan (dan trigger ik meteen nieuwe zwakke plekken?). Ze loopt echt met het velletje tegen de singel aan, teveel huid.
Optie is dan nog zo'n super uitgelijnde singel van mattes, maar ja, dure test, 100 euro...
Klasse 1 met singelwondjes gaat, maar overstap klasse 2 gaan we zo niet redden.

draaakje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:59

Jeetje wat lastig zeg. en ik kan me ook voorstellen dat nu de huid daar door de verschillende wondjes van de afgelopen tijden ook een stuk gevoeliger is en dunner waardoor er snel weer nieuwe wondjes komen..
Vooral op de 2de foto vind ik het zadel ook wel wat op de schouder liggen. blijft het iets verder naar achter niet liggen?
Elk paard heeft de singelgroeve (dit is het smalste stuk van de ribbenkast) op een andere plaats, waar je de singel ook vastmaakt, de singel zal altijd naar de singelgroeve toe glijden en tevens het zadel mee trekken. Soms is dit naar voren, waardoor het zadel op de schouderbladen en in extreme gevallen zelfs op de hals, komt te liggen.
Als haar singelgroeve (wat wel zo lijkt) erg ver naar voren ligt is het misschien een optie om te kijken naar de ophanging van de singelstoten en hier wat te veranderen inplaats van kijken voor een andere singel?

(ben verder geen expert, probeer alleen mee te denken)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:06

Dankjewel Draakje voor het meedenken.
De singelgroeve ligt idd naar voren. Het zadel leg ik echter redelijk bewust op deze plek, want anders komt hij te ver achter de laatste rib. Dat lijkt me ook niet prettig. Heb me laten vertellen dat bij boomloos het iets minder uitmaakt als de schouder niet volledig vrij ligt... omdat hij er dan onderdoor kan schuiven.

Helaas heb ik nog een cheyenne waarbij het niet mogelijk is om de singelstoten ophaning te veranderen.
Denk dat het dan gewoon een ander zadel wordt. Ga als de plekjes dicht zijn een Lexington maat 0 proberen, die heeft een stalgenoot en lijken de singelstoten iets verder naar achter te zitten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:42

@ MyrtheJ:
En dik de vaseline er op? Helpt ook niet zeker?
Let wel op dat de Lexington sowieso kleiner valt qua zittingmaat, dus een maat 0 nog iets krapper gaat zijn voor jou dan een gewone maat nul (of heb je nu maat 1?)

pmarena schreef:
Mja , dat met die witte haartjes is een beetje dubieus...je zou zeggen dat het even duurt voordat er op een beschadigde plek in de huid een wit haartje gegroeid is. Maar ik heb ook een enkele keer wel eens een boze "klant" gehad die een weekje met een Barefoot met een Sympanova pad had gereden , waarna dan ineens serieus precies de hele inlages van de pad duidelijk wit stekelharig in de bruine vacht zichtbaar waren :oo

Dus blijkbaar kan het toch vrij snel. Als er ergens iets de huid irriteert dan kunnen er witte haren ontstaan.
Echte drukplekken zijn in principe meestal klein en echt door-en-door wit , schuurplekken / irritatieplekken door een soort allergie / zweten / hitte / stiksels of randjes of wat dan ook zijn vaak juist stekelharig , dus witte haren tussen de normale vachtkleur en op een grotere plek.

Jij noemt nu al een paar dingen die problemen kunnen veroorzaken , als je met een maat 1 kont in een maat 0 zadel gaat zitten dan geef je snel extra druk op pommel en cantle en een rare gewichtsverdeling , als de pad niet goed zit kan dat natuurlijk ook irritatie geven....als het beestje een gevoelig huidje heeft dan kun je toch al snel problemen zien :=

Pad maar eens gaan wassen dan lijkt me. Echt vies is hij op die plekken in ieder geval niet. Achteraan wel meer, waar het zadel blijkbaar wat schuurt, maar daar heeft ze er qua haren geen last van. Wat ik wel erg opvallend vind is dat het eigenlijk alleen links is, en dat er bij de zweetplek ook een droger stukje leek te zitten. Maar dat zit er aan de andere kant dan weer ook, en hebben mer mensen heb ik gezien. Plus dat mijn eigen pony het ook heeft van zijn Thorowgood, en verder nergens last van... Tja, ik weet het niet zo goed meer. Wilde wel gaan experimenteren met een pad met lamsvel (die ik zelf gemaakt heb) maar daar heb ik de ruggegraat nog niet vrij genoeg (moet 't schaapje scheren daar + de inlages nog wat bijknippen).

Of zou het misschien komen doordat mijn zusje vorige week gesprongen heeft? Daarbij 'vliegt' het zadel namelijk wel een beetje aan de achterkant, dus zou er ook meer druk komen aan de voorkant. En dat zou best wel eens scheef kunnen zijn geweest... Alleen is het wel weer echt dat stekelharige wat je zegt... Wáárom hebben paarden altijd wel weer wat?! *zucht*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:46

De meeste zadels komen los aan de achterkant tijdens het springen , simpelweg door het rond weg buigen van de rug tijdens de sprong :)
Vieze plek aan de achterkant is ook bij de meeste paarden zo hoor , door het zweten gaat het huidvet daar naartoe :)

Singelwondjes : de Cheyennes hebben nu ook nog geen V-rigging , maar de Cherokee / London / Lexington wel.

Een banaansingel zou nog uitkomst kunnen bieden wellicht ? Is ook niet zo duur , 3 tientjes ofzo :)

Wel echt balen zulke dingen hoor , pfffft. Lagen bij je vorige zadel(s) de singelgespen wat hoger of dat ook niet echt ?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-09-11 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:47

MyrtheJ schreef:
Nee, de gespen liggen ook helemaal vrij. Neopreen nog niet op wedstrijd getest, gaf met stapritje al haren die raar gingen staan ónder de singel, durf ik niet zo goed aan (dan trigger ik meteen nieuwe zwakke plekken?). Ze loopt echt met het velletje tegen de singel aan, teveel huid.
Optie is dan nog zo'n super uitgelijnde singel van mattes, maar ja, dure test, 100 euro...
Klasse 1 met singelwondjes gaat, maar overstap klasse 2 gaan we zo niet redden.

Hoi,

een vriendin van mij heeft ook speciale singels geprobeerd en niets hielp, dure singel met bont etc.
toen had ze een gewoon neopreen singel, die geen harde randjes heeft (dus goed soepel) voor heel goedkoop kunnen kopen, en dit paardje heeft geen plekken meer gehad.
Haar paardje had last van de 'harde' rant aan de zijkant, waar dus geen bont zat.

Groetjes

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:19

welk pad raden jullie aan onder een boomloos western van 50 cm lang?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:51

Heb gisteren foto's gemaakt van de drukplekken, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden..
Voor de mensen die het niet weten; ik rijd met een BF cheyenne dry-tex, en ik heb laatst meegedaan aan een lange rit, met de budget pad en dubbele inlages er onder, een weekje later kwam deze plek tevoorschijn.
1 foto van veraf om de plek en grootte te zien, en van beide kanten een close up foto.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:00

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:50

sodeletuut, dat is niet te missen die drukplekken.
balen zeg, maar heb het wel al bij meer mensen gehoord die een drytex hebben, zou het misschien kunnen omdat deze niet van leer zijn dat ze dan niet goed naar de paardenrug gaan liggen misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:35

zijn er hier mensen met ervaring met zadels van Deuber & Partner ?
kwam hen tegen op Horse Event, zadels zagen er mooi uit, die meneer kwam ook goed over :j
ben benieuwd of er mensen zijn die een zadel van hen hebben. Bij hun boomloze zadels heb je ook geen pads nodig begreep ik..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:07

Tuut : dat is ook wel apart zeg , precies zo die kleine plekjes en verder niks....zitten die nu echt recht onder de beugelophanging denk je ? Of zit er op 1 of andere manier nog een bobbel van beugelriemen daar op die plek ofzo :?

Uudje : dat lijkt me sterk eigenlijk , het DryTex is wel iets stijver dan leer maar het vormt zich wel gewoon...lijkt me heel sterk dat dat het is. Wel zou het kunnen zijn dat DryTex misschien wat meer warmte vasthoudt maar of dat een verklaring zou kunnen zijn....

Suze : Dat is gewoon Startrekk :P

Pads met inlages gebruik je onder zadels die zelf geen dikke kussens hebben , zoals een Barefoot bijvoorbeeld. En de reden dat BF geen kussens onder de zadels zelf heeft zitten , is omdat de zadels dan flexibeler zijn waardoor ze zich makkelijker aan kunnen passen aan verschillende rondingen van de rug.

Via een pad leg je er dan alsnog kussens onder maar zadel en pad kunnen wat langs elkaar schuiven zodat het geheel een betere pasvorm heeft. EN je hebt dan als het ware ook de kussens direct op de rug dus ook direct de ruggengraatvrijheid op de ruggengraat.

Zadels met dikke kussens aan het zadel vastgemaakt hebben weer een veel lastigere pasvorm doordat het geheel veel stijver en vormvaster wordt. En je stopt er nog een normaal dekje onder dat net als elk normaal dekje tussen de kussens gaat zitten waardoor de ruimte voor de ruggengraat weer kleiner wordt , òf het trekt strak over de ruggengraat....

Maar het is natuurlijk wel een veel leuker zadel als je liever iets hebt dat er meer authentiek uitziet / aanvoelt :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:24

@suze, anders moet je even op FW kijken daar staat ook een boomloos topic en volgens mij zit daar ook iemand met een startrek, ik dacht dat het sietske was.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:31

Heb jij die verstelbare beugel ophanging sodeletuut?
Want eerlijk gezegt ben ik daar niet zo happy mee.
Had eerst met mijn cheyenne 2 een vaste ophanging en merkte er ook niks van, maar nu met mijn maat 1 heb dus die verstelbare ophanging en ik voel hem goed zitten met rijden en vind dat toch minder prettig.
Heb ze nog verzet in de hoop dat het dan anders zou liggen, maar helaas.
In het begin had ik er geen last van, maar nu het zadel meer gebruikt is dus wel.
Vind het toch jammer dat die beugelophanging veranderd is.
Heb niet het idee dat Udo er iets van merkt, maar voor mijzelf is het minder prettig.
Zijn daar misschien nog tips voor?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:27

Ik heb ook die verstelbare beugelophanging maar ik voel hem niet. Ik heb hem wel een stuk naar voren geplaatst. Ik rij met rijbroeken met een nepleren kont, als ik een geheel stoffen broek aan heb voel ik wel wat.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:27

Interessant topic!

Ik heb momenteel een barefoot cheyenne testzadel en ben erg tevreden. Mijn paard loopt erg fijn en los en ik kan ook gemakkelijk zitten. Kwam eerst met lichtrijden wat tegen de pommel aan, maar met wat langere beugels ging het al een stuk beter. Qua pasvorm ligt het zadel netjes. Voldoende ruimte bij de schouder en lendenen. De zweetplekken onder het zadel zijn gelijkmatig verdeeld en de ruggengraat is netjes droog.

Nu heb ik al wel een heel eind gelezen in dit topic, maar nog geen 79 pagina's. ;) Zijn er dingen waar ik verder nog op moet letten?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:41

Pmarena; Volgens mij is het precies onder de beugelophaning ja..
Het zadel is inderdaad wel gewoon goed gevormd enzo.

Uudje, nee ik heb niet de verstelbare ophanging. :n Dus daar kan het ook niet aan liggen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:11

@WesseLady, volgens mij niets speciaals :) als het zo gewoon goed gaat, is het super!
Past de pommel ook goed?
Wel in je achterhoofd houden dat paardlief ook aan het zadel moet wennen en daarin wat ander gedrag kan vertonen soms.
en je wel echt een goede pad moet hebben, en de afdruk van zweet goed moet blijven :)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:21

Voor mijn pony ben ik op zoek naar een zadel. Heb een westernzadel maar dat is te lang voor haar.
Nu woon ik in Roemenie en ik zou niet weten waar ik een zadelpasser oid vandaan moet halen.
Ik ben eens gaan neuzen op internet en een boomloos zadel en dan eigenlijk met name een Barefoot sprak me wel heel erg aan. De kans dat boomloos past lijkt mij ook vele malen groter als met een boomzadel, wat voor mij een heel groot voordeel is. Maar dan.... Ik heb geen budget voor een nieuwe, dus een tweedehandse. Maar welke? Heb geen ervaring met boomloos en even een passen is dus ook geen optie.
Ik wil er lekker mee buiten kunnen rijden, maar met enige regelmaat ook wel dressuur mee kunnen rijden.
Zelf leek de Lexington, de London of de Cherokee me wel wat. Maar aangezien ik er zoals gezegd zelf geen ervaring mee heb, vind ik het lastig kiezen. Wie kan mij helpen?

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:56

ik heb je een PB gestuurd.

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 00:07

Ik ben op zoek naar iemand in de omgeving van Utrecht waarvan ik een boomloos zadel een keer mag uitproberen! Ik zit er over te denken om zo'n zadel aan te schaffen voor mijn pony maar door de verhalen over het "brede" zitten wil ik het graag eerst een keer voelen.

Iemand bekend in Utrecht? :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 07:32

Waar woon je in utrecht?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:20

Misschien staat dit al in het topic, maar ik heb geen tijd om het hele topic door te lezen. Bij een bol zadel zorgt de boom ervoor dat de druk van de ruiter over de rug verdeeld is, maar hoe werkt dat dan bij een boomlooszadel? Of heb je dan alleen drukpunten bij je zitbeenknobbels en de beugelophanging? Dit lijkt me namelijk erg slecht voor de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:11

Goeiemorgen :)
Ik kom ook even binnenvallen met een paar vragen, hopelijk kunnen jullie me helpen :) Ter info vooraf, ik heb een barefoot cheyenne drytex maat 1 zonder VPS te leen van een vriendin, daarbij een grandeur pad.

-Ik rijd nu bijna een week met dit zadeltje (1x kwartiertje testen, 3x rijden, 1x wandelingetje, 1x geen zadel op), mijzelf bevalt het prima en ook de afdruk op de rug van ponymans ziet er goed uit. Ruggegraat blijft goed vrij, geen gevoelige of droge plekken, zadel is niet te lang etc.
Toch blijf ik een beetje huiverig voor de drukverdeling. Is een periode van een week lang genoeg om te weten of je paard er niet gevoelig van wordt, of moet je daarvoor langer met het zadel rijden?
-Als een cheyenne drytex zonder VPS goed ligt, kan ik er dan van uitgaan dat eenzelfde zadel met VPS ook goed ligt?
-Is er verschil in pasvorm tussen de cheyenne en de cherokee? Ik bedoel als de cheyenne past, past de cherokee met zelfde maat pommel dan ook? Of is er meer verschil dan alleen dat je een wrong kan plaatsen?
-Het enige wat een beetje vervelend is aan het zadel zijn de lange en dikke singelstoten. Ze zijn zo dik dat de singel er niet makkelijk doorgaat, ik moet er behoorlijk hard aan trekken zelfs als de singel nog heel los zit, en ik moet heel laag aansingelen, ponymans vind dat minder prettig dan bij zijn VZH-zadeltje. Zijn de singelstoten bij de modernere zadels wat dunner, of moet ik dan toch voor leer gaan ipv drytex? En zou het een optie zijn om toch een lange VZH-singel te gebruiken zodat ik wat makkelijker (hoger) kan aansingelen, of zit dat met je been in de weg?
-Hoe zit het nou precies met die pads? Ik gebruik nu een grandeur pad, en opzich bevalt die goed. Ik lees hier op HAR in de sticky dat er meer soorten pads zijn, maar niet wat de verschillen tussen de pads zijn. Hoe bepaal je welke pad je neemt? Maakt het echt uit, of ligt het toch vooral aan welke inlages je gebruikt?

Zo, das een heel verhaal geworden :o
Als er iets niet duidelijk is dan hoor ik het graag :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:56

StableDoor schreef:
Misschien staat dit al in het topic, maar ik heb geen tijd om het hele topic door te lezen. Bij een bol zadel zorgt de boom ervoor dat de druk van de ruiter over de rug verdeeld is, maar hoe werkt dat dan bij een boomlooszadel? Of heb je dan alleen drukpunten bij je zitbeenknobbels en de beugelophanging? Dit lijkt me namelijk erg slecht voor de rug.

Bij een boomloos zadel heb je een speciaal pad die er onder moet voor ruggengraat vrijheid.
Daar zitten kussens onder.