Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Mja , dat met die witte haartjes is een beetje dubieus...je zou zeggen dat het even duurt voordat er op een beschadigde plek in de huid een wit haartje gegroeid is. Maar ik heb ook een enkele keer wel eens een boze "klant" gehad die een weekje met een Barefoot met een Sympanova pad had gereden , waarna dan ineens serieus precies de hele inlages van de pad duidelijk wit stekelharig in de bruine vacht zichtbaar waren
Dus blijkbaar kan het toch vrij snel. Als er ergens iets de huid irriteert dan kunnen er witte haren ontstaan.
Echte drukplekken zijn in principe meestal klein en echt door-en-door wit , schuurplekken / irritatieplekken door een soort allergie / zweten / hitte / stiksels of randjes of wat dan ook zijn vaak juist stekelharig , dus witte haren tussen de normale vachtkleur en op een grotere plek.
Jij noemt nu al een paar dingen die problemen kunnen veroorzaken , als je met een maat 1 kont in een maat 0 zadel gaat zitten dan geef je snel extra druk op pommel en cantle en een rare gewichtsverdeling , als de pad niet goed zit kan dat natuurlijk ook irritatie geven....als het beestje een gevoelig huidje heeft dan kun je toch al snel problemen zien
MyrtheJ schreef:Nee, de gespen liggen ook helemaal vrij. Neopreen nog niet op wedstrijd getest, gaf met stapritje al haren die raar gingen staan ónder de singel, durf ik niet zo goed aan (dan trigger ik meteen nieuwe zwakke plekken?). Ze loopt echt met het velletje tegen de singel aan, teveel huid.
Optie is dan nog zo'n super uitgelijnde singel van mattes, maar ja, dure test, 100 euro...
Klasse 1 met singelwondjes gaat, maar overstap klasse 2 gaan we zo niet redden.
StableDoor schreef:Misschien staat dit al in het topic, maar ik heb geen tijd om het hele topic door te lezen. Bij een bol zadel zorgt de boom ervoor dat de druk van de ruiter over de rug verdeeld is, maar hoe werkt dat dan bij een boomlooszadel? Of heb je dan alleen drukpunten bij je zitbeenknobbels en de beugelophanging? Dit lijkt me namelijk erg slecht voor de rug.