[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:14

Betaalbare dekjes in leuke kleuren! Dat mis ik echt..

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:39

De opstap hulp was meer een grapje.
Ik haal wel een trap o.i.d.
(Met een stoel kom ik Met m'n been er wel over maar kan ik niet af zetten om er echt op te komen :D )

Ik weet van de andere hulp maar dat zal siep niet Accepteren.
En die staat ook niet op de site toch ?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:49

Jildau schreef:
Betaalbare dekjes in leuke kleuren! Dat mis ik echt..

Een zadeldekje van goede kwaliteit kost helaas veel geld....

Ik heb ooit eens een partij pads gehad met fleece onderzijde. Dit zijn leuke pads voor kortere ritjes, maar ga je echt langere ritten maken dan is een goede ademende pad van natuurlijk materiaal vaak toch prettiger.

De Kifra-pads worden in de endurance ook veel gebruikt, mede door de positieve eigenschappen van het schapenvacht. Ik wil zelf niet anders meer :o

Ohh en uiteraard zit ik ook niet stil... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:52

Kitty_ schreef:
Ohh en uiteraard zit ik ook niet stil... :P

We hadden ook niks anders van je verwacht Kitty, of ja.. ik iig niet :+ :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:46

Buitenzinnig schreef:
lotje5lotje schreef:
Duhelo: zoiets als de minihorseshop, maar dan de maxihorseshop??? gat in de markt! :D

+:)+

jep, inderdaad, maar dan ook gewoon betaalbare prijzen
Een hoofdstel betaal je al gauw 40-50 euro voor, en dan heb je echt geen mooie kwaliteit maar het decathlon spul. (Mijn paarden raken net in een harry's horse silverline, maar mag ik behoorlijk aan toesnoeren en alles staat op het laatste gaatje behalve de bakstukken).
hoofdstellen gaan rustig naar de 70-100 euro, en dan is het leder echt niet kwaliteitsvol. Hoger dan 100 gaan ze dan weer niet (ofwel de custom mades die dan het echte trekpaardhoofdstel zijn, en dat wil ik dan weer niet). Maar pakweg een hoofdstel met kwaliteitsleer zoals een kiefer, of een dobert oid, kun je dan ook weer niet vinden.

Vliegendekens voor trekpaarden gaan richting de 100 euro. Weet je wat er gebeurd als ze rechtstaan na het rollen en net op een hoekje staan met hun hoef? bye bye deken. Ik zoek dus vliegendekens die beter passen dan de normale, voor rond de 20-30 euro, hoeft geen superkwaliteit te zijn maar betere pasvorm en langere zijkanten is fijn. Zijn ze kapot, koop ik gewoon nieuwe. Idem met regendekens. 40 euro vind ik zat voor een regendeken, zelfs mijn dure bucas all in one heeft maar 1 seizoen meegegaan voor die in drie stukken was.

Beenbeschermers kosten rustig 100-150 euro voor hele simpele peeskappen en strijklappen. Transportbeschermers vind je niet eens.
Ik heb ooit bij nickyskeet eens een partij nylon halsters kunnen kopen, maar zelfs simpele halsters kosten anders 30-40 euro, terwijl ze ze zo kapot trekken...

Nouja, jullie snappen mijn punt denk ik :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:53

Maxi horseshop dan ben ik klant!

Voor een mooi en goed passend hoofdstel ben ik best bereid om meer dan 100 euro te betalen, maar dan koop ik niet ieder jaar een nieuwe.
Liever kwaliteit dan veel rommel.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:08

Een maxi horse shop... ik ben voor! Inderdaad is de keuze echt beperkt voor Kiwi.. zoek ook naar leuke betaalbare spullen. Hebbedingetjes hebben ze ook vaak niet in maat Kiwi.. of je betaald je scheel. En dan is het echt niet meer een hebbedingetje..

Zelfs kant en klare touwhalsters in leuke kleuren zijn nauwelijks te vinden. En ik ben ook een beetje een My little pony meisje. Zie onderschrift. :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:11

Ja, inderdaad, Maxi paarden, maxi prijsjes, en de kwaliteit hoeft niet zo goed te zijn, want kopen doen we toch wel door gebrek aan beter.
Ik heb mijn teugels op maat laten maken (gladlederen soepele teugels, extra lang), mijn eerste paar kostte me 12 jaar geleden rond de 70 euro, mijn nieuwste kostten me 100 euro (voor een paar teugels!!!).
Dat is echt van het zotte ...
Maar dit is wel erg offtopic zeker :D

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:31

Ik ben ook voor Ghost hoofdstellen, bijpassen bij je zadel +:)+

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:36

Duhelo schreef:
Ja, inderdaad, Maxi paarden, maxi prijsjes, en de kwaliteit hoeft niet zo goed te zijn, want kopen doen we toch wel door gebrek aan beter.
Ik heb mijn teugels op maat laten maken (gladlederen soepele teugels, extra lang), mijn eerste paar kostte me 12 jaar geleden rond de 70 euro, mijn nieuwste kostten me 100 euro (voor een paar teugels!!!).
Dat is echt van het zotte ...
Maar dit is wel erg offtopic zeker :D

Inderdaad wel offtopic.. maar we zijn wel ff ons ei kwijt. _O-

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:41

Hai allemaal, ik heb de laatste tijd alleen maar meegelezen omdat ik gerust gesteld was door Lilianne dat mijn zadel goed paste en de droge plekken geen probleem waren. Alleen gister ontdekte ik toch witte haren, precies op de plek waar het steeds droog blijft na het rijden. Nu twijfel ik er toch wel heel sterk aan of mijn zadel wel past, want dan zouden er geen drukplekken komen, toch? Ik weet nu ook even niet zo goed meer wat ik moet doen, iemand tips? -O-

Ik heb een Barefoot Cheyenne maat 2 met VPS op mijn fjord liggen. Daaronder ligt een Barefoot pad met pu-foam & moosgummi inlages op advies van Lilianne. Ik heb het zadel gekocht omdat ze drukplekken kreeg van een boomzadel, deze plekken zijn inmiddels gelukkig weggetrokken.

Dit is een recente foto's van ons met het zadel:
Afbeelding

Afbeelding

En dit zijn de plekken:
De twee ronde opvallende plekjes had ze al voor ik haar reed, die zijn dus niet van de zadels, het gaat echt om de lichte plekken. Het valt mij ook op dat het echt een soort strepen zijn die een hoek vormen, net zoals de droge plek na het rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Droge plekken na het rijden:

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor het lange verhaal, maar dacht wel handig om alles zo compleet mogelijk in een keer te vertellen :j Ik weet echt even niet meeer. Wat zouden jullie doen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:47

Kan gewoon zijn dat het oude plekken van boomzadel zijn, maar nu weer net wat meer zichtbaar. Door iedere vacht wisseling kan het van zichtbaar naar minder zichtbaar gaan en dan lijken ze weg te zijn. Maar oude drukplekken gaan nooit meer weg en blijven altijd, maar de ene keer dus wat minder zichtbaar.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:49

@Jetske: Misschien de proef op de som nemen en een tijdje met een ander zadel rijden? of evt op een barebackpad. Dat je kan uittesten of het bij andere optoming ook gebeurt. Als het namelijk bij ander zadel/barebackpad niet te zien is dan is het toch een probleem met je barefoot zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:50

Wat grappig (verkeerde woord ;) ), iets soortgelijks was ook met de Ghosts aan de hand, rare hoekige droge plekken die echt van een structuur in het zadel leken te komen. Bij jouw witte plekken op de eerste foto's lijkt het echt te zitten op de rand van je zadel waar de aanhechting van singel/stijgbeugels+jouw dijbeen van de inlages af komen naar de zweetbladen toe. Dat is natuurlijk een plek met extra veel druk. Qua breedte doet het me ook echt aan een singel(band)/been denken.
Lastig!
Wat ik op basis van de foto's zou kunnen bedenken: als je paard van boven plat is en je zadel ook een platte zitting heeft, dan oefenen je dijbenen veel meer druk uit op de bovenkant van de ribben van het paard (waar inlages eindigen). het paard heeft daar dan namelijk zelf ook een 'hoek' tussen de 'horizontale' bovenkant van de rug en de verticale ribben. Als je als ruiter meer in een A vorm wordt gezet als ruiter, dan glijden je benen meer langs de rand van het zadel naar beneden. Dat zou iets kunnen helpen.

Ik geloof niet dat dit oude plekken van een boomzadel zijn, die hebben de kussens toch echt op een andere plek lopen.
Je zou andere inlages kunnen proberen in de pad, maar ik zou zelf niet meer met deze Barefoot (?) op deze pony durven te rijden, omdat je zo duidelijk ziet dat het echt een rand van de zadel/pad is die het probleem vormt.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:25

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Nadat ik net oude foto's opgezocht heb ben ik toch weer geen twijfelen. Op die foto's is een duidelijke drukplek langs de ruggengraat te zien, maar ook daaronder. Dus wat Marcelle zegt zou kunnen kloppen. Dit lijkt wel op de plek van de foto's die ik net bedoelde, maar toch is het dan wel heel toevallig dat op die plek ook steeds een droge plek is. Dit is een foto van de drukplekken van het boomzadel.

Afbeelding

Zat ik inderdaad ook aan te denken Daphne. Alleen ik rij vaak lange ritten dus dan is dat niet ideaal, maar dan maar korte ritjes. Helaas ga ik maandag voor 5 weken op stage naar Noorwegen dus ik baal wel dat ik dit nu ontdek, want dan kan ik het niet uitproberen. Een vriendin van mij gaat haar bijrijden, dus ik had inderdaad al aangegeven dat het misschien handiger was met bbp te rijden. Alleen na hoelang ga je het verschil zien. Of bedoel je niet het verschil in witte haren, maar qua droge plekken?

Ik snap wat je bedoelt xyzutu. Maar ik zou niet do goed weten welke inlages ik nou zou moeten proberen. De HD heb ik ook gehad, maar daarbij drukte ze haar rug weg. Ik rij nu met deze combinatie op advies van Lilianne dus had gehoopt dat het nu ook goed was :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:33

Het kan zijn dat door eerdere drukkingen de zweetklieren het niet meer goed doen en dat er daardoor droge plekken blijven komen. En sommige rassen ontwikkelen sneller witte haren dan andere - geen idee waar dat in zit, maar Haflingers en Fjorden.... :(

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:33

Ik ben helemaal pro Kifrapads in een ponymaat of ja, toch korter dan 60cm

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:46

Opstaphulp staat op de site.
En de site is weer online! Morgen nog even de puntjes op de i en de laatste aanpassingen

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:50

Caaatje schreef:
Ik ben helemaal pro Kifrapads in een ponymaat of ja, toch korter dan 60cm

Jaaa!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:59

Buitenzinnig schreef:
En de site is weer online! Morgen nog even de puntjes op de i en de laatste aanpassingen

Hij is mooi geworden *\o/*

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 00:02

Kwetal schreef:
Het kan zijn dat door eerdere drukkingen de zweetklieren het niet meer goed doen en dat er daardoor droge plekken blijven komen. En sommige rassen ontwikkelen sneller witte haren dan andere - geen idee waar dat in zit, maar Haflingers en Fjorden.... :(

En is dat een blijvend iets, of kunnen die klieren zich ook weer ontwikkelen zeg maar? Ik maak me voornamelijk zorgen om de witte haren. Ondanks dat ze geen pijn aangeeft wil ik niet dat ze er last van heeft of gaat krijgen :( Apart inderdaad dat die het eerder hebben..

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 00:11

Kwetal schreef:
Buitenzinnig schreef:

Hij is mooi geworden *\o/*

Dank! alle credits naar de bouwers natuurlijk! En de zadel configurator, erg fijn! Er komen nog foto's van de kleur staaltjes zodat je iets gerichter je zadel samen kunt stellen. Zoveel keus!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 00:13

Veel keus? Ghost??? Welnee joh O:)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 00:13

Buitenzinnig schreef:

Mooie site!
Misschien te snelle reactie, aangezien morgen nog de laatste aanpassingen gedaan moeten worden.. maar de lay-out klopt niet helemaal op mijn pc.. bovenin overlapt het menu de pagina waar ik dan opzit, zo kan ik het menu aan de zijkant dan niet helemaal zien.. als je begrijpt wat ik bedoel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 00:40

Mooie site! Die zadelconfigurator is ook geweldig, heb net al een paar zadeltjes gemaakt. :D

Een paar dingen die mij nog opvielen: ik zou de teksten in kaders laten zetten; nu lopen de zinnen op de informatiepagina's helemaal van de ene kant van mijn computerscherm naar de andere en dat leest gewoon niet. Meer tussenkopjes, bijvoorbeeld 1 boven elke alines plus een paar plaatjes tussendoor (bijvoorbeeld aan de andere 'lege' kant als je de tekst smaller maakt) zouden ook helpen. En bij de Ghost pagina miste ik in de uitleg een verklaring van dat wat bij de 'leerkeuzes' van de configurator Borgo heet?
Op de infopagina zou ik ook zeker een kopje toevoegen met daarin de 3 verschillende soorten wrongen-opties en -schuintes aangezien dat een van de basiskeuzes is. Nu ontbreken de wrongen volgens mij in het verhaal, of misschien kijk ik verkeerd?
In de webshop mis ik volgens mij dat je van elk model ook losse zittingen kunt bestellen. Nu staat dat alleen bij de schapen. Je zou de complete Ghost afdeling van de webshop kunnen kopieeren en er vervolgens nog een keer op zetten met als kop erboven 'losse zittingen', dan heb je meteen alle modellen op een rij en hoef je alleen de prijzen te veranderen.
En persoonlijk zou ik de foto van de firenze in de webshop vervangen. Die geeft namelijk een raar beeld zo zonder dekje eronder en ik kan me voorstellen dat complete Ghost-leken daardoor denken dat de firenze een dunner model zadel is. 8-)
Ow, en een foto van het verschil tussen een zichtbare en onzichtbare pommel. Niet iedereen weet wat en pommel is, laat staan als die onzichtbaar is. 8-)