[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaasoufleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:13

Safiera schreef:
Mooi ding, een wat 'oudere' MyBarefoot?
Staat goed en jij past er mooi in!

Welke maat zadel is het? Want jij bent prachtig slank :o (maar ik bedoel, voor wat vollere ruiters lijkt geen plaats...? Gewoon benieuwd :) )

Dankjewel. Wij hebben voor een boomloos zadel gekozen omdat het lastig was om voor yas een goed passend zadel te maken. Ik weet niet of het een "oudere" barefoot is maar het zal kunnen. Het zadel is tweedehands en we hebben het gekocht bij de zadelmaker.  Voor vollere ruiters is er ook plaats, het zadel lijkt misschien wat kleiner op de foto's

Kaasoufleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:23

pmarena schreef:
Hee leuk een Simply Red! Die is al snel een jaar of 10 oud, maar blijft een geinig zadeltje :)

Inderdaad ja! Ik heb het even opgezocht en dit zadel komt uit 2005

ittheclown

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:34

Helaas zadeltjes test ging niet door hij glee al zo enorm met opstappen dat ik er geen eens een rondje op gedaan heb, geen zin dat paard nu ook nog angst krijgt voor zadel op zn zijkantje lol.
Ik ga nu nog eventjes met zijn huidige zadel aan de gang tot dat ik een boomloos of lichtgewicht zadeltje vind dat netjes blijft liggen.
Heb eens een knight rider van een vriendin geprobeerd geloof ik ook boomloos ? Maar die was voor mijn bips te klein terwijl dat een 18 inch is en de gene die ik nu heb een 17 lol vaag vaag

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:58

Vandaag lekker gereden met de Barefoot Arizona, hij moet zich nog wat meer naar mn paard gaan vormen, en ik ga binnenkort eens spelen met de beugelophanging, want denk dat ie nog wat naar achteren mag. En langere beugels, want zit normaal nooit zo kort, maar was 1e bosrit, en zo kon ik eventuele gekke acties makkelijker opvangen haha. Verder gereden met de Hack en Acorn van barefoot, dus bij deze alvast de beloofde foto's pmarena ;) (Wel maar met mobieltje gemaakt, volgen nog wel x betere).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:19

jwl schreef:
Kan iemand me vertellen hoe je nubuck leer het beste kunt onderhouden? Moet ik het voor gebruik nog behandelen?

En waarom zit er klittenband op de ghost pad? Of stel ik nu een rare vraag :p

Sorry - even en dagje niet gekeken :o Nubuck kan je onderhouden door het schoon te maken met een goede zadelzeep (indien nodig) verder zou je het kunnen spayen met een spuitbus (schoenwinkel) en eventueel wat opruwen met een speciaal nubuck borsteltje (schoenwinkel) Wat heel fijn spul is, maar niet overal te koop is URAD Oily - er zit wel een leverancier in Nederland

Als je het klittenband op je pad opent, zal je zien dat je er dan inlagen in of uit kunt halen... ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:26

ITC: Jammer van het zadeltje, maar mischien maar beter gezien de kwaliteit ook :(:)

Darkadia: Fijn setje hoor +:)+ Hopen dat je de bakstukken op de juiste manier door de hack krijgt, en ik zou nog even wachten met de stijgbeugelophanging verplaatsen totdat je eerst even een langere beugellengte geprobeerd hebt, want anders kan het erg gaan wringen in je heupen :)

Ik weet eigenlijk vrij zeker dat de Barefoot Ledercream ook gewoon Urad Oily is :o

Volgens mij doen de meeste mensen heel weinig aan hun Barefoots, of behandelen ze gewoon zoals "normaal" leer. Het nubuck van nu is ook al vrij glad geworden eigenlijk door de voorbehandeling.

Bruin is ook veel donkerder dan voorheen :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:22

Blij met mijn drytexje. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:25

Mensen hier ervaring met de barrydale? :)!

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:30

Jep, ik! :)
Enorm fijn zadel, je zit er vaster in dan in een cherokee of cheyenne, ik toch allensinds.
Diepe zit maar wel vrij brede zit tegenover een boomzadel.
En vooral, géén pijne poep :-)
(zie p. 74 voor mijn uitrusting)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:40

Ik kan heel eerlijk zeggen dat ik mijn Barefoot London maar 2-3 keer per jaar helemaal uit elkaar haal, schoonmaak met wat zadelzeep en dan ene laagje van de barefoot creme erop. Tussendoor gaat er wel nog ooit een licht vochtig doekje overheen, maar dat was het dan ook. En zadel ziet er super uit.

Cedar hoofdstel doe ik wel iets vaker met dezelfde barefoot creme, anders wordt het wat sneller stug.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 12:12

Zo deed ik het inderdaad ook :j Nu is het bij ons wel vrij stoffig dus er gingen wel lederdoekjes van de Action overheen maar ik geef eerlijk toe dat ik niet heel fanatiek ben met tuig poetsen :') Mijn hoofdstel doe ik wel wat vaker omdat mijn Tinker een enorme zweetneus heeft en dat lijkt me niet zo bevorderlijk voor het leer.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:58

Heb een gladleren donkerbruine Ghost Firenze besteld (en nu ook betaald :P ) ! Kan niet wachten tot die komt, al zal het nog wel een aantal weekjes duren. Nu maar hopen dat de zadelzoektocht ook echt voorbij is :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:21

Oshaa schreef:
Heb een gladleren donkerbruine Ghost Firenze besteld (en nu ook betaald :P ) ! Kan niet wachten tot die komt, al zal het nog wel een aantal weekjes duren. Nu maar hopen dat de zadelzoektocht ook echt voorbij is :)

Alvast gefeliciteerd Oshaa ;)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:07

Uitdaging: Op de cheyenne maat 1 met pad met HD inlages zit ik perfect. Beetje krap soms, maar verder prima. Op de Atlanta maat 2 met western pad met zelf eringemaakte inlages (foam) wordt ik voorover gedrukt. Vooral met lichtrijden, maar ook in stap en met doorzitten. Het is een belgisch trekpaard, z'n rug is nou ook niet bepaald te kort. Ik zal binnenkort eens foto's maken.
Ow ja, in beide zadels zit een L pommel en de beugelophangingen hangen van allebei de zadels helemaal vooraan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:01

hoe bedoel je uitdaging? Ik zou er gewoon een goed pad onder leggen ipv zelf gemaakt (no-offence) maar dat kan wellicht het verschil al maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:17

Mooie bruine Ghost besteld, leuk! Met zulk weer er nog bij maar duimen dat hij snel klaar is Oshaa :j

Tjaakje: gewoon voor de grap eens die pad van de Cheyenne er onder leggen en voelen of dat het probleem oplost, dat is de meest simpele test die je kan doen :)

Maar je hebt natuurlijk best kans dat een langer zadel met de achterkant op een alweer richting de kont omhoog lopend deel van de rug terecht komt waardoor het zadel wat meer voorover gekiept wordt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:36

pmarena schreef:
Darkadia: Fijn setje hoor +:)+ Hopen dat je de bakstukken op de juiste manier door de hack krijgt, en ik zou nog even wachten met de stijgbeugelophanging verplaatsen totdat je eerst even een langere beugellengte geprobeerd hebt, want anders kan het erg gaan wringen in je heupen :)

Ik heb de mazzel niet een heel breed paard te hebben, en ernaast ook nog een brede rondgeribte trakehner merrie te mogen rijden, dus mijn heupen zijn gelukkig wel wat gewend ;) En is toch beetje uitproberen denk ik, maar had nu t idee tochwat in de stoelzit te komen. En lijkt me dat als ik beugelophanging zo laat en alleen beugels langer doe, dat ik dan juist nog meer in stoelzit kom.

Hoop wel dat ik het probleem met de omklappende schaar van Barefoot kan oplossen. Zijn er hier meer mensen in het topic die de Barefoot hackamore hebben en last van omklappend schaartje? Ik heb er gisteren voor het eerst mee gereden, ging op zich super, alleen rechts klapte hij steeds om bij de minste druk. Tussendoor nog wat versteld en toen bleef ie iets beter zitten, maar bij wat meer druk (niet zijwaarts) klapte hij toch weer om.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:53

Oshaa leuk! Ben benieuwd naar je nieuwe zadel!

Darkadia wat jammer dat de schaar omklapt! Ik hoop dat je hiervoor een oplossing kunt vinden :)

Bij mijn stalgenootje is de Ghost aangekomen. Wat een mooi zadel zo in de picolo versie! Ik geloof dat ik hem stiekem ook eens probeer hihi. Vind de nieuwe pad wel echt heel mooi, mooier dan de pad die ik heb. Ik denk dat de nieuwe pad het probleem van mij voorkomt, dat de "strookjes" van de pad loslaten. Wellicht toch ook maar eens kijken of ik iets kan veranderen aan mijn pad ofzo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:30

darkadia schreef:
pmarena schreef:

Ik heb de mazzel niet een heel breed paard te hebben, en ernaast ook nog een brede rondgeribte trakehner merrie te mogen rijden, dus mijn heupen zijn gelukkig wel wat gewend ;) En is toch beetje uitproberen denk ik, maar had nu t idee tochwat in de stoelzit te komen. En lijkt me dat als ik beugelophanging zo laat en alleen beugels langer doe, dat ik dan juist nog meer in stoelzit kom.

Hoop wel dat ik het probleem met de omklappende schaar van Barefoot kan oplossen. Zijn er hier meer mensen in het topic die de Barefoot hackamore hebben en last van omklappend schaartje? Ik heb er gisteren voor het eerst mee gereden, ging op zich super, alleen rechts klapte hij steeds om bij de minste druk. Tussendoor nog wat versteld en toen bleef ie iets beter zitten, maar bij wat meer druk (niet zijwaarts) klapte hij toch weer om.

Je krijgt van rijden met korte beugels op zich al een stoelzit :)

Vandaar beter eerst beugels langer en voelen hoe dat voelt, eerst zorgen dat je met goede lengte rijdt en dan pas eventueel gaan zoeken naar andere positie.

Eigenlijk net als met de hack: nu zit die nog niet goed in de bakstukken, dus dan is het op zich al niet raar dat hij niet "goed" zit / werkt zeg maar. Pas als die goed bevestigd zit kan je conclusies trekken over de werking :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:44

Ja maar de bakstukken zitten aan beide kanten gelijke manier bevestigd, en links blijft hij wel op zijn plek, dus ik denk niet dat het daaraan ligt. Plus dat ik weet dat er nog iemand was met hetzelfde probleem, klapte ook maar aan 1 kant om. Verder reageerde paardlief prima op de hack, maar als je om de paar meter je schaartje terug moet klappen schiet niet op.
Mijn ervaring is niet dat kortere beugels leiden perse leiden tot een stoelzit, zo heb ik op een vzh met langere beugels juist een stoelzit, en met kortere niet, omdat mijn knie dan netjes tegen de wrong ligt. Maar gaan het volgende bosrit wel even testen ;) Had ze nu wel bewust iets korter, omdat het zijn allereerste echte buitenrit ever was en ik eventuele gekke acties wilde kunnen opvangen vanuit verlichte zit. Maar dit was niet nodig gelukkig :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:47

De schaartjes zitten nu sowieso niet goed vast in de bakstukken :)

Op zich heb je als je je beugels korter doet, je knie al snel wat meer naar voren liggen waardoor je die stoelzit-houding krijgt.

Maar een ieder kan het natuurlijk anders ervaren :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:49

Kwetal, weet je al wat bedoeld wordt met de top 5 delers van de ghost actie? :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:08

Ja, Geryon, dat zijn de mensen die de advertentie het meest gedeeld hebben - uit de 5 beste wordt er 1 uitgekozen. Ik moet even er bij zeggen dat dit is bedacht door mijn collega in Engeland, die dit al vaker gedaan heeft. Zij overziet de statistieken...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:09

Oh wauw, dat wordt dus heel veel keren moeten delen om een kansje te kunnen maken :+

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:18

Als het goed is ben ik donderdag aanstaande op Texel. Beetje kort dag maar ik zeg het toch maar even, mocht er nog iemand op Texel of in Noord-Holland zijn die om een consult verlegen zit ;)