[Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:07

NathalietjeB schreef:
Geryon schreef:
Weten jullie of je leer mooier kan maken? Mijn zadel heeft zacht leer met allemaal soort van scheurtjes erin zegmaar. Is er iets dat het weer mooi glad kan maken?

Nee kan niet...maar droogt je zadel niet gewoon uit als er scheurtjes in je zadel komen?
Misschien eens goed vetten eerder zal helpen

Jammer! Ik heb hem zo overgenomen (heb hem net een paar dagen dus). Het is een knight rider, denk gewoon dat het leer niet echt van kwaliteit is? Het voelt in ieder geval niet alsof het door droogte komt.. Invetten ga ik nog doen!

xSlvna

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:56

Heb hier het zelfde probleem bij mijn (bijna 20 jaar) oude springzadel. Dacht dat het niet te verhelpen was totdat ik het zadel een maandje of 2 uitgeleend had, kreeg hem 10 keer zo mooi terug.

Meid die hem geleend had, had het zadel één of twee keer met een goede lederolie ingesmeerd, scheurtjes zijn nog duidelijk zichtbaar maar lang niet meer die diepe groeven wat het eerst waren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:04

Aah dat geeft hoop! :D Ik gebruik nooit vet, altijd lederolie voor mijn tuig. Laat ze er altijd in zwemmen :') Maar leer is super soepel :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:21

Ik gebruik ook nooit vet, alleen olie, maar mijn zadels zien na een vetbeurt vaak wel een stuk beter uit en blijven ook langer mooi, mijn laarzen ook.

Vetten moet je alleen niet te vaak doen, eens vetten in de maand en de rest met olie is zover ik weet het beste.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:35

Geryon schreef:
Aah dat geeft hoop! :D Ik gebruik nooit vet, altijd lederolie voor mijn tuig. Laat ze er altijd in zwemmen :') Maar leer is super soepel :D

als het zo erg is met scheurtjes gewoon een fles zonnebloem olie en weken :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:40

Maar vet is zo viezig en irritant :+ Maar wist niet dat vet beter is (of nouja in ieder geval lijkt) dus zal dat wel eens gaan halen.

unihorses schreef:
Geryon schreef:

als het zo erg is met scheurtjes gewoon een fles zonnebloem olie en weken :D

Zonnebloem olie? Nog nooit gehoord! Maakt dat het leer soepeler? Zou lederolie hetzelfde werken?

Bij mijn hoofdstellen etc. werkt het wel heel goed! Om het half jaar hang ik ze op, zet er emmers onder en giet ze dan helemaal over met een fles lederolie. In laten trekken, dan andere emmers eronder, en de emmers met lederolie eroverheen en ik ga zo door tot er niets meer intrekt die dag. Geen idee of het goed is, maar mijn hoofdstel is na 8 jaar nog steeds het soepelste hoofdstel dat ik ooit heb gezien :o

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:41

Ik doe mijn lederwerk als ik me verveel gewoon met een spons en olie inwrijven, kan geen kwaad en kost niet veel olie.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:21

zonnebloem olie is enkel aan te raden bij b.v oud tuig wat jaren in de kast heeft gehangen etc dat is gor droog en dan paar dagen in de olie is dan aan te raden..

ik vet altijd flink dik in met gewoon pot vet en een spons...dat een dag of 2 dik er op laten en daarna uitsmeren blijft je tuigage mooi van

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:13

Zooooo...inmiddels heeft mijn zadel wederom een transformatie ondergaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Even voor de duidelijkheid...mijn hele zadel was eerst bruin (geverfd)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:23

Weet je het bijna? xd

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:49

ehhh....hij blijft zo (denk ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:32

Wat een geweldig leuk en creatief topic! Ik ga eens nadenken over mijn laarzen..!

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:12

Wat een mooie dingen worden hier gemaakt! Ik wil zelf als mijn zadel aangepast is graag de achterkant van de lepel een klein stukje verven. Zit alleen nog te twijfelen over de kleur en ik zal ook maar heel weinig nodig hebben. Is er iemand die nog verf over heeft waarvan ik het mag overkopen?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:15

Ik heb m'n hoofdstel blauw geverfd, best goed gelukt.
Alleen, de sperriem laat echt af en de verf is daar gaan bladeren.
Met de rest van m'n hoofdstel is er niet echt wat aan de hand, behalve een wat kleine stukjes waar de bakstukken aan het bit vast zitten enzo.
Ik heb het hele hoofdstel precies hetzelfde behandeld.
Kan het zijn dat dit een ander soort leer is ofzo?
En wat raden jullie me aan? Sperriem verf vrij maken en opnieuw doen? Of gewoon nog een laagje overheen doen? En is er iets waarmee je de verf kunt verwijderen?
Per ongeluk ook mijn halve kleding collectie en kamer meegeverfd.. |(
Ben trouwens wel van plan nog een hoofdstel te gaan doen, ben nog niet over de kleur uit, denk aan iets met glitters. Iemand tips? Komt op een fjord.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:30

Paars met glitters is wel mooi

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:09

Ik weet dat het topic eigenlijk over harnachement gaat, maar jullie weten misschien wel het antwoord op mijn vraag :)

Ik heb een knalgele leren driezitsbank en ik heb het plan opgevat om die ook te verven (naar aanleiding van dit topic) maar ik vind het erg moeilijk om in te schatten hoeveel verf ik nodig heb. Zou ik aan twee potten van 118 ml genoeg hebben? En ik lees hier ook iets over indringverf, zou dat beter werken? Daar ga ik in ieder geval even op googelen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:25

Indringverf, zeker weten.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:35

bromfiets schreef:
Ik weet dat het topic eigenlijk over harnachement gaat, maar jullie weten misschien wel het antwoord op mijn vraag :)

Ik heb een knalgele leren driezitsbank en ik heb het plan opgevat om die ook te verven (naar aanleiding van dit topic) maar ik vind het erg moeilijk om in te schatten hoeveel verf ik nodig heb. Zou ik aan twee potten van 118 ml genoeg hebben? En ik lees hier ook iets over indringverf, zou dat beter werken? Daar ga ik in ieder geval even op googelen.

ik zou zoiezo voor je bank indringverf gebruiken :j van hg

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:00

@dems75: Wat heb je dat zadel mooi gemaakt!! _/-\o_

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:03

Met indringverf ben ik ook een stuk goedkoper uit, dank jullie voor de antwoorden :D Nu alleen nog inschatten hoeveel ik nodig heb.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:04

Daar kan ik je jammergenoeg niet mee helpen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:30

NathalietjeB schreef:
bromfiets schreef:

ik zou zoiezo voor je bank indringverf gebruiken :j van hg

Heb je misschien een idee waar dat te halen is? Ik zie enkel leerverf van hg en geen indringverf namelijk!

edit: typo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:24

mwehh ik heb niet meer zoveel zin in het verfen.. :p Maar volgende week een fotoshoot op 1 voorwaarde: het hoofdstel moet af zijn, en omdat shettie het hoofdstel nog niet kent moeten we wel even wat actie erachter zetten x,)

Afbeelding

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:04

Hoihoi, kom me ook even melden hier!
Heb heeeel veel gebladerd en flink wat gelezen hier.
Heb op zo'n facebookmarktplaatsding een zadel gekocht, en leerverf besteld. Morgen komt het verf binnen. Ben zoooo benieuwd.

Ik heb er bewust voor gekozen om 'gewoon' een zadeltje te kopen. Ik zou eerlijk gezegd niet weten of ze op mn paardje past, maargoed het is gewoon om te testen haha. Ik zal jullie op de hoogte houden van het geverf enzo.

Waar verven jullie eigenlijk? gewoon thuis?
En krijg je het verf weer uit je kleren? Die acrylverf zegmaar..

Hij wordt trouwens grijs met turquoise blauw.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:11