voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:50

shiana schreef:
wat leuk weer een nieuw modelletje :)

wat doen jullie met een zadel dat nat geworden is ? Ik heb nu twee keer met die van mij in de regen gereden , daarna wel drooggewreven met een handdoek .
Maar nu elke keer dat ik op stal komt zit er een wit laagje over ( denk iets van schimmel).
Wat doe ik hiermee??

Nat leer is echt vervelend , moet goed kunnen drogen anders gaat het wit uitslaan inderdaad. Heb je ook snel met dit vochtige weer dat het niet goed wil drogen....

Goed even verzorgen met leder shampoo / cream inderdaad , maar vooral droog en luchtig weghangen is het belangrijkst :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:53

Roelke_ schreef:
Mijn voorkeur gaat ook naar zwart/grijs, vind die ook het mooist.

Zo zeg, vanaf hier ook alle lof voor de xxl pommel. Mijn merrie is niet superbreed, maar wel rond en weinig schoft en de pasvorm van deze pommel is voor dit type paard echt geschikt. Hij sluit perfect aan. Het is hier flink aan 't onweren anders had ik er gelijk even mee willen rijden. Wat een verschil, super!

Mooi +:)+

Nouja , de pommel dan , dat onweer niet :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:54

Slofje schreef:
Bianca, dan komt het dus toch door de 2ehands pad die ik heb gekocht, een grandeur.. die gebruik ik sindsdien, en sinds het gebruiken van die pad dus zijn er witte plekken gekomen.
Dankjewel!

Balen zeg.... ik weet het even niet meer , was dat er 1 met Sympanova toevallig ook ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:56

Draaakje :

op zich lijkt de schoft zelf op de foto's niet zo heel erg breed ? :)

Maar een maatje groter zou best lekkerder kunnen liggen , zolang die maar hoog genoeg blijft en niet op de schoft drukt :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:01

Hoi!
Vandaag cherokee (maat 1) op paard gepast. Vind het er een beetje groot uitzien.
Ligt het wel goed zo? (heb het maar snel eens opgelegd voor de singelmaat, deze is 65 cm en veeeeeeel te groot, singel van dikkie dik :') )
Heb de nevada van dikkie dik op hem gelegd en die medium fork drukte op zijn schoft. In die cherokee zit ook een medium pommel maar die leek niet zo direct te drukken, denk dat die het wel gaat doen als ik erop ga zitten :p Zit er verschil in een M fork en een M pommel ?
Afbeelding
Afbeelding
Denk dat hij zelf niet snapte wat ik aan het doen was :p Oja die knoop om hem vast te maken, daar heeft die ook aan zitten prutsen vandaar dat die er ook wat raar uitziet :p

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:47

schrikdraad schreef:
Lijkt me ook raar zitten zo vanaf de foto gezien maar dat kan natuurlijk vertekenen.
Jammer van die bruine golf aan de achterzijde van het zadel.
Had dat gewoon recht gelopen had ik het persoonlijk mooier gevonden.
Maar zoveel mensen zoveel smaken :-)

Dat vind ik ook idd!

Verder ziet hij er mooi uit te paard! :j

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:38

@ draaakje, ik heb je paardjes natuurlijk in het écht gezien. Maar ik ben toen natuurlijk meer gefocust geweest op jouw tinkie ipv op die van je mams. Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, ze is niet extreem rond, heeft ook geen hele grote schoft, maar wel een flinke schouder! Ik ben bang, dat als je een grotere pommel pakt, het zadel juist meer inzakt waardoor er meer druk komt op de schouder. Is ze sinds ze bij jullie staat veel veranderd qua bespiering/gewicht? Misschien anders nog even aankijken?
Ja het blijft lastig, proberen is altijd de beste manier om erachter te komen... Ken je niet iemand van wie je even een pommel kunt lenen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:52

pmarena schreef:
Slofje schreef:
Bianca, dan komt het dus toch door de 2ehands pad die ik heb gekocht, een grandeur.. die gebruik ik sindsdien, en sinds het gebruiken van die pad dus zijn er witte plekken gekomen.
Dankjewel!

Balen zeg.... ik weet het even niet meer , was dat er 1 met Sympanova toevallig ook ?

Nouja, hij heeft wel een zachte onderkant, maar weet niet of t wol is of fleecefrutsels of wat dan ook.

draaakje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:22

bedankt voor je antwoord op de pommel vraag.
denk dat een grotere maat pommel minder ruimte bij de ruggengraat overlaat (heb met het sjabloon gekeken en dan zat er nog maar een klein stukje tussen)

ze is kwa bespiering niet echt heel erg veranderd, hoogstens een ietsie bredere schouder.
na het rijden liggen alle haren super netjes en en heeft nog nooit een afdrukje of iets in gestaan. (nu zweet indy ook haast niet, dus over droge of natte plekken kan ik weinig zeggen)

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:31

Ik heb een vraagje.
Ik kom met het lichtrijden af en toe tegen de pommel. Ligt dit aan mijn lichtrijden of zou ik dan een grotere maat moeten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:52

Kan allebei... meestal is het te hoog lichtrijden eventueel i.c.m. met wat korte beugelriemen.

Maar een te kleine maat zadel is natuurlijk ook een goede reden :)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:54

@ draakje, ik denk dat de beste optie is om het voorlopig bij de huidige pommel te houden. Mocht je toch blijven twijfelen is uitproberen de beste optie, denk ik.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:09

pmarena schreef:
Kan allebei... meestal is het te hoog lichtrijden eventueel i.c.m. met wat korte beugelriemen.

Maar een te kleine maat zadel is natuurlijk ook een goede reden :)

Ja beugels dacht ik ook aan. Zat vrij kort. :)
Bedankt!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:35

Ik snap niet hoe mensen het doen met een zadel zonder vps :n Ik heb nu 2 verschillende pads geprobeerd, met verschillende inlages, maar ik krijg gewoon geen ruggengraat vrijheid ;(

Zelfs met zo'n duur pad met lamsvel en wol aan de onderkant niet (Mattes). Ik heb er 2 inlages in. Eentje weet ik niet precies wat voor eentje dat is, maar hij lijkt op de barefoot stevige inlage voor zonder vps. En de andere die ik er met bloed zweet en tranen :') heb weten bij te proppen is een echte barefoot stevige inlage. Maar het pad blijft in het midden 'inzakken'. De pad heeft vanzichzelf 4 vingers ruggengraatvrijheid en dat is blijkbaar te breed waardoor hij doorzakt. De andere pad (Fra) was wat minder breed, maar had dat ook..

Hebben jullie nog tips voor andere constructies? Y;(

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:53

even melden dat de nieuwe barefoot zadel tas welke mijn moeder op horse event gekocht heeft wel errug leuk is!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:27

Pmarena, is er iets bekend over de cheyenne icm singelwondjes/singel verder naar voren dan andere zadels?

Heb nu al zeker 7 verschillende singels gehad, nu een mattes, wol, elastiek, anatomisch.. en nog wondjes. Kan geen andere singels meer verzinnen, dus ga langzaam aan twijfelen aan het zadel...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:54

draaakje : leuk +:)+ Welke heb je ?

Myrthe : Oef.....

Ik heb geen redenen om aan te nemen dat een Cheyenne sneller wondjes geeft dan andere zadels...heb je wellicht wat foto's van vorige zadels + singels , hoe die op je paardje lagen , en nu met de Cheyenne ?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:56

Ik heb ook weer een vraagje omdat er een nieuw probleem bij onze pony opgetreden is. Ze heeft nu aan de linkerkant op haar rug, stukje onder de schoft, lichtere haren gekregen. Waarschijnlijk de plek van de beugelophanging, maar ik weet het niet zeker. Hoelang duurt het voor die wittere haartjes komen? Ik bedoel: hoeveel tijd zit er tussen het 'trauma' en dat je het ziet?

Het enige wat we hebben verandert en wat ik kan bedenken is dat ik met het zadel heb gereden twee keer, eergisteren een keer en twee weken daarvoor. Ik ben toch nog wat zwaarder en breder dan mijn zusje, en het zadel (maatje 0 ) is echt wat te klein voor me. Maar kan dat van zo'n enkele keer komen?

De pommel hebben we gecheckt en die ligt nog goed op haar rug. Op haar schoft kreeg ze ook haartjes maar ik heb gevoeld met m'n hand er tussen terwijl m'n zusje opsteeg en deed alsof ze lichtreed, en drukt niks. Misschien heeft daar de pad verkeerd gezeten (die hebben we 1 keer losgehad ivm andere pad passen).

Maar die haartjes op de rug... Ben er een beetje bang van. Juist alles ok met barefoot, krijgen we dit. Het is trouwens vooral links, rechts zie je eigenlijk niks. We hebben ook de beugels verandert trouwens, van gewone naar met hoesjes. Maar daarna leek de zweetafdruk juist nog beter. Help?!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:04

Mja , dat met die witte haartjes is een beetje dubieus...je zou zeggen dat het even duurt voordat er op een beschadigde plek in de huid een wit haartje gegroeid is. Maar ik heb ook een enkele keer wel eens een boze "klant" gehad die een weekje met een Barefoot met een Sympanova pad had gereden , waarna dan ineens serieus precies de hele inlages van de pad duidelijk wit stekelharig in de bruine vacht zichtbaar waren :oo

Dus blijkbaar kan het toch vrij snel. Als er ergens iets de huid irriteert dan kunnen er witte haren ontstaan.
Echte drukplekken zijn in principe meestal klein en echt door-en-door wit , schuurplekken / irritatieplekken door een soort allergie / zweten / hitte / stiksels of randjes of wat dan ook zijn vaak juist stekelharig , dus witte haren tussen de normale vachtkleur en op een grotere plek.

Jij noemt nu al een paar dingen die problemen kunnen veroorzaken , als je met een maat 1 kont in een maat 0 zadel gaat zitten dan geef je snel extra druk op pommel en cantle en een rare gewichtsverdeling , als de pad niet goed zit kan dat natuurlijk ook irritatie geven....als het beestje een gevoelig huidje heeft dan kun je toch al snel problemen zien :=

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:11

Afbeelding
deze :D
echt veel ruimte, makkelijk vastmaken en makkelijk snel te openen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:12

Helaas is laatst mijn pc onlangs gecrasht dus geen oude fotos meer van andere zadels...

Wel deze: een beetje te zien dat we vel over hebben...
Afbeelding

en dan deze... waarmee ze dan toch weer met schouder tegen singel aan "loopt", en de singelplek ook redelijk naar voren lijkt te liggen:

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:23

Hmm op zich heb je nu met deze singel wel dat het breedste en dikste gedeelte nu net daar bij de elleboog zit , dat gaat wel vaker fout :=

Heb je al een FRA-singel geprobeerd ?

Dat helpt vaak goed :)

Zijn vrij stugge singels maar wel heel erg plat waardoor de elleboog en bijbehorende plooitjes er overheen kunnen bewegen , en niet elke keer tijdens het rijden tegen het randje van de singel aan stoten.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:29

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:41

Fra singel ben ik mee begonnen, maar had ik echt de gehele oksel mee open liggen. Toen wonden van soms wel 5x5cm, nu zijn met plekjes van 3x1cm oppervlakte... En de wondjes onstaan dus op het dunste stukje van de singel... misschien nog eens een "gewone" dressuursingel in lamsvel hoes proberen, dat de singelwondjes er weer helemaal onder liggen. Dat bedenk ik nu ook maar ter plekke..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:49

Oef , FRA en lamsvel niet , dan nog de andere dingen die je hebt geprobeerd....dan heb je echt een hele lastige te pakken :=

Neopreen ook niet ?

En het is dus niet dat ze zich open loopt tegen de gespen aan ? (plooitje over singel tegen gesp tijdens de beweging)