Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:34

Whahaha klopt hoor! Maar ach hier is de zadelmakerij al lang niet meer wat hij geweest is.. Half Europa hebben ze ingenomen op bedouinen zadels, dus meer het model zoals dat antieke zadel wat ik heb, met hoge pommel en cantle. Niet de enorm gedecoreerde variant maar meer gewoon de praktische, stevige houten (misschien wel iets steviger als dat ouwe ding van mij :') ), schapenvachtje of dekens eronder, evt ook wat erop := voor die kont (?), hoewel ze dus wel op zn zénètes (a la jineta) staand reden :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 17:01

lakshmi schreef:
meer gewoon de praktische, stevige houten (misschien wel iets steviger als dat ouwe ding van mij :') ), schapenvachtje of dekens eronder, evt ook wat erop := voor die kont (?), hoewel ze dus wel op zn zénètes (a la jineta) staand reden :j

Ja lijkt me ook wel, dat ze een gebruiksvariant hadden. Daar kan overigens ook altijd nog wel een sierdek over..

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:12

Hehe overal kan een sierdek over, hier in Tunesie zijn ze nog relatief sober wat dat betreft, in Marokko en Egypte gaan ze een stuk verder.
Pff ik ben al lange tijd bezig informatie te zoeken over de berber paarden en de cultuur daaromheen, maar in het Engels en Nederlands is er vrij weinig over te vinden.. Gelukkig is er in het Frans veel meer beschikbaar, maar vaak spreken auteurs elkaar ook weer tegen waardoor je uiteindelijk nog niet weet wat nu klopt :+ Het zou ooit m'n afstudeer project voor antropologie moeten zijn geweest, toen ik hier net kwam wonen, maar als blonde vrouw is actief veldwerk doen hier toch al wat lastig, daarbij is het hier in Tunesie helaas weinig authentiek meer vergeleken met de buurlanden. We houden het dus maar bij de geschriften :')

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:30

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:19

Die ziet er nog heel mooi uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:07

even leven inblazen hierzo...

hier een drama met zadels..
heb er in 1 jaar al verscheidene gehad/gepast/geprobeerd.

iemand hier ervaring met de "sila vaquera flexible"van Hipica?
(en dan mn voor langere ritjes én wat bakwerk)
op pony met korte rug en vrij rond?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:46

Vraagje...is een bestaand westernzadel nog aan te passen?
Bijv.een bredere boom,of volledig aanpassen naar de rug/schouders van het paard?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:49

Nope.. niet echt. Andere boom er in gaat niet, dan zou je 't zadel eerst helemaal moeten slopen (seat bestaat uit meerdere verlijmde en in vorm geschuurde lagen leer), kun je net zo goed een ander zadel bouwen (of een andere kopen dus). Hoogstens kan er bij de schouder nog iets van de boom afgeslepen worden maar dat is minimaal en ook daarvan moet je je afvragen of je dat wilt, het gaat ten koste van de stevigheid van de boom.
Beter passend zadel aanschaffen is bijna altijd een betere én goedkopere oplossing. Da's dus de 'pest' van westernzadels... 't Past of het pas niet...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:29

Dacht dat Muis vroeger westernzadels maakte met verwisselbare boom? Al is die er dacht ik inmiddels mee opgehouden.

Podium werkt met westerntype boom en is ook losse onderdelen.

Het zal dus echt van het merk afhangen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:24

Een zadel dat een westernboom gebruikt is iets anders dan traditioneel westernzadel...

Traditioneel westernzadel past of past niet.

Maar er zijn wel zadels met westernboom die aan te passen zijn door zadelmakers.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:54

Het betreft hier een Dakota
Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:54

Ik ben met mijn antwoord dus inderaad van een traditioneel gebouwd zadel uit gegaan, niet iets met verwisselbare boom.
Dakota's zijn traditioneel gebouwd op kunststof boom voor zover ik uit m'n hoofd weet, al dan niet met flexboom. Niet echt aan te passen dus, of eigenlijk, dat moet je niet willen... Het zadel moet volledig uit elkaar, volledig andere boom er in óf minimaal bijslijpen van de boom (alleen mogelijk op de pommel, de bars zijn daar meestal al te dun voor) en als je pech hebt past 't daarna niet meer netjes in elkaar en moet de zadel maker creatief omgaan met 't leer wat hij beschikbaar heeft. Fraaier wordt 't zadel er zelden van, zeker niet bij zadels uit deze prijsklasse.
Beter deze verkopen of inruilen. Bel Herman van de Country Mill eens, die ruilt in en is in mijn ogen de beste westernzadelpasser in Nederland (de enige die ik het zou toevertrouwen, misschien samen met Evelien, maar mijn voorkeur gaat naar Herman uit).

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:29

mijn niet-Engelse zadel (een Duitse ;))
Afbeelding
Deuber& Partner barok model. Sinds vorige week in mijn bezit na lang sparen en eindelijk een "dealer" in de buurt te hebben gevonden. Ook mijn paard is super kort en rond en ikzelf heb een niet al te beste rug dus het was even zoeken maar deze is fantastisch voor ons allebei. Borsttuig hoort er niet bij (is nog van mijn vorige paard, handgemaakt) maar hangt er hier voor de fotosessie even aan. Bijpassend dekje zoek ik nog. Heb ook een thorowgood T4 endurance voor dit paard maar dat is een gewoon zwart engels model.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 10:50

Mooi! Deuber werd in het begin van dit topic al eens vernoemd, leuk om er nu eentje in actie te zien ,-) En bevalt hij ook met rijden?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:00

Hij zit heerlijk en paardlief loopt er lekker soepel onder. Ik ben er nog geen uren mee weggeweest omdat we van het weekend een zware marathon hebben gehad dus mevrouw mag een beetje rustig aan doen deze week, maar van het weekend gaan we hem eens een duurtest geven. De zit was voor mij de eerste keer wel even wennen. Zit wat meer als een dressuurzadel qua beenligging dan mijn andere enduarncezadel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 12:52

Natascha schreef:
De zit was voor mij de eerste keer wel even wennen. Zit wat meer als een dressuurzadel qua beenligging dan mijn andere enduarncezadel.

Ja, maar lijkt me wel logisch ook.
Offtopic: waar heb je dat borsttuig gehaald? Mooi!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:00

Het borsttuig is door Louis van Kerkhoff (van Vaquero westernzadels) gemaakt. Hoorde bij een hele set van mijn vorige paard. Toevallig dezelfde kleur als dit zadel dus het paste er mooi bij.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:37

Mooi zadel en ziet er ook 'lekker' uit... Benieuwd naar je lange-termijn-ervaringen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:44

Waauw, wat een prachtige combinatie (de borstriem staat er prachtig bij)! Dit zadel behoort ook tot m'n favorieten...
Is de borstriem gemaakt uit een soort suède leder?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 08:34

borsttuig is van tuigleer en in het middenstukje zit er suede tegenaan gestikt. Onderkant is bont en er zitten 2 keltische honden ingesneden. Hoorde eigenlijk bij een westernzadel waar ik ook keltisch snijwerk voor uit had gezocht maar die heb ik na de dood van mijn vorige paard verkocht. Zo blijft er nog een stukje Lois levend ;)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:25

Cambiar haalde mijn woorden uit de mond :)

Prachtig zadel en ook mooi borsttuig! En ontzettend leuk paard ook ;)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:23

dankjewel ;) Zadel heeft vandaag zijn eerste duurtest gehad met een rit van 40km. Echt geen pijntje aan m'n lijf en paardlief liep er lekker soepel onder al die tijd. Ben er dus echt blij mee en zeker ook met het gewicht. Tenminste niet zo zwaar als een westernzadel.

kkiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:51

Mooi zadel hoor!

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:26

inderdaad mooi zadel! :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:02

Natascha schreef:
borsttuig is van tuigleer en in het middenstukje zit er suede tegenaan gestikt. Onderkant is bont en er zitten 2 keltische honden ingesneden. Hoorde eigenlijk bij een westernzadel waar ik ook keltisch snijwerk voor uit had gezocht maar die heb ik na de dood van mijn vorige paard verkocht. Zo blijft er nog een stukje Lois levend ;)

Ik copie niet graag, maar dit brengt me op een heel leuk idee om zelf te maken. Ik kijk ook om zo iets te maken mocht ik ooit het geld hebben voor dit zadel (in deze uitvoering subliem, ik plaatste ook al eerder een foto van dit zadel). Ik ben nu zelf bezig om voor mijn paarden een bitloos gaucho geïnspireerd hoofdstel te maken (met veel vlechtwerk en rawhide), en dit zou echt een super leuke combi zijn!