Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:20

Jouw paard heeft ook geen crescent nodig. Singelplaats zit mooi een handbreedte achter de voorbenen, en ze heeft iets een buikje maar niet buikig genoeg voor een crescent.
In dit geval voor een rechte singel gaan.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:47

Ik heb vandaag voor het eerst met de Edix Crescent gereden en ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik niet eerder vraagtekens heb gezet bij mijn oude singel. Wát een verschil! En dat terwijl hij eigenlijk al heel prettig liep met zijn oude singel. Voor ons beiden wel even wennen qua zadelen en in het rijden (ik voel de singel regelmatig onder mijn been bv); Vinnie had zulke losse schouders dat hij wel weer 3 leek (of dronken). Geen gekke hupsjes meer in de overgangen, veel sneller van achter naar voor door kunnen vloeien en duidelijk meer ruimte in de schouder! Zadel bleef weer liggen als een huis, evenals het dekje, en ik zit duidelijk meer in balans. Super blij mee, bedankt voor het advies!!

Voor het rijden, beetje zoekende nog hoe alles het fijnst ligt:
Afbeelding

En na het rijden:
Afbeelding

Ik was in het begin een beetje bang dat hij wat zou knijpen achter de ellebogen en bij de elastieken overgangen, maar dat vertekent flink door zijn wintervacht. Alles lag na het rijden nog op precies dezelfde plek, ondanks dat ik niet mega strak aansingel.

En nee, ik had niet goed gepoetst. In my defence: dit monster is zo'n 1.86 en heeft een gruwelijk groot oppervlak, plus wintervacht :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:59

Nice!!! Lekker voor jullie <3

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:01

Heel benieuwd wat jullie van mijn singel vinden.

Ik heb nu de fairfax narrow. Een van de weinige singels die ze accepteert. Hij lijkt wel oké te zitten, maar sluit aan de voorkant niet helemaal aan. Weet niet of dit uitmaakt?

Afbeelding

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 17:39

Mensen met prolite: hoe zie je aan de singel of het narrow of classic is?
Ik zoek wat op mp maar waar let ik dan op?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 17:58

Liiesjjj schreef:
Heel benieuwd wat jullie van mijn singel vinden.

Ik heb nu de fairfax narrow. Een van de weinige singels die ze accepteert. Hij lijkt wel oké te zitten, maar sluit aan de voorkant niet helemaal aan. Weet niet of dit uitmaakt?

[ [url=m/N454Tr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rm8MeG.jpg]Afbeelding[/url] ]

De foto's zijn eigenlijk net de dichtbij genomen om helemaal lekker een beoordeling te kunnen maken.
Wat vind je er zelf van? Hoe ervaren jij en je paard de singel?

De lengte is in ieder geval wel goed, ik vind hem links iets meer in de oksel kruipen dan rechts, maar kan puur een moment opname zijn, kan de benen niet goed zien, dus paard kan scheef staan. Hij is inderdaad al in stilstand los aan de voorkant, rechts beter te zien dan links. Dat een asymmetrische singel bij het aanspannen van de buikspieren van voren wat los komt is normaal, maar ik zie dat liever bij ontspanning nog niet, want dat betekend nu al dat er meer druk aan de buikzijde van de singel zit dan aan de borstzijde en het liefst heb je de druk evenredig verdeeld over de singel.
Tijdens de inspanning kunnen ze de buik intrekken waardoor die wat los komt aan de voorkant, maar dan zit die niet opeens strakker bij de buik als die bij een ontspannen buik gewoon aangesloten was. Dat is dan meer als zelf een riem comfortabel om doen en daarna je buik inhouden, waardoor die losser komt te zitten om je buik heen als je snapt wat ik bedoel.

Ik ben wel heel benieuwd hoe de singel ligt in de beweging (als ze haar buikspieren aanspant), want als ik hier zo naar het model van je paard kijk, zou ik geneigd zijn richting een crescent, maar deze asymmetrische ligt op zich niet heel slecht en als je paard er blij mee is, gewoon zo laten.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:34

Daphara schreef:
Farjen schreef:
Bedankt! Als ik ergens een leuke black friday aanbieding tegenkom… :D

Vooral delen dan! Een vriendin wil er ook nog één of twee hebben in verschillende lengtes, had haar ook geadviseerd Black Friday in de gaten te houden

Ik heb 2 winkels gevonden "in de buurt" maar (nog?) geen kortingen op.
Waar hebben jullie de Edix online gekocht? :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:24

Bij horse stuff & more met 10% :)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:35

Phrono schreef:

Daar helaas alleen de cresent :(

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:22

Wat zijn jullie ervaringen trouwens met singels waarbij de gespen op zo'n "katrolletje" zitten?
Zoals deze bijvoorbeeld:
https://www.horze.nl/dressuursingels/mi ... l?color=BL

Is dat fijn of net niet voor het paard? Het lijkt me dat er dan meer een gelijke druk wordt gecreëerd?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:29

Farjen schreef:
Phrono schreef:

Oh sorry, had ik niet gezien! Dan weet ik het niet, ze zijn niet op veel plekken te koop. Becidor? Misschien doet zij nog iets met Black friday.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:17

Heb vandaag een anatomische singel binnen en denk zelf dat het wel aardig ligt zo, wat zeggen jullie?

Ze is momenteel echt veel te dik, ze heeft een paar weken vrij gehad vanaf maandag weer echt aan het werk om de nodige kilo's af te vallen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de rit, zadel is wat naar voren gekomen maar denk dat haar huidige overconditie niet echt meewerkt.. Had ook wat meer moeten aansingelen (ben altijd bang dat ik het te strak trek met elastiek maar nu bungelde de singel er haast los onder :+).
Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:30

Farjen schreef:
Phrono schreef:

Staat een 60 en 70 cm op mp te koop, weet niet welke maat je nodig hebt?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:25

Farjen schreef:
Wat zijn jullie ervaringen trouwens met singels waarbij de gespen op zo'n "katrolletje" zitten?
Zoals deze bijvoorbeeld:

Is dat fijn of net niet voor het paard? Het lijkt me dat er dan meer een gelijke druk wordt gecreëerd?

Als je de stoten tegelijk aantrekt wel, maar je kan de singel ook helemaal scheeftrekken hiermee.

Dit is zoiets wat in theorie prachtig werkt, maar de ontwerper heeft er geen rekening mee gehouden dat de meeste mensen niet heel handig of slim zijn in die dingen :+

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:53

Farjen schreef:
Phrono schreef:

En alleen maar tot 80 cm -O-

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:20

Kasmir schreef:
Heb vandaag een anatomische singel binnen en denk zelf dat het wel aardig ligt zo, wat zeggen jullie?

Ze is momenteel echt veel te dik, ze heeft een paar weken vrij gehad vanaf maandag weer echt aan het werk om de nodige kilo's af te vallen..

[ [url=m/CXABLw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ulGtqp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3M21V3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na de rit, zadel is wat naar voren gekomen maar denk dat haar huidige overconditie niet echt meewerkt.. Had ook wat meer moeten aansingelen (ben altijd bang dat ik het te strak trek met elastiek maar nu bungelde de singel er haast los onder :+).
[ [url=m/PNQi9Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt me niet verkeerd zo. Ik heb dezelfde singel en had een zelfde model pony. Inmiddels is de buik een heel stuk minder dik en de singel blijft fijn liggen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:50

Farjen schreef:
Zoals deze bijvoorbeeld:

Ik heb een singel met zo'n systeem alleen dan van rossner. Ik vind het een erg prettig systeem. Ik heb de singel inmiddels al meer dan 6 jaar en nog altijd mega tevreden mee

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:16

De twijfel is toegeslagen :+
Momenteel rijd ik met een Prolite, maar sinds ik mijn zadel netjes nog even 2cm extra naar achter schuif, trekt de singel het geheel weer wat naar voren. Wat niet de bedoeling is, want ik had mezelf net aangeleerd het wat verder terug te leggen. Ik durf niet goed te zeggen of het aan de vorm van de singel alleen ligt. In ieder geval staat de zadelmaker op de planning.

Afbeelding

Hier kan je eigenlijk ook al wel zien wat er gebeurt, de singel stoten gaan met de singel mee naar voren, waardoor na het rijden alles iets naar voren is geschoven.
Afbeelding

Zou een Crescent wat zijn?

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:26

prugelpiet schreef:
Momenteel rijd ik met een Prolite, maar sinds ik mijn zadel netjes nog even 2cm extra naar achter schuif, trekt de singel het geheel weer wat naar voren. Wat niet de bedoeling is, want ik had mezelf net aangeleerd het wat verder terug te leggen. Ik durf niet goed te zeggen of het aan de vorm van de singel alleen ligt. In ieder geval staat de zadelmaker op de planning.

[ [url=m/Zw0zh0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier kan je eigenlijk ook al wel zien wat er gebeurt, de singel stoten gaan met de singel mee naar voren, waardoor na het rijden alles iets naar voren is geschoven.
[ [url=m/8X0KGj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou een optie kunnen zijn, maar ik zou eerst de zadelmaker even afwachten.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:13

prugelpiet schreef:

Hmm, ik vind je singel niet verkeerd liggen, ook de lengte is niet gek, misschien dat die nog 5 cm langer mag, maar al met al niet slecht.

Je gespen liggen maar heel iets scheef, dus je hangt tegen een crescent aan, maar ik vind het nog geen noodzaak.

Ik zou ook de zadelmaker even afwachten en anders kun je ook een singel uitproberen die net iets meer uitsparing voor de buik heeft dan de Prolite, zoals de Rossner Comfort of de Horka Anatomic.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:12

prugelpiet schreef:

Ten eerste; wat een leuk paard! <3

Ik ga mee met mijn voorgangers, ik denk dat de zadelmaker hier namelijk ook wel wat aan kan doen. Als het niet aan je zadel ligt zou je hem of haar natuurlijk ook nog kunnen vragen of het dan aan de singel ligt en wat je anders zou moeten halen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 15:58

Als ik zadelmaker was hier, haalde ik wat vulling uit de voorkant van je zadel en bracht dat wat meer naar achteren. Maar dat is puur gevoel :)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 11:06

Voor wie de Edix cresent nog zoekt, vanaf vrijdag bij Aleashop te bestellen met 25% korting
Helaas vind ik nergens de gewone rechte versie met korting :(

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 11:49

Dank jullie voor de reacties :)

Het zou fijn zijn als de zadelmaker er wat aan kon doen, ik ben verder namelijk best tevreden met de prolite. Hij zou wat zachter mogen, maar ze loopt er verder fijn mee.

Nevica, bedankt *D Ze is alles wat ik nooit zocht maar mag ook nooit meer weg :Y)

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:49

Farjen schreef:
Voor wie de Edix cresent nog zoekt, vanaf vrijdag bij Aleashop te bestellen met 25% korting
Helaas vind ik nergens de gewone rechte versie met korting :(

Verzenden zij ook naar NL? En wat zijn daarvan de kosten?

edit: helaas alleen zwart en alleen 60 en 70 cm
Laatst bijgewerkt door IwanLuver op 23-11-22 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt