[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:16

Akke_sSpring schreef:
pmarena schreef:
Akke, de Softlederen beugelriemen van Barefoot zijn bedoeld om met de gesp naar boven te kunnen gebruiken. Daarom worden die ook geleverd zonder hoesjes. De gespen zijn extra plat.

Ik ben er niet zo'n voorstander van...liever gewoon gespen naar beneden, gezien die 1 op de 1000 mensen die toch de gesp wel zal voelen :P

Ik heb gewone leren beugelriemen met een normale gesp. Op zich zou ik best de gesp bovenin willen zodat het te lange stuk schuin weg kan steken maar ik wil niet het risico lopen op een drukplek. Als ik jou goed begrijp is het meer dat ik een kans maak op blauwe plekken dan dat mijn paard last zou kunnen krijgen van een drukking, klopt dat? Voor mezelf zou ik het best willen proberen maar is er een dusdanig verschil in zadelopbouw dat het Lexington de plaatselijke "druk" wel goed aankan?

De Lexington heeft wel ander VPS inderdaad, wat dikker en smaller :j

Met die gespen is het op zich vooral hele erge voorzichtigheid hoor, er is gewoonweg een handjevol paarden dat al witte haren krijgt van de doodnormale vierkantjes-stiksels is dekjes :=

En ruiters die al blauwe plekken krijgen van het omzoomde randje van een zitting... het komt heel extreem zelden voor maar omdat we het weten en het makkelijk te voorkomen is met beugelriem-gespen door ze naar onderen te hangen heeft dat natuurlijk verreweg de voorkeur :j

Je hebt alle kans dat het geen enkel probleem geeft, maar een gesp is en blijft toch gewoon een hard stukje "bobbel" waar je last van kunt krijgen :)

Maureen_M

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:24

Pmarena: had jij nog de hobble-straps gevonden :) ?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:26

Dan houd ik de gesp naar beneden :)

Blauwe plekken van het omzoomde randje niet (nog niet) maar een blauwe plek van de pommel, zeker 10 bij 7 cm op mijn rechterbovenbeen :D .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:29

Hartje: ik heb zitten zoeken, heb nog wel wat losse riempjes gevonden maar geen echt bij elkaar passend setje zeg maar :P

Heb vandaag nog 1 doos met spullen te gaan, die ik uit moet zoeken en op de opruimingspagina / Marktplaats moet zetten, misschien komt daar nog iets uit :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:50

Haha is goed!! Ik hoop dat er iets uit komt :D

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:33

Ik meld me ook even. Ik hoop dat hier ervaringsdeskundige zitten die me kunnen helpen en onafhankelijk advies kunnen geven. Ik rijd al 35 jaar met boom, waarvan de laatste 15 jaar een kieffer dressuur.

Voor mijn dochter en haar haflinger moet ik een ander zadel hebben (ze rijdt alleen recreatief en vaak buitenritten), nu attendeerde een kennis van me op het boomloos rijden, ben me aan het verdiepen en kom van alles tegen, dat ik het niet meer weet.

Wel/geen VPS, wat is het beste, of is dit paard afhankelijk.
Bevalt het ons wel, want we rijden altijd met een boom zadel.
Ik vind nieuw nogal prijzig, dus waar moet ik bij een tweedehands zadel op letten en wat is een acceptabele prijs.
Welk merk? Ik kom verschillende merken tegen, maar ook merkloos en syntetisch?
Zelf zou ik maat 2 moeten hebben, maar wat moet mijn dochter hebben (12 jaar, maat 158), of kan ik een maat 2 kopen en kan ik haar hier ook mee laten rijden.

Als ik de voordelen lees dan denk ik dat het misschien voor mijn fries ook goed is. Die is nogal sensibel en schiet vlug in de stress en drukt dan haar rug weg. Ook heeft ze langs haar schoft een soort van kuilen waar de kussens liggen. (het zadel past goed, is al meerdere keren gecontroleerd)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:36

@Maringe: Met VPS is natuurlijk beter maar zonder VPS vind ik persoonlijk nog fijner zitten! Vooral als die 2dehands is en al lekker is ingereden.

Ik heb momenteel broekmaat 38, maat 1 in mijn Barefoot Cheyenne. Ik rij hier veel mee buiten en ik vind hem HEERLIJK zitten! Voor jouw dochter zou ik dan toch een maat 1 nemen.. ze gaat nog groeien. Maat 2 zal ze nu nog een beetje in zwemmen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:44

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:45

xXLianneXx schreef:
M_hartje_M schreef:
@Maringe: Met VPS is natuurlijk beter maar zonder VPS vind ik persoonlijk nog fijner zitten! Vooral als die 2dehands is en al lekker is ingereden.

Ik heb momenteel broekmaat 38, maat 1 in mijn Barefoot Cheyenne. Ik rij hier veel mee buiten en ik vind hem HEERLIJK zitten! Voor jouw dochter zou ik dan toch een maat 1 nemen.. ze gaat nog groeien. Maat 2 zal ze nu nog een beetje in zwemmen.

Dat is denk ik ook persoonlijk. Toen mijn moeder een Tinkertje kocht voor ons samen hebben wij ook een maat 2 gehad en ik was toen 11. Ik vond het heerlijk aangezien je dan lekker vrij in het zadel zit. Het beste is denk ik toch een testzadel aan te vragen en het zelf te ervaren :)

Staat er toch ook, 'voor jouw dochter zou ik dan toch' :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:52

Ik vind het een typisch gevalletje verstelbaar zadel, zoals bij een Barefoot JustAdjust :)

Ik zou zeggen: begin bij het begin en vraag eens een Barefoot Cheyenne testzadel aan.
Dat is het meest gebruikte boomloze zadel in Nederland volgens mij :j

Aan de hand van hoe je dat zadel ervaart, kun je ook goed verder kijken naar wat je wel of juist niet fijn vindt en dus wat je anders wil qua merk en type, het is echt een mooie instapper om eens te proberen zodat je een ervaring op kunt doen waarmee je verder kunt selecteren :)

Op dit moment kun je natuurlijk ook al selecteren of uiterlijk / gebruiksdoel, wat voor type zadel spreekt je aan?

Wil je er dressuurwedstrijden mee kunnen rijden? Western wedstrijden? Wil je een diepe zit, vlakke zit, een zitkuipje met een verhoging voor en achter, een zadelknop of juist niet, western of engelse singelstoten, welke kleur zadel.... dat soort dingen :)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:07

Mijn voorkeur gaat uit naar een zwart zadel, zeker voor mijn fries.
Sinds ik in de zorg werk rijd ik geen wedstijden meer, ben ik ook niet meer van plan. Ik begin steeds meer van buitenritten te genieten, terwijl ik vroeger een fanatieke dressuurruiter was.
Ik heb nu een kieffer lech, dus een redelijke diepe zit, maar vroeger reed ik ook veel zonder zadel, (nu niet omdat mijn fries dit eng vind en dan geen rug gebruik heeft, waardoor ik niet kan zitten).
Ik kwam zelf ook op de Cheyenne uit, met de 'gewone beugels en riemen'.

Hoe werkt zo'n testzadel, wat zijn de kosten hieraan en is dit vrijblijvend

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:19

ik kom ook even binnenvallen.............heb al heeeeeeeel veel doorgelezen. Ik twijfel over de zitmaat, ik heb nu een 17 inch semi boomloos dressuurzadel met vlakke zit, broekmaat 38/40. Ik zou graag de London willen proberen, maar welke maat 1 of 2?
Heeft iemand positieve ervaringen met rug/spierklachten op een Barefoot?
Kan een Mattes dekje met bont op de plek van het zadel onder de Barefootpad? Of is het beter alleen een Barefootpad te gebruiken, ik ben erg huiverig voor randjes van de inlages die gaan doordrukken en dan witte haren maken (ik weet het, een beetje paranoia :o )

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:20

Pmarena moet gewoon niet gaan kijken op je aanbieding gedeelte, want je heb nu iets in de aanbieding staan wat ik al heel lang wilde. Hoofdstel Amber en voor mij maak het toch niet uit dat hij toch niet meer te gebruiken is als sidepull en Chicago schroefjes heb ik nog liggen. -O- 8)7

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:25

lotje5lotje schreef:
ik kom ook even binnenvallen.............heb al heeeeeeeel veel doorgelezen. Ik twijfel over de zitmaat, ik heb nu een 17 inch semi boomloos dressuurzadel met vlakke zit, broekmaat 38/40. Ik zou graag de London willen proberen, maar welke maat 1 of 2?
Heeft iemand positieve ervaringen met rug/spierklachten op een Barefoot?
Kan een Mattes dekje met bont op de plek van het zadel onder de Barefootpad? Of is het beter alleen een Barefootpad te gebruiken, ik ben erg huiverig voor randjes van de inlages die gaan doordrukken en dan witte haren maken (ik weet het, een beetje paranoia :o )

Als jij net als ik zo'n "grensgeval" bent qua maat, is het toch het beste om het gewoon uit te proberen. Ik heb op een Cheyenne maat 1 gereden en dat paste. Nu rijd ik een Atlanta maat 2 en die zou ik niet in maat 1 willen hebben. Ik zou een testzadel aanvragen of kijken of er iemand in jouw buurt woont met een London die je mag uitproberen.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:28

@tjaakje, ja ik had al gekeken voor een testzadel, misschien het er maar op wagen om een 1 aan te vragen...

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:01

Had een paar pagina's terug een bericht geplaatst dat ik de Torsion van Shirley eind november zou overnemen, dit zou eind november zijn ivm :$ Maar nu gaat 't deze week toch al lukken, dus ik ben helemaal happy *\%/*
Pony wordt nu ingereden met een springzadel en een BF Cheyenne van stalgenoten, die BF ligt het beste dus die pak ik nu dan. Heb er nu 3 keer opgezeten dus is nog kijken hoe ze het verder oppakt, maar boomloos ligt en zit in ieder geval super op haar dus ik ben blij! Hoop over een paar jaar een donkerbruine Barefoot Cheyenne te kunnen kopen, maar voor nu heb ik een mooi zadel! :D

Ook afgelopen weekend pommels gemeten en moet voor nu een L hebben. Een stalgenoot die nu niet kan rijden heeft toevallig een L liggen dus die mag ik gebruiken tot ik er zelf 1 heb. Dus mocht iemand hier een L hebben en hem kwijt willen O:) :P

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:06

Wat leuk Jinte! Haar Torsion is ZO mooi <3 ik heb mijn cheyenne van haar overgenomen!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:50

Jinte schreef:
Had een paar pagina's terug een bericht geplaatst dat ik de Torsion van Shirley eind november zou overnemen, dit zou eind november zijn ivm :$ Maar nu gaat 't deze week toch al lukken, dus ik ben helemaal happy *\%/*
Pony wordt nu ingereden met een springzadel en een BF Cheyenne van stalgenoten, die BF ligt het beste dus die pak ik nu dan. Heb er nu 3 keer opgezeten dus is nog kijken hoe ze het verder oppakt, maar boomloos ligt en zit in ieder geval super op haar dus ik ben blij! Hoop over een paar jaar een donkerbruine Barefoot Cheyenne te kunnen kopen, maar voor nu heb ik een mooi zadel! :D

Ook afgelopen weekend pommels gemeten en moet voor nu een L hebben. Een stalgenoot die nu niet kan rijden heeft toevallig een L liggen dus die mag ik gebruiken tot ik er zelf 1 heb. Dus mocht iemand hier een L hebben en hem kwijt willen O:) :P

Ik geloof dat ik een L heb, ik heb de witte! En ik gebruik 'm niet, mijn paard heeft XXL =P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:02

zijn de heavy duty de dikste inlages trouwens?
of kan het nog steviger.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:07

Anoniem schreef:
zijn de heavy duty de dikste inlages trouwens?
of kan het nog steviger.

Als ik die van mij zie dan kan ik me niet voorstellen dat er nog stevigere zijn. Ik schrok ook echt toen ik ze uit de doos haalde :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:08

Ik geloof dat grandeur ook dikke vilten inlages heeft....? Die zouden nog wel eens steviger kunnen zijn misschien. Weet het niet zeker, zelf ken ik ze niet.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:40

Zou een neoprene banaansingel net zo goed werken? Denk het niet toch?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:41

haha, net eventjes de kooptjes hoek van pmarena leeg gekocht :D toch maar , dan heb ik maar dubbel.. 4 weken wachten ben ik ook zat.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:24

Hey Pmarena, hoelang zijn de zweetbladen van de JustAdjust? Staat namelijk nog niet bij het matentabel.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:30