Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ClauGeli68 schreef:De solo en de coda zijn het platst.
ClauGeli68 schreef:De coda heeft een middeldiepe zit, de andere zadels zijn dieper. Custom heeft geen hele platte zadels (denk IJslander).
Voor een jong paard is het heel belangrijk om een goed passend zadel te krijgen voor de ontwikkeling van de rug. De zadels zijn aanpasbaar dus kunnen bij groei en/of ontwikkeling opnieuw op maat gezet worden.
Suelza schreef:Ik raad een diepe zit altijd af bij jonge paarden. Veel paarden geven daar toch problemen op aan is mijn ervaring. Ik adviseer mensen altijd met een relatief 'open' zit te beginnen en zodra de rug sterker wordt pas naar zadels met een diepe en of gesloten zit te gaan kijken.
ClauGeli68 schreef:Lengte is een vaststaand feit. 17.5" is en blijft 17.5". Maar de pasvorm voor de ruiter kan wel heeeel anders uitvallen. Meestal betekend een diepe zit een krappere zit dan in een vlak zadel. Kussens kunnen 0.5" korter gemaakt worden dan de zitting. Sommige modellen zijn speciaal ontwikkeld voor kortere ruggen. Passen en proberen is het handigst dan weet je meer en de fitter kan je er ook alles over vertellen.
Suelza schreef:Ik raad een diepe zit altijd af bij jonge paarden. Veel paarden geven daar toch problemen op aan is mijn ervaring. Ik adviseer mensen altijd met een relatief 'open' zit te beginnen en zodra de rug sterker wordt pas naar zadels met een diepe en of gesloten zit te gaan kijken.