Wie heeft er een Custom zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Wie heeft er een Custom zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:29

Mijn 16,5 inch was 50 cm.
Ninon Schutte past wel met kale bomen. Mijn 17,5 inch is korter dan de Custom was.

ClauGeli68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:36

Lengte is een vaststaand feit. 17.5" is en blijft 17.5". Maar de pasvorm voor de ruiter kan wel heeeel anders uitvallen. Meestal betekend een diepe zit een krappere zit dan in een vlak zadel. Kussens kunnen 0.5" korter gemaakt worden dan de zitting. Sommige modellen zijn speciaal ontwikkeld voor kortere ruggen. Passen en proberen is het handigst dan weet je meer en de fitter kan je er ook alles over vertellen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:02

Is dat zo? Mijn 17.5 inch schutte zadel is echt heel veel korter dan alle andere 17.5 inch zadels die ik heb hangen.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:07

Anja Claudia Wij hebben een jonge hengst van 3 jaar die net zadelmak is. We hebben nu een custom besteld die gewoon aangepast kan worden zodat we niet over 3 jaar weer een ander zadel moeten. Niet alle zadels zijn geschikt van Custom om dit te doen. Maar wij kregen echt super advies. Hebben nu hetzelfde zadel als leenzadel

ClauGeli68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:16

Suelza; een meter is een meter, als je maar op de goede manier meet.... Een 17.5" boom wordt in elke fabriek gemaakt op 17.5 " niet korter en niet langer. Het verschil in zadels komt ergens anders door.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:32

Welk type van Custom heeft geen diepe zit?

ClauGeli68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:34

De solo en de coda zijn het platst.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:35

Wat is jullie ervaring met deze zadels bij jonge paarden? Mijn paard wordt dit jaar 3 en zal in april weggaan om beleerd te worden, daarna rijd ik haar "thuis" nog even voordat ze een aantal maanden het weiland op mag gaan, dan pak ik haar eind augustus weer op omdat ik dan zelf vakantie heb.
Mijn idee is om begin volgend jaar dan aan een nieuw zadel te beginnen die compleet aangepast kan worden. Welke modellen van deze zadels kunnen dit? Ik zit zelf graag diep in het zadel.

Of raden jullie het juist af om met 3.5 bijna 4 jaar een zadel zoals dit aan te schaffen en te wachten totdat ze nog wat ouder is?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:44

Dank je!
Ik ben ook benieuwd naar het antwoord op de vraag van Kaitlyn. Ik heb exact dezelfde situatie.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:47

ClauGeli68 schreef:
De solo en de coda zijn het platst.

Op de website van Custom staat juist dat de Icon Coda juist een diepe zit heeft?

-Dit zadel heeft een diepere zitting en zet u direct in de juiste positie en geeft optimale steun.

Deze sprak mij namelijk juist ook aan door de monoflap. Geen ervaring mee maar lijkt mij wel heel prettig. :j

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:49

Dat zag ik ook staan.

ClauGeli68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:50

De coda heeft een middeldiepe zit, de andere zadels zijn dieper. Custom heeft geen hele platte zadels (denk IJslander).
Voor een jong paard is het heel belangrijk om een goed passend zadel te krijgen voor de ontwikkeling van de rug. De zadels zijn aanpasbaar dus kunnen bij groei en/of ontwikkeling opnieuw op maat gezet worden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:14

Ik raad een diepe zit altijd af bij jonge paarden. Veel paarden geven daar toch problemen op aan is mijn ervaring. Ik adviseer mensen altijd met een relatief 'open' zit te beginnen en zodra de rug sterker wordt pas naar zadels met een diepe en of gesloten zit te gaan kijken.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:31

ClauGeli68 schreef:
De coda heeft een middeldiepe zit, de andere zadels zijn dieper. Custom heeft geen hele platte zadels (denk IJslander).
Voor een jong paard is het heel belangrijk om een goed passend zadel te krijgen voor de ontwikkeling van de rug. De zadels zijn aanpasbaar dus kunnen bij groei en/of ontwikkeling opnieuw op maat gezet worden.

Ja dat idee had ik dus ook dus wil er ook niet op bezuinigen. :n
En kan ik daar op 3 jarige leeftijd al mee beginnen. Bijvoorbeeld eind van deze zomer als ik haar weer oppak, of kan ik beter wachten dan nog tot volgend voorjaar als ze bijna 4 is?

Suelza schreef:
Ik raad een diepe zit altijd af bij jonge paarden. Veel paarden geven daar toch problemen op aan is mijn ervaring. Ik adviseer mensen altijd met een relatief 'open' zit te beginnen en zodra de rug sterker wordt pas naar zadels met een diepe en of gesloten zit te gaan kijken.

Maar zou een middeldiepe zit (zoals de Coda) dan wel kunnen? Deze ziet er namelijk wel heel comfortabel uit. Een echt 'open' zit, zit ik zelf echt niet prettig op. Heb dat alleen bij mijn springzadel maar daar zit ik hooguit 1 keer per week op en daar ben ik erg blij mee. :+ Ik wil een goed zadel voor mijn paard maar voor mijzelf natuurlijk ook.
Hopelijk kun je ook begrijpen dat ik er geen "zin" in heb om straks een zadel van ruim €2500 aan te laten meten en over een jaar of 2/3 weer voor datzelfde bedrag een ander zadel kan laten aanmeten. :o
Ik heb het geluk dat ik elke maand nog een bedrag kan sparen maar om 2 keer in zo'n korte tijd een ander zadel aan te laten meten vind ik toch wel heel ver gaan. :j

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:27

Wij waren super blij met Claudia, ze heeft echt super uitleg gegeven en ons super geholpen. Mijn dochter rijd nu met een leenzadel van hun wat dezelfde is als het zadel wat wij besteld hebben. Waar ik heel blij mee ben is dat er goed gekeken wordt naar zowel ruiter als paard op het moment dat er zadels gepast gaan worden.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:28

Ik gruwel normaal gesproken van een diepe zit en wat heb ik besteld... een icon star :') Dieper kan je ze niet krijgen denk ik, hihi... De rest van de zadels waren voor mij veel te breed, de star zat ik echt meteen lekker in. Helemaal geen opgesloten gevoel eigenlijk.
Ben wel blij dat het straks nog 2 weken geprobeerd mag worden :) Weet nu niet meer hoe het zat...

13 weken wachtende inmiddels :+

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:35

ClauGeli68 schreef:
Lengte is een vaststaand feit. 17.5" is en blijft 17.5". Maar de pasvorm voor de ruiter kan wel heeeel anders uitvallen. Meestal betekend een diepe zit een krappere zit dan in een vlak zadel. Kussens kunnen 0.5" korter gemaakt worden dan de zitting. Sommige modellen zijn speciaal ontwikkeld voor kortere ruggen. Passen en proberen is het handigst dan weet je meer en de fitter kan je er ook alles over vertellen.

Hoe verklaar je dan dat mijn Hulsebos 18 inch 7cm korter is dan de Custom met 17,5 inch kussens, die ik had laten maken ?

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:07

Zou dat misschien dan toch de kussenlengte zijn die het verschil kan maken?
Want 17,5 inch lijkt mij ook bij elk zadel hetzelfde te zijn.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:15

Suelza schreef:

Wil je dit eens nader uitleggen? De zadelboom heeft toch een gelijk draagvlak ook al heb je een diepe of ondiepe zit?

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:08

16,5 week wachtend, ook op een icon star. half januari was mijn zadel nog niet in productie, dus geen idee hoe lang het nog duurt.
Vind niet zo heel erg dat hij nog niet klaar is want ben net weer 2 weken aan het oppakken na een peesblessure.. Wil toch wel even goed kunnen proberen en niet alleen stappend en paar passen draf. Ben wel ontzettend benieuwd!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:24

wij gaan binnekort ook een afspraak maken om een custom te proberen, de kn, ligt niet mooi meer en nu ze wat verder in de opleiding komt is een zadel met wat meer wrong wel prettig, dus niet aanpassen, maar kijken naar wat nieuws, en hoorde hier zulke goede verhalen over.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:27

@GWR: pff dan heb ik nog even te gaan... Ik ben nu al wel klaar met het wachten... Mijn wintec heb ik echt totaal geen steun aan en heb toch mijn twijfels over mijn springzadel ook al is die onlangs gecheckt... Als ik daar mee heb gereden doen die haren zo raar onder het zadel :=

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:06

Ik heb een leenzadel wat eerst prima lag, maar ze is nu zo teruggezakt in spieren (en een flinke ronde buik van het niksen :roll: ) dat ik het idee heb dat het niet meer helemaal fijn is. Maargoed we zijn ook net pas weer op weg. Heb nu even een vzh erop liggen, aangezien ik toch nog niet veel doe ligt die wel goed volgens mij. Maar ben blij als ik straks weer alles op de rit heb en dan lekker met nieuwe zadel kan rijden :D
Waarom heb jij geen leen dan Goldie?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:21

Omdat mijn wintec (helaas :')) op zich nog prima op het paard lag... :=

AnjaClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:25

Heeft iemand ook ervaring met de fitter Bianca liewes? Zij komt dinsdag bij mij.