Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 00:39

VWestra schreef:
Ik lees al tijden mee en ben nu wel benieuwd naar jullie input voor mijn paard.

Paard is Fries en al wat ouder. Deze is type moet je zadel zien in beweging en anders kun je er weinig zinnigs over zeggen.

We hebben altijd gereden met een prolite singel van 65 cm. Ik kan aan beide zijdes nog 3 singel gaten omhoog

Zadel is fairfax met 3 stoten waarbij we nu de achterste 2 stoten gebruiken. Voorheen de 1e en 3e maar dan lag het zadel te strak bij de schouder.
Singel groeve ligt wat naar voren, buikje is aanwezig.
Klacht: ik heb het idee dat de huidige dingen bij de borstspier / voorbenen iets irriteert. Ook trekt huidige singel de stoten bij het aansingelen scheef.

Voor nieuw singel: kwaliteit boven prijs en ik ga liever voor 1x goed ipv goedkope is duurkoop.

Foto is van na het rijden en je ziet dat het zadel iets naar voren is geschoven helaas
[ [url=m/Czyr4A.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vKldRx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pLqKOt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het beoordelen wordt zo inderdaad veel te lastig, als je al een foto van opgezadeld VOOR het rijden had geplaatst, was het al beter te doen geweest. Ik ben namelijk ook erg benieuwd hoe het ligt voordat je gaat rijden en hoe het ligt tijdens het rijden.

Hoe dan ook, op de bouw van jouw paard afgaand (nog even los van de mogelijkheid dat het tijdens het rijden er compleet anders uit ziet) zou ik niet voor asymetrisch gaan, maar voor crescent. De Horka Anatomica en Prolite zijn asymetrisch, maar daar ga je met deze buik echt niet mee weg komen.

Als dit een 65 cm is, zou ik ten minste 15 cm langer nemen, dus een 80-85 cm en dan zou mijn advies echt de Edix Crescent zijn. Een goede fijne singel die super zacht, van top kwaliteit leer gemaakt is en een combinatie is van asymetrisch en crescent.

Met de nieuwe singel erbij zou ik meteen een zadelmaker laten komen en het zadel aan laten passen, want dit zadel ligt nu na het rijden minstens 10 cm te ver naar voren, dus iets past niet en dat ga je met een singel alleen niet oplossen. Ik zou er niet eens meer mee willen rijden op deze manier, want je zegt dat je over dit “type” zadel weinig zinnigs kunt zeggen als je het niet tijdens het rijden ziet, maar dat is niet waar. Ik ken dit zadel en weet hoe en waar die hoort te liggen en dat is zeker niet waar die nu na het rijden ligt. Gelukkig zijn deze zadels erg goed aan te passen door iemand met kennis.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:28

Afbeelding

Mijn crescent is gister aangekomen, echt super! Ik vind het heel lastig of de lengte goed is. Mijn paard is momenteel aan de zware kant. Leeft altijd buiten, bijna onbeperkt arm hooi en is met deze zachte temperaturen helaas aangekomen. Ik ben bang als ik langer ga qua singel dat ik dan niet meer uitkom als ze weer afvalt. Om het even in verhouding te bekijken, ik heb een heel kort zadel qua zweetblad en mijn dekje is cob maat. De singel is 75 cm.

Daphara

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:38

Ik denk inderdaad dat een 80-85 cm beter was geweest, deze is voor het mooie net te kort, maar het voordeel van deze singel is dat die heel dik en zacht onderlegd is bij de gespen, dus als het been de gespen niet raakt in de beweging kom je er net mee weg, moet de pony niet dikker worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 13:13

Wel idd eens met net iets te kort, maar ook ik vind het geen probleem.

Maar ik schrik van het gewicht van je pony. Die is niet "aan de zware kant" die heeft obesitas.
Ik raad aan je hooi te testen op suikers, en als die te hoog zijn, met de stalbaas in gesprek te gaan zodat er hooi gevoerd wordt wat minder hoog in calorieën is. Want dit dier moet echt, echt afvallen.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 13:59

Heel offtopic dit, ik snap je advies. Het hooi is getest en kwam prima uit de test. Komt van eigen land. Het is ook enkel mijn paard die te dik is, het is een hele strijd om haar op gewicht te houden en krijgen. Al jaren en in voor- en najaar extra lastig. Maar daar gaat dit topic niet over. Overigens is de foto ook wel uit een hele ongelukkige hoek genomen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 14:31

Snap ik hoor, en normaal negeer ik het in dit soort topics, maar schrok van je foto. Anyway, denk dat de pasvorm van je singel nu prima is, en we gaan er gewoon vanuit dat ze niet meer aankomt en wat af gaat vallen :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:06

Daphara schreef:
Ik denk inderdaad dat een 80-85 cm beter was geweest, deze is voor het mooie net te kort, maar het voordeel van deze singel is dat die heel dik en zacht onderlegd is bij de gespen, dus als het been de gespen niet raakt in de beweging kom je er net mee weg, moet de pony niet dikker worden.

Bedankt nog voor je mening, heb ik wat aan! Ik ga even nadenken of ik 'm toch nog ga omruilen voor een 80 cm.

Anita158

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:17

Zouden jullie met mij mee willen kijken. Mag ook advies geven met betrekking tot het zadel.
Nu zit er een rechte singel onder 70cm.
Het is een wat vertekend beeld voor de lengte omdat ik aan de ene zijde strakker heb aangesingeld. 1 Foto van zonder er iets op, de rest is allemaal van na het rijden. Van voor het rijden vergeten te maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:22

Ik zou naar een langere singel gaan, de linkerkant van je paard gaat zo net (zou voor het mooi ook een gaatje hoger mogen) maar aan de andere kant zitten de gespen echt te laag.
Ook zou ik naar asymmetrisch gaan, omdat de gespen nu niet op gelijke hoogte uitkomen.

Anita158

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:41

Dankjewel! Dat zijn niet de meest goedkope singels als ik het zo snel zie ;( :D .
Ik ga eens op zoek.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:17

De asymmetrische van Horka (welke volgens mij anatomic heet zo uit mn hoofd) is best budget vriendelijk vind ik, én een hele mooie singel.
Als je dan inderdaad een wat langere zoekt denk ik dat het heel mooi zal liggen!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:51

Ik zou in dit geval niet voor asymmetrisch gaan. Dat heeft alleen zin als de gespen recht blijven maar de singel niet mooi aansluit, maar singel wordt hier naar voren getrokken en trekt schuin.

Crescent singel dus. En zeker 10 tot 15 cm langer dan je nu hebt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:39

Avalanche schreef:
Ik zou in dit geval niet voor asymmetrisch gaan. Dat heeft alleen zin als de gespen recht blijven maar de singel niet mooi aansluit, maar singel wordt hier naar voren getrokken en trekt schuin.

Crescent singel dus. En zeker 10 tot 15 cm langer dan je nu hebt.

Helemaal mee eens! Vooral ook als je kijkt naar de buik van het paard, die is aardig rond gevormd.

Denk dat de Edix crescent hier ook een goede fijne singel zal zijn, een combinatie van crescent en asymmetrisch.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:16

Kwam in mijn singel zoektocht dit filmpje tegen van de Edix singels https://youtu.be/mCtspBIQNus

Wel fijn om het product even meer live te zien

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 23:38

Ik vind die Edix singels wel erg interessant.
Maar ik heb geen idee wat voor een model mijn paard is en zodus voor welk model ik moet gaan?
Is dit al buikig? Hij is wel breed qua borst.

Dressuurzadel
Afbeelding

Springzadel
Afbeelding

Bij mijn springzadel schuift het naar achteren wanneer niet aangesingeld.
Dressuurzadel blijft op zijn plaats maar ik vind dat er teveel spanning staat op de voorste singelstoot

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:58

Farjen, ik denk dat jouw paard een beetje eenzelfde gevalletje is als de mijne. Bij je springzadel wijzen de singelstoten naar voren ipv omlaag. Maar ik heb van singels verder weinig kaas gegeten, vandaar dat ik me in dit topic heb gemeld! Ik krijg vandaag in ieder geval de crescent binnen en zal daarover een update plaatsen.

Je dressuurzadel lijkt me hier niet goed te liggen? Hij ligt flink achterover, wat de spanning op de voorste singelstoot zou kunnen verklaren.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:10

VWestra schreef:
Kwam in mijn singel zoektocht dit filmpje tegen van de Edix singels https://youtu.be/mCtspBIQNus

Ik had die singels nog niet echt goed gezien.
Maar inderdaad, die zien er wel erg interessant uit!

Verkoopt alleen Edix zelf die singels? Of ook externe leveranciers (zoals een Hypostore, EJ, oid)?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:29

Drico schreef:
VWestra schreef:

Ik had die singels nog niet echt goed gezien.
Maar inderdaad, die zien er wel erg interessant uit!

Verkoopt alleen Edix zelf die singels? Of ook externe leveranciers (zoals een Hypostore, EJ, oid)?

Geen grote bedrijven als die je noemt niet, maar op de website staat een lijst van dealers.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:43

Farjen schreef:
Ik vind die Edix singels wel erg interessant.
Maar ik heb geen idee wat voor een model mijn paard is en zodus voor welk model ik moet gaan?
Is dit al buikig? Hij is wel breed qua borst.

Dressuurzadel
[ [url=m/1cy4n2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Springzadel
[ [url=m/RKsQtQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij mijn springzadel schuift het naar achteren wanneer niet aangesingeld.
Dressuurzadel blijft op zijn plaats maar ik vind dat er teveel spanning staat op de voorste singelstoot

Je paard is recht onder zijn buik, bijna atletisch van bouw. Ik zou met dit paard voor een rechte Edix gaan, niet de crescent en zeker 10-15 cm langer dan je nu hebt.

Dus deze: https://www.edixsaddles.com/product/edi ... age-girth/

Of deze:
https://www.edixsaddles.com/product/edi ... uursingel/

Je moet de gespen minimaal hebben waar de groene lijn ligt, dus beide kanten in ieder geval minimaal 2 gaatjes hoger.
Afbeelding

Voor je springzadel zou ik een borsttuig overwegen die zowel aan de singelstoot als aan de D-ring lus vast zit en als singel misschien toch naar athletico kijken als recht niet werkt.

Saar88 schreef:
Je dressuurzadel lijkt me hier niet goed te liggen? Hij ligt flink achterover, wat de spanning op de voorste singelstoot zou kunnen verklaren.

Helemaal mee eens, het zadel ligt te ver achterover geheld en lijkt veel te nauw bij de schoft. Ik zou het pad er eerst eens onderuit halen en kijken hoe het zadel dan ligt. Eventueel een dun gelpad er onder met backriser of anders toch de zadelmaker laten komen om het zadel aan te passen..

Edit: op 07-07 poste je nog een foto zonder pad onder je zadel en daar ligt het zadel wel goed!
De Prolite lijkt daar ook mooi te passen, is je paard veel veranderd in de laatste maanden?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:09

Het “probleem” van het dressuurzadel is dat het enorm vertekend. Zo lijkt het inderdaad slecht te liggen, terwijl als ik er op zit het inzakt vooraan. Het is bewust zo aangepast door de zadelpasser.

Momenteel zit ik in het gips, dus ik kan niet meteen een foto maken als ik er op zit :)
De prolite loopt hij niet fijn mee, ik had deze eventing singel (recht en breder) geprobeerd en daar loopt hij veel beter mee maar die is inderdaad te kort :j Die hebben ze niet in een grotere maat

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:52

Eens met Daphara. Hier absoluut voor een rechte singel gaan :) mijn paard heeft hetzelfde model, die wordt heel boos van prolite ook, en crescent is helemaal een no go.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:31

Bedankt! Als ik ergens een leuke black friday aanbieding tegenkom… :D

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:15

Farjen schreef:
Bedankt! Als ik ergens een leuke black friday aanbieding tegenkom… :D

Vooral delen dan! Een vriendin wil er ook nog één of twee hebben in verschillende lengtes, had haar ook geadviseerd Black Friday in de gaten te houden

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:39

Voor de liefhebber :D

Er staan op dit moment 2 Edix gewone singels te koop op mp :j

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:20

Ik ben ook benieuwd naar jullie mening. Regina heeft nu de crescent singel van Kerbl in 55cm, maar ze geeft duidelijk aan dat ze deze combi van zadel en singel niet fijn vindt. Mijn zadel schuift tijdens het rijden ook regelmatig naar voren. Ik heb aan beide kanten nog maar 1 gaatje over.
Afbeelding
Deze foto zonder zadel is van afgelopen zomer.
Afbeelding