VWestra schreef:Ik lees al tijden mee en ben nu wel benieuwd naar jullie input voor mijn paard.
Paard is Fries en al wat ouder. Deze is type moet je zadel zien in beweging en anders kun je er weinig zinnigs over zeggen.
We hebben altijd gereden met een prolite singel van 65 cm. Ik kan aan beide zijdes nog 3 singel gaten omhoog
Zadel is fairfax met 3 stoten waarbij we nu de achterste 2 stoten gebruiken. Voorheen de 1e en 3e maar dan lag het zadel te strak bij de schouder.
Singel groeve ligt wat naar voren, buikje is aanwezig.
Klacht: ik heb het idee dat de huidige dingen bij de borstspier / voorbenen iets irriteert. Ook trekt huidige singel de stoten bij het aansingelen scheef.
Voor nieuw singel: kwaliteit boven prijs en ik ga liever voor 1x goed ipv goedkope is duurkoop.
Foto is van na het rijden en je ziet dat het zadel iets naar voren is geschoven helaas
[ [url=m/Czyr4A.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vKldRx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pLqKOt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het beoordelen wordt zo inderdaad veel te lastig, als je al een foto van opgezadeld VOOR het rijden had geplaatst, was het al beter te doen geweest. Ik ben namelijk ook erg benieuwd hoe het ligt voordat je gaat rijden en hoe het ligt tijdens het rijden.
Hoe dan ook, op de bouw van jouw paard afgaand (nog even los van de mogelijkheid dat het tijdens het rijden er compleet anders uit ziet) zou ik niet voor asymetrisch gaan, maar voor crescent. De Horka Anatomica en Prolite zijn asymetrisch, maar daar ga je met deze buik echt niet mee weg komen.
Als dit een 65 cm is, zou ik ten minste 15 cm langer nemen, dus een 80-85 cm en dan zou mijn advies echt de Edix Crescent zijn. Een goede fijne singel die super zacht, van top kwaliteit leer gemaakt is en een combinatie is van asymetrisch en crescent.
Met de nieuwe singel erbij zou ik meteen een zadelmaker laten komen en het zadel aan laten passen, want dit zadel ligt nu na het rijden minstens 10 cm te ver naar voren, dus iets past niet en dat ga je met een singel alleen niet oplossen. Ik zou er niet eens meer mee willen rijden op deze manier, want je zegt dat je over dit “type” zadel weinig zinnigs kunt zeggen als je het niet tijdens het rijden ziet, maar dat is niet waar. Ik ken dit zadel en weet hoe en waar die hoort te liggen en dat is zeker niet waar die nu na het rijden ligt. Gelukkig zijn deze zadels erg goed aan te passen door iemand met kennis.