[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akke_sSpring

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:51

Even een vraagje, ik heb vandaag voor het eerste gereden met mijn Lexington en zag dat er op het zweetblad van die stijgbeugelriem lusjes zitten om je stijgbeugelriem doorheen te halen. Dat betekent dat je de gesp bovenin hebt maar ik dacht dat het beter was om de gesp onder bij je beugel te plaatsen ivm mogelijke drukkingen. Heeft de Lexington een dusdanige vps dat het bij dit zadel geen kwaad kan?

Ik vond het verder een fijn zadel, kwam wel regelmatig de pommel tegen met lichtrijden maar daar zullen we even aan moeten werken. Beugels iets naar achteren plaatsen oid.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:10

Volgens mij ook bij de Lexington beter gespen naar onder.
Tegen de pommel aankomen is een meer gehoord probleem bij de.lexington.
Is behoorlijk gesloten zadel.
Miss idd je beugelriem ophanging iets naar achter en.beugels gaatjes naar beneden en zo min mogelijk uit je zadel komen met lichtrijden

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:43

Qua lichtrijden scheelt het wel of ze meer voorwaarts is of meer gesloten loopt, in het laatste geval kom ik nauwelijks uit het zadel. Ik zal eens wat gaan stoeien met de plaats van de beugelophanging en de losse wrongen, die was ik nog vergeten te plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:04

Zijn er hier nou ook mensen die boomloos rijden, fikse afstanden én tempo?
Dus regelmatig 25km plus ritten(oplopend tot 40?)met echt goede stukken draf(lichtrijden)en galop?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:07

Jep, ik.
Ik rij vaak met een vriendin die met haar paard in de endurance loopt. Dus regelmatig ritten van 30 tot 45 km. Dan draven/galloperen we ook aardig wat. Zei rijdt haar paard ook boomloos (Startrekk) en beide paarden lopen er prima onder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:08

Vroeger altijd (had toen een randoll's), reed toen endurance met hem. Nu niet meer 25+ maar wel nog tussen de 10 & 20 km, soms op tempo, soms niet (ben zelf fysiek niet meer wat het geweest is, hij loopt nu daarom ook voor de koets en ook dat zijn we aan het opbouwen ;) ).. Weet niet of dat genoeg is? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:11

Ja nouja,ik heb barefoot gehad.
En nu boomzadel maar deze lijkt niet helemaal optimaal.
Pony wisselt ook flink qua omvang en dan denk ik soms weer aan barefoot.
Maar de drukverdeling,met name met veel lichtrijden en lange ritten blijven me een beetje tegenstaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:22

Akke, de Softlederen beugelriemen van Barefoot zijn bedoeld om met de gesp naar boven te kunnen gebruiken. Daarom worden die ook geleverd zonder hoesjes. De gespen zijn extra plat.

Ik ben er niet zo'n voorstander van...liever gewoon gespen naar beneden, gezien die 1 op de 1000 mensen die toch de gesp wel zal voelen :P

Er zijn best veel mensen die met een Barefoot heel wat kilometers weg "raggen" maar 9 van de 10 zitten zelden of nooit op Bokt, die zijn in hun vrije tijd met hun paard bezig :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:37

Anoniem schreef:
Zijn er hier nou ook mensen die boomloos rijden, fikse afstanden én tempo?
Dus regelmatig 25km plus ritten(oplopend tot 40?)met echt goede stukken draf(lichtrijden)en galop?

is 105 km in 5 dagen genoeg voor je? (met bagage)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:04

ik heb met de freeform classic de eper paarden4daagse gereden.ging super!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:20

Ik heb met de Freemax trouwens ook heel wat kilometers gemaakt, (ook ritten van 30/40 km) maar dat was voor mijzelf wat minder fijn :')
Ik vindt de Atlanta zelf fijner voor die lange afstanden, mijn pony krijgt er ook geen drukplekken oid onder. Dat kreeg hij na een tijdje wel bij de Freemax, daarom ben ik overgestapt.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:33

Atent, zou jij mij een foto kunnen pb-en met je freeform op je paard ? Gewoon uit interesse voor het zadel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:50

finnens is de atlanta fijn?
die zit toch zelfde als de arizona??

pmarena, ik ken weinig mensen die (nog)barefoot rijden, zeker niet langere ritten.
vandaar dat ik het me afvroeg..

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:48

jenn0dv schreef:
Atent, zou jij mij een foto kunnen pb-en met je freeform op je paard ? Gewoon uit interesse voor het zadel :)

doe ik morgen als ik laptop aan heb.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:01

pmarena schreef:
turtlelito schreef:
@pmarena: wat mij nogal beangstigd is dat het pas zo laat naar boven kwam. Vanwege een wondje op een vervelende plek had ik al weken het zadel er niet op gehad toen de witte haren kwamen. Kon ook eerst niet geloven dat het van het zadel was, omdat de zweetafdrukken perfect waren, geen rommelige haren of iets dergelijks, maar toen ik de pad er naast hield kon ik het gewoon niet ontkennen: het randje kwam precies overeen..... Het is op de plaats van de beugelophanging, dus toch een teken dat de extra druk op die plek + het randje (wat met je handen echt nauwelijks te voelen is) te veel is voor hem.

Ach ja, we komen er wel uit, andere inlages, ander pad, extra zadel ter afwisseling: alles om mijn gevoelige jongen tevreden te houden :D (en een goed excuus om weer eens wat te kopen natuurlijk O:) )

Maar welke pad gebruikte je dan eigenlijk eerst? :)

Pmarena: de Barefoot Arizona pad. Heb nu een Christ in bestelling......

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:11

Anoniem schreef:
finnens is de atlanta fijn?
die zit toch zelfde als de arizona??

pmarena, ik ken weinig mensen die (nog)barefoot rijden, zeker niet langere ritten.
vandaar dat ik het me afvroeg..

Ik ben heel blij met de Atlanta ja! Kan ik lekker lang mee rijden, en m'n pony loopt er ook lekker onder.
Hij zit hetzelfde als Arizona idd, alleen is het zonder knop.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:46

Ik heb foto's van mijn stretch en breath singel met bobbels naar natasja van barefoot België gestuurd. Ik krijg nu een fra singel van haar terug. De foto's zijn doorgestuurd naar Duitsland. Ik hoefde de singel niet terug te sturen. Maar het is daar wel bekend.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:52

Hier heeft Equixantos mijn rekening ook gevonden, zelf moet ik de singel wel opsturen naar pmarena..
Enige nadeel zijn de extra verzendkosten, maar dat is dan even niet anders.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:06

Ik heb bij pmarena mijn zadel, beugelriemen, hd inlages ,pad, hoes en singel 85cm gekocht. Singel was helaas te groot.
Ik wilde graag een halfpad deze krijg je alleen bij België dus daar samen met de half pad een kortere singel gekocht. Dus daarom ook maar terug gestuurd naar natasja.
Natasja was wel ook heel vriendelijk ze zocht meteen een oplossing ook meteen contact met Duitsland gehad. Dus daar ook een hele fijne service.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:13

pmarena schreef:
Akke, de Softlederen beugelriemen van Barefoot zijn bedoeld om met de gesp naar boven te kunnen gebruiken. Daarom worden die ook geleverd zonder hoesjes. De gespen zijn extra plat.

Ik ben er niet zo'n voorstander van...liever gewoon gespen naar beneden, gezien die 1 op de 1000 mensen die toch de gesp wel zal voelen :P

Ik heb gewone leren beugelriemen met een normale gesp. Op zich zou ik best de gesp bovenin willen zodat het te lange stuk schuin weg kan steken maar ik wil niet het risico lopen op een drukplek. Als ik jou goed begrijp is het meer dat ik een kans maak op blauwe plekken dan dat mijn paard last zou kunnen krijgen van een drukking, klopt dat? Voor mezelf zou ik het best willen proberen maar is er een dusdanig verschil in zadelopbouw dat het Lexington de plaatselijke "druk" wel goed aankan?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:30

Ik heb net mijn rolmaat maar in mijn tas gegooit, want vanmiddag was ik hem weer vergeten :')
Mijn Arizona begint iig al beter te zitten en heb even gekeken terwijl ik de zitting eraf haalde tot waar ik dan kwam met mijn bipsje en dat was ongeveer 7 cm voor de cantle. Dus dat past volgens mij prima.
Morgen even opmeten en kijken, maar ik denk zelf dat een maat 2 niet nodig gaat zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:08

turtlelito schreef:
pmarena schreef:

Maar welke pad gebruikte je dan eigenlijk eerst? :)

Pmarena: de Barefoot Arizona pad. Heb nu een Christ in bestelling......

Okee.... volgens mij ben je dan de eerste die ik hoor die daarmee last had van de rand van de inlages... -O-

Is het echt de Barefoot Arizona pad met de daarin geleverde zachte VPS-inlages, niet een Grandeur, of anders inlages of soms nog afwisselen met een andere pad / inlages?

Want dan is het huidje wel heel erg bizar gevoelig hoor...die VPS-inlages deuken zo in aan de randjes dat daar eigenlijk nauwelijks sprake is van een echt scherp begrensd randje...

Was het schaap ook niet hard geworden aan de randjes dan ofzo, dat dat de irritatie veroorzaakte...?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:11

Rianne_ schreef:
Hier heeft Equixantos mijn rekening ook gevonden, zelf moet ik de singel wel opsturen naar pmarena..
Enige nadeel zijn de extra verzendkosten, maar dat is dan even niet anders.

Mail me anders even via de website, dan kan ik je een pakketsticker toesturen waarmee je hem op mijn kosten kunt versturen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:12

suuske schreef:
Ik heb bij pmarena mijn zadel, beugelriemen, hd inlages ,pad, hoes en singel 85cm gekocht. Singel was helaas te groot.
Ik wilde graag een halfpad deze krijg je alleen bij België dus daar samen met de half pad een kortere singel gekocht. Dus daarom ook maar terug gestuurd naar natasja.
Natasja was wel ook heel vriendelijk ze zocht meteen een oplossing ook meteen contact met Duitsland gehad. Dus daar ook een hele fijne service.

Mooi zo +:)+

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:14

Lous schreef:
Ik heb net mijn rolmaat maar in mijn tas gegooit, want vanmiddag was ik hem weer vergeten :')
Mijn Arizona begint iig al beter te zitten en heb even gekeken terwijl ik de zitting eraf haalde tot waar ik dan kwam met mijn bipsje en dat was ongeveer 7 cm voor de cantle. Dus dat past volgens mij prima.
Morgen even opmeten en kijken, maar ik denk zelf dat een maat 2 niet nodig gaat zijn.

:( :D
ik heb hem gister vast opgemeten
plat over de zitting, puur het zitgedeelte is 27
en plat over de zitting begin tot einde is 54
zou je hem toch willen opmeten voor me, dan weet ik dat ivm evt zoektocht naar een 1