WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ing__

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:12

150 euro voor een consult :wow:

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:24

Ing__ schreef:
150 euro voor een consult :wow:

wat bedoel je daarmee ? 150 euro rekenen ze allemaal ( of nog meer ) voor een "begin"consult.

Het is zowieso allemaal weer duurder geworden geloof ik.
ik begon een aantal jaren geleden met 50 euro incl reiskosten voor luchtafstellen, daarna werd het 75 euro plus reiskosten. En nu is het iets van 75 euro voor het eerste uur, is de fitter er langer moet je bijbetalen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:22

@ my precious ,ik weet niet waar je vandaan komt maar heleen van dijk is ook iemand die goed werk leverd,zij komt uit loenen

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:32

Ik ben zeer tevreden over Margreet. Bij mij blijft iedere andere fitter van het zadel en mijn paard af. Natuurlijk vraagt ze een vergoeding voor het consult. Het zal niet de eerste keer zijn dat een dealer zijn best doet de goede zadel afmetingen te krijgen waarna vervolgens de klant met deze maten een tweedehands gaat zoeken.

Vindt het niet meer als normaal dat je daarvoor moet betalen er wordt immers ook ruim de tijd voor genomen. Als je besluit het zadel te kopen is deze sessie overigens gratis.

Mocht je meer willen weten dan PB me maar.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:51

ik kom zelf uit gelderland bij tiel in de buurt, ik wil haar wel de kans geven hoor en misschien nog een 2de erbij die dag vanwege de slechte ervaringen die ik heb met zadelpassers.
150 euro is natuurlijk best wel een bedrag en dan ook de reiskosten erbij als er geen zadel is die past ben je het wel kwijt en heb je nog geen zadel aan de andere kant als je een zadel hebt die past dan is het goed dan hoef je het niet te betalen maar dan heb je dus een grotere uitgave.
en idd over iedere fitter hebben mensen wel wat te klagen.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:05

150 euro vind ik enorm duur, hier was het 60 euro, wat dus vervallen is aangezien ik een zadel heb besteld

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:43

my_precious schreef:
ik kom zelf uit gelderland bij tiel in de buurt, ik wil haar wel de kans geven hoor en misschien nog een 2de erbij die dag vanwege de slechte ervaringen die ik heb met zadelpassers.

Begrijp ik het goed dat je twee zadelpassers tegelijkertijd wil laten komen?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:00

Aimee schreef:
my_precious schreef:

Begrijp ik het goed dat je twee zadelpassers tegelijkertijd wil laten komen?

ja daar zat ik aan te denken iemand die ik ken een expert die alleen reparaties uitvoert en alona.
vanmiddag heb ik gesproken met een andere zadel expert van stubben en die hebben mij weer geadviseerd om helemaal geen wow zadel te nemen vooral niet op een jong paard.
ik moest kijken naar de merken kn, passies, stubben of ainsly volgens deze vrouw waren dat de merken die nog steeds het aller beste zijn.
moeilijk hoor allemaal, ze heeft me ook gezegd dat ik de afspraak moest afzeggen voor de wow en dat ik voor veel minder geld een veel beter kwaliteit zadel kon hebben waarmee de rug van een jong paard niet verpest zou worden, ze zei me ook dat als het paard zz licht zou lopen een wow ideaal is maar voor een jong paard wat nog veel balans zoekt en moet vinden zeer zeker niet geschikt is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:03

Wat een onzin :o
Waarom zou je de rug van een ZZL paard wel laten verkloten dan?
Ideale van de Wow is juist dat ie met de groei van het jonge paard mee kan veranderen.
Logisch dat zij jou een ander zadel wil verkopen. Dan kan ze dat 3x. :+

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:14

my_precious schreef:
ja daar zat ik aan te denken iemand die ik ken een expert die alleen reparaties uitvoert en alona.
vanmiddag heb ik gesproken met een andere zadel expert van stubben en die hebben mij weer geadviseerd om helemaal geen wow zadel te nemen vooral niet op een jong paard.
ik moest kijken naar de merken kn, passies, stubben of ainsly volgens deze vrouw waren dat de merken die nog steeds het aller beste zijn.
moeilijk hoor allemaal, ze heeft me ook gezegd dat ik de afspraak moest afzeggen voor de wow en dat ik voor veel minder geld een veel beter kwaliteit zadel kon hebben waarmee de rug van een jong paard niet verpest zou worden, ze zei me ook dat als het paard zz licht zou lopen een wow ideaal is maar voor een jong paard wat nog veel balans zoekt en moet vinden zeer zeker niet geschikt is.

Okee.
Ik dacht dat je twee Wow-zadelpassers wilde laten komen :)
Dat lijkt me trouwens ook geen makkelijke opgave en ik heb zo'n vermoeden dat dat vooral een zeer verwarrend resultaat op zou leveren.
Maar een zadelmaker die normaal gesproken niets met Wow van doen heeft tegelijkertijd met een Wow-zadelpasser laten komen, lijkt me een compleet onmogelijke opgave. Een Wow zit compleet anders in elkaar dan een normaal zadel, moet heel anders op het paard gepast worden, komen hele andere zaken bij kijken dan bij conventionele zadels. Iemand die daar niets vanaf weet, kan echt niks nuttigs over Wow zeggen en zal Wow over het algemeen als slecht verkopen. Niet in de laatste plaats omdat de graadmeter van het passen van een Wow het bewegen van het paard is, dat is bij conventionele zadels helemaal niet het geval.

Dat de door jou genoemde zadelexpert merken als KN, Passier, Stübben en Ainsley nog steeds als de beste aanduidt, zegt imo meer over de (onwetendheid van de) zadelexpert dan over Wow.
Hoog tijd voor bijscholing en dan hoeft diegene niet eens fan te worden van Wow, want er zijn meer 'moderne' zadels op de markt.

Overigens kan ik me nog wel wat voorstellen bij de stelling dat een Wow niet geschikt is voor jonge paarden omdat ze nog balans moeten vinden.
Dat jonge paarden nog balans moeten vinden, is immers een feit. Dat Wow weinig balans mee geeft, is imo ook duidelijk.
Maar de grap is dat mijn ervaring is dat jonge paarden juist beter uit de voeten kunnen met Wow dan ervaren paarden. Dat ZZ-Licht paard moet namelijk in een hele andere balans lopen dan dat jonge paard.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:48

My_precious; mijn paardje was 3.5 jaar toen ik voor hem een wow zadel kocht. En wat ben ik er blij mee want anders had ik inmiddels alweer een nieuw zadel aan moeten schaffen omdat hij zo hard groeit. Nu kon mijn zadel met simpele aanpassingen zo weer helemaal op maat gemaakt worden.
Mijn paardje is pas helemaal door de fysio nagekeken en voor, onder en achter het zadel was zijn rug helemaal soepel en los. Voor mij een teken dat het zadel super ligt.....
Gewoon iemand laten komen en je goed laten voorlichten, en natuurlijk een wow proberen je moet het toch zelf ervaren.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:26

Aimee schreef:
Maar een zadelmaker die normaal gesproken niets met Wow van doen heeft tegelijkertijd met een Wow-zadelpasser laten komen, lijkt me een compleet onmogelijke opgave. Een Wow zit compleet anders in elkaar dan een normaal zadel, moet heel anders op het paard gepast worden, komen hele andere zaken bij kijken dan bij conventionele zadels. Iemand die daar niets vanaf weet, kan echt niks nuttigs over Wow zeggen en zal Wow over het algemeen als slecht verkopen. Niet in de laatste plaats omdat de graadmeter van het passen van een Wow het bewegen van het paard is, dat is bij conventionele zadels helemaal niet het geval.

Hoezo is WOW dan heel anders? Een zadel moet gewoon passen, wat valt er dan anders aan te passen?
Er zijn toch bepaalde basisregels waar ieder zadel aan moet voldoen?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:04

@Odi, een conventioneel zadel moet sowieso al vrij redelijk passen op je paard en al de juiste boommaat hebben, want het enige wat je daaraan kúnt aanpassen is de wol in je kussens (en heel soms het kopijzer). Zo'n soort zadel is dus ook op veel minder paarden goed passend te maken. Een fitter is daar dan ook sneller mee klaar, maar als je paard in korte tijd sterk veranderd, ben je er ook snel mee klaar want het kan niet verder veranderd worden.
Bij een Wow zijn er zoveel opties, dat voor jouw paard je combinatie van onderdelen wordt gekozen waar jij en je paard zo optimaal mogelijk mee kunnen presteren, én groeien. Wordt je paard breder, dan hoef je vaak alleen een kopijzer en lucht te laten veranderen.
Het gaat er dus niet zozeer om dat een zadel moet passen, maar dat het moet blíjven passen, ook als je paard veranderd in bespiering.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:06

Odi schreef:
Hoezo is WOW dan heel anders? Een zadel moet gewoon passen, wat valt er dan anders aan te passen?
Er zijn toch bepaalde basisregels waar ieder zadel aan moet voldoen?

Jemig, ik ga er vanuit dat iedereen die zich met Wow bezig houdt, zich ook wel een klein beetje verdiept heeft in de opbouw van het zadel.
Als je dat hebt gedaan weet je gewoon dat Wow heel anders in elkaar zit, ik voel me eigenlijk niet zo geroepen om dat hier voor te gaan kauwen.
Als je de vraag stelt wat er anders valt aan te passen aan Wow dan aan conventionele zadels.... Eeeeh.... tja, wat zal ik daar nou eens op zeggen :(:)

Ja, er zijn zeker bepaalde basisregels voor het passen van zadels.
Maar zadels met een moderne opbouw kunnen veel nauwkeuriger aangepast worden aan het paard, waardoor het mogelijk is om veel meer 'pasregeltjes' te volgen. Dat maakt het (aan)passen van dergelijke zadels gelijk ook veel complexer en dus veel moeilijker. Bovendien geeft dat de mogelijkheid om niet de pasregels als richtlijn te hanteren, maar de beweging van het paard.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:55

Je hoeft het me ook niet helemaal voor te kauwen.
Aan een "gewoon" zadel is ook wel meer te veranderen dan alleen de kussens. Ik zie gewoon niet waarom het zo heel erg anders passen is, alleen omdat er meer onderdelen aan het zadel zitten die vervangen/gewijzigd/aangepast kunnen worden?
Hoe anders ligt een goedpassend WOW zadel dan vergeleken met een goedpassend "gewoon" zadel?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:09

@odi ,als je nu gewoon eens op de site van wow gaat lezen hoe het zadel in elkaar zit?
het is nm gewoon teveel om elke x weer op te gaan tikken als er iemand het topic binnenvalt met deze vraag

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:46

Ben al heel lang een stille meelezer, dus ik val niet zo binnen. Mijn vraag is toch niet zo moeilijk? Of ik vraag het heel onduidelijk?
Als ik een kaal WOW zadel zonder luchtkussens op een paard leg en een kaal "gewoon" zadel zonder wolkussens (beide passend/gemaakt), dan moeten ze toch op dezelfde manier op het paard liggen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:49

nee je stelde je vraag anders, ja het zadel hoort qua ligging hetzelfde te zijn ,maar de opbouw van het zadel is anders,en daar vroeg je naar ,wat er dan zo anders is. heb je je al uberhaupt verdiept in het zadel ? en weet je bv al het verschil in de boomopbouw?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:54

Odi schreef:
Als ik een kaal WOW zadel zonder luchtkussens op een paard leg en een kaal "gewoon" zadel zonder wolkussens (beide passend/gemaakt), dan moeten ze toch op dezelfde manier op het paard liggen?

Nee, want de opbouw is compleet anders.
Alle technische info staat echt heel duidelijk op de site vermeld en is in dit topic ook al behoorlijk uitgekauwd. Als je dit soort vragen nog moet stellen, heb je niet veel gelezen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:48

Ik was van de week toch weer heel blij dat ik een WOW had. Paardje is van een headplate 3 naar een 6 gegaan :o
Nu kost me dit alleen de kosten voor het voorrijden en arbeidsloon. Anders had ik een compleet nieuw zadel kunnen kopen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:33

Esther28 schreef:
Ik was van de week toch weer heel blij dat ik een WOW had. Paardje is van een headplate 3 naar een 6 gegaan :o
Nu kost me dit alleen de kosten voor het voorrijden en arbeidsloon. Anders had ik een compleet nieuw zadel kunnen kopen.

Ook zo'n mega groei, fijn idee dat ze zo lekker doorgroeien onder een wow zadel he!
Anders had je alweer uit moeten kijken naar een nieuw zadel ;)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:49

Needje schreef:
Wat een onzin :o
Waarom zou je de rug van een ZZL paard wel laten verkloten dan?
Ideale van de Wow is juist dat ie met de groei van het jonge paard mee kan veranderen.
Logisch dat zij jou een ander zadel wil verkopen. Dan kan ze dat 3x. :+

ja dat weet ik dus niet, die expert zei me dat een ZZL paard wel in balans is en daarom zo'n wow zadel wel kan verdragen.
ik heb er geen verstand van hoor rij ook dat niveau niet daarom vraag ik jullie meningen erover wat ik het beste kan doen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:51

Aimee schreef:
my_precious schreef:

Okee.
Ik dacht dat je twee Wow-zadelpassers wilde laten komen :)
Dat lijkt me trouwens ook geen makkelijke opgave en ik heb zo'n vermoeden dat dat vooral een zeer verwarrend resultaat op zou leveren.

Dat de door jou genoemde zadelexpert merken als KN, Passier, Stübben en Ainsley nog steeds als de beste aanduidt, zegt imo meer over de (onwetendheid van de) zadelexpert dan over Wow.
Hoog tijd voor bijscholing en dan hoeft diegene niet eens fan te worden van Wow, want er zijn meer 'moderne' zadels op de markt.

Overigens kan ik me nog wel wat voorstellen bij de stelling dat een Wow niet geschikt is voor jonge paarden omdat ze nog balans moeten vinden.
Dat jonge paarden nog balans moeten vinden, is immers een feit. Dat Wow weinig balans mee geeft, is imo ook duidelijk.
Maar de grap is dat mijn ervaring is dat jonge paarden juist beter uit de voeten kunnen met Wow dan ervaren paarden. Dat ZZ-Licht paard moet namelijk in een hele andere balans lopen dan dat jonge paard.

nee ik wilde dan alona laten komen en ook deze onderstaande man die normaal bij ons op stal komt die heeft mij toen ook geadviseerd geen wow aan te schaffen.
http://www.harnachementcheck.com/ruiter ... ieservice/
en deze man weet echt wel waar hij over praat.
deze man is niet de gene die mij gezegd heeft het stubben of kn zadel te nemen, dat was weer iemand anders.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:58

zoals ik het lees maakt deze man zelf geen zadels dus..hij is alleen voor repareren en vullen van wolzadels. ik merk dat veel mensen uit het conventionele circuit toch wat huiverig zijn voor het lucht concept en onwetendheid gebruiken om iets af te keuren,jammer is dat

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:59

kijk mij gaat het erom dat ik een goed passend zadel heb waarbij de ruggengraat en schouders vrij liggen en dat mijn paard fijn en soepel onder het zadel kan bewegen, ik heb zoveel gekloot gehad met zadels en met zadelpassers heb er ook een topic over gehad oxer ruitersport/das je goed recht.
dat ik huiverig ben voor zadelpassers.
mijn paard is jong pas 6 jr oud en ik rijd hem nu sinds een maand pas echt intensief en ga over 2 wkn voor het eerst proberen te starten met hem, ik wil gewoon echt niet zijn rug verkloten omdat hij nu wel een goede rug heeft.
vandaar dat ik dacht aan een wow zadel die op alles aanpasbaar is.
over alona hoor ik verschillende verhalen maar als ik haar hoor praten aan de telefoon en mij haar verhaal vertelde lijkt het mij dat ze wel degelijk verstand heeft van zadels en ruggen van paarden.
wat wel een feit is vind ik dat ze echt 2,5 uur de tijd neemt en mij ook gezegd heeft dat als ze ziet dat het paard niet overweg kan met het zadel mij er ook geen 1 verkoopt.
ze heeft ook gezegd dat ik het wow zadel een week mag proberen, dus dat zijn wel allemaal goede bedoelingen natuurlijk.