Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laurahi

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:01

De Silla Espanola die ik gekocht heb gaat retour. Ik krijg namelijk pijnlijke zitbeenknobbels als ik er mee rijdt.
Verder is het echt een super zadel, hij lag goed op mijn pony,ik had een goede houding en ik kon er goed mee doorzitten.
Mijn vraag aan jullie, zijn er andere soortgelijke types zadel met een zachte zit?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:09

Schapenvachtje voor je zitbeenknobbels geen optie?

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:13

Er is geen schapenvacht overtrek voor het zadel dat ik heb gekocht.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:49

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:50

laurahi schreef:

Ook niet te maken?

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:52

tamary schreef:
laurahi schreef:

Ook niet te maken?

Dat denk ik wel, maar dat zal wel een hoop kosten.
Dan lijkt het mij een beter idee om een zadel te kopen dat wel een zachte zitting heeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:59

Ga eerst eens informeren zadelmaker bv of er iets aan dit zadel op te lossen is op dit detail. Verder is dit zadel volgens jouw bericht perfect, voor jouw en je paard en zoiets vinden met zachte zit kan lastig en zeer tijdrovend zijn. Komt ook bij dat zadels verkopen nu moeilijk is.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:03

Christinaa schreef:
Iemand interesse bij dit oude cavalerie zadel?

[EA-TK-AP] TK: Oud cavalerie zadel

Wat een ontzettend mooi zadel.
Welk merk is het?
Weet je ook hoe oud het zadel is?
Boom vrij van houtworm?

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:30

Odi schreef:
Christinaa schreef:
Iemand interesse bij dit oude cavalerie zadel?

[EA-TK-AP] TK: Oud cavalerie zadel

Wat een ontzettend mooi zadel.
Welk merk is het?
Weet je ook hoe oud het zadel is?
Boom vrij van houtworm?

Je hebt een PB!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 01:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:25

Cambiar schreef:
Hier nog een leuke link van Deuber zadels, ze zijn ook flink goedkoper via deze site:
http://www.quintasaddlery.com/webstore/index.php/cat/c25_Baroque-saddles.html

Ik heb even geïnformeerd voor de ultra flex relvas, als ik het goed begrijp heeft deze een boom en is aanpasbaar:
http://www.quintasaddlery.com/webstore/product_info.php/info/p796_Ultra-Flex---RELVAS-saddle-1026.html
Deze kost minder dan de boomloze startrekk espaniola...

Zijn volgens mij gewoon de normale prijzen ;) . Ik heb voor mijn Startrekk een prijs neer gelegd in dezelfde orde van grootte.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:09

Juliette86 schreef:
Cambiar schreef:
Hier nog een leuke link van Deuber zadels, ze zijn ook flink goedkoper via deze site:
http://www.quintasaddlery.com/webstore/index.php/cat/c25_Baroque-saddles.html

Ik heb even geïnformeerd voor de ultra flex relvas, als ik het goed begrijp heeft deze een boom en is aanpasbaar:
http://www.quintasaddlery.com/webstore/product_info.php/info/p796_Ultra-Flex---RELVAS-saddle-1026.html
Deze kost minder dan de boomloze startrekk espaniola...

Zijn volgens mij gewoon de normale prijzen ;) . Ik heb voor mijn Startrekk een prijs neer gelegd in dezelfde orde van grootte.

Toch niet, de relvas (deze die ik wel leuk vind) kost normaal 1499,00 euro, ik heb ze zelfs nog duurder gezien...
http://www.stefanie-staudinger.de/d/equipment_04.html Deze is dan nog met de vaste kopvijzen, als je verstelbaar wil, mag je er nog eens 250 euro bijkletsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:15

Dan scheelt het bij de boomzadels dus wel :o .

Ze hebben trouwens wel prachtige zadels en niet al te lang (al vraag ik me af of ze spreken over de lengte van de kussens of het blad erop). Alleen jammer dat er in NL volgens mij niemand is die ze kan komen passen (alleen boomloos). Er zijn 3 verschillende bomen, 6 kopijzers (incl 1 verstelbare), 3 diktes in kussens en 3 mogelijkheden in breedte van het kanaal. Daar komt nog eens bij dat er nogal wat verschillende modellen zijn en ik me afvraag of die qua boom/opbouw echt verschillen van elkaar of dat het puur om de looks gaat.

Ben er nu toch wel uit met mijn Startrekk western, hij is te lang. Voorheen kon ik het zadel met de achterste rigging en een ruwe pad wat naar voren houden. Maar nu met een gladde pad duwen de schouders het zadel naar achteren waar het eigenlijk moet liggen. Gevolg is wel dat het achter de 18de wervel net gaat 'dragen'. Buiten merk ik hier weinig van maar met bakwerk valt het echt op dat ze achter niet lekker mee kan komen, zeker in de bochten. Zal vanavond eens een foto maken van de positie van voor en na het rijden.

Ben nog geduldig aan het wachten op het gepruts van Esther met de malibaud O:) .

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:23

Ik heb geen eigen paard, maar als ik soms de prijzen van zadels voorbij zie komen en me dan bedenk hoe vaak ik mezelf en anderen heb zien knoeien voor er een goed passend zadel werd gevonden.... Dan vind ik het toch wel erg veel geld om zo'n zadel van een site af te bestellen of uberhaupt nieuw te kopen. Hoe doen jullie dat?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:32

Zeker lastig! Ik heb steeds tweedehandse zadels gekocht, scheelt al weer in de prijs, en die meegenomen uit Europa. Daarbij hier geen zadelmakers om het na te kijken helaas. Heb nu al wel een beetje grote voorraad alleen :=

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:51

Imitador schreef:
Dan vind ik het toch wel erg veel geld om zo'n zadel van een site af te bestellen of uberhaupt nieuw te kopen. Hoe doen jullie dat?

Niet nieuw kopen, en eentje kopen die tweedehands zijn waarde houdt. Ik heb 2 Malibauds van 400 € en eentje van 650, die laatste zou waarschijnlijk voor meer weer verkocht kunnen worden (maar ik doe hem nooit meer weg, al past er hier geen enkele meer in, 't is ook mooi om naar te kijken ;) ). Heb ook eentje voor 400 weer doorverkocht..
Mijn nu nieuwe Western is wel aangepast door een lokale zadelverdeler.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 01:06

Imitador schreef:
Ik heb geen eigen paard, maar als ik soms de prijzen van zadels voorbij zie komen en me dan bedenk hoe vaak ik mezelf en anderen heb zien knoeien voor er een goed passend zadel werd gevonden.... Dan vind ik het toch wel erg veel geld om zo'n zadel van een site af te bestellen of uberhaupt nieuw te kopen. Hoe doen jullie dat?

Dat bestel je niet zomaar af een site...Je past dat zadel natuurlijk eerst. Je zou wel heel erg dom moeten zijn om een NIEUW zadel te kopen dat je niet eerst kan proberen. Een bekend merk die dure zadels verkoopt en niet de mogelijkheid geeft eerst te passen, is niets waard. Ze sturen het zadel op, je zorgt dat er een zadelpasser bij kan zijn (die onafhankelijk is), past het zadel niet, retour naar de winkel. Enkel je verzendingskosten moet je rekenen, maar het is zo wie zo altijd zeer interessant omdat je telkens bijleert.
Ik heb de Malibaud ook nieuw ontvangen, gepast op m'n paard, maar terug gestuurd omdat deze te smal was. Zo simpel is dat.
Met een tweedehandse is dat bijna niet mogelijk. Het is zo wie zo al erg moeilijk om een goed barok zadel te vinden voor een hele brede rug, laat staan in de nabije omgeving. Partikulieren zijn er veel minder happig op om een zadel te versturen en je te laten testen.

Dit vind ik ook zeer interessant, nav de interessante theorie hier eerder aangehaald over de zit en het bekken:
Een manier om je zit te analyseren en te verbeteren zonder de paarderug te pijnigen:
http://www.fysio-wb.nl/Page3.aspx

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:41

Nog mooier is de Equisimulator bij het Balingehof: eeen groot neppaard dat ook in een stap draf en zelf galop kan bewegen. Mooie hiervan is dat als je niet met de beweging van het paard meegaat hij stil valt.
Echt heel erg goed om direct te voelen wat jouw houding, zit en balans in je lijf kan betekenen voor de beweging voor je paard.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:08

Wat leuk, bedankt Moragh. Ik was toevallig net aan het afspreken met Monya om een weekje stage te volgen daar, ga er dan ook even naar informeren ;-).
Ik begreep dat de flexchair niet enkel dient om de zit te verbeteren, maar ook bewegingsbeperkingen te detecteren (door spier-of ruggewervelproblemen) waardoor je ergens vaster zit of de beweging van de paarderug niet voldoende kan meevolgen of sturen. Ik weet van mezelf dat ik een stijve hark ben door verkorte spieren en wat problemen aan de lage ruggewervels, dit toestel geeft via berekeningen en tests aan waar je probleem zit en via deze stoel kan je oefenen op dit probleem. Deze stoel diende aanvankelijk voor mensen met problemen aan de wervelkolom. Ik had net een afspraak gemaakt bij de dokter omdat ik soms erg pijn heb aan m'n onderrug (vooral na het opstaan en als ik een eind lang heb rechtgestaan), maar zou in feite liever via die stoel werken, dan is dat twee vliegen in een klap die in feite logischerwijze gerelateerd zijn aan elkaar (het probleem in de rug, plus de zit).

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:31

een combinatie van goede centered riding les met osteopatie voor je eigen lijf doet ook wonderen. Ik heb ooit door een val een wervel gebroken en mede daardoor ook lang onderrug en bekkenklachten gehad. Nu ben ik met beide dames bezig de boel weer goed in balans te krijgen. m'n centered riding instructrice ziet werkelijk alles en laat me echt met centimeters werken op mijn paard en geeft ook goede oefeningen mee om aan m'n lijf te werken.
Een Stokke stoel (wipmodel met kniezit) is ook erg fijn voor je houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:47

Natascha schreef:
een combinatie van goede centered riding les met osteopatie voor je eigen lijf doet ook wonderen.

Een gangenpaard ook :+.

Ondanks dat nog steeds rugklachten op veel zadels

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:48

op een stokke kan ik niet zitten wegens knieproblemen.
ik heb een zadelzitje van gaston mercier: http://www.greendistance.nl/index.php?id=123
die heb ik nu dik anderhalf jaar en ik ben er nog altijd heel tevreden over.
weer een tevreden klant van Esther :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:58

fojoe schreef:
op een stokke kan ik niet zitten wegens knieproblemen.
ik heb een zadelzitje van gaston mercier: http://www.greendistance.nl/index.php?id=123
die heb ik nu dik anderhalf jaar en ik ben er nog altijd heel tevreden over.
weer een tevreden klant van Esther :D

Hahaha die wil ik ook :D . Zit hier de hele dag achter het bureau en ik kan me er niet toe zetten om goed op mijn stoel te gaan zitten en heb regelmatig rugklachten. Ze zien me hier al aankomen met dat ding :7 .

Maar eerst goed sparen voor een echt zadel :+ .

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:41

oh, ik word hier ook vreemd bekeken met dat 'paard' aan mijn bureau, maar het voordeel is dat ik de baas ben :D

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:51

een gangenpaard was mij helaas iets te duur toen ik een nieuw paard zocht. De Stokke stoel en mijn Nappie samen waren goed te doen :D Heb ook een tijd op een zitbal gezeten op kantoor. Hilariteit alom onder de collega's :D
Voor paardlief ben ik ook nog steeds op zoek naar het ideale zadel. Heb hier al heel wat moois voorbij zien komen. Nu het budget nog. ;)