Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:36

Wat fijn, dankjulliewel allemaal voor de ervaringen! Ik ga vandaag even meten zodat ik de juiste maat heb en ga dan bestellen. Echt enorm benieuwd!

Daphara schreef:
Mijn drachtige merrie is ook erg blij met de Edix crescent en ik dus ook.

[ [url=m/nerIyj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eindelijk een singel lang genoeg voor een Shire (dit is een 100 cm). Mijn ruin daarentegen ligt deze niet mooi bij, hij is slanker, maar wel met de singelgroeve ver naar voren t.o.v. de singelstoten. Dus een beetje buik is wel belangrijk om de Edix Crescent goed te laten liggen.

Dankje voor de foto, dat helpt enorm (prachtige merrie)! Nooit gedacht dat mijn paard een buikje zou hebben. Meneer bleef maar groeien en groeien; pas sinds anderhalf jaar is hij echt helemaal uitgerekt en begint er in de breedte eindelijk iets te gebeuren :+

Avalanche schreef:
Haha ik moet idd zeggen dat als ik iets niet weet dat ik even op bokt kijk idd :D

Waarom: de singelplek van je paard ligt vrij ver naar voren. Als je dan een rechte singel hebt, trekt dat je zadel naar voren. Dat wil je oplossen.
In eerste instantie denk je dan aan een asymmetrische singel, waar je dat mee oplost. Maar jouw paard heeft een buikje, en dan gaat het achterste deel van de singel in de buik snijden, en dat wil je niet. Veel asymmetrische singels zijn ook gemaakt voor paarden met een atletische bouw, die gewoon de singelplek ver naar voren hebben liggen.

Als je de lijn van de singelplek zelf volgt, zie je dat hij schuin is, en vandaar dat ik denk aan een crescent singel, want ik denk dat dat voor hem heel comfortabel gaat zijn.

Heel heldere uitleg, dankjewel! Fijn om te lezen dat ik het dus ergens wel goed heb ingeschat, alleen zonder precies te weten waarom.

En normaal gesproken ben ik dus zo'n persoon die eeuwenlang bezig is met dingen uitzoeken voor ik iets koop :+ . Maar ergens dus ontzettend geluk gehad met paarden die niet al te moeilijk zijn qua singels, dus me er daarom denk ik ook nooit zo in verdiept.

Als ik de singel heb zal ik ook zeker even wat foto's posten!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:53

MarjanB schreef:
Weet niet welke regio je zit? Maar hier zit een zadelpasser die ze heeft en waar je kan testen.

Utrecht.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:32

Saaams schreef:
MarjanB schreef:
Weet niet welke regio je zit? Maar hier zit een zadelpasser die ze heeft en waar je kan testen.

Utrecht.

Oh dat is wat uit de richting. Mijn merrie is er enorm blij mee en bijt ook niet meer met aanslingelen

Bielsje

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:07

@Saar88, check wel even waar je besteld. Ik heb bij Edix zelf besteld en heb maanden gewacht, singel tekort dus geruild maar wacht nu alweer een dikke maand :(

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:44

Ik lees regelmatig even mee hier, voor mijn buikige merrie heb ik momenteel de fra geheel elastische, rechte singel. Prima singel op zich, maar denk dat het comfortabeler kan qua pasvorm. Na alle goede berichten over de edix crescent gister eindelijk de knoop door gehakt om deze te bestellen. Kan niet wachten. Lees ik nu dus over de lange levertijd, oops. Maar even geïnformeerd naar de levertijd..

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:57

Ik lees al tijden mee en ben nu wel benieuwd naar jullie input voor mijn paard.

Paard is Fries en al wat ouder. Deze is type moet je zadel zien in beweging en anders kun je er weinig zinnigs over zeggen.

We hebben altijd gereden met een prolite singel van 65 cm. Ik kan aan beide zijdes nog 3 singel gaten omhoog

Zadel is fairfax met 3 stoten waarbij we nu de achterste 2 stoten gebruiken. Voorheen de 1e en 3e maar dan lag het zadel te strak bij de schouder.
Singel groeve ligt wat naar voren, buikje is aanwezig.
Klacht: ik heb het idee dat de huidige dingen bij de borstspier / voorbenen iets irriteert. Ook trekt huidige singel de stoten bij het aansingelen scheef.

Voor nieuw singel: kwaliteit boven prijs en ik ga liever voor 1x goed ipv goedkope is duurkoop.

Foto is van na het rijden en je ziet dat het zadel iets naar voren is geschoven helaas
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 10-11-22 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Kleine aanpassing op verzoek.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:52

Ik heb het idee dat je zadel achterover hangt en dus (veel) te smal is?
Dat kan ook het schuiven veroorzaken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:59

Ik vind het meer alsof het niet iets naar voren geschoven is maar heel veel en daardoor zo achterover. Maar de balans is lastig te beoordelen als het zo ver naar voren komt en paard in beweging rug anders gebruikt als in stilstand zoals geschreven.

Ik heb nu een horka singel en heb ook de van divoza geprobeerd, staat in 1 van de vorige berichten wel. Ook paard met zelfde soort buikje, singelplek naar voren enzovoorts.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:14

Ik denk dat je totaal een ander zadel nodig hebt.
Dit gaat nooit door een singel opgelost worden.
Mijn idee: andere boom-type en bredere kamer, korter draagvlak. Zadel is sowieso te lang voor de ruimte die je paard heeft.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:37

Bielsje schreef:
@Saar88, check wel even waar je besteld. Ik heb bij Edix zelf besteld en heb maanden gewacht, singel tekort dus geruild maar wacht nu alweer een dikke maand :(

Heeeeeele goede tip, dankje!! Er zijn niet zoveel punten waar ze verkocht worden, maar ik ga eerst even informeren naar de levertijd!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:01

VWestra schreef:
Ik lees al tijden mee en ben nu wel benieuwd naar jullie input voor mijn paard.

Paard is Fries en al wat ouder. Deze is type moet je zadel zien in beweging en anders kun je er weinig zinnigs over zeggen.

We hebben altijd gereden met een prolite singel van 65 cm. Ik kan aan beide zijdes nog 3 singel gaten omhoog

Zadel is fairfax met 3 stoten waarbij we nu de achterste 2 stoten gebruiken. Voorheen de 1e en 3e maar dan lag het zadel te strak bij de schouder.
Singel groeve ligt wat naar voren, buikje is aanwezig.
Klacht: ik heb het idee dat de huidige dingen bij de borstspier / voorbenen iets irriteert. Ook trekt huidige singel de stoten bij het aansingelen scheef.

Voor nieuw singel: kwaliteit boven prijs en ik ga liever voor 1x goed ipv goedkope is duurkoop.

Foto is van na het rijden en je ziet satchel zadel iets naar voren is geschoven helaas
[ [url=m/Czyr4A.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vKldRx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pLqKOt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BfK1Ct.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je zadel ligt over de schouders, daarbij achterover en ik gok dat je wel 20cm langer mag.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:09

ik zou eerst eens een foto in beweging willen zien, omdat je zegt dat paard in beweging de rug anders draagt.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:56

ik vraag naar tips voor het singel en niet naar het zadel. Ik geef aan waar ik volgens mij een probleem zo ( buik-> banaansingel nodig) en leg uit hoe mijn paard gebouwd is en waarom het zadel er zo uit ziet op een stilstaande rug.

Krijg ik allemaal reacties op het zadel en geen enkele over het singel. Ik snap dat het verleidelijk is in eerst over het zadel te beginnen en geen tips voor een singel te geven. Maar het topic en mijn vraag gaat over een singel.

Excuus, er was ook nog inhoudelijk gereageerd. Dank hiervoor

Anders geformuleerd:

Wie heeft ervaring met de banaan singel van Mattes of Christ?
Laatst bijgewerkt door VWestra op 09-11-22 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:59

Ik kan daar echt niets over zeggen tot ik een foto heb gezien van je paard in beweging.
Je zegt dat je paard met rijden de rug anders draagt. Ik geloof dat direct, dat is bij veel Friezen zo. Maar vervolgens plaats je allemaal foto's waarop je paard stilstaat.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:03

Dus een soort singel kan enkel beoordelend worden in beweging? Dat had ik dan nog niet begrepen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:04

Ja uiteraard. Aan iets wat in stilstand past heb je niets, als het in beweging niet past.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:06

VWestra schreef:
ik vraag naar tips voor het singel en niet naar het zadel. Ik geef aan waar ik volgens mij een probleem zo ( buik-> banaansingel nodig) en leg uit hoe mijn paard gebouwd is en waarom het zadel er zo uit ziet op een stilstaande rug.

Krijg ik allemaal reacties op het zadel en geen enkele over het singel. Ik snap dat het verleidelijk is in eerst over het zadel te beginnen en geen tips voor een singel te geven. Maar het topic en mijn vraag gaat over een singel.

Anders geformuleerd:

Dan moet je echt beter lezen, ik heb aangegeven welke singel ik heb met redelijk dezelfde bouw/aandachtspunten en in vorige bericht staat link en andere optie die voor mij werkte.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:08

Je hebt gelijk, excuus!
De horka lijkt best veel op de prolite vind ik zo vanaf de foto. Heb jij ze al eens vergeleken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:11

Nee, helaas niet. Maar de prolite hoorde ik ook veel mindere verhalen over qua zachtheid, vooral al je hem wat langer had. En dat is voor mij echt een no go. Die horka is echt bizar zacht en soepel, had ik voor dat geld echt niet verwacht. Hij was echt spotgoedkoop. En hij overbrugt bij mijn paard heel mooi de afstand tussen singelplek en stoten waardoor schouders mooi vrij blijven

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:12

MyWishMax schreef:
Nee, helaas niet. Maar de prolite hoorde ik ook veel mindere verhalen over qua zachtheid, vooral al je hem wat langer had. En dat is voor mij echt een no go. Die horka is echt bizar zacht en soepel, had ik voor dat geld echt niet verwacht. Hij was echt spotgoedkoop. En hij overbrugt bij mijn paard heel mooi de afstand tussen singelplek en stoten waardoor schouders mooi vrij blijven

Ik heb de prolite ook een tijdje kunnen lenen en ik vond hem ook echt hard. Mijn pony geeft eigenlijk nooit aan of hij iets vreselijk vind maar met deze wou hij amper lopen. Dus ik ben er niet zo tevreden over. Ik heb nu een covalliero banaansingel en die vind hij wel fijn. Die was maar 25,- op agradi haha

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:14

De prolite js idd niet te vergelijken met de horka. Beiden gehad en horka is vele malen fijner en zachter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:19

Ja, ik had dat echt niet verwacht van die horka :+ vooroordeel, maar ik was echr blij verrast. En paard vindt hem ook helemaal goed.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 07:51

VWestra schreef:

Excuus, er was ook nog inhoudelijk gereageerd. Dank hiervoor

Anders geformuleerd:

Ik wil mijn reactie wel toelichten; als je zadel te smal is en over de schoft schuift, dan zal dat met iedere singel gebeuren.
Als het zadel goed past kan het bijv best zo zijn dat je huidige singel ook goed voldoet :j (hij mag ms iets langer)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 08:08

Ik denk juist dat deze singel juist niet past. Op deze foto's lopen de stoten recht naar de singel toe, terwijl die dus al naar voren geschoven is. Als je hem op de plek gaat leggen komen die stoten juist schuin te liggen.
Het is bij sommige paarden een hele dunne lijn tussen zadel dat niet goed lift of wel maar singel die het naar voren trekt. Als ik bij de mijne een normale rechte of zelfs een anatomische die de afstand niet overbrugt gebruik zal mijn zadel naar voren getrokken worden. Met huidige, en vorige, singels niet. Dan blijft die keurig liggen, maar als die dat niet doet moet het zadel aangepast en niet de singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:26

Ik ga met Nibbit mee.
Denk dat je met een goed passend zadel en iets langere singel een eind komt.