Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Valerie_V

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:50

Ik weet niet of dit al eerder gevraagd is maar zijn de fairfax singels er alleen in dressuur variant? Ik heb zelf een veelzijdigheidszadel dus een singel van 80 cm wordt lastig :+

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:00

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:33

Nope.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:11

Hoe ervaren jullie de duurzaamheid van de singel? Zijn daar al ervaringen mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:29

Mijn singel is nog als nieuw.

Bijna half jaar oud.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:15

Heb de mijne een jaar denk ik? Is nog als nieuw, 1x gepoetst.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:38

Die van mij begint helaas alweer harder te worden, ondanks dat ik hem verzorg volgens de voorschriften.Die van mijn stalgenootje overigens ook!
Ben er niet echt blij mee en mijn paarden vinden het ook niet fijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:51

Dat is wel heel raar na 4 wkn...

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:57

4 weken?

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:57

Helaas ik merk ook al enige tijd dat mijn singel ook wel stug /harder is en wordt terwijl ik het echt netjes onderhoud en schoon maak.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:59

Heb 'm sinds medio '13. Heb de singel nu (jawel) twee keer met Passier zadelzeep gereinigd en ingesmeerd met Passier ledercreme. Dat was ook echt nodig. Merkte dat de singel wat harder werd. Doe voor de rest niets aan onderhoud, behalve de haren eraf vegen en soms wat zand wat aan de binnenkant is gekomen. De blub aan de buitenkant laat ik gewoon opdrogen. Ik vind dat 'ie er nog perfect uitziet. Maar hij heeft wat meer onderhoud nodig dan mijn leren Barefoot singel, daar deed ik echt nooit iets aan :-) .

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:00

Die van mij krijgt een kaal plekje van de singel. Ik heb nu weer de thorowgood singel er aan.
Edit: de thorowgood is wel met elastiek.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:31

Ik heb hem nog niet zo lang, maar hij is al zeer intensief gebruikt. Ik rijd er meerdere paarden achter elkaar mee, en momenteel vooral buiten. Hij heeft dus al heel wat modder en zandbaden gehad op het moment!
Hij ziet er nog super uit, al moet ik zeggen dat ik altijd mijn leer wel goed onderhoud. Ik veeg altijd binnen en buitenkant na met een vochtige doek en leg hem bovenop mijn zadelhoes te drogen. Doordat de singel ook veel met modder etc te maken krijgt heb ik hem geimpregneerd met een speciaal ledervet van nikwax.
Ondanks het intensieve gebruik in nattigheid en zwetende paarden en schurend zand is hij nog net zo zacht (misschien nog wel zachter) dan bij aankoop :).
Enige puntje: als je een slofteugel met van die clipjes aan het ringetje van de singel klikt krijg je voor dat ringetje wel een beschadiging van de gespjes op de singel. Daar kwam ik iets te laat achter en vind ik wel zonde... Nu rijd ik gelukkig vrijwel nooit met slof, maar op een jonge hengst in deze wind met gillende merries in de wei direct langs de bak is een extra ingebouwde veiligheid wel iets fijn :D

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 07:21

Ik moet de mijne denk ik weg doen... hij krijgt er na een jaar goed mee te rijden wondjes van.. was bij mn vorige leren singel ook dus geen leer voor mij meer..

Iemand die een narrow 55 cm zoekt? Altijd goed onderhouden!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:04

Passionato, welke van Nikwax is dat? Ik rij altijd buiten dus dat spul kan wel eens heel verstandig zijn om hem beter te beschermen tegen zoveel zout, zand en water..

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:28

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:57

Passionato, jaa misschien verandering in zijn lijf, en manier van lopen.. maar hij heeft een gevoelige huid.. ook op andere leren singels ging hij open.. :(

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:14

Even over het leer. Advies van Fairfax: na het rijden met vochtige doek afnemen, zweet bijt heel erg uit in het leer. Geen zadelzeep gebruiken en leerverzorging met bijenwas gebruiken.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:19

Oei DeniiSee, echt zonde!
Inderdaad Klumpertje, als iets echt slecht is voor leer dan is het zweet wel. Mijn nekharen gaan dan ook altijd overeind staan als ik zie dat mensen hun bezwete dekjes onder hun zadel laten zitten met weghangen, of een bezweet hoofdstel zo in de kast hangen.. zo zonde!
Ik moet wel zeggen dat ik meestal een vochtige doek gebruik, maar als er echt een vettig laagje met huidvet opzit die er moeilijk afgaat , ik wel zadelzeep gebruik. Wat is de reden waarom dat niet goed zou zijn?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:48

Maar wat een geneuzel met dat leer joh. Ik ben helemaal niet zo netjes op 't leer en mijn Prestige spullen blijven heel netjes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:22

Pantykous schreef:
Maar wat een geneuzel met dat leer joh. Ik ben helemaal niet zo netjes op 't leer en mijn Prestige spullen blijven heel netjes.

Inderdaad. Ik haal echt wel dekjes na het rijden onder m'n zadel vandaan, maar ik ga niet elke keer na het rijden een singel afnemen. Dat doe ik eens per week of per 2 weken en mijn singels blijven dan gewoon goed. Tot nu toe heb ik nog niets overtuigends gelezen dat deze vreselijke dure singels echt beter zijn. Wel dat er dus niet eens een constante kwaliteit leer gebruikt wordt (sommigen hebben immers een stugge en anderen een goede singel).

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:28

Ik heb de singel dus, en hij blijft bij mij perfect. Voel wel verschil met mijn zachte leren Prestige. :j Vind het alleen totale onzin dat zo'n dure singel zo'n berg aan onderhoud zou moeten hebben.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:59

Dat vind ik ook. Verbaast me wel en niet. Als ik sommige prestige springsingels zie... Die worden volgens mij ook niet schoongemaakt en op een hoop gemikt. Vochtige doek doet dan wonderen. Als je singel binnen een jaar al zo stug is, zou ik er mee naar de verkoper teruggaan. Bon mee. Dat is volgens mij garantie. Je mag verwachten dat hij langer dan een jaar mee gaat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:07

Je moet je ook niet verkijken op het materiaal.
Mijn 'leren' kieffer singel gaat al 15 jaar mee, maar als je goed kijkt zie je dat enkel de buitenkant leer is en de zachte kant eigenlijk kunstleer.
Het zachte dure leer van de Fairfax gebruiken maar weinig producenten.
Zachte kalfsleren laarzen zijn ook duurder dan goedkopere rundsleren laarzen en ook daar hebben de duurdere meer onderhoudt.