Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:44

Oh okee dat kan ja. :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:38

Ik kreeg vandaag weer een hele stapel Iberica's en 1 Premium Plus Pony in naturel binnen....alles is al weer op op 1 bruine Iberica pony na en die Premium Plus in Pony maat - die had ik niet besteld :\

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:37

Ik hoop toch zo dat mijn bestelling erbij is *heeft Ron al gemailt, nooit ongeduldig :o :') *
Edit: Helaas nog niet -O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:12

antraciet volgende week of einde deze week, denk ik zo... ik heb er nog veel meer staan - ook de WB maten zijn er nog niet. :\

Ik heb wel een Premium Plus Pony in natuur over... had ik niet besteld (kleur maakte me niet uit, maar Pony was niet de bedoeling)

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:21

Ah, ik wacht op een Premium Plus in bruin (via mail > Ron) dus wacht nog even verder :)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:37

Oei, de enige iberica die er nog is, is precies degene die ik wil (bruin en pony), nu hopen dat alle die ik heb uitgenodigd voor mijn verjaardag me het zadel gunnen, nog 2 weekjes wachten.... (heb trouwens onderhand al 120 euro bij elkaar met theatervoorstelling en sminken op een feest)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:42

Er komen wel weer nieuwe hoor Cascade... voor het zelfde geld wordt deze ene al weer verkocht vandaag. het gaat zo hard

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:43

Woehoew, mijn Iberica is net toegekomen (thx Don :D ). Ik ga hem nu gaan passen.
Het velzadel is vrij slapjes, maar daarvoor had ik het rendiervel ook gemaakt met de corrector onder. Die past er als gegoten onder (krek dezelfde lengte) en wonderbaarlijk hoe 'vast' het geheel is op die manier. Zonder corrector is het pad enorm plooibaar, met corrector en rendiervel kan ik het pad niet zomaar meer plooien én er is nog meer ruggegraatvrijheid op die manier (en gewichtsverdeling)....
Ik vermoed dat de paardjes het ook super zullen vinden...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:49

Gelukkig Cambiar - de code gaf nog steeds "onderweg" aan...

Oh ja, soms kan erg soepel ook goed zijn voor de combinatie.... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:55

Cambiar ben benieuwd naar je ervaringen...
Een corrector zonder rendiervel is geen optie?
Klinkt wel als een aparte constructie..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:48

Ik wil daar wel eens een foto van zien. :j

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:53

Heb er zopas mee gereden. Ik wou er niet meer af :D .
Het is geen aparte constructie en met de combinatie rendiervel corrector zat het beter, dan zonder. Ik voelde meer stevigheid onder me en denk dat het voor het paard ook fijner is. De corrector ligt helemaal perfect onder het pad (beide 65 cm en de uiteinden passen perfect onder de blekere wol langs onderen.
Ik had schrik om te breed te zitten of te hoog door nog eens een pad eronder, maar dat was ook het geval niet. Het zadel schoof ook helemaal niet in de wendingen. Voelde alle bewegingen mooi aan, af en toe viel ik eens uit het ritme als ik korte wendingen nam, maar dat betert ook wel met meer oefening.
Paard was zodanig ontspannen en reageerde zo goed, weet niet of het door m'n zelf ontworpen kaptoom/sidepull is of het zadel dat ze deze keer wel gehoorzaamde, maar nergens gaf ze weerstand zoals zondag wel het geval was.
Ik probeer het verder uit om te zien of ze zo goed blijft lopen, maar denk dat het geheel 100% goedgekeurd is.
Alleen de singel was te kort, maar heb hier al via een Bokkertje een Eric de Tixerant op de kop kunnen tikken.
Ik heb ook nog maar 1 paard getest, ga de andere ook eens rijden met de Iberica, door meer te rijden ga ik me ook pas echt een reeël beeld kunnen vormen. Als ik m'n camera terug gevonden heb, maak ik eens paar foto's ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:57

Anoniem schreef:
Cambiar ben benieuwd naar je ervaringen...
Een corrector zonder rendiervel is geen optie?
Klinkt wel als een aparte constructie..

De corrector ligt er fantastisch onder. Die moet eronder blijven. Je kan je daar zo geen beeld van vormen en je moet het voelen om een idee te kunnen vormen, maar het geeft veel stabiliteit aan het geheel.
Ik heb zondag met een premium kunnen rijden van een meisje die me even kwam bezoeken en wat kwam helpen met de paarden en miste toen wat stevigheid onder me, alhoewel ik het heel zacht en comfortabel voelde zitten zo'n Christpad. De corrector geeft me precies wat ik zondag miste... Ook door de hoes die ik gemaakt heb voor de corrector in soepel en vettig kussenleder, ligt het pad mooi vast op z'n plaats en heeft niet de neiging te gaan glijden. Het meisje zei me dat ze tevreden was over haar pad, alleen dat ze zag dat de ruggegraat van haar paard iets bezweet was, dus hier geeft de corrector ook weer meer ruggegraatvrijheid in combinatie met het rendiervel die ook uitgesneden is thv de ruggegraat (haar paard is net als de mijne erg breed, zonder veel schoft): http://www.mijnalbum.nl/Album=SZFVLHSI
De corrector is dun/plat, ik denk dunner dan de heavy duty inlages, dus dat is ook mooi meegenomen...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 31-07-12 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:02

En wat doet dat rendiervel dan precies? Heb je die dan tussen de corrector en het vachtzadel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:09

Fijn zeg dat het direct zo goed aanvoelde, hopen dat dat zo blijft inderdaad +:)+

Ik heb ook een CorrecTOR gehad, was wel fijn voor onder de Freeform zadels omdat de Barefoot-pads daar te kort voor waren. Maar ik zou hem zelf te hard vinden onder het Fellsattel, de HD inlages die veren tenminste lekker, dat vind ik er zo fijn aan :)

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto van het geheel :j

Tixerant singel is erg fijn :j

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:20

Ik zoek even batterijen voor een andere camera, neem dan een foto.
Rendiervel is ietsjes steviger dan de wol van de Iberica voel ik als ik beide vergelijk (althans het deel dat ik gebruikt heb, achteraan is zowel de huid als de haren dikker, vooraan is de huid ook iets dunner dus dat deel snij ik eraf).
De huid (deel waar de haren aan vast zitten) is ook dikker dan de lamsvachthuid waardoor er meer stevigheid zit in het pad. Ook de haren zijn langer en vormen zo een uitstekende bescherminslaag (ook luchtlaag) tussen paard en zadel, de corrector heeft vier hardere delen voor - en achteraan en het rendiervel vormt een zacht dempend kussen voor al deze lagen.
Ik heb het bovenstuk van de Iberica in wol even bekeken en zit lekker simpel in elkaar, de boogjes (versteviging in de galeriën voor en achteraan) worden gevormd uit net hetzelfde materiaal als van de inlages en worden door een velcro afgesloten, simpeler kan je niet bedenken, maar wel heel fijn dit geheel. Ik ga er nu eentje maken voor m'n andere paardjes in rendiervel, is eens iets anders :D . Rendiervel is wel veel duurder, dus commercieel wellicht niet interessant.

Een kennis van me heeft ooit heel erg problemen gehad met zadels, haar Arabiertje kreeg van alle zadels drukplekken. De zadelpasser zei dat het zadel nochtans paste. Ze kreeg toen advies om er een rendiervel onder te leggen en paard heeft nooit geen drukplekken meer gehad. Toen besloot ik ook om rendiervel als pad te gebruiken. Het voelt ook koel en zacht aan.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 31-07-12 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:25

Om even binnen te vallen.. Heb je enig idee hoelang het duurt BZ, voor je weer naturel Iberica's maat pony binnen krijgt? :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:28

Bij Barefoot scoorde rendiervel ook nèt iets beter dan schaap, in de digitale drukmetingen :)

Maarja, er zijn nu al zo veel mensen die de pads te duur vinden, dus daarom toch maar voor schaap gekozen omdat dat verder ook helemaal prima scoorde en de kans dan groter is dat mensen de pads ook daadwerkelijk gaan gebruiken :P

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:33

Rendiervel is ook nog eens prachtig. :j Maar volgens mij gaan de haren relatief snel kapot?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:33

Dat begrijp ik ;) , ik betaal ook al een 80 à 100 euro voor een rendiervel (ze moeten namelijk de gepaste breedte hebben om te kunnen gebruiken en de grote kosten nu net iets meer dan de kleinere...), dus als je daar nog eens moet aan gaan snijden en stikken, dat zou onbetaalbaar worden...
Ook voel ik me nu heel erg schuldig to het kleine lammetje die gestorven is voor het pad. Over een volwassen rendier die een goed leven heeft gehad voel ik me minder schuldig...er wordt minder een industrie van gemaakt en er is minder mishandeling dan bij lammetjes vermoed ik...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:35

Foto's van pad op paarden volgt, hier eentje thuis op de bok:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ABNNCZMI.jpg

Isegrim schreef:
Rendiervel is ook nog eens prachtig. :j Maar volgens mij gaan de haren relatief snel kapot?

Ja, vind het ook prachtig, erg rustiek qua uitstraling ;) . Je moet wel de haartjes aan de onderkant leggen, maar na verloop van tijd gaat de huid er minder wit uitzien en dan wordt het mooier zoals hier op m'n pre'ke:
http://www.youtube.com/watch?v=xWkjqmwfpUs&feature=player_embedded
Nog mooier is de harenkant naar buiten, maar dan verlies je de goeie eigenschappen:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-S7IGRTV8.jpg

Je moet geluk hebben, het ene pad is sterker dan het andere. Ik heb er al geweten die erg verhaarden, lag dat aan het feit dat ze dunner zijn, ik weet het niet.
Dit is gelukkig een heel goed en dikker pad en deze verliest geen haren, maar de dikkere zijn ook erg duur...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:10

pmarena schreef:
Bij Barefoot scoorde rendiervel ook nèt iets beter dan schaap, in de digitale drukmetingen :)

Maarja, er zijn nu al zo veel mensen die de pads te duur vinden, dus daarom toch maar voor schaap gekozen omdat dat verder ook helemaal prima scoorde en de kans dan groter is dat mensen de pads ook daadwerkelijk gaan gebruiken :P

Ik vind de bovenkant schaap toch beter denk ik, rendiervel lijkt me te harig en te glad om op te zitten...rendiervel is goed voor de onderkant op paard z'n rug.
Merk dat de corrector ook maakt dat christpad mooi recht ligt, doordat de corrector in het midden op de schoft moet liggen doordat het uit twee delen bestaat ( links en rechts gescheiden, ligt altijd mooi in de midden).
Zondag lag het pad scheef van het meisje en dat vond ik best vervelend, lag toen op een katoenen dekje...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:18

pmarena schreef:
Ik heb ook een CorrecTOR gehad, was wel fijn voor onder de Freeform zadels omdat de Barefoot-pads daar te kort voor waren. Maar ik zou hem zelf te hard vinden onder het Fellsattel, de HD inlages die veren tenminste lekker, dat vind ik er zo fijn aan :)

Ik vrees dat het voor de merrie met hogere schoft en hollere rug beter zal zijn met een soepel pad zonder de corrector (dat ga ik vanavond gaan testen), voor de ronde paarden zonder veel schoft en rechtere rug is de corrector prima.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:25

Cambiar schreef:
pmarena schreef:

Ik vind de bovenkant schaap toch beter denk ik, rendiervel lijkt me te harig en te glad om op te zitten...rendiervel is goed voor de onderkant op paard z'n rug.
Merk dat de corrector ook maakt dat christpad mooi recht ligt, doordat de corrector in het midden op de schoft moet liggen doordat het uit twee delen bestaat ( links en rechts gescheiden, ligt altijd mooi in de midden).
Zondag lag het pad scheef van het meisje en dat vond ik best vervelend, lag toen op een katoenen dekje...

Ik heb het ook over het testen van de pads voor onder de zadels, dus met het schaap / rendiervel aan de kant van het paard.... :P

CorrecTOR is ook fijn hoor op zich, maar ik ben niet zo'n vilt-liefhebber, vindt het zo compact en stevig, heb liever iets dat meer schokdempend / inverend werkt, dat vinden zowel Rena als ik fijner en vinden we dus in de HD inlages. De originele Christ inlages voelden heel plankerig aan tijdens het rijden met het Fellsattel, heel apart maar heel persoonlijk :)

Welke maat Tixerant singel heb je gekocht? Toch niet die van 85cm op de Bokt Markt hoop ik hè :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:38

Hmm,ik hoop spoedig mijn iberica te kunnen testen en zal,als hij blijft, ook gaan zoeken naar andere/dikke inlages just to be sure..
heb een corrector nog nooit in echt gezien dus kan me er niet zoveel bij voorstellen.
denk dat hd inlages wel wat zijn.

als ik tenminste een passende singel vindt want ik lees overal dat mensen een langere nodig hebben??