Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:34

Cambiar schreef:
10 000 euro :oo

Nog even een vraagje...ik heb op een clinic gehoord dat een warmte scan niet zo betrouwbaar is voor het meten van pasvorm van het zadel. Ik dacht juist dat dit hét middel was om te zien of er ergens drukplekken waren! Heeft daar iemand een idee over?

Leuk bedragje ;)

Warmte scan zou ik ook geen betrouwbaar middel vinden voor drukplekken... Natuurlijk geeft het wel een idee waar warmte ophoopt (en bij irritatie komt er wel warmte vrij), maar warmte is voor mij geenparameter voor druk...
Als je drukplekken wilt meten zal je wel vooral druk (dus hoeveelheid gewicht op een bepaald opp) moeten meten lijkt me...

laurahi

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:29

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben op zoek naar een niet engels zadel voor een max. prijs van €400,-
Ik vind het belangrijk dat het zadel niet te zwaar/groot is (voor een arabier x welsh van 1.41 m)
dat ik een goed contact met de rug van het paard heb en dat het je niet in een bepaalde houding dwingt.

Ik ben zelf uitgekomen op: een arabisch, ijslander of spaans zadel.
Maar weet niet welke te kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:39

laurahi schreef:
Ik ben zelf uitgekomen op: een arabisch, ijslander of spaans zadel.
Maar weet niet welke te kiezen.

datgeen wat past :)*

Wat wil je gaan doen met het zadel? Zowel het arabisch als ijslands zadel zijn gewoon op een engelse boom gebouwd. Dus zoek je gewoon een zadel met afwijkende looks of ben je van plan je rij- of trainingsstijl erop aan te passen?

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:10

Ik zoek geen zadel voor de afwijkende looks, maar wil er op een natuurlijke/academische manier mee rijden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 17:23

laurahi schreef:
wil er op een natuurlijke/academische manier mee rijden.

O, ik weet een prima adres voor jou dan: http://www.equihof.be

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:57

Moragh schreef:
Cambiar schreef:
10 000 euro :oo

Nog even een vraagje...ik heb op een clinic gehoord dat een warmte scan niet zo betrouwbaar is voor het meten van pasvorm van het zadel. Ik dacht juist dat dit hét middel was om te zien of er ergens drukplekken waren! Heeft daar iemand een idee over?

Leuk bedragje ;)

Warmte scan zou ik ook geen betrouwbaar middel vinden voor drukplekken... Natuurlijk geeft het wel een idee waar warmte ophoopt (en bij irritatie komt er wel warmte vrij), maar warmte is voor mij geenparameter voor druk...
Als je drukplekken wilt meten zal je wel vooral druk (dus hoeveelheid gewicht op een bepaald opp) moeten meten lijkt me...

:)* , heel duidelijk zo, inderdaad...dat weet ik nu ook weer. Bedankt bandida ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:42

laurahi schreef:
Ik zoek geen zadel voor de afwijkende looks, maar wil er op een natuurlijke/academische manier mee rijden.

Als een andere rijstijl echt je doelstelling is dan kom je niet snel uit bij de huidige arabieren zadels of die voor ijslanders. Die zijn namelijk beiden gebouwd op een standaard engelse boom. De arabieren zadels zijn dit van oorsprong niet en misschien dat je nog wel een authentieke kan vinden 2de hands maar de nieuwe zijn allemaal versierde engelse zadels.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:21

Cambiar schreef:
Moragh schreef:

:)* , heel duidelijk zo, inderdaad...dat weet ik nu ook weer. Bedankt bandida ;-)

Bijna goed... was niet bandida maar moragh... ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:26

Oww...sorry sorry...ik ben ook zo super verstrooid altijd :o

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:42

ik wil misschien ook nog ooit wel een iberisch zadel..
de link opent niet bij mij.
ik heb wel een tijdje een andalusier bijgereden met een vaquero zadel: zálig!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:02

Anoniem schreef:
ik wil misschien ook nog ooit wel een iberisch zadel..
de link opent niet bij mij.
ik heb wel een tijdje een andalusier bijgereden met een vaquero zadel: zálig!!!
Als je boven in de menubalk dan even klikt op zadels en dan iberisch kom je er wel bij uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:26

Bandida schreef:
Het zal wel beroepsmisvorming zijn, maar ik zou liever een indeling zien die uit gaat van technische aspecten (boomtypes/vormen, balans, materialen..) volledig los van toevallig volksnamen als 'endurance zadels' bv.

Nee, hoor, je hebt gewoon gelijk.

De volksnamen-lijst is alleen zinvol als kruisreferentie naar een functionele indeling met constructie en rijtechnische gevolgen.

Zonder dit is het klokluiden doorvertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:37

Huertecilla schreef:
Bandida schreef:
Het zal wel beroepsmisvorming zijn, maar ik zou liever een indeling zien die uit gaat van technische aspecten (boomtypes/vormen, balans, materialen..) volledig los van toevallig volksnamen als 'endurance zadels' bv.

Nee, hoor, je hebt gewoon gelijk.

De volksnamen-lijst is alleen zinvol als kruisreferentie naar een functionele indeling met constructie en rijtechnische gevolgen.

Zonder dit is het klokluiden doorvertellen.

Maar je kan niet van iedereen verwachten dat ze van de hoed en de rand weten over type bomen in zadels, bijbehorende looks, doeleinden en rijstijl. Vanuit dat oogpunt is een indeling naar de gangbare volkstermen makkelijker zoeken en kan daarbinnen wellicht meer aandacht worden besteed aan een omschrijving type boom, doeleinde en rijstijl.

Wanneer je in de wiki al heel moeilijk gaat doen dan is de drempel voor 99% te hoog om zich eens wat beter te verdiepen in zadels. Dan mis je je kans volgens mij ;) .

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:45

Hier de afbeelding van het zadel:

Afbeelding

Is er iemand die ervaring heeft met het zadel of een soortgelijk zadel?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 17:52

Juliette86 schreef:
Wanneer je in de wiki al heel moeilijk gaat doen dan is de drempel voor 99% te hoog om zich eens wat beter te verdiepen in zadels. Dan mis je je kans volgens mij ;) .

Maar wiki is nu net een medium dat zich goed leent tot snel leren door rondklikken, het is én én.. als je een technische indeleing maakt kan je er ook 5 volksnamen aan hangen, en zorgen dat wie op ééntje daarvan zoekt, al de rest ook te zien krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:35

Bandida schreef:
Juliette86 schreef:

Maar wiki is nu net een medium dat zich goed leent tot snel leren door rondklikken, het is én én.. als je een technische indeleing maakt kan je er ook 5 volksnamen aan hangen, en zorgen dat wie op ééntje daarvan zoekt, al de rest ook te zien krijgt.

Voor de volledigheid is en en inderdaad beter. Maar dan wel op basis van een indeling met de gangbare benaming en dan doorklikken naar technische info. Dat is voor de leken gewoon makkelijker en toegangkelijker. Die denken niet van 'ik wil ala brida rijden dus ik moet dit type boom hebben'. Oftewel hun eerste zoekterm is anders. Dan ga je in mijn ogen de hele doelstelling van de wiki voorbij als de index bestaat uit vreemd vakjargon.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:58

Voor de liefhebbers: Ik zag net op marktplaats een advertentie, engels zadel, westernzadel en een oud legerzadel.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:00

Juliette86 schreef:
Bandida schreef:
Juliette86 schreef:

Voor de volledigheid is en en inderdaad beter. Maar dan wel op basis van een indeling met de gangbare benaming en dan doorklikken naar technische info. Dat is voor de leken gewoon makkelijker en toegangkelijker. Die denken niet van 'ik wil ala brida rijden dus ik moet dit type boom hebben'. Oftewel hun eerste zoekterm is anders. Dan ga je in mijn ogen de hele doelstelling van de wiki voorbij als de index bestaat uit vreemd vakjargon.

Je hebt mijn mening goed verwoord. :D
De Wiki moet te gebruiken zijn voor elke beginner in paardenland. Als we een artikel maken over een bepaald zadel, dan kan daar naast algemenere info ook iets over de verschillende bomen die er gebruikt worden bij.

Ik laat het even hierbij rusten, anders vervuil ik jullie topic te veel.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:47

laurahi schreef:
Hier de afbeelding van het zadel:

Afbeelding

Is er iemand die ervaring heeft met het zadel of een soortgelijk zadel?

Dit is een zalig zadel omdat het je niet dwingt in een positie. Ik heb met gelijkaardig zadel gereden, maar van een ander merk.
Toch zit deze nog beter naar mijn idee (de Potrera Royal Deluxe), helemaal een zetel! In belgië kosten ze 1080 euro, in Spanje een hééél stukje minder }>
Alstublieftos:
http://www.hipicagobi.com/index.php?pro=1171
http://www.aleashop.be/details.asp?language=nl&productID=572883

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:09

Ik heb het zadel besteld en ook een arabisch en ijslanders zadel!
Ik laat jullie weten wat als ik een keus gemaakt heb.
Stiekum ben ik zelf al helemaal overtuigd dat het spaanse zadel het gaat worden, maar het moet natuurlijk wel goed passen...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:52

Weet iemand soms of het veilig is om zaken vanuit Argentinië te bestellen? Of wordt dat kostelijk met Douane kosten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:06

Cambiar schreef:
Weet iemand soms of het veilig is om zaken vanuit Argentinië te bestellen? Of wordt dat kostelijk met Douane kosten?

Volgens mij liggen die kosten vrij hoog. Ik weet nog wel dat mijn vriendin in het verleden zadels illegaal meenam als ze ook paarden importeerde uit Brazilië :o .

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 00:53

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:20

Juliette86 schreef:
Cambiar schreef:

Volgens mij liggen die kosten vrij hoog. Ik weet nog wel dat mijn vriendin in het verleden zadels illegaal meenam als ze ook paarden importeerde uit Brazilië :o .

Hm ik dacht het al, ik zal ook iemand moeten zoeken.

@ Odi, het lijkt of deze zadels populairder zijn in Duitsland en Zwitserland, dan in Frankrijk zelf.
Ik zag er veel te koop staan ook aan die kanten.
Ik denk dat deze een forty is, maar ben het niet zeker...
http://www.gratis-inserate.ch/anzeige/Tiere/20954927/
Randonnée
http://www.deine-tierwelt.de/kleinanzeigen/malibaud-randonnee-wanderreitsattel-sattel-a74174722/
De nieuwe zijn wel uit ander leder vervaardigd...