Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:59

Ja, het was gewoon een soort onrustig gedoe op zijn hoofd.
Bij de Micklem lijkt het allemaal idd wat stabieler te zijn en als je je bit aanneemt, komt het bakstuk niet "los" van het hoofd, wat dus wel gebeurd met een gewoon hoofdstel.

Mijn zwarte hoofdstel is ook al op stukjes bruin aan t worden helaas.
Maar ach, als je er niet met je neus bovenop staat, zie je het toch niet :D

Bitclips heb ik nog geen enkele keer mee gereden...

En volgens mij kun je bij horsewaredekens.nl de bitriempjes bij bestellen, maar dat weet ik niet zeker.

Had je geen 2 paar erbij gekregen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:09

Nee ik heb maar 1 paar bitriempjes.
Wordt het hoofdstel bruin? Ik zou dat eerlijk gezegt niet leuk vinden voor wat het hoofdstel kost.
Ze zijn behoorlijk prijzig en daar mag je best wat voor verwachten. :o

Bitclips zou ik toch eens proberen als ik jou was, wie weet gaat dat nog wel beter.
Zeker gezien je paard zo wiebelig werd van het oude hoofdstel.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:12

Ja, ik wil de bitclips nog wel eens proberen.
Alleen ik rij ook wedstrijden met het hoofdstel en dan mogen de clips natuurlijk niet.
Vandaar eigenlijk dat ik ze nooit geprobeerd heb.

En ja, het riempje bij de neusriem wordt wat bruinig.
maar opzich valt het mee hoor.
Ik rij al dik 3 kwart jaar 4 of 5 keer in de week met hoofdstel dus tja..

Het leer blijft verder super netjes! Dat dan weer wel :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:13

Mogen die niet op wedstrijd?!
Volgens mij wel? En anders is dat wel mooi balen. :\
Ze liep juist zo lekker met clips.

Ah voor die tijd kan het inderdaad ja.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:16

Nee, de clips mogen niet op wedstrijd :n
Want dan maak je het bit vast aan de neusriem.
Dat zou hetzelfde zijn als je met een gewoon hoofdstel een touwtje om je bit en je neusriem zou doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:17

Balen zeg!
Dat zou de KNHS toch eens moeten herzien, want het is wel een heel vriendelijk concept.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:19

ja, het is idd een heel vriendelijk concept!
maar ik vind het ook al raar dat je met de Multi ook niet mag starten alleen maar omdat dat ringetje op de neusriem zit..

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:21

moonfish13 schreef:
Apart.
Weet iemand toevallig of er losse bitriempjes te koop zijn en wat die kosten?
Ik moet elke keer het bit verwisselen, dus of de riempjes dat lang leuk gaan vinden weet ik niet. :=
Leerkwaliteit vind ik alleen wel wat jammer nog steeds, mijn andere hoofdstel van dezelfde prijs heeft mooier leer. :o

Is het niet toevallig zo dat de clips, als je die als 2e set bevestigd tussen de bakstukken en het bit, even lang zijn als de bitriempjes die je daar anders hebt zitten? Anders heb je er gewoon 2 sets clips aan hangen (een set aan de bakstukken, een set aan de neusriem voor stabiliteit), dan kun je wgewoon met 4 klikken het bit eraf halen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:23

Ach die knip ik er gewoon af als dat niet mag, daar zit ik niet mee.
Maar het slaat inderdaad nergens op.

Echt suf. De meest strenge bitten mag je er met springen inhangen, maar bitlclips mogen niet.
Zelfde is het met bitloos, bitloos springen mag dus ook niet.
Als reden geven ze dat ze niet weten wat de invloed van een bitloos hoofdstel op een paard is.
Maar dat gaan ze ook vast niet uitzoeken. :Y)

Dat kan ik eens kijken xxxclau, maar ik denk haast niet dat dat gaat.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:27

Raja schreef:
ja, het is idd een heel vriendelijk concept!
maar ik vind het ook al raar dat je met de Multi ook niet mag starten alleen maar omdat dat ringetje op de neusriem zit..

Ik vind het sowieso eigenlijk stom dat je niet eens bitloos mag starten (in normale wedstrijden). Wat kan het die jury nou schelen wat er om het hoofd hangt. Als de oefeningen maar correct worden uitgevoerd, toch? En het er een beetje fatsoenlijk uitziet (zwart bijvoorbeeld). Er zijn veel bitloze hoofdstellen waarbij je eerst 2x moet kijken voordat je denkt: Verrek, er zit geen bit aan!

Haha, dat typt moonfish13 net ook! ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:31

:D

Het is ook suf, als het had gemogen hadden we nu niet op zoek gehoeven naar een ander bit.
Paard heeft haar mond heel snel stuk, maar bitloos mag niet.
Dressuur tot de L2 dan wel, maar als je lekker gaat schiet je daar weinig mee op.

Ik zei laatst al, je moet gewoon eens de stoute schoenen aantrekken en bitloos je parcours rijden.
Wat kunnen ze doen? Waarschijnlijk bellen ze je uit en laten ze je uit nieuwschierigheid je parcours uitrijden.
Of gewoon een extra rondje oefen bitloos..
Anderzijds kost oefen net zo veel als officieel en kan je net zo goed bitloos officieel starten. :P

Edit: Ik heb er eens een mailtje aan gewaagd.. Wie weet zijn ze er mee bezig..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:18

moonfish13 begrijp dat je nu helemaal tevreden bent over het hoofdstel, fijn te horen. Ik heb het hoofdstel nu een jaar en het ziet er prima uit (nog niet 1 keer ingevet :oo )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:19

Opzich wel, maar de maat is bitloos nog steeds een punt.
Nieuw vind ik ze nog steeds te duur, dus een maat groter ga ik niet aanschaffen.

Nog niet eens ingevet? Ik heb het hoofdstel net voor de derde keer in de Rapide gezet.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:52

mischien poetsen jullie teveel ;) de mijne is nog helemaal zwart.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:46

Heb het hoofdstel toch maar gekocht, met bit bevalt hij mij niet, krijg weinig kauwresponse van mijn paard wat dus betekend dat de "neusriem" wel degelijk als sperriem functioneerd. Erg jammer maar.. Geen man overboord, ik wilde hem toch graag als bitloze uitvoering gebruiken, wie van jullie gebruikt hem op welke manier bitloos? heb gemerkt dat de kingekruisde uitvoering niet makkelijk nageeft..

Verder is het een mooi hoofdstel, ik heb natuurlijk een lastig paard dus vandaar dat de bit uitvoering niet naar wens is, denk dat het voor elk paard met een normale tong-rooster verhouding geen probleem zou zijn!

hoor het graag!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:49

Ik gebruik hem bitloos, maar dan de sidepull versie. Kaakgekruisd is voor mijn pony geen succes (met ander hoofdstel) dus daar heb ik hem niet voor gekocht. Gebruik hem ook met bit en clips, vooral met longeren en dergelijke.
Ik heb mijn hoofdstel nu al uhm 15 maanden, en ziet er nog prima uit. :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:31

Paarden kauwen hier gewoon door met het hoofdstel, maar ik heb de neusriem ook niet strak zitten.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:46

Harley kan er ook prima op kauwen, en hij heeft voorheen nooit een sperriem gehad. Ik moet dan ook wel zeggen dat ik hem absoluut niet strak heb zitten, kunnen makkelijk wat vingers tussen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 16:03

PetraVANL schreef:
Heb het hoofdstel toch maar gekocht, met bit bevalt hij mij niet, krijg weinig kauwresponse van mijn paard wat dus betekend dat de "neusriem" wel degelijk als sperriem functioneerd. Erg jammer maar.. Geen man overboord, ik wilde hem toch graag als bitloze uitvoering gebruiken, wie van jullie gebruikt hem op welke manier bitloos? heb gemerkt dat de kingekruisde uitvoering niet makkelijk nageeft..

Verder is het een mooi hoofdstel, ik heb natuurlijk een lastig paard dus vandaar dat de bit uitvoering niet naar wens is, denk dat het voor elk paard met een normale tong-rooster verhouding geen probleem zou zijn!

hoor het graag!

misschien nog losser doen. Mijn paard kan gewoon met zijn bit spelen. Ik heb het riempje dat bij het bit zit op het eerste gaatje zitten, dus los.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:48

Misschien kan dat wel niet meer?
Je moet trouwens de neusriem ook niet té los hebben anders gaat hij over het bit zitten..
Dat is ook niet de bedoeling vond ik, maar alsnog konden ze gewoon kauwen. :j

Heeft iemand trouwen ervaring met de multi en een Myler bit hier?
Het past wel, maar of er nog verschillen opgemerkt zijn.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:18

Ik heb een multi en myler mb04 level 2 met sleuven. Mijn paard loopt fijn op die combi. Rustig stabiel hoofdstel en stabiel dun bit met tongvrijheid werken voor haard goed. Ook heb ik de bitclips eraan zitten.
Mijn merrie accepteerde voorheen en geen neusriem en geen bit. Deze combi resulteerde altijd in hoofd omhoog, tong over het bit/tong uit de mond en rennen.
Met multi en myler en bitclips bijna helemaal weg. Alleen als ze het heel moeilijk vind wil ze nog wel eens de tong over het bit gooien, maar die heeft ze ook bijna gelijk weer terug.

Dus ik ben tevreden over de combi multi + myler

edit: ik heb in mijn multi ook een gewoon bit gehad (dubbelgebroken) Hier reageerde ze duidelijk geïrriteerder op.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:23

Ik heb er weleens een Myler aangehad. Die combi werkte erg fijn.
Alleen heb ik een Myler met scharen (liverpool), ik heb weleens de versie zonder gehad, maar die lag niet zo fijn in de mond als de liverpool.
Momenteel heb ik ook een bitje dat niet kan knikken in de Multibridle hangen. Die bevalt wel goed in de normale trensuitvoering.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:10

Ik wil de Myler bij degene die ik rijd ook wel eens proberen met dit hoofdstel.
Dat mag vast wel denk ik, maar dat komt volgende week.
Ze loopt nu op een ongebroken bustrens, ook wel rustig opzich dus.

Nu heb ik een level 1 bustrens, ik wil eigenlijk er nog een level 2 bij.
Maargoed ik denk niet dat ik die betaalbaar ga vinden, met deze had ik best mazzel.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:03

Ik rij mijn paard met een myler bustrens level1 icm het Micklem hoofdstel.
Fijne combie!

Vandaag commentaar van de jury op mijn hoofdstel :=
Of het wel mag met wedstrijden.
Ja, mevrouw, het mag!
Het is een FEI ggk hoofdstel en ik rij er al zeker 3 kwart jaar wedstrijden mee.
Nou, dat wist ze nog niet zo zeker!
maar ze had haar regelementen niet bij zich, dus tja...
Alleen vroeg ze zich af of mijn paard het wel zo aangenaam vond, omdat hij wat onrustig was in de aanleuning.
Dus ik zeg ook nog vrij brutaal: Nou, dan zou u hem eens moeten zien met een normaal hoofdstel! dan is het nog vele malen erger!!!

Alleen erg jammer dat ze mijn tweede proef afgestraft heeft met mijn eerste proef.( mijn eerste proef ging idd niet heel erg lekker en mijn paard had veel spanning en dus was erg onrustig met zijn hoofd)
tweede proef was echt een wereld van verschil! En er waren maar 5 punten verschil in de proeven. Vreemd dus in mijn ogen. Maar goed... Volgende keer weer beter :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:14

Wat een gezeik zeg, ik zou gewoon een kopie van het reglement meenemen.
Bij voorbaat al, niet iedereen is zo up to date blijkbaar.

Mijn multibridle mag niet mee gestart worden door de ring.
Als het goed gaat denk ik dat ik die er maar af haal, dan kan het mee op wedstrijd.
De Myler ben ik ook wel benieuwd naar hoe dat zich ontwikkeld, met en zonder Multi.

Het bit is pas een keer getest, maar ze zouden het nog wel sirieus gaan proberen.
Paard was op de pinken te wenden, wat moeilijk ging met haar andere bit.