Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 15:07

De tweede is een heel stuk beter qua pasvorm. Wel beide singels echt te kort.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 16:00

Tweede betere pasvorm, maar je moet hem ruilen voor 10-20 cm langer

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:07

Eerlijk gezegd vind ik bij beide singels dat de singelstoten niet recht naar beneden lopen maar wat naar voren wat het risico geeft dat het zadel tegen de schouder wordt getrokken.
Mogelijk dat een singel waarbij de punt nog iets verder naar voren ligt dit verhelpt. B.v. deze van Horka: https://www.horka.com/catalog/item/180052/232

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 21:17

Bedankt voor jullie reacties. De Edix Cresent is wel groter. Dan ga ik die bestellen.
@BrankaZ, ik denk dat die singel te breed is

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 21:23

Hier een paard dat niet meer boos is met aansingelen sinds de edix cresent! Super blij mee :D

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 21:57

Valt de edix een beetje normaal qua maat? Ik heb van mijn huidige singel een 60cm, maar een redelijk stuk leer ervoor. Deze is nu dus wat te lang geworden, hij gaat echt over mijn dekje en onder zweetblad. Ik twijfel nu welke maat ik van de Edix moet bestellen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:08

Ik heb voor de liefhebber eventueel de QHP Bold in de aanbieding in 55cm.

Foto kan ik morgen even maken.

Anatomisch gevormde dressuursingel voor paarden met een korte rug, wijde ribbenkast en/of smalle borst. De vorm van de singel voorkomt dat de singel naar voren schuift en geeft meer bewegingsvrijheid voor een betere prestatie. Door het brede gedeelte in het midden wordt de druk beter verdeeld. De singel is voorzien één ring voor de bevestiging van een hulpteugel.

Materiaal: Leer
Materiaal padding: Rundleer
Materiaal fournituren: RVS
Anatomisch gevormde dressuursingel met zachte padding

Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:27

Iemand die eens mee wil kijken naar mijn paard en zijn singel?

Ik heb nu de freefit singel van Harry’s horse eraan zitten, ik twijfel of de pasvorm überhaupt geschikt is voor mijn paard,.? En buiten dat wil ik graag een andere singel aanschaffen, omdat hier veel haren in blijven hangen, en dat irriteert mij haha.

Hij draagt nu 65 cm, wat denken jullie? Is de maat goed? En welke andere singel zou eventueel geschikt zijn voor hem?

Zonder zadel
Afbeelding

Voor het rijden
Afbeelding

Na het rijden (andere dag)
Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:36

SharonIndezz schreef:

Ik heb nu de freefit singel van Harry’s horse eraan zitten, ik twijfel of de pasvorm überhaupt geschikt is voor mijn paard,.? En buiten dat wil ik graag een andere singel aanschaffen, omdat hier veel haren in blijven hangen, en dat irriteert mij haha.

Hij draagt nu 65 cm, wat denken jullie? Is de maat goed? En welke andere singel zou eventueel geschikt zijn voor hem?

Zonder zadel
[ [url=m/lzGv0n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor het rijden
[ [url=m/3KYDBD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/irQwnZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Model is prima, maar ik zou toch zeker 10 cm langer adviseren

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 23:14

SharonIndezz schreef:

Zonder zadel
[ [url=m/lzGv0n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor het rijden
[ [url=m/3KYDBD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/irQwnZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

De singel lijkt goed te blijven liggen, maar je zadel lijkt naar achteren geschoven te zijn met het rijden. Wellicht weer tijd voor de zadelmaker? Ik zou hem ook net als wat Daphara zegt een maatje groter doen nog.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 23:37

Tnx voor jullie snelle reacties! Ik ga er eens naar kijken,

EmmyAJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:48

Ik ben ook opzoek naar een andere singel voor mijn pony.
Ik heb nu een rechte singel van br met bont. Deze heb ik ooit 2de hands gekocht maar is nu langzaam aan vervanging toe. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer.
Mijn pony heeft nu maat 55cm. Dit past precies met mijn dekjes. Als de singel langer wordt dan komt hij over mijn dekjes heen.
Ik twijfel of ik weer voor een rechte singel moet gaan of een anatomische. Verder twijfel ik over de maat. Een aantal singels zijn alleen in 50 of 60 cm te koop. Welke moet ik dan nemen of vallen ze sws af doordat het niet de juiste maat is?
De singel die ik nu heb moet ik altijd in z’n geheel wassen. Hij blijft dan helaas heel lang nat waardoor ik dit altijd goed moet plannen, ook qua weer. Een singel met los bontje lijkt mij dan praktischer.
Ik wil wel graag bont houden ivm gevoelige huid.

Ik heb blijkbaar nauwelijks foto's waar je de singel goed kunt zien. Hopelijk hebben jullie hier iets aan, anders moet ik komende week nieuwe foto's maken.

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:48

EmmyAJ schreef:
Ik ben ook opzoek naar een andere singel voor mijn pony.
Ik heb nu een rechte singel van br met bont. Deze heb ik ooit 2de hands gekocht maar is nu langzaam aan vervanging toe. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer.
Mijn pony heeft nu maat 55cm. Dit past precies met mijn dekjes. Als de singel langer wordt dan komt hij over mijn dekjes heen.
Ik twijfel of ik weer voor een rechte singel moet gaan of een anatomische. Verder twijfel ik over de maat. Een aantal singels zijn alleen in 50 of 60 cm te koop. Welke moet ik dan nemen of vallen ze sws af doordat het niet de juiste maat is?
De singel die ik nu heb moet ik altijd in z’n geheel wassen. Hij blijft dan helaas heel lang nat waardoor ik dit altijd goed moet plannen, ook qua weer. Een singel met los bontje lijkt mij dan praktischer.
Ik wil wel graag bont houden ivm gevoelige huid.

Ik heb blijkbaar nauwelijks foto's waar je de singel goed kunt zien. Hopelijk hebben jullie hier iets aan, anders moet ik komende week nieuwe foto's maken.

[ [url=m/nUiNgU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uYU4jG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je paard loopt in deze screenshots onwijs op de voorhand. Dat komt ook omdat die op beide foto's aan het eind van zijn pas is. Een goede standfoto is geen overbodige luxe om het beter te kunnen beoordelen.

Suggesties kunnen pas echt goed gegeven worden als je recente foto’s van de zijkant van je paard plaatst, het liefst:
- Een foto met niets er op
- Een foto gezadeld en aangesingeld voor het rijden
- Een foto gezadeld en aangesingeld na het rijden

Voor nu, je singel is zeker 10-15 cm te kort en je hebt ongelijk aangesingeld, rechts hoger dan links.
Groen is waar de gespen zouden moeten liggen en rood is waar ze liggen.

Afbeelding

Je hebt genoeg ruimte onder je zweetblad om in ieder geval naar een 65 cm singel te gaan, dat je dan net niet uit komt met je dekjes, is jammer, maar misschien dan toch overwegen om andere dekjes te gebruiken, want dat je tuig goed ligt is imo belangrijker dan welk dekje je gebruikt.

Welk model singel je nodig hebt, ik gok, asymmetrisch / anatomisch, maar daarvoor zou ik eerst standfoto's moeten zien om dat beter te kunnen beoordelen.
Om iets van je dekjes probleem op te lossen kun je kiezen voor een singel met de gespen op het uiteinde, in plaats van nog een stuk singel boven de gespen. Zo heb je ook minder kans dat de singel op het dekje komt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:23

Ik heb sinds kort een singel van horka. Wat een vreselijk fijne singel, wel de verkeerde kleur, maar heb er altijd een bontje omheen en passende singel in de juiste maat was belangrijker dan de kleur. Paard heeft ooit een wond gehad aan 1 kant precies waar de singel ligt. Niet door de singel, maar bleef wel een litteken achter die zonder bontje telkens kaal werd. Ging niet open, maar kaal vond ik ook niet oké. Maar met hoe zacht deze singel is zou ik zelfs zonder kunnen, doen we alleen niet.
Heb nu een 80, 85 zou nog kunnen, maar dat werd wel krap als ze nog wat af zou vallen. Gaatjes te kort.

Maar ik heb de rossner singel in 85 en deze horka in 80 geprobeerd en de horka won het. Rossner had de goede kleur, maar was toch stugger, minder soepel en zacht en door die elastieken kreeg ik hem niet meer los met mijn slechte handen. Met bontje maakte dat stugge minder uit en het was geen echte stugge singel, maar wel groot verschil met horka. Hoe handig die gespen ook zijn om aan te singelen waren ze voor mij een afknapper haha (maar als je gewoon gezonde handen hebt die je niet uit de kom drukt met eat druk is die vast ideaal)

https://www.agradi.nl/horka-singel-anat ... zilver.htm

Ik gebruik hem bij een paard met singel plek ver naar voren, schouders erg aanwezig en ver naar achteren en een ronde buik. Vergeleken met rossner was de overbrugging even groot van singelplek naar stoten, dus erg blij mee.

Zal vanmiddag even een foto proberen te maken. Dit was de oude singel, deze kant zat hij het hoogste, andere kant 1 gat lager geloof ik. Ben wel even benieuwd Daphara hoe ver omhoog jij gegaan zou zijn? Dit was een 65, nieuwe singel dus een 80 en zit aan beide kanten op gelijke gaten en geloof 2 gaten hoger, maar nog niet tegen dekje aan.

Afbeelding

En om even aan te tonen hoe de buik loopt, zelfs na operatie en 72 uur vasten haha. Zelfs als ze volledig in conditie is, gespierd en niet te dik loopt de buik zo.

Afbeelding

EmmyAJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:20

ik heb vandaag nog iets meer van het topic doorgelezen dan ik gister had.
Het klopt dat mijn pony op de foto's op de voorhand loopt. Hier heb ik ondertussen flink aan gewerkt en hiervoor hebben wij ook iedere week les. En de singel zit nu idd scheef. Als ik hem gelijk doe dan zit hij naar mijn idee te strak.

Ik heb vandaag het plaatje met de verschillende soorten singels naast mijn pony gehouden en denk nu dat hij een asymetrische singel nodig heeft. Dat deze langer moet is mij nu ook duidelijk. ik twijfel echter nog hoeveel langer.

Ik heb verschillende singels gevonden in dit topic die asymetrisch zijn en de gespen vooraan hebben zodat het past met mijn dekjes. Ik zou echter graag een bontje willen hebben en dit heb ik nog niet kunnen vinden. Heeft iemand misschien tips? Mag ook een hoes zijn.

Een foto van mijn zadel met mijn huidige singel. Dit is een br anatomische singel in maat 55cm.
Afbeelding
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:26

Ik heb een normale singel met los bontje eromheen gekocht. Dat vind ik handiger ivm wassen. Ik heb ook een bontsingel maar die ging ook hard achteruit en die losse bontjes zijn nog handiger eigenlijk. En geeft je veel meer keuze

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 00:29

EmmyAJ schreef:
ik heb vandaag nog iets meer van het topic doorgelezen dan ik gister had.
Het klopt dat mijn pony op de foto's op de voorhand loopt. Hier heb ik ondertussen flink aan gewerkt en hiervoor hebben wij ook iedere week les. En de singel zit nu idd scheef. Als ik hem gelijk doe dan zit hij naar mijn idee te strak.

Ik heb vandaag het plaatje met de verschillende soorten singels naast mijn pony gehouden en denk nu dat hij een asymetrische singel nodig heeft. Dat deze langer moet is mij nu ook duidelijk. ik twijfel echter nog hoeveel langer.

Ik heb verschillende singels gevonden in dit topic die asymetrisch zijn en de gespen vooraan hebben zodat het past met mijn dekjes. Ik zou echter graag een bontje willen hebben en dit heb ik nog niet kunnen vinden. Heeft iemand misschien tips? Mag ook een hoes zijn.

Een foto van mijn zadel met mijn huidige singel. Dit is een br anatomische singel in maat 55cm.
[ [url=m/lPHJE6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7wOGCh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oef… dit is een uitdaging.

Afbeelding

Groen is de lijn waar je zadel achter moet liggen om de schouder voldoende vrijheid te geven, dus je zadel ligt echt veel te ver naar voren. Ik vraag me alleen af of je wel ruimte hebt om het naar achteren te leggen, want lichtblauw lijkt mij de 18e rib en donkerblauw is de snijlijn met het dragende vlak van het zadel, zo te zien snijden die elkaar precies waar het maximaal mag.
Dus het lijkt alsof je zadel te groot is voor de rug van je pony. Ik zou hier echt een goede zadelpasser bij halen, misschien zijn er mogelijkheden in zadels met teruggesneden kussens, waardoor je wel dezelfde inchmaat kunt houden. Met dekjes zou ik over gaan naar maat Cob, dat scheelt vaak al flink in de lengte.

Afijn wat betreft singels, inderdaad asymmetrisch en ik zou zeker 65-70 cm adviseren. 65 zonder bont en 70 met bont. LeMieux heeft asymetrische singels met bijpassende losse bontjes.
Kies in ieder geval een singel met een uitsnijding aan de buik zijde, want je paard heeft een beetje een buikje waardoor de singelgroeve extra naar voren ligt.

Je paard is overbouwd, dat maakt het voor hem ook moeilijker zijn gewicht op de achterhand te zetten, daarnaast ligt het zadel (en dus ook het gewicht van de ruiter) ook te ver naar voren, wat het dubbel zo moeilijk maakt.
Een singel gaat dat niet oplossen, hooguit gaat een asymmetrische singel helpen de singelgroeve wat naar achteren te leggen, wat zal helpen de zadel op de goede plek te houden als die ook wat verder naar achteren ligt.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:58

Hoi allemaal! Ik ben tot nu toe altijd gezegend geweest met paarden die niet al te moeilijk waren qua singel. Ik heb het topic al wat doorgelezen en ik leer een hele hoop nieuwe dingen :+

Zouden jullie eens mee willen denken met ons?

Mijn paard (1.86, lang en hoog, maar niet breed) had rond het zadelmak maken wat problemen met druk en het opbouwen van spanning. Hij gaf toen duidelijk aan een buikflap fijn te vinden (wellicht vanwege het grotere oppervlak?) en leer juist helemaal niet. We zijn toen uitgekomen op een simpele singel van Shires, wat voor materiaal het precies is weet ik even niet, maar in ieder geval geen leer. Hier deed hij het goed op, al vond/vind ik de pasvorm niet per se geweldig (zie foto's).

Toen ik overstapte naar een eventing zadel met lange singelstoten, heb ik dus dezelfde singel besteld, maar dan korter. Inmiddels zie ik in dit topic dat die veel te kort is voor hem, maar met totaal nul ervaring met singel dingen heb ik me dit laten adviseren. En hij liep/loopt er hartstikke fijn mee.

Helaas merk ik dat zijn singelgroeve net iets verder naar voren ligt dan hoe de singelstoten van dit zadel lopen. Soms ligt het mooi recht, maar meestal wijzen de singelstoten toch iets naar voor. Ook vind ik de singel niet bepaald drukverdelend (wederom zie foto).

Nu is deze singel aan zijn einde en wil ik eens kijken of ik toch meer winst kan behalen op dat gebied. Ik zou zelf graag wat meer ruimte achter de ellebogen willen zien, iets dat overal mooi aansluit en vooral iets dat goed ligt in combinatie met dit zadel. En: wel leer of toch niet? Meneer is redelijk van zijn issues met druk af, en ik kan rustig een keer met een leren singel rijden, maar of hij dat op de lange termijn ook prettig blijft vinden..

Ik kwam voor nu uit bij de Edix Crescent, maar de één raadt deze helemaal af voor mijn type paard, terwijl de ander helemaal voor is. De singel spreekt me vooral aan vanwege de beweeglijkheid en de extra ruimte achter de ellebogen. Omdat ik zelf zo weinig weet van singels icm een bepaalde bouw, en ik niet een heel specifiek of heftig 'probleem' heb, hoop ik dat jullie me misschien verder kunnen helpen!

Paard is een NRPS ruin, heeft in vrijwel alles een maat extra full, behalve in omtrek. Dus aan alle kanten uitgerekt, maar niet per se opgevuld :D . Er zit ongeveer 40% volbloed in en hij neigt daar qua bouw ook naar. Hij heeft geen flinke schouders, maar ze lopen wel ver door naar achter. Zodoende zou ik wat meer ruimte achter de ellebogen heel fijn vinden.

Eén foto van na het rijden, waarbij je de afdruk van de singel redelijk kunt zien:

Afbeelding

Opgezadeld (hier zou ik het zadel liefst een fractie meer naar achter hebben, wat dus meestal net niet lukt):

Afbeelding

En een close-up van de 'drukverdeling':

Afbeelding

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee, maar zo niet dan kan ik altijd meer foto's/info leveren :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:19

Sowieso moet je singel zeker 20 cm langer, echt echt te kort.

In dit geval zou een crescent ook geen gek idee zijn denk ik.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:35

Avalanche schreef:

Ja, echt, daar kom ik nu achter! Ik had destijds geen idee en heb dus advies gevraagd in een winkel. Duidelijk eerst bokt raadplegen dus :+ . Omdat ie er prima mee liep/loopt heb ik me er stom genoeg ook nooit verder in verdiept.
Die ik nu heb is een 70, denk je dat ik met een 90 goed uit kom?

En kun je misschien uitleggen waarom je denkt dat de crescent een goed idee zou zijn? Ik zit er nu helemaal in, dus ben heel benieuwd naar onderbouwing :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:48

Die edix cresent is super fijn, mijn nrps merrie heeft ook zo’n buikje en die is er ook erg blij mee.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:57

Saar88 schreef:
Avalanche schreef:

Ja, echt, daar kom ik nu achter! Ik had destijds geen idee en heb dus advies gevraagd in een winkel. Duidelijk eerst bokt raadplegen dus :+ . Omdat ie er prima mee liep/loopt heb ik me er stom genoeg ook nooit verder in verdiept.
Die ik nu heb is een 70, denk je dat ik met een 90 goed uit kom?

En kun je misschien uitleggen waarom je denkt dat de crescent een goed idee zou zijn? Ik zit er nu helemaal in, dus ben heel benieuwd naar onderbouwing :D

Haha ik moet idd zeggen dat als ik iets niet weet dat ik even op bokt kijk idd :D

Waarom: de singelplek van je paard ligt vrij ver naar voren. Als je dan een rechte singel hebt, trekt dat je zadel naar voren. Dat wil je oplossen.
In eerste instantie denk je dan aan een asymmetrische singel, waar je dat mee oplost. Maar jouw paard heeft een buikje, en dan gaat het achterste deel van de singel in de buik snijden, en dat wil je niet. Veel asymmetrische singels zijn ook gemaakt voor paarden met een atletische bouw, die gewoon de singelplek ver naar voren hebben liggen.

Als je de lijn van de singelplek zelf volgt, zie je dat hij schuin is, en vandaar dat ik denk aan een crescent singel, want ik denk dat dat voor hem heel comfortabel gaat zijn.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:17

Mijn drachtige merrie is ook erg blij met de Edix crescent en ik dus ook.

Afbeelding

Eindelijk een singel lang genoeg voor een Shire (dit is een 100 cm). Mijn ruin daarentegen ligt deze niet mooi bij, hij is slanker, maar wel met de singelgroeve ver naar voren t.o.v. de singelstoten. Dus een beetje buik is wel belangrijk om de Edix Crescent goed te laten liggen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:51

Is er ergens een mogelijkheid tot het testen van de Edix?

Ik ben benieuwd of hij stabiel genoeg is op mijn rond geribte + kopijzer XW pony.
Aangezien ik normaal geen singels met elastiek gebruik.

Maar ivm haar longen en de voordelen spreekt de singel me wel aan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 05:00

Weet niet welke regio je zit? Maar hier zit een zadelpasser die ze heeft en waar je kan testen.