[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:41

DubbelDun schreef:
De truc met lamsvel is dat je het er goed op moet leggen; de haren moeten als het ware tegen elkaar in strijken. Als ze in dezelfde richting lopen gaat het juist glijden.


Uh, ik ben een beeldenker maar in dit geval maakt dat het ingewikkelder ;-) Hoe bedoel je? Gebruik al een tijdje mijn kifrapad, op mijn paarden geen punt. Ligt als een huis, maar ik weet niet of een instructive zou helpen tegen glijden op mijn pony?

DubbelFun

Berichten: 88947
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:15

De haren van een paard wijzen van kop naar kont, de haren van het vel moeten dus in de lengterichting naar de hals van het paard lopen, niet naar de kont. Dan 'grijpen' ze als het ware in elkaar en glijden minder.

Luvinna
Berichten: 61
Geregistreerd: 07-05-15
Woonplaats: West vlaanderen Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:24

Ik ben opzoek naar een flexibel of boomloos springzadel. Heeft hier iemand ervaring mee? Echt wedstrijd gericht? parcour 110cm

Info over paard:
Epony merrie 6jaar. ras:mengeling
Paardje veranderd veel qua bespiering. ook is ze iets overbouwd. weinig schoft. rondgeribt. korte rug. alle zadels schuiven naar voor.

Liefst geschikt voor spring/cross sport

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:52

DubbelDun schreef:
De haren van een paard wijzen van kop naar kont, de haren van het vel moeten dus in de lengterichting naar de hals van het paard lopen, niet naar de kont. Dan 'grijpen' ze als het ware in elkaar en glijden minder.


Oooooooooh, zo simpel. Ik dacht echt veel te moeilijk, sorry! Zou dit ook bij scheerwol effectief zijn?

DubbelFun

Berichten: 88947
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:01

Nee, want daar zit geen 'huid' meer onder waardoor de haren één kant op staan.

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:03

DubbelDun schreef:
Nee, want daar zit geen 'huid' meer onder waardoor de haren één kant op staan.


Thanks! Ik had het zelf kunnen bedenken..Met lamswol heb ik ook geen problemen, met scheerwol wel.

Daphneeeej

Berichten: 3008
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:20

Luvinna schreef:
Ik ben opzoek naar een flexibel of boomloos springzadel. Heeft hier iemand ervaring mee? Echt wedstrijd gericht? parcour 110cm

Info over paard:
Epony merrie 6jaar. ras:mengeling
Paardje veranderd veel qua bespiering. ook is ze iets overbouwd. weinig schoft. rondgeribt. korte rug. alle zadels schuiven naar voor.

Liefst geschikt voor spring/cross sport


Ik spring met mijn paard met een Heather moffett flexee GP. Vind dat echt een super fijn zadel die ook goed aanpasbaar is maar stevig genoeg voor de belasting met springen.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:25

Zam_Cas voor een paard waar iets snel op schuift gebruik ik graag een grandeur pad met nepbont aan de onderkant en antislip aan de bovenkant,wat weer wat plakt aan de kussens.Ik heb van grandeur ook wel lamsvel gehad,maar het kunstbont is veel fijner in de zin van dat het niet zo nat wordt van het zweet en hele mooie kwaliteit heeft..

blokfluit
Berichten: 87
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:00

Luvinna, Prince zadels heeft een boomloos springzadel. Zoek eens op flexibelezadels.eu.
Ik heb de dressuur variant. Heerlijk zadel.

Luvinna
Berichten: 61
Geregistreerd: 07-05-15
Woonplaats: West vlaanderen Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:25

blokfluit schreef:
Luvinna, Prince zadels heeft een boomloos springzadel. Zoek eens op flexibelezadels.eu.
Ik heb de dressuur variant. Heerlijk zadel.


Dank jullie wel allemaal voor het meedenken!
De hm heeft ook een verwisselbaar kopijzer zoals een kent en masters maar dan lederenboom en ook wollen kussens correct of ben ik mis? Wat ik wel niet weet is of er hier een speciale pad onder moet?

De orion is me echt nog een groter vraagteken haha ziet er heel bijzonder uit! Zit hier een kopijzer in of pommel? hoe blijven de kussens? heeft u dit zadel al lang? op welk soort paard ligt dit bij u? Hoe is de verschuiving? en bij deze ook een speciale pad eronder of niet?

Dank jullie wel!!

rollyjogered

Berichten: 204
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:31

binnenkort is het tijd om voor mijn jonge ijslander een zadel te kopen. als het zo ver is laat ik ella weer komen, maar ik wil van te voren even wat onderzoek doen. wat voor zadel(merk) kunnen jullie aanraden voor een brede ijslander met een korte rug? mijn barefoot wellington maat 1 is al veeelste lang dus die kan ik helaas niet gaan gebruiken.
welke merken heb je nog meer? ik zoek een simpel engels dressuur model met wrong.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:40

Karlslund?

Ik heb bij die van mij Loos opgegeven voorlopig , die is Er niet van gediend
Als ze goed doorgereden is eens verder kijken

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:20

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

blokfluit
Berichten: 87
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:46

Luvinna, het Prince zadel heeft helemaal geen harde delen of pommel of kopijzer. Het heeft een laser geperste lederen kern. Dit gaat zich naar het paard vormen. Er kan met een gewoon zadeldekje worden gereden. Speciale pads met inlages zijn niet nodig. Bij mij blijft het zadel prima op zijn plaats liggen. Ook kan er normaal worden opgestapt zonder verschuivingen.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:29

Sure_lee schreef:
-O- :roll:

Op zich geen heel gek verhaal hoor. Zo worden ze ook verkocht. Dat een speciale pad niet nodig is.

Vandaar de rollende oogjes....dat moet je echt per geval bekijken......

dianaw33

Berichten: 1891
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:03

rollyjogered schreef:
binnenkort is het tijd om voor mijn jonge ijslander een zadel te kopen. als het zo ver is laat ik ella weer komen, maar ik wil van te voren even wat onderzoek doen. wat voor zadel(merk) kunnen jullie aanraden voor een brede ijslander met een korte rug? mijn barefoot wellington maat 1 is al veeelste lang dus die kan ik helaas niet gaan gebruiken.
welke merken heb je nog meer? ik zoek een simpel engels dressuur model met wrong.


Voor ijsco's blijf ik grote fan van Karlslund: ligt als een huis, zit super en is in 3 lengtematen te krijgen, dus ook voor zeer kort.

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:44

Zam_Cas schreef:
Is dat minder glad dan scheerwol? Heb een kifra pad liggen, zou even moeten kijken of deze langer is dan de ghost pad. Het is namelijk een kort en rond bijzettafeltje ;-)


Ik had ook last van schuiven met mijn Ghost met scheerwol pad. Mijn zadel schoof erg opzij. Kwam ook doordat ik een jonkie heb die zelf nog wat scheef en instabiel is. Heb nu een Ghost pad met katoenen onderkant en nu ligt mijn zadel een stuk stabieler.

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:54

Thanks voor alle tips! Mijn zadel ligt erg stabiel, ze maakt de gekste sprongen maar er gebeurt niks. Alleen mijn pad schuift naar achteren. Heel raar..

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:55

abcxx schreef:
Zam_Cas schreef:
Is dat minder glad dan scheerwol? Heb een kifra pad liggen, zou even moeten kijken of deze langer is dan de ghost pad. Het is namelijk een kort en rond bijzettafeltje ;-)


Ik had ook last van schuiven met mijn Ghost met scheerwol pad. Mijn zadel schoof erg opzij. Kwam ook doordat ik een jonkie heb die zelf nog wat scheef en instabiel is. Heb nu een Ghost pad met katoenen onderkant en nu ligt mijn zadel een stuk stabieler.


Hoe ziet dat er uit? Ik kan er geen foto van vinden?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:15

@Zam_cas ik heb ene maar niet zo duidelijk. Een klein stukje zichtbaar :P

Afbeelding
het is zachte katoen zonder stiksels, dus helemaal effen

viola

Berichten: 2032
Geregistreerd: 24-04-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:07

O mooi! Waar heb je die vandaan? Is het er echt een van ghost? Ik wist niet dat dat ook kon, ik dacht dat alleen wol of sympanova mogelijk was.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:11

viola schreef:
O mooi! Waar heb je die vandaan? Is het er echt een van ghost? Ik wist niet dat dat ook kon, ik dacht dat alleen wol of sympanova mogelijk was.


Mindful is de Belgische dealer :) Dus als zij het heeft, heeft Ghost het vermoedelijk gewoon zelf zo gemaakt (verzoekjes doen ze met zadels ook, dus met pads vást ook!)

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:25

Een Ghost-pad gekocht bij Buitenzinnig. Katoen is een standaard optie voor de onderkant van de pad.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:30

Ja hoor, het kan bij Ghost!

Hier in het wit, volgens mij is er nu alleen nog zwart, maar even voor het idee. Dit is een half pad:
Afbeelding

viola

Berichten: 2032
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:36

Ik zie nu idd dat het een nieuwe optie is.
Daarom is het nou zo jammer dat dealers hier in het topic niet zoveel nieuwigheden mogen showen. Ik zoek al tijden zoiets. Ik wil namelijk geen wol vanwege op pony die enorm veel zweet (is lastig met wassen) en geen sympanova, maar wel een pad die klein genoeg is voor onder mijn piccolo op mijn kleine pony.

Top Suzanne, ik ga daar eens even naar kijken.