Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:49

vandaag eindelijk terug gereden na lange tijd ziek te zijn!

tandarts is donderdag ook langs geweest dus vandaag was het ideale moment om terug te rijden :)

eerst wat grondwerk gedaan, opgezadeld en eerst zo nog wat los gewerkt (ze kon in het begin nog al heftig reageren met het zadel in galop) daarna opgestapt en fijn gereden, rustig aan omdat het weer een tijdje geleden was maar toch alle 3 de gangen fijn kunnen rijden, dus ook galop :)

en ik merk echt wel dat mijn houding beter is en ook in galop kan ik stiller zitten :)

dus tot nu toe alleen maar positief :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:49

thanx! :)

vond 'm ook erg leuk, weer eens wat anders... 8-)

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:07

Sorry dat ik zo kom binnen vallen. Ik zag de H-singel voorbij komen en heb hier al wat informatie over gelezen. Ik denk dat dit wel eens een oplossing voor mijn Andalusier met singelgroeve ver naar voren, schouders die ver naar achter doorlopen en in de winter altijd een buikje heeft zou zijn. Mijn zadel blijft 9 van de 10 keer goed liggen, alleen met een rare sprong kan het zadel naar voren schuiven. Dit wil ik het liefst voorkomen, vandaar mijn zoektocht naar een andere singel.

Mijn vraag is: Zijn hier mensen die de H singel in gebruik hebben en hoe bevalt deze? En weten jullie ook of je deze ergens kunt testen voor je hem moet kopen? Ik vind het een behoorlijk bedrag om zo even op de gok te kopen, maar als het werkt heb ik het er natuurlijk zeker voor over.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:25

Ik heb de h singel, en ben er erg tevreden over.

Met mijn haflinger die vroeger obese was, bleef geen enkel zadel liggen wow ook niet met gewone singel.
Toen als laatste redmiddel de H aangeschaft en toen was het goed.

Paard is veel afgevallen en zou de singel niet meer nodig hebben, maar ik heb hem en blijf hem braaf gebruiken, hij heeft ook lange schouders maar geen schoft.

Enigste puntje is dat ik nog steeds niet kan opstappen zonder krukje oid omdat dan het zadel nog steeds onder zijn buik hangt

Sommige fitters laten hem passen, ALS ze er een hebben liggen.
Het moet ook maar net de juiste maat zijn voor jou paard,

Het is dat je goal uit de buurt woont anders mocht je de mijne testen haha.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:42

Mijn paard vond de H singel helemaal niet fijn, hij wilde er niet mee lopen.
Er staat 1 (bruine ) H singel te koop op de Boktmarkt, misschien mag je die uitproberen als hij nog te koop is ?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:18

Fitter zei idd wel dat sommige paarden het niet fijn vinden op het middenrif.
is natuurlijk een grotere druk verdeling.

Hier gelukkig geen last van.

Headplate moet hier ook weer aangepast worden.
Paard in het werk, betere bespiering na ziek zijn, en wintervacht verliezen, hoogste tijd.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:16

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens informeren bij verkopers of hij toevallig ook valt te testen. Ik ben dus inderdaad bang dat als ik hem straks koop, mijn merrie hem helemaal niet fijn lijkt te vinden. Qua zadels is het echt een miepje. Qua singels valt tot nu toe mee, maar heb nog nooit gekke dingen geprobeerd :D
Maar deze singel klinkt wel alsof het bij mijn merrie zou passen. In ieder geval bedankt voor jullie ervaringen :)

Die H singel op de boktmarkt had ik nog niet gezien, ga eens kijken welke maat dat is. Bedankt voor de tip!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:27

Kon die h singel gelukkig uitproberen . Stal genoten met een wow hebben er bijna allemaal 1.
Die van mij loopt er fijn mee.
Zoek anders op marktplaats, scheelt een stuk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:49

Ipv een H singel kan je ook nog denken aan een maan/ banaan singel.
Ik vind de H singel er ook niet zo fijn uitzien moet ik eerlijk zeggen. :o Nou viel he wel extra op omdat ik hem heb uitgetest met een wintervacht maar de 2 smalle leerstroken snijden behoorlijk in , ieder geval, de vacht. Maar ik kan me vergissen hoor.

edit: ik heb even op engelse ebay gekeken voor je. Maar geen H singel. Maar iemand die tig headplates verkoopt en iemand die een flair pompje ( en kussens en 4 headplates) verkoopt in 1 koop. Misschien een leuke tip voor iemand ??

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:08

Ik vind het niet de mooiste singel. Maar zit wel fijn

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:33

Caroline ik heb net zo een paard als jij (qua bouw) en ik ben een anatomische singel er heel goed af gekomen. Kon hem toen ook via mijn fitter een week proberen omdat merrie ook heel snel singelwonden kreeg. Heb nu een 55cm leren passier (anatomisch). :)

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:11

Ik heb sinds een paar weken ook een wow (tweedehands) gekocht en aan laten passen door horsescan. Super tevreden en paard loopt een stuk beter dan voorheen.
Dressage conventional, ddxwg kussens met tab en stitchline. Flat tree en xtra deep seat

Ze is echter bijna 4 jaar en dus behoorlijk in de groei, de ene keer schuift het zadel wat naar voren en zie ik na het rijden dat de haren wat de andere kant op staan zegmaar en de andere keer blijft ie super liggen. Ivm haar schouderpartij moet ik het zadel iets naar achteren leggen maar dan schuift hij sowieso weer naar voren. Ik heb al een anatomische/banaansingel maar is toch niet helemaal optimaal denk ik? De singelstoten zitten ook net wat anders dan dat de meeste hem hebben (2 x V, ik heb achter 1 V en voor gewoon recht)

Ook merk ik dat ik steeds wat naar voren in het zadel kom te zitten en mij steedsbweer naar achteren moet schuiven wat ook wel vervelend is. Hebben jullie daar ook wel last van?

Misschien haar nog maar eens laten komen? Ik vind ook dat hij wel erg strak aan de voorkant ligt, ik kan er moeilijk nog een hand langs laten glijden..
Afbeelding

Afbeelding

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:15

Klinkt niet lekker Ilse...
En mij werd verteld dat ik er niet te dikke dekjes onder moest leggen, dus geen pads bijvoorbeeld.

Lijkt bijna, alsof ie voor iets te breed bij de schoft is? Waardoor zadel iets naar voren kiept en jij ook?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:57

Ik vind hem op de foto juist hoog liggen aan de voorzijde, maar dat kan super vertekenen natuurlijk.
Ik werd juist helemaal achter in het zadel gezet de hele tijd bij mijn wow.
Misschien een anti slip dekje eronder ?

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:36

car0linee schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens informeren bij verkopers of hij toevallig ook valt te testen. Ik ben dus inderdaad bang dat als ik hem straks koop, mijn merrie hem helemaal niet fijn lijkt te vinden. Qua zadels is het echt een miepje. Qua singels valt tot nu toe mee, maar heb nog nooit gekke dingen geprobeerd :D
Maar deze singel klinkt wel alsof het bij mijn merrie zou passen. In ieder geval bedankt voor jullie ervaringen :)

Die H singel op de boktmarkt had ik nog niet gezien, ga eens kijken welke maat dat is. Bedankt voor de tip!

Mocht je kiezen voor een h-girth zou ik zeker voor de zachte/slappe versie gaan, zijn nog relatief nieuw maar rij er inmiddels een jaar mee en vind m veel fijner dan de harde versie !! Voorkomt evt schuren tegen de voorbenen omdat het leer flexibel is, de borstplaat is ook fijn en zacht. Op de foto vond ik m lelijk maar als je hem om hebt ziet het er precies hetzelfde uit. Ik vind m helemaal lelijk. Je merkt dat de stabiliteit van je zadel over twee punten verdeeld is omdat de stoten een stuk uit elkaar liggen. Je hebt een versie met korte en met lange borstplaat, de korte zet mijninziens niet veel zoden aan de dijk omdat de stoten altijd wat naar elkaar trekken de breedte die je dan overhoudt is vergelijkbaar met een normale brede singel. Ik heb een 1.70 paard gehad met best stevinge omvang en heb nu een stevige haf, beide maat 65, dat is echt de meest gangbare maat ! Succes verder
Afbeelding

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 23:48

Die zachte singels zien er sowieso fijner uit vind ik.

Dat mijn zadel niet goed lag, was overduidelijk. Fitter is weer geweest en mijn dressuurzadel ligt weer top. 2 maten grotere headplate... Oeii voel me wel beetje slechte paardenmoeder. Maar goed... Had er vorig jaar eenmaal een andere fitter bij gehad en die was van mening dat ie toen goed lag en er niks breders in moest waar ik 'm toen al krap vond liggen. Gelukkig toch de oude fitter er weer bij en nu loopt ie weer als een zonnetje.

Mijn springzadel zitten andere kussens onder en die passen niet meer. Paard is te rond geworden. Mocht iemand dus nog dwg kussens in fit 2 / 18 inch zoeken.... Ik mag zelf op zoek naar dwg of ddwg kussens met tab in fit 2. Mocht iemand die hebben?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 00:53

San schreef:
Die zachte singels zien er sowieso fijner uit vind ik.

Dat mijn zadel niet goed lag, was overduidelijk. Fitter is weer geweest en mijn dressuurzadel ligt weer top. 2 maten grotere headplate... Oeii voel me wel beetje slechte paardenmoeder. Maar goed... Had er vorig jaar eenmaal een andere fitter bij gehad en die was van mening dat ie toen goed lag en er niks breders in moest waar ik 'm toen al krap vond liggen. Gelukkig toch de oude fitter er weer bij en nu loopt ie weer als een zonnetje.

Mijn springzadel zitten andere kussens onder en die passen niet meer. Paard is te rond geworden. Mocht iemand dus nog dwg kussens in fit 2 / 18 inch zoeken.... Ik mag zelf op zoek naar dwg of ddwg kussens met tab in fit 2. Mocht iemand die hebben?!

Is jouw paard van no-tab naar tab gegaan,lees ik het zo goed?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:00

Ja klopt. Ik heb 2 WOW zadels. De ene is vanaf begin af aan gepast op dit paard (nieuwer) en had een kussen met tab. Het andere zadel is al wat ouder en gekocht voor mijn vorige paard. Daar zat een kussen in zonder tab. Het paard dat ik nu heb was vrij schraal en daardoor kregen we in eerste instantie het zadel zonder tab wel in balans ook op hem. Nu hij wat uitgezwaaid is en ronder, lukt dat niet meer fijn.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:03

Geen idee of het hier mag.. maar mijn wow staat te koop.. onwijs fijn zadel en heel veel plezier van gehad, alleen nu overbodig geworden omdat mijn nieuwe zadel ook op Perry past. Is een bruine size 0 (valt als 17 inch), korte kussens, curved tree.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:43

Nog bedankt voor de tips en de reacties op de H singel. Ik heb een aantal dealers gemaild met de vraag of ik hem ook kan testen. Tweedehands staat hij helaas niet op internet (eentje inderdaad bij een zadel maar dat is een 55cm en ik heb nu al een 65).

Tip van de zachte versie neem ik ook mee. Ik zag hem inderdaad staan en dat leek me dan al fijner. Dan kies ik sowieso voor een zachte versie. Ik hoop dat ik hem ergens mag testen of anders terug mag zenden als mijn merrie er meteen al niet een pas mee wil verzetten :D En hoop vooral dat het een oplossing voor ons is. Maar even afwachten :)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:37

Hier komt volgende week donderdag de fitter weer.

Met meer training en verlies wintervacht is de headplate weer wat aan de grote kant,
geloof dat ik mijn kussens ook weer zal moeten omwisselen.

En dan kunnen we de zomer weer aan hopelijk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:46

Heb je ook steeds andere kussens nodig dan ?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:52

bij mij komt de fitter 12 mei terug langs want het zadel zakt iets scheef dus dit wordt de eerste controle :) ben benieuwd

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:01

Nou het probleem in mijn geval is dat ik van een obesitas haflinger kom, die dwxg nodig Had, geen schoft Had, geen conditie laat staan spieren,

Is hij naar een tussenmaat gegaan, modern maar toch met barok/ouderwetse bouw, !schoft gekregen!! Flink afgevallen, spieren gekregen en een lekkere conditie.

Dus toen Had hij een dwg nodig, maar gekozen voor een ddwg wat gewisseld kan worden naar een dwg, door het verschil met zomer en winter vacht.

Doordat mijn paard eind vorig jaar extreem was afgevallen Door ziekte, is hij van een hp 5 naar een hp 2 gegaan, wat de fitter nooit gedacht had met een haflinger.

Maar Door de hp 2 maakte de kussens dwg voor net te nauw bij zij schoft/schouders.
Dus vandaar dat er tijdelijk de dwxg icm hp 2 en daarna een 3 gegaan is, en ik vermoed nu, door opbouw spieren, dat hij of naar een 4 gaat of bij de 3 blijft, maar wel weer een smaller kussen kanaal nodig heeft.

Een heel verhaal, maar dan ben ik toch weer zo blij met mijn wow, het is een uitgave, ook om andere kussens te kopen, of een h singel of..... ,maar ik merk zoveel positief verschil!

Dat zie ik gewoon met regulier wol aanpassen niet gebeuren namelijk

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:24

Ik kom hier even binnen vallen. Heb al het een en het ander gelezen over WOW zadels.

Maar vroeg me af, zijn er mensen mijn kleine pony's die ervaring hebben met WOW zadels? (Heb een C pony)
Ik zou een 16" zitting moeten hebben en dan automatisch ook maximaal 16" kussens. Ik weet dat ze er zijn, heb ze wel eens voorbij zien komen.
Mijn pony heeft een erg lastige rug en dacht wellicht is een WOW zadel een optie ...