Dat wondjes en plekjes niet zomaar ontstaan ben ik me van bewust en vind ik zelfs logisch. Het zadel heb ik niet via de zadelmaakster gekocht zij voert ze zelf niet in.
Ik zit nu echt in dubio wat te doen. Maar daar is dit topic niet voor bedoeld. Ik laat iig eerst zijn plekken genezen
Van het leenzadel kreeg die van mij ook plekjes. Nu met mijn eigen is het goed. Misschien schuurt er toch net iets.
Moet echt nog wennen aan mijn zadel. Hij rijdt wel fijn en heb er goed steun aan. Maar voel nu pas heel duidelijk als ik een kant op gegooid wordt door mijn paard. Dan denk ik in 1 keer zit helemaal niet meer recht in mijn zadel. Een puntje om dus echt aan te werken.
Ok, ik wilde het alleen even als waarschuwing meegeven omdat ik in mijn omgeving vrij veel problemen zie met sellier liberte (nieuwe naam voor saint lourdes in België).
Misschien toch een derde opinie aanvragen op zijn tijd?
Sorry voor het offtopic
vencedor
Geplaatst: 29-01-14 15:58
Ik ook poos saint lourdes gehad, 2-3 jaar meegereden. Wilde toen nieuwe vulling in laten doen want werd hobbelig. Maar geen zadelmaker die eraan wilde beginnen, en boom bleek ook niet zon beste kwaliteit. toen custom laten komen, helaas ook niet helemaal geworden wat we gehoopt hadden nu een ikonic zadel. duidelijk mindere kwaliteit, minder mooi, maar ook gelukkig goedkoper. En lijkt heel fijn te liggen, niet geheel ongbelangrijk
iemand zocht nog 2hands custom. staan nu icon fligh op mp
Fotografie91
Geplaatst: 30-01-14 11:49
Chichika schreef:
iemand zocht nog 2hands custom. staan nu icon fligh op mp
ja mijn moeder maar dan kan ze voordeliger bij custom een 2de hands kopen
sophianemo
Geplaatst: 30-01-14 11:51
Ik zal ook maar eens een foto plaatsen, dit is die van mijn moeder, maar als ik alleen rij mag ik hem altijd lenen. Wat een fijn zadel! Het is een ponyzadel. Dus hij ligt ook goed op mijn pony.
En normaal ligt hij op deze PRE, is een plaatje bij de verkoper. Dus ook een ander zadel. Maar gaat om het idee van paard.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat het zadel op allebei goed ligt
Welk model zadel hebben jullie?
Sky_As
Geplaatst: 30-01-14 12:36
Goldie schreef:
Ik kan me bijna niet voorstellen dat het zadel op allebei goed ligt
Welk model zadel hebben jullie?
waarom niet? beide pony's (qua stokmaat) zien er vrij rond geribd met vrij weinig schoft uit. Denk dat het prima past.
Ik heb nu weer een nieuw leenzadel om te proberen. Mijn eigen zadel is terug en neem ik niet. Kon er gewoon echt niet in zitten. Nu een nieuw Wolfgang Solo buffel helemaal zwart om te proberen. Ligt goed op mijn paard (ze liep er heel fijn mee) Het leenzadel wat ik had lag denk ik echt niet goed meer. Ik zit er beter in dan op mijn eigen zadel, nog niet zo fijn als het oude leenzadel. Dus deze even 14 dagen proberen en daarna weer Custom contacten.
Volgens mij is het een icon flight. Klopt idd dat ze beide weinig schoft hebben en rond geript zijn. Mijn pony loopt er beter mee dan mijn andere zadel, mijn andere zadel is ook heel fijn! Maar je ziet wel verschil.
Skyass, wat verveeld dat je er niet lekker in kon zitten.. Wij hebben ook bijna een jaar moeten wachten omdat hij het verleerd had doorgegeven.
Floortje_89
Geplaatst: 30-01-14 12:57
Je blijft wel bezig zo he sky_as, maar wel top dat het zo kan.. kun je in ieder geval rijden en kijken wat de beste oplossing gaat zijn! Mooi die steentjes hierboven! Beide paarden zijn vrij rond, dus geloof wel dat het zadel op allebei past.
Ik heb ook al heel wat uitvoeringen gehad, de een was voor mij fijn/paard niet fijn en de flight was voor mijn paard fijn/voor mij niet. Nu heb ik geloof ik een tussenvariant (dacht dat het een coda met houten boom was maar hij lijkt verdacht veel op de wolfgang mono, ook vierkante lepel), en die is voor ons beide fijn
Ja, wel fijn dat ze met oplossingen komen hoor, service is verder top. Het is gewoon teveel geld om met een zadel akkoord te gaan die niet 100% naar wens is. Dus vanavond weer rijden, en kijken of het leenzadel na gisteren al een beetje ingereden is. Want een nieuw zadel voelt wel altijd wat stug aan vind ik.
Goldie
Geplaatst: 30-01-14 14:24
Zal wel komen doordat die foto gedraaid is dat het lastig te zien is, maar als je pony er beter mee loopt zal het inderdaad ook wel goed liggen
Hopelijk bevalt je nieuwe leenzadel beter, zal wel flink wennen zijn op een nieuw stug zadel. En voor dat geld wil ik ook een 100% perfect zadel. Als ik mijn zadel heb ga ik een paar lange ritten maken, voel ik het de dag erna wel Na 2 uur buitenrijden op het msfc zadel van mijn moeder heb ik 3 dagen pijn in mijn onderrug gehad, ellendig breed zadel
Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuw zadel voor mij en mijn paard. Ik lees hier toch een hoop goede verhalen over Custom zadels.
Ik en mijn paard hebben het volgende probleem. Mijn paard heeft een normale schoft, heeft een hele brede, korte rug en is rond geribt. Hij moet dus een kort zadel met breed kussenkanaal hebben en met een boom die breed is in de twist en vrij vlak staat (niet te dakvormig).
Dat het zadel super op hem ligt is voor mij het belangrijkste. Maar ik heb natuurlijk ook m'n wensen. Ik heb broeksmaat 38, heb best lange benen, bij het uitdelen van de billen heb ik niet vooraan gestaan (platte kont) en ben relatief smal in m'n bekken. Dus ik heb een zadel nodig dat niet te breed is in de twist en een 17 of 17,5 inch is, afhankelijk van de diepte van de zit. Verder wil ik goed steun hebben van m'n zadel, maar niet opgesloten zitten.
Heeft Custom het soort boom dat mijn paard nodig heeft en is het mogelijk daar een opbouw op te maken die er voor zorgt dat ik ook lekker zitten kan?
Hoe gaat dat als ze je paard op komen meten? Krijgt het paard ook kale bomen op z'n rug om te zien wat er het beste bij het paard past?
Dat laatste hecht ik veel waarden aan omdat ik met eigen ogen wil kunnen zien dat de boom die in het zadel geplaatst wordt ook echt geschikt is voor mijn paard. Geen natte vinger werk meer voor mij. Te veel verdriet van de laatste keer dat ik een klap geld geïnvesteerd heb in een top kwaliteit zadel dat uiteindelijk verre van geschikt blijkt te zijn voor het type rug dat mijn paard heeft.
Suzanne_18 bij custom hadden ze geen kale bomen. ik heb in december een custom zadel aan laten meten voor mijn nieuwe paard die heeft normale schooft, veel schouder en korte rug. dus ben benieuwd of het goed komt.
bij polane zadelmakerij werken ze met kale bomen, ze zijn toevallig vorige maand bij ons op stal geweest voor een stalgenoot. ze waren bijna 3 uur bezig met haar. heel kundig!
Iedereen bedankt voor de tips, zowel hier als via pb. :-D
sandra1977
Geplaatst: 03-02-14 21:46
Even een vraagje, ik heb nu sinds vorige week woensdag m'n zadel maar nu zag ik de eerste keer na het rijden dat Arie een bultje net achter zijn schoft op de lijn van zijn ruggengraat had zitten wat er voor het rijden niet zat. Ook een stukje verder zat een kleine verdikking. Hij had er geen pijn oid aan en de bultjes waren een half uurtje later ook weg. Dacht dat het dekje misschien niet helemaal goed had gezeten. Kon aan het zadel zo 123 niet iets zien/voelen.
Heb nu enkele malen met het zadel gereden en van het weekend weer die bultjes na het rijden. Als ik check en voel komt er van het zadel niets in contact op die plekjes dus ik vroeg me af of dit herkenbaar is bij anderen hier in het topic?
Moratoetje
Geplaatst: 03-02-14 21:50
Ik zou even contact opnemen met de fitter
Belker
Geplaatst: 03-02-14 21:53
Ik weet van een ander paard met een ander merk zadel dat hij ook zulke bultjes kreeg. Ook deze waren snel weer weg. De bultjes bleven weg toen er een HAFpad onder ging.
Ik had bij mijn pony met mijn Customzadel ook een bult op de rug en op die plek bleek de vulling van het zadel niet goed te zitten. Mijn pony was na drie keer rijden wel gevoelig op de rug.
sandra1977
Geplaatst: 03-02-14 21:57
Heb m'n fitter al een berichtje gestuurd dat ik hem morgen bel hierover.
Belker: voor zover ik kan beoordelen (ben natuurlijk geen fitter) raken de kussens hem hier (net) niet.
Het lijkt er vaak op dat dit wat stuwing is en het zadel dan misschien wat veel heen en weer schuift, had je hem goed aangesingeld?
Birel1
Geplaatst: 05-02-14 23:00
Suzanne 18@ ze tegen de rug van je paard uit op papier.
Ze hebben een buigbaar betaal (met rubber denk ik) erop. Deze vormen ze over de schoft, over de ruggengraat en overp nog een plek en als hij in model stijf tegen het paard blijft zitten tekenen ze deze maat op papier af.
Zoals mij verteld maken ze elke boom op maat naar het paard.
Hoop dat je er iets aan hebt!
Zo ver mij is verteld door een andere zadelmakker heeft de inch niet te maken met hoe groot of klein je kon is (tenzij echt meer is) licht het aan je lengte van je benen welke inch je nodig hebt!
Hulsebosch, arno brand en daaleman zullen denk ik ook nog gebruik maken van kale bomen! Hulsebosch maken de zadel niet meer zelf(vertelde mijn custom fitter), bij arno op de website staat zelfs een filmpje hoe hij dat doet met bomen passen (dacht bij zijn website zeker weten doe ik niet meer) en daaleman maakt ze nog zelf!