Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:05

roze met witte bolletje???? :#
Jij bent toch handig, Cambiar? Ga naar een behang/verfwinkel - die hebben kunststof tafelzeiltjes in 100 kleuren en patronen, misschien kan je daar iets leuks van maken?

Rijlaarsdam

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:14

Aha, bedankt.. ik heb ontdekt dat mijn inlages verkeerd om zaten.
Vanavond beiden peerds even gereden met schaap. (nadat ik de inlages goed om gedaan had)
Toch weer met prolite eronder.ik gebruik de beugels bij mijn oudje eigenlijk niet meer,alleen pret wil nog wel eens een scherpe bocht maken.
Vandaag voor het eerst echt licht gereden zonder beugels op beiden, en een heerlijk galopje gedaan.
moe maar voldaan ga ik nu te bed.
gr.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:05

Buitenzinnig schreef:
roze met witte bolletje???? :#
Jij bent toch handig, Cambiar? Ga naar een behang/verfwinkel - die hebben kunststof tafelzeiltjes in 100 kleuren en patronen, misschien kan je daar iets leuks van maken?

Ja, roze met witte bolletjes, voor bij m'n roze dekje en roze bandages en m'n roze cap en m'n roze zweepje enz... :+ :D
Ja ik heb de neiging tot dingen in mekaar te flansen :) , maar dan is het nog niet waterdicht....als de naden niet gesealed worden, dan is een product nooit waterdicht.
Het kan nu zijn dat de naden van deze cover ook niet gesealed zijn, gezien de prijs....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:16

ik heb een spotgoedkoop hoesje voor een westernzadel, van dat spul van goedkope regenjacks, dat pruts ik erom als ik aan het opzadelen ben. Ik heb nl geen "binnen". Als ik in de regen ga rijden heb ik een gigantisch grote regenjas, als ik er eenmaal op zit, blijft het schaap wel droog

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:20

Da's ook een prima idee, een lange jas...alleen hou ik niet zo van jassen, maar het is een oplossing ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:29

Ik houd niet van regen.... :P

PS: textiellijm om de naden mee aan elkaar te zetten???

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:05

ik hou niet van regen en niet van jassen, maar als ik regelmatig mijn paard wil uitlaten in dit kloteland, heb ik die jas toch echt wel nodig,want het regent het vaakst in het weekend en laat ik nou alleen in het weekend tijd hebben om te rijden...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:09

Hoe kienen ze het zo uit he? ;(

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:16

Haha, regenen in het weekend, jammer maar waar, ze hadden het beter rainyday genoemd, ipv sunday :D

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:57

Ik vind regen nog tot daar aan toe (natuurlijk, er zijn grenzen), paardlief echter.... :(:) Zuur hoofd, schuin hoofd, zijwaarts, kont erin := En dat terwijl ik hem 'natuurlijk' hou. Soms denk ik dat hij liever alleen maar een warm solarium, dik stro bed in een verwarmde stal zou willen :Y) Of emigreren naar een warm land.. mmmm *droomt verder*

On topic tho, zo'n regenjas voor een schaap, misschien Christ eens tippen? Vooral met kleurtjes inderdaad <<) ennuh, is het al volgende week? :):)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:18

vandaag gaan rijden met de Iberica met heavy duties erin, je voelt wel dat er meer tussen jou en het paard zit. Voor mij maakt het eigenlijk niet uit of ik nu met die inlages rij of met de originele, maar ik hoop dat het voor Hátid wel verschil maakt (positief dan :) ).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:52

Cambiar schreef:
Haha ja, vind ik ook jammer, ik had graag een roze met witte bolletjes om in de regen te gaan ronddobberen :')

stukkie waterdichte stof zoeken, in model naaien en gaan :D

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:49

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:07

Mooi Gimli!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:33

Mooie foto's Gimli!!!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:59

Ik heb nylon beugelriemen en lichtgewicht kunststof beugels besteld voor mijn Iberica. :)

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:16

Afgelopen vrijdag heb ik een buitenrit van bijna 4 uur gemaakt met mijn Iberica, afgezien van wat spierpijn, verder geen last gehad van mijn achterwerk o.i.d. Heerlijk gereden en ondanks de warmte ook geen zweetbillen gekregen van mijn schapenvacht :)

Ik zit wel nog steeds enorm te twijfelen of ik er extra inlages in zal doen. Binnenkort komt de osteopaat en als ze iets gerelateerd aan de druk verdeling van de Iberica vindt, dan ga ik actie ondernemen denk ik en anders wil ik het zo laten. Maar aan de andere kant, better safe then sorry.... *twijfelt rustig verder*

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:41

Lekker he, zasread ;)

Ik weet niet of iedereen het wil horen, maar een boomloos zadel in het algemeen, verdeeld geen druk. Dat is de KRACHT van boomloos. Het volgt het paard met elke stap en in elke beweging. Er kunnen nergens randjes knellen, want die bewegen soepel mee. Het gewicht van de ruiter wordt verdeeld over de billen en dijen van de ruiter. Die ruiter zit nooit stil en gaat ook mee met elke beweging, waardoor er nooit lang druk/gewicht op 1 en dezelfde plek rust. Bovendien komt het ruitergewicht op de enige plek van de paardenrug die dat gewicht het makkelijkst kan hebben - net achter de schoft. Hoe stijver het zadel, hoe meer dat gewicht de randen van het zadel opzoekt en hoe beter dat dan moet passen. Hoe stijver het zadel, hoe minder de randen meebewegen...... Een boomzadel zou in theorie het ruitergewicht over de gehele onderkant van het zadel op de paardenrug moeten verdelen, maar in praktijk gebeurt dit zelden. Controleer je boomzadel maar eens! Zijn de kussens symmetrisch, overal evenveel gevuld en voldoende zacht om beweging van de spieren toe te laten? Volgt de kromming van de boom de glooiing van de rug van je paard? Ook in elke beweging? En hinderen de kussens niet de schouders? Want die komen erg ver naar achteren bij elke stap. Ligt het zadel in balans? Prikt het niet in de lendenen van het paard, of duikt het op de schoft? Weet je dat je dit zadel elk half jaar (minimaal) door een vakbekwame zadeldeskundige moet laten controleren en dat het BIJ JE PAARD moet worden opgevuld en niet thuis/in de werkplaats?

Als er al iets mis is met de rug van je paard nadat deze is gereden met een boomloos zadel/de Iberica, komt dat (vaak) door de invloed van de ruiter, NIET door de Iberica (of door het boomloze zadel) Of - vergeet dat niet - er kan iets gebeurd zijn met je paard tijdens het spelen met een ander paard, of een ongelukje op de trailer, rollen en vastliggen in stal...er zijn zelfs paarden die rugklachten hebben door een (verkeerd) bit of om dat hun ruiter rugklachten heeft......

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:45

Volgens mijn osteopaat was de Iberica een prima oplossing voor Anneloes haar gevoelige ruggetje. Veel zadels knellen bij Anne's schouders, de Iberica niet. Anne verandert zo'n beetje elke week van vorm, de Iberica verandert mee.. Anne's korte ruggetje kan de Iberica prima hebben.
Toen ik begon over de drukverdeling zei ze dat je dat bij geen één zadel kunt zeggen. Daarbij zei ze dat ze nog nooit een paard had gezien dat rugproblemen kreeg door puur zonder zadel gereden te worden.
Het enige wat ze zei was dat ik moest opletten hoe ik reed met de beugels, maar dat dat voor elk zadel gold..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:53

Wat is dan beter voor een paard; een boomloos zoals bv Barefoot of een Christ zonder beugels?
Een Christ is natuurlijk nog soepeler dan een boomloos zadel, alleen is de ruggegraat vrijheid minder?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:04

Ik denk dat het antwoord op die vraag afhankelijk is van de ruiter en het paard. De ruggengraatvrijheid komt mogelijk alleen in het gedrang onder de beugelriemophanging/singelplaats. Zeker als de ruiter veel in de beugels staat en/of de Iberica overdreven strak aansingelt. Ook bij elk ander zadel krijg je dan problemen, boom of niet.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:11

Ja daarom zette ik er ook bij zonder beugels.
Ik heb zelf geen iberia, maar heb de ride on pad met schaap van Barefoot met daaronder de cheyenne pad.
Ik denk datvdat wel het zelfde idee is als de christ met inlages voor het paard.
Mijn fjord is 24 en zijn rug begint wat holler te worden, dus vraag me af wat fijner voor hem zou zijn. Ik heb ook de Cheyenne, maar de bbp vind ik toch nog fijner zitten, dus zonder beugels.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:32

De RoP heeft - voor zover ik me kan herinneren - geen "kamer" boven de wervelkolom, dat heft de Christ wel. Mara jij gebruikt er nog een boomloos pad onder toch?

Bij paarden met een holle rug is een soepel zadel of het opvullen van de holte een must - dat is ooit onderzocht door iemand. Staat ergens op mijn FB pagina.

Citaat:
Swaybacks under Saddle
Lordosis affects horses of all breeds, and neither the early-onset variety nor the late-arriving form has any particular influence on horses' health or soundness. Swaybacked broodmares have no additional problems in conceiving, carrying or delivering their foals. Performance horses are not impaired to any significant degree by lordosis, though swaybacked racehorses aren't among the fleetest and affected show stock may have slightly altered gaits.

"Lordosis has been somewhat of a controversial issue because affected horses are able to perform and with a saddle on aren't particularly noticeable," says Gallagher. "Horsepeople have differing opinions about the effect on gait, which is minor and might be dealt with by shoeing and training."

The one area of concern for horses with abnormal spinal curvature is in saddle fit and back injury. A saddle tree that bridges across the deep back contour, thus putting extreme pressure on four small areas, or concentrates the rider's weight behind the withers can cause the horse much discomfort. The abnormal pitch of the dorsal processes of a swaybacked horse can also cause painful impingement of bone on bone.

Gallagher doesn't recall seeing a lordotic horse with obvious use-caused back injury, but he has observed affected horses who displayed some subtle sourness under saddle that may have been associated with impingement. Careful saddle selection and appropriate padding are the primary considerations in outfitting lordotic horses for riding. Swaybacked horses should be able to perform in harness without any particular accommodations to their abnormality.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:36

Grappig, dat artikel heb ik laatst zitten lezen, kwam ik ergens tegen, weet niet meer waar.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:40

Isegrim schreef:
Grappig, dat artikel heb ik laatst zitten lezen, kwam ik ergens tegen, weet niet meer waar.

Op de BuitenZinnig Facebook pagina?? :+