WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:35

Ff een vraagje:
Ik heb mijn wow-zadel nu 1,5 jaar. Paard had daarvoor lichte atrofie door haar oude zadel.
Bij de wow is de schoft supermooi bijgekomen, maar de achterkant van de rug is hard en niet bijgekomen, zeg maar onder het deel waar de achterste luchtkussens zitten. Het zadel is niet te hard opgepompt. De kussens voelen echt zacht.
Vandaag is de fysio geweest en die gaf aan dat de rugspieren echt veel te hard zijn achterin, maar het zadel ligt wel goed (ook gecontroleerd).

Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt bij een wow? Kan lucht voor sommige paarden toch te hard zijn?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:36

Misschien zit je teveel achterin het zadel ? Of ligt het zwaartepunt van je zadel tever naar achteren ???

Elco

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:29

Dat hoeft niet door je zadel te komen, er zijn zo ontzettend veel redenen dat een paard een harde rug kan hebben.
Kan ook vast gelegen hebben of wat dan ook.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:39

Maris schreef:
Misschien zit je teveel achterin het zadel ? Of ligt het zwaartepunt van je zadel tever naar achteren ???

Volgens m'n instructrice zit ik goed, dus daar ga ik maar even vanuit dan.

Elco schreef:
Dat hoeft niet door je zadel te komen, er zijn zo ontzettend veel redenen dat een paard een harde rug kan hebben.
Kan ook vast gelegen hebben of wat dan ook.

M'n fysio dacht aan het zadel omdat de harde spieren echt onder de achterkant van het zadel zitten. Zij zou andere oorzaken toch ook moeten kennen.
Vastliggen kan iig niet want ze staat 24/7 buiten :P, maar ik begrijp wat je bedoelt.
Wat zijn zoal meer oorzaken van een harde rug? of is dat een hele waslijst :) ?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:55

Een harde rug van een Wow zadel lijkt mij uitgesloten, tenzij hij niet goed ligt of te veel lucht er in zit zodat hij erg hard wordt maar dat is niet zo zeg jij..

Hij kan ook uitgegleden zijn buiten of rijtechnisch niet genoeg rechtgericht, je kan het zo gek niet bedenken een paardenlichaam is heel complex..Bekken kunnen scheef staan enz enz.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 19:03

ja inderdaad, bedankt voor je input.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat het aan het zadel ligt, want het ligt goed en m'n paard is nog nooit zo goed gegaan als onder dit zadel... De rug werken we nu aan, dus dan moet het nog beter worden.

Zijn er ook mensen die tijdelijk een bontje onder hun wow gebruiken om dergelijke rugproblemen sneller op te lossen? of heeft dat geen toegevoegde waarde tov de flairkussens?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 19:38

Geen idee. Flair kussens zijn niet echt super zacht als je erop zit, dus misschien voegt een bontje best wat toe. maar dan heb je wel een grotere headplate nodig.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:11

ja inderdaad. Ik was al op zoek naar een maatje 3 dus als iemand er 1 over heeft, houd ik me aanbevolen :D

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:14

@meerhofh: Toen mijn wow niet optimaal meer lag heb ik dat een tijd goed op kunnen vangen met een dikke merinobont shabrak eronder.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:23

Als ik op mn zadel zit kan ik de kussens nog volledig indrukken hoor.. Kussens horen zacht te zijn ook al zit je erop, tuurlijk kan een bontje helpen,maar je moet wel goed laten kijken of t de boel niet krapper maakt en dan dus juist ave-rechts uitwerkt

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:41

Ook ik kan mijn kussens gewoon indrukken als ik er op zit.
Met een bontje moet je idd wel goed kijken of hij niet te krap komt te liggen, het is meer een lapmiddel
als je een niet goed passend zadel hebt.Ik zou het iig niet doen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:48

Bij mij liep m'n paard er op dat moment beter onder dan zonder bontje, tot ik natuurlijk het zadel weer goed had laten afstellen door m'n fitter, sindsdien gebruik ik weer een gewoon shabrak.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:51

Ik dacht dat je sowieso een headplate breder moet als je een onderlegger gebruikt.
Ik kan m'n kussens ook helemaal indrukken, maar toch is de bespiering achter op de rug veel te hard. Vandaar mijn overweging voor een tijdelijk bontje.
Het zadel ligt goed. Ik begrijp dat het een lapmiddel is, maar een andere geschikte aanpassing zou ik niet weten om de rug extra te ontzien zolang die nog niet goed is. Ik ga iig twee weken niet rijden, maar longeren om de rug te ontzien.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:53

Zou inderdaad goed opletten met een bontje eronder, te krap wordt de boel niet beter van en je neemt het directe effect vd lucht weg!

Die van mij had pas een flinke glijer gemaakt in het land en was daarna ook erg gevoelig op de rug, stond helemaal los van het zadel. Als het zadel goed ligt (en bevestigd door fitter) lijkt het me dus niet dat dat de oorzaak is.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:55

Heb je er al iemand bij gehaald om naar de rug te kijken.?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:04

Remember schreef:
Zou inderdaad goed opletten met een bontje eronder, te krap wordt de boel niet beter van en je neemt het directe effect vd lucht weg!

Da's een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht!

@Elco: ja de fysio is al twee keer geweest dus we zijn bezig met behandelen en de dierenarts heeft haar ook al nagekeken.
Haar grootste probleem is een slappe knie rechtsachter. Verder moet ze sowieso losser in de spieren en ze houdt haar middenrug vast (ook met longeren). Als ze is losgereden wordt dit wel beter, maar niet optimaal. Verder geen grote problemen gevonden. Wat vast zit maken we nu los met oefeningen en werk en ze gaat nog vaker behandeld worden door de fysio.

Fysio dacht aan het zadel ivm de rug, maar ik kan het me bijna niet voorstellen met een zadel dat goed ligt.
Bovendien had ze dit met haar oude wolgevulde zadel ook, alleen dan onder het hele zadel....

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:18

Wellicht dat een chiropractor nog net even dat laatste zetje kan geven?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 07:50

Ik kan geen bontje gebruiken onder mn wow ... als ik op wil stappen schuift alles weg ...
Daarom ligt mn bontje thuis .
Zal het maar eens gaan verkopen .

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:04

Iemand hier nog headplates te koop. Ben op zoek naar een 2.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:51

hoi ik lees nog steeds mee, niet dat jullie me missen haha maar ik heb nu een heel klein half jaar mijn wow met gewone singel, en nu heb ik toch de H singel besteld.
hebben jullie ervaring met verschillende lengtes aan beide straps? dus de ene bv 60cm en de andere 55cm?

aangezien mijn fitter en de mensen op HE van WOW mij na enig beraad dit hebben aangeraden omdat mijn haffie toch wel heel rond is en een beetje een driehoekig buikverloop heeft zou dit het beste zijn.

verder schuift mijn zadel met het opstappen ook ontzettend, ik kan bij elk paard gewoon zo opstappen, maar bij hem moet ik met krukje (doe dit ook het lieftst voor paard en zadel te sparen hoor, maar in het bos zou het wel makkelijk zijn zonder ;) ) of als er iemand aan de andere beugel hangt.
daarbij blijft mijn paard flink scheef niet zo overdreven als voor de wow, maar blijft me wel op 1 kant zetten, hoog tijd voor instructie maar kan maar zoveel tegelijk betalen.

:wave:

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:53

heb je wel eerst een H singel uit kunnen proberen ?
Mijn paard wilde er absoluut niet mee lopen ......

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:58

hmm nee, haha gaan we weer 8)7 alhoewel ik wel denk dat mijn paard het meteen merkt dat hierdoor het zadel beter zal blijven liggen, nu schuift het ook wat naar achteren( ook niet zoveel meer aangezien ik niet goed deed aansingelen ) zo ook voor de wow wilde paardlief niet draven, met wow (duurde even) ging het telkens beter, (had toen nog wel verkeerde headplate) wat nu ook weer beter is dus paardlief nog beter loopt, alhoewel het nog niet helemaal is wat het is, dus als de H singel binnen is dan maar weer alles laten nakijken, zadel ligt nu ook meer uit balans achter is lager, terwijl het toen de fitter er was wel goed lag,, dit is nu een maand op 3 geleden denk ik.

ik hoop van ganser harte dat ie wel wilt lopen anders ga ik nog problemen krijgen denk ik. hij heeft het echt nodig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:01

Vraag dan of je de singel een week mag uitproberen ofzo, anders is het zonde geld. Kijk maar eens in dit topic ( of was het het vorige ?), er zijn meerdere paarden die de H singel niet fijn vinden.
maar gelukkig ook paarden die er wel fijn mee lopen hoor ;)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:05

haha ga ik doen, alleen hoe zit het dan met het leveren? wordt ie dan opgestuurd aangezien mijn fitter niet om de hoek woont en ook niet "zomaar" komt, dus dan komen alle kosten er gewoon bovenop.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:27

Ik heb ook een H singel. Paard loopt er prima mee, maar heb idd gehoord van paarden die het absoluut niet pikken.
Ik heb idd ook verschil tussen de straps van 1 gaatje. Mijn paard heeft een ronde rug ( wel duidelijke schoft ) en met deze singel vind ik het zadel zijdelings duidelijk stabieler.