voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:40

Jawel :j

Maar er zijn zoveel verschillende soorten / maten / materialen / modellen singels...en wat voor de 1 perfect werkt , daar krijgt de ander plekjes van...en andersom.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:04

Oke, ik snap t. :)
Maar als mijn singel nu niet irriteert zou die dat met een barefoot ook niet moeten doen toch?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:11

De kans is klein dat het met een ander zadel wel problemen gaat geven inderdaad :)

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:25

@pmarena Welk type barefoot zou het beste passen op een trekpaard, of maakt het niet uit, mijn voorkeur gaat uit naar de cheyenne.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:32

Gut zeg, ik heb zo'n 50 pagina's aan boomloos-ervaringen meegelezen voor ik het op mijn paard durfde te proberen, nog eens 'n stuk of 20 om argumenten te zoeken om de andere verzorgsters over te halen, en op pagina 72 van het verhaal vliegen de nare scenario's ons ineens om de oren :(:)

Er werd hierboven gevraagd om dressuurmodellen, momenteel test ik een Freeform Elite, ik denk dat het best wel eens een fijn zadel zou kunnen zijn, maar ik ben er te groot voor (mijn knieën komen voorbij de knie-wrong) dus mijn keuze zal het niet worden. Jammer, want het is wel een erg mooi zadel, aan alle kanten eenvoudig te verstellen, en de sceptici (met Anky-pad in de kleur van de dag :P) in mijn les hadden niet eens door dat ie boomloos was :)

(Toen ze vroegen welke boommaat 't was, heb ik gezegd "de gewone, medium" := )

*Edit*
Linkje naar freeform zadels: Buitenzinnig.nl!
Laatst bijgewerkt door Hester op 25-08-11 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:36

Hester, dat zijn maar een paar uitzonderingen natuurlijk, hoeft niet zo te zijn dat dat bij jullie ook gaat gebeuen. :)

Heb je een foto van dat zadel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:42

Fout gaan kan het altijd helaas , er bestaan nog geen wonderzadels die in elke situatie werken , jammer genoeg.... ook bij boomloosjes. Er zijn mensen van 120 kg die rondraggen zonder goede pad en waarbij het allemaal top gaat , maar ook mensen van 50 kg die er gewoon netjes op zitten , zadel netjes gebruiken en weinig spectaculairs doen...maar er toch witte plekjes ontstaan.

Dodootje : maakt op zich niet zoveel uit , welk model je aanspreekt :)

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:03

Dank je wel voor je antwoorden :)

Veronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:44

Voor de liefhebbers heb ik nog een Freeform dressage te koop.
Super zadel, ligt prima op veel paarden en mag gebruikt worden bij officiele wedstrijden.
[EA-TK-AP] Freeform zadel

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:04

chaatje16 schreef:
Ik heb gister het lexington test zadel binnen gekregen, en heb er gister mee gereden, en oh wat viel dit tegen... Helaas vind ik het echt helemaal 3x niks dus heb hem meteen vandaag weer terug gestuurd :(

De achterkant met al die lagen vond ik er echt niet uit zien, zadel is erg groot en kraakt onwijs erg, ook vond ik hem niet fijn met het rijden en op mijn tinker liggen. Jammer!

Het rijden de eerste keren valt inderdaad tegen :j maar de 3e keer vond ik het al meer vertrouwd :o ...

Ik vond het er op mijn haflinger ook niet uit zien... Het was meer zadel dan paard :D die lagen achter vond ik ook maar lelijk :P ... Maar ik dacht als het beter is voor mijn paard dan moet ik het maar voor lief nemen... Maar ook ik was hier niet zo zeker van dus laat ik maar een boomzadel aanmeten en het voorlopig elk halfjaar nakijken _/-\o_

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:14

Hester schreef:
Er werd hierboven gevraagd om dressuurmodellen, momenteel test ik een Freeform Elite, ik denk dat het best wel eens een fijn zadel zou kunnen zijn, maar ik ben er te groot voor (mijn knieën komen voorbij de knie-wrong) dus mijn keuze zal het niet worden. Jammer, want het is wel een erg mooi zadel, aan alle kanten eenvoudig te verstellen, en de sceptici (met Anky-pad in de kleur van de dag :P) in mijn les hadden niet eens door dat ie boomloos was :)

Hoe vond jij dit zadel zitten? Zit het breed of smal? Is het een stevig of flexibel zadel? :)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:02

Dit is al zo'n super lange topic dat ik niet ALLES na ga lezen ;) maar ik ben erg geinteresseerd in boomloos rijden.
Mijn merrie is vijf en heeft nog een erg vlak ruggetje waardoor de drie zadels die ik tot nu toe heb geprobeerd allemaal niet echt geweldig zitten. De meesten zakken gelijk bij het opstappen.
Als ik boomloos ga rijden, schuift het zadel dan niet NOG erger?

(sorry als dit al ter sprake is geweest^_^ )

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:49

Ik heb al weer een vraag.

Mijn vriendin heeft een barefoot arizona gekocht. Ik kreeg van de week een mailtje dat ze zo'n last heeft onder haar billen en net daarvoor (lekker bespreken weer, dit).
Dus ik daar heen, wellicht zat er iets niet helemaal goed, want ze had het zelfs over een verlamd gevoel.

Dus, het boven stuk eraf, pad helemaal nagevoeld, inlages eruit en er weer in. En toen alles nagekeken was zelf maar eens op het zadel gereden. In het bovenste stuk, waar je op zit, daar zit een soort kreukel, ik heb hem er wel honderd keer weer op geplakt, maar het blijft een heel licht vouwtje. Het zadel is splinternieuw, dus niet zo gek dat het nog wat "ingezeten" moet worden, maar dit doet best wel pijn.
Zo op het oog is er niet veel aan te zien, als je het hele stuk navoeld met je handen als het los van het zadel is dan voel je ook niets geks, maar wel als hij er eenmaal opgeplakt zit.
We hebben ook het stukje van mijn moeders cheyenne op het zadel gehad, en dan zit het heerlijk, het zit dus echt in dat bovenstukje.

Heeft iemand hier ervaring mee, en wat is hier aan te doen?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:03

Misschien ligt het ook een beetje aan de broek waarmee ze rijd. Rijd ze met spijkerbroek?
Moet ze eens tijdelijk met een rijbroek met (nep)leren kont rijden.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:15

zowel met rijbroek als met spijkerbroek heb je er last van. je voelt het ook als je er met je hand overheen gaat. dacht eerst dat hij niet netjes "vastgeplakt" zat aan het klittenband op het zadel, maar dat is het helaas niet.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:45

Ok, dan lijkt het me lastig eruit te krijgen. Misschien contact opnemen met de verkoper, misschien kan de zitting vervangen worden voor een nieuwe.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:11

Ik heb het hier toevallig net weer met Barefoot over gehad vandaag.

Sinds de nieuwe verplaatsbare stijgbeugelophanging hebben wat klanten gemeld dat ze een pijnlijke vouw / verhoging voelen onder de seatsaver. In het begin waren dat er nog geen 5 , toen een tijdlang niks dus het leek allemaal wel mee te vallen , maar nu ineens komen er weer nieuwe meldingen binnen. Het is misschien bij 1 op de 20 zadels dat mensen dit probleem ervaren.

Het systeem van de verplaatsbare beugelophanging hebben we al sinds het begin op de Lexington , en daar krijgen we geen klachten over , mensen zijn juist erg positief erover dus is het nu op alle zadels geïntroduceerd. Maar bij de andere zadels is de vulling van de seatsaver wat dunner en dat blijkt soms dus problemen te geven !

Het is niet helemaal duidelijk of het probleem nu voornamelijk in de beugelophanging zit die toch iets te grof is gemaakt (niet glad genoeg) , of dat het in het zadel zelf zit omdat daar nu een groot deel van met klittenband bedekt is.

Het lijkt er namelijk ook op dat het klittenband het zadel iets stugger in een punt zet rondom de schoft , en dat die rand dan wat doordrukt onder de zitting. Zonder het klittenband was dat soepeler.

Dat is een kwestie van soepel rijden , maarja als het zeer doet dan gaat niemand dat doen natuurlijk....die zadels neem ik ook terug alleen de ellende is dat de zadels met een aanpassing om dat puntige te voorkomen , nog niet beschikbaar zijn...daar zijn ze nog mee bezig , komen half september beschikbaar begreep ik vandaag.

Voor de zadels waarbij mensen wel lekker zitten als ze de stijgbeugelophanging er af halen , is de oplossing simpeler : een nieuwe stijgbeugelophanging. Het is me alleen nog niet duidelijk hoe snel ik die hier kan hebben...

Het is wel balen natuurlijk , je koopt geen zadel om vervolgens niet te kunnen rijden vanwege een gemene verdikking onder je zitting , en dan een hele tijd wachten op een oplossing :(

Ik kan er helaas ook weinig aan veranderen dus laat het dan maar aan de klant over om te bepalen welke oplossing gewenst is : zadel terug en geld terug , nieuwe beugelophanging , nieuw zadel.... het is een beetje roeien met de riemen die we hebben.

Voor sommige mensen is een schaap-seatsaver een oplossing om geen last te hebben van het vouwtje , en als ze daar dan mee doorrijden wordt het zadel soepeler en hebben ze geen last meer van het stevigere klittenband omdat dat dan ook soepeler is geworden. Maar dat is dus geen oplossing voor mensen die last hebben van de beugelophanging zelf....

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:13

Met het bontje en het nieuwe zadel is het idd al wel wat beter :j (Voel het nog wel)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:16

Voel je het ook nog als je de beugelophanging er af haalt ?

Het is vooral belangrijk om er achter te komen of het in het zadel of in alleen de ophanging zit :)

Het lijkt er trouwens op dat het bij smalle paardjes sneller vervelend aanvoelt voor de ruiter dan bij brede paardjes.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:18

wel fijn dat het een bekend iets is.
de merrie van mijn vriendin is een smaller paard. met een andere seatsaver (die van de cheyenne bijvoorbeeld) heeft ze er geen last van. het zit lijkt wel niet in het zadel of bij de beugelophanging maar echt in de seatsaver zelf. (of de seatsaver van de cheyenne is zoveel dikker dat je er geen last van hebt)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:22

pmarena schreef:
Voel je het ook nog als je de beugelophanging er af haalt ?

Het is vooral belangrijk om er achter te komen of het in het zadel of in alleen de ophanging zit :)

Het lijkt er trouwens op dat het bij smalle paardjes sneller vervelend aanvoelt voor de ruiter dan bij brede paardjes.

Met dit zadel eigenlijk nog niet geprobeerd. (rij ook niet veel)
Maar bij de andere wel, zoals ik vertelde in mn fotoverslag :D

En dat laatste, hmm.. Ponylief is niet bepaalt smal :')

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:22

Zou dit iets zijn voor onder boomloze zadels zonder vps cq kussens (bv een freemax)? Wat denken jullie?

http://www.horcon.be/?p=2&cat=6&scat=81

Edit: site gaat niet direct naar de onderlegger. Het is de 1 na onderste: Norton Eva.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:32

Nou er kan ook weer geen duidelijk / groot plaatje vanaf...dus slecht te beoordelen.

Maar het LIJKT een onderlegger die vrij vlak is aan de onderkant , en dan die verhoging aan de achterkant...heeft niks met boomloos te maken maar met het ophogen van de achterkant van een zadel :)

Wat je nodig hebt is een verdikking die uitsteekt als kussens langs de ruggengraat en dat LIJKT dit zo niet te hebben.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:13

Ik krijg over 2 weken een testzadel binnen. Ik hou dit topic in de gaten. Ben zo benieuwd en sta de popelen om ermee te rijden! Ik ga gewoon voor de cheyenne :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:27

Pmarena, heb jij nog tips voor me om droge plekken te voorkomen? Ik durf mijn zadel nu echt niet meer te gebruiken, sinds dat drukplekje..