Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:10

Cambiar, dat klinkt als een heel interessant systeem! Doen ze enkel metingen wanneer het paard op stand staat, of is het ook mogelijk te meten wanneer het paard in beweging is? Want dat lijkt me dan nog beter?
Welke zadelmakers/zadelmerken gebruiken dit systeem?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:52

Ik heb dit systeem eerder gebruikt zien worden door Rieser sattlerei, maar de equiscan heeft zicht nu afgescheiden van deze firma omdat ze onafhankelijk willen zijn van een merk.
Enerzijds voor partikulieren die deze topograaf willen huren omdat ze meerdere paarden hebben en bezorgd zijn over de pasvorm van een zadel, anderzijds voor zadelpassers of verkopers van zadels.
Je moet bij hun een cursus gaan volgen, omdat ze willen dat je het toestel juist gebruikt. Dan huur je dat toestel/ topograaf en kan je paarden gaan opmeten. Paarden moeten meermaals opgemeten worden, om tot betrouwbare maten te komen. Al deze maten worden in het computerprogramma gebracht en vormen de oppervlakte van de rug van het paard, die in 3D voorgesteld kan worden op de computer (in 3D kan je paard laten bewegen, dus veronderstel dat hier zeker rekening mee gehouden wordt. Er zijn ook factoren die een rol spelen bij het berekenen, namelijk het pad, de gezondheid van het paard, enz...
Daarom zoeken ze ook mensen in verschillende landen, streken, omdat je in staat moet zijn om meerdere keren naar 1 zelfde klant te gaan. Elke armpje waar een scharnier aan zit, heeft een schaalverdeling en elke maat wordt genoteerd in speciale tabellen. De computer berekent een gemiddelde (als ik het goed begrepen heb) van die verschillende meetbeurten.
Het zal wel weer 1 van de vele systemen zijn, maar interessant is dat hun computer alles berekent en geprogrammeerd wordt in de cnc die de bomen maakt. De bruine strepen in de boom zijn verstevigde plekken waar het zadel sterker moet zijn.
Ik heb niet alles begrepen, morgen vraag ik nog meer. Was even aanpassen qua taal en de wetenschappelijke termen.
Dit is het systeem:
Een PDF van hoe de rieserbomen gemaakt worden via de equiscan:
http://www.distanzsattel.de/pdf/equiscan.pdf
De equiscan:
http://www.equiscan.de/messverfahren/pferderueckenvermesser.html

Mooie is ook dat je een blote boom bestelt. Die kan je eerst op de rug van je paard leggen en zijn er plaatsen waar het eventueel niet 100% past, dan kan de boom terug via de cnc bewerkt worden.
Maak je een eigen boom in hout, dan kan die gecorrigeerd worden via dit systeem.
Dus in die zin kan de kale boom bekeken worden op een bewegend paard en verder bewerkt worden indien dit nodig zou zijn.

Dus om even terug te komen op de McClellan boom voor brede paarden, volgens hen is er geen enkel probleem om tot een stevige constructie te komen die past voor zowel ruiter als paard. De vraag is echter, is het die hoge kost waard en wat zal het opbrengen? Het grootste percentage verkochte zadels blijven toch de Engelse en de Westernzadels....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:28

Ashkerlon schreef:
Welke zadelmakers/zadelmerken gebruiken dit systeem?

Dat weet ik niet, ik hoop dat ik dit binnenkort kan gaan doen :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:14

ik had hun stand gezien, maar ben meteen doorgelopen naar de horsemanship hal en ben vergeten om terug te keren :o
het ziet er in ieder geval veelbelovend uit.
wordt er bij het ontwerp van de boom ook rekening gehouden met de ruiter?

als je een proefkonijn zoekt: je weet me wonen :D

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:25

ah, ze staan op horse expo? ideaal, dan kan ik ze morgen (nuja, vandaag) een bezoekje brengen :)

SamCo

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 07:55

Zag het ook staan. Maar ook direct doorgelopen naar de horsemanship-hal. Zit er behalve pas-functies zeg maar ;) ..... ook een drukmeten-functie op Cambiar?

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:47

Gave site met al die metingen. Kheb ze niet allemaal bekeken maar vond de freemax vrij goed eruit komen, en de barefoot zag er veel slechter uit.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:31

Mooi systeem Cambiar. Ik ken de voorlopers ervan wel, maar niet met deze computerdingen erbij. Heel mooi!
Hoe gaat het dan eigenlijk als een paard veranderd nadat de boom op het paard is gemaakt?

Tot nu toe gaven Guichard en Malibaud (beiden ervaren met McClellan) aan dat ze geen brede paarden kunnen doen met zo'n boom... Het zou natuurlijk mooi zijn als het wel kan (al merk ik dat wat veel zadelmakers breed vinden niet zo breed is als wat wij hier breed vinden ;) )

Breed en kort is nu eenmaal bijna niet te vinden dus hopelijk gaan straks eens meer zadelmakers ermee aan de slag.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:38

Wat ik ook vreemd vind is dat ze al die metingen doen, daar de boom voor op maat maken en dan zeg je..de kale boom kan dan gepast worden en als ie dan niet past kunnen ze hem ook weer aanpassen. Maar daarvoor heb je dan toch net die hele scan enzo laten doen?

Vraag me ook af wat de kosten worden. Bij arthurs westernstore kun je ook zo'n meting laten doen en dat kost je 100 euro, maar dan moet de boom nog gemaakt worden zeg maar..

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:48

Dribbel schreef:
Hallo dames (en heren). Ik heb met veel plezier jullie topic door gekeken en ik zag dat jullie veel kennis hebben over dit onderwerp. Wie van jullie zou het leuk vinden om eens naar de zadelartikelen in de bokt Wiki te kijken? Daar mist naar mijn mening (maar dat kunnen jullie natuurlijk beter bepalen) nog wat over niet-Engelse zadels.

De volgende artikelen zijn er al:
Australisch Stockzadel
Barrelzadel
Boomloos zadel
Camargue zadel
Cutting zadel
Dameszadel
Hunter zadel
IJslands Zadel
Pleasure zadel
Reining zadel
Renzadel
Roping zadel
Trail zadel
Western zadel

Het lijkt me dat daar nog wel wat meer verschillende soorten zadels bij kunnen. Wie het leuk vind om deze artikelen aan te vullen of een nieuw artikel over een ander niet-Engels zadel te schrijven kan mij gewoon een pbtje sturen. Het is niet erg als je nog nooit voor de Wiki geschreven hebt. Ik zal voor begeleiding zorgen en je wegwijs maken, als dat nodig is.

Ik quote mezelf hierbij even. Het is niet zo dat ik alleen vraag om schrijvers, maar ik vroeg me ook af welk soort 'bijzondere' zadels jullie nog missen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:01

vaquera,
portugees traditioneel
portugees relvas
camargue zadel
allerlei endurance en specifieke buitenrij zadels

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:03

Mis idd het carmgue zadel. Dacht dat deze wel op de wiki staat. Dat ga ik even nakijken. Dank voor de rest van je inbreng. Altijd fijn als mensen mee willen denken.

De buitenrij/endurance zadels kunnen misschien onder 1 kopje. Ga een kijken of dat mogelijk is.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:07

Cavalerie zadel (cq McClellan) staat er ook nog niet bij...

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:09

Dank voor je inbreng Moragh.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:03

Dribbel schreef:
Ik quote mezelf hierbij even. Het is niet zo dat ik alleen vraag om schrijvers, maar ik vroeg me ook af welk soort 'bijzondere' zadels jullie nog missen.

Nou heel veel als je echt naar een totaaloverzicht wil gaan. Maar ik kan niet zo veel zinvols bedenken om toe te voegen gezien ik die manier van indelen op basis van 'cultuurtermen' ('Engels zadel' enz..) niet zinvol vindt voor eender welk type van catalogiseren van items. Het zal wel beroepsmisvorming zijn, maar ik zou liever een indeling zien die uit gaat van technische aspecten (boomtypes/vormen, balans, materialen..) volledig los van toevallig volksnamen als 'endurance zadels' bv.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:21

ik mis de mijne ook. ;) de recado.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:37

Camargue zadel stond er wel in. Snap alleen niet waarom die uit mijn lijstje is verdwenen.

Dank voor de toevoeging van de recado.

@Bandida Een totaaloverzicht is het perfecte beeld. Wat we op dit moment willen is dat er naarst de westernzadels en engelse zadels artikelen komen over de wat minder bekende type zadels. Het kan dan gaan om lokaal gebruikte zadels, zadels voor endurance enz. De indeling is nu zo dat elk zadel onder de categorie zadels valt. Het is dan ook zo dat elke soort zadel dat er nog niet bij staat er bij gezet kan worden. Er is dus een beoaalde indeling, maar elk soort zadel kan erin. Nu is het wel zo dat de wiki artikelen met een titel heeft. Mensen zoeken op die titel. Als daarin alleen de boomsoort is aangegeven, dan wordt het zoeken naar info over een zadel natuurlijk moeilijker. Dat is iets wat we willen voorkomen. We zullen het op dit moment zo moeten doen. Ik denk zelf dat dit onderwerp een van de grote gaten in de wiki is en ik zou die dan ook graag gevuld willen krijgen. Het gaat in de wiki niet alleen om de standaard kennis, maar we willen ook graag artikelen over minder bekende onderwerpen uit de paardenwereld.

Ik ben dan ook erg blij met jullie inbreng voor het wijzen op de lege gaten in deze categorie. Dank daarvoor. Als er mensen zijn die over zo'n zadel iets wiilen schrijven dan zou dat heel fijn zijn. We kunnen natuurlijk de artikelen laten schrijven door mensen die eerst veel onderzoek moeten gaan doen, maar ik denk dat iemand met kennis over een onderwerp een beter artikel kan schrijven. Wil je schrijven, dan stuur mij gewoon een pb.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:41

peaches schreef:
Wat ik ook vreemd vind is dat ze al die metingen doen, daar de boom voor op maat maken en dan zeg je..de kale boom kan dan gepast worden en als ie dan niet past kunnen ze hem ook weer aanpassen. Maar daarvoor heb je dan toch net die hele scan enzo laten doen?

Vraag me ook af wat de kosten worden. Bij arthurs westernstore kun je ook zo'n meting laten doen en dat kost je 100 euro, maar dan moet de boom nog gemaakt worden zeg maar..

Hey peaches,
Ik heb moeite in het begin met een andere taal, in begin heb ik niet alles begrepen omdat ik erg moest wennen aan de stem van de standhouder, helaas. Hij heeft het uitgelegd, maar ik ben het ergens vergeten. Ik ga eens nader contact opnemen voor zo'n opleiding.
Dat het duur is, dat is zeker (wat had je anders verwacht, maatwerk is heel erg duur, dus over 100 euro gaan we hier niet vallen), maar het gaat hier over een perfect passende boom plus de service achteraf dat de boom aanpasbaar blijft. Als je paard vermagerd, dan weet ik het ook niet, zo'n vragen wou ik ook even stellen.
Ik heb ondertussen van een heel sympathieke westernruiter massa's info gekregen waar je naakte bomen kan kopen in Amerika. De Mc Clellan stond erbij en ook bomen voor historische zadels en pakzadels. Ik stuur ze even een mailtje. Deze zijn ook aanpasbaar zolang het niet breder gaat dan een brede quarter. Ik denk dus niet dat m'n merrie zooo breed is, dus het is perfect haalbaar (maar inderdaad, daar wringt het schoentje, voor een commerciële zadelmaker niet zo gunstig omdat hij al veel te veel geld in een boom moet steken zodat de zadels te duur worden. Maar dat het niet mogelijk is, is larie, zowel voor ruiter als paard zijn ze perfect aanpasbaar (mits enkele veranderingen, die natuurlijk geld kosten). Ik zag net, bij die ene boom maker, heb je keuze tussen drie soorten McClellan bomen, dus er zal wel al veel verschil zitten tussen de bomen onderling en mogelijkheden genoeg zijn.
Om het zadel aan te kleden kan ik het ofwel zelf doen, maar ik mis immens de ervaring, ofwel in Roemenië (je zou versteld staan hoeveel zadelmakers hun atelier in een Oost-blok land hebben :-)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 28-02-11 11:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:46

peaches schreef:

Ik zei het al eerder, ik heb niet alles even goed begrepen. Bij mij ging het vooral over, als je zelf een boom maakt, dan kan je die door hun laten aanpassen dmv die metingen. Stel nu dat je zelf handig bent en een boompje maakt, door het computersysteem kunnen de kleinste foutjes gecorrigeerd worden.
Voor de rest, er zal wel nog meer zijn, maar heb nog geen opleiding gevolgd, dus misschien mail je hen best eens...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:06

Indien je een kale boom koopt, is podium-leer het meeste handige om eromheen te fabriceren. Podium verkoopt de leeronderdelen gewoon los. En het is mooi kwaliteitsleer.
Enige nadeel: overal staat "podium" in gestanced.

De equiflex-boom = handig. De "voorbeugel" (hoe heet dat ding ook al weer?) is los erop geschroeft. Je kan de flexibele boom dus wat breder schroeven bij de schouders.

Zelf boom maken = tricky. Je zit met zoveel details die belangrijk zijn.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:48

scoxxx schreef:
Indien je een kale boom koopt, is podium-leer het meeste handige om eromheen te fabriceren. Podium verkoopt de leeronderdelen gewoon los. En het is mooi kwaliteitsleer.
Enige nadeel: overal staat "podium" in gestanced.

De equiflex-boom = handig. De "voorbeugel" (hoe heet dat ding ook al weer?) is los erop geschroeft. Je kan de flexibele boom dus wat breder schroeven bij de schouders.

Zelf boom maken = tricky. Je zit met zoveel details die belangrijk zijn.

Da's leuke tip, thx ;-). ik ga geen boom zelf maken :-). Zo handig ben ik zeker niet :-)

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:22

bedankt voor de uitleg cambiar! Snap nu dat je bedoelde dat als je al een kale boom hebt je die door die metingen kunt laten aanpassen indien nodig. Ik zou ook geen boom zelf maken en vraag me idd ook wel af wat als je paard weer smaller word. Mijn duits is uber slecht, dus mailen gaat hem niet worden.

@scoxxx ik ben nogsteeds heel benieuwt hoe je zadels er nu uitzien zonder bontje! Lijkt me bere intressant!

Owja en hoe kom ik nou weer op die site met al die metingen van vooral boomloze zadels? Ik kan het toch niet meer terug vinden!!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 10:40

Cambiar schreef:
Dit is het systeem:
Een PDF van hoe de rieserbomen gemaakt worden via de equiscan:
http://www.distanzsattel.de/pdf/equiscan.pdf
De equiscan:
http://www.equiscan.de/messverfahren/pferderueckenvermesser.html

Ik was deze winter op een 3D beurs in Vegas en daar kon je al je eigen mini 3D-scanner+printer+CAD kopen vanaf 10.000 € :$ :D
Fancy.. en erg leuk om te zien hoe die dingen met grote sprongen vooruit gaan.
Ik weet zeker dat we binnen tien jaar met paard en al onder de scanner gaan en er aan de andere kant een zadelboom op paardenrug + kontmaat uit rolt :Y) :D
Komt helemaal goed..

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:52

whuahaa..heb helemaal beeld..raar genoeg in tekenfilmvorm...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:27

10 000 euro :oo

Nog even een vraagje...ik heb op een clinic gehoord dat een warmte scan niet zo betrouwbaar is voor het meten van pasvorm van het zadel. Ik dacht juist dat dit hét middel was om te zien of er ergens drukplekken waren! Heeft daar iemand een idee over?