Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:52

MarjanB schreef:
60 gaat te kort zijn.. die je nu hebt is eigenlijk ook te kort.

Dus dan 65/70cm?

MarjanB

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:52

Als die van 60cm in feite 65 is op de gespen? Want zo lees ik je berichtje dan is 60 sowieso te kort en is 65 denk ik net aan. Weet niet wat anderen vinden?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:00

Ik zou van de Edix een 70 proberen. Is de eerste van 60 echt 66cm plat gemeten? Ik heb 1x 5cm verschil in een singel gemeten maar nooit bij 1 waar de gespen bovenaan zaten...

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:09

Bielsje schreef:
Ik zou van de Edix een 70 proberen. Is de eerste van 60 echt 66cm plat gemeten? Ik heb 1x 5cm verschil in een singel gemeten maar nooit bij 1 waar de gespen bovenaan zaten...

Ja hij scheelt ook 2 gaatjes als hij aan mijn zadel zit tov de 55cm. Ik ga opzoek naar een edix 70 tweedehands zal wel een aardige zoektocht worden :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:38

SandraWierda schreef:
Vandaag even nieuwe foto’s gemaakt

Singel 60cm met elastiek, uiteinden gespen 66cm
Singel 55cm zonder elastiek, uiteinden gespen 56cm
[ [url=m/d1vr0r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus de ellende begint al met dat er 5cm verschil in hoort te zitten, terwijl er in het echt 10cm verschil in zit %)

Ik ben echt even heel benieuwd hoe jij dan meet, als je bij een singel van 60 cm op 65 uitkomt.

Kun je een foto maken van hoe je dat doet?
Want als ik naar je paard kijk, kloppen de centimeters namelijk prima.

2e ding is dat jouw paard geen crescent nodig heeft.
De Rossner komt uit voor de singelgroeve, en kantelt door het lijf van je paard vrolijk mee naar voren waardoor hij aan de achterkant in de buik snijdt en aan de voorkant in de oksels.

De andere singel (Kieffer zo te zien), veel betere pasvorm, maar trekt de singelstoten mee naar voren, en ligt weer in de oksels. En dat heeft te maken met de asymmetrische pasvorm die voor jouw paard niet ideaal is, en met je zadel zelf.

Je zadel ligt te ver naar voren want ook een boomloos zadel moet echt de schouder vrijlaten (als in, je moet ruimte hebben tussen kussen en schouderblad, dat schouderblad moet vrij kunnen roteren zonder iets tegen te komen onderweg). Dat is niet jouw fout, dat ligt eraan dat de singelstoten te ver naar achteren geplaatst zijn, en dus zal het zadel altijd naar voren en over de schouder willen, en er is geen boom die dat gaat tegenhouden. Er is geen singel ter wereld die dit probleem kan oplossen.

Ervan uitgaande dat je recht hebt aangesingeld, zou ik voor dit paard voor een rechte singel willen (want ongeacht het zadel, is er echt wel een singelvorm die goed bij je paard past, en singels die met elk zadel gaan passen). Een anatomische singel, maar niet asymmetrisch en zeker geen crescent.
Qua maat zal 75 cm voor dit paard waarschijnlijk prima zijn, of 70 cm, zeker niet minder.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:55

Avalanche

Beide singels gelijk manier gemeten, dus denk wel dat ik weet hoe ik een singel moet meten.

Met een rechte singel schuift het zadel naar voren en met deze singel blijft zadel op zijn plek liggen. De lange singel snijd juist heel erg aan de achter kant en voorste stuk zeg maar ligt volledig vrij (past een hand tussen, alleen daardoor al een miskoop), waarbij de 55cm singel heel mooi aansluit over de gehele buik. Dus of je haalt er 2 door elkaar of je kunt het vanaf een foto niet goed beoordelen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:00

Ik vraag niet of je denkt dat je weet hoe het moet. Iedereen denkt dat ze weten hoe het moet.

Maar goed, je hebt ons duidelijk helemaal niet nodig, want je weet het zelf allemaal prima. Veel succes ermee dan.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:58

Weet iemand hier ook of je een grotere maat singel nodig hebt als deze bont heeft?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:28

Ik wel in ieder geval. Mijn bontsingel was 10 cm groter, maar viel hetzelfde. Nu wordt het bont iets dunner dus is die iets groter, maar ik had dus nog een extra maat groter moeten nemen als ik hem langer wilde hebben

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:33

Dank je wel, dan bestel ik een maatje groter!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:22

SandraWierda schreef:
Vandaag even nieuwe foto’s gemaakt

Singel 60cm met elastiek, uiteinden gespen 66cm
Singel 55cm zonder elastiek, uiteinden gespen 56cm
[ [url=m/d1vr0r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus de ellende begint al met dat er 5cm verschil in hoort te zitten, terwijl er in het echt 10cm verschil in zit %)

60cm singel (zit onder de buik waardeloos dus die staat al te koop
[ [url=m/xCPlWJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SPZESn.jpg]Afbeelding[/url] ]

55cm singel
[ [url=m/1Nd5JJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/l38uGj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu kan ik een edix overnemen van 60 cm, gespen gemeten 60,5cm

Schiet er maar op los

Ik zou voor de Rossner Comfort gaan op 75 cm, ik denk dat het prima past en je genoeg ruimte voor de buik zult hebben.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 17:29

Ik heb de edix cresent nu. Super blij mee! Trekt niet de oksel in en laat het zadel waar die hoort

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:18

MarjanB schreef:
Ik heb de edix cresent nu. Super blij mee! Trekt niet de oksel in en laat het zadel waar die hoort

[ [url=m/iiQtRj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie nog wel een grote plooi in de huid links boven het leer van de gespen en vind het echt nog wat te dicht in de oksel liggen. Lengte is wel goed.

Kan het zadel nog iets naar achteren of de achterste singelstoot naar voren? Vind ook zo op de foto dat het zwaartepunt te ver achterin je zadel ligt en op de schoft mag die nog wel wat zakken, heb zo de indruk dat de singel het zadel toch iets naar voren trekt. Waarschijnlijk wordt dat beter als je de achterste stoot naar voren kunt verplaatsen, of anders toch de inlagers aan de achterkant ophogen.

Ik heb de Edix crescent zelf op 100 cm gekocht voor mijn drachtige merrie. (Eindelijk een singel die lang genoeg is voor een Shire)
Even geen foto van, dus dan maar screenshots uit een filmpje van vorige week.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zeker een fijne singel, maar bij mijn ruin lag die echt niet mooi. Nou ja, gelukkig is die ook voor de merrie bedoeld.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:29

Oeh marjan, is die buik nu toch weer terug? Ik ben het wel eens dat het zadel zo op deze foto niet zo goed uitkomt :/ maarja misschien een slecht moment?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:32

Zadel ligt goed, net van de week aangepast, zadel zit een zit verhoger in aan de voorkant, daarom lijkt ie zo hoog te liggen. Dat is puur op het zit gedeelte. Heb haar expliciet gevraagd ook waar het zadel moet liggen want legde hem te ver naar achteren.

Ja ze is weer buikig en had vorige week weer koliek.. teveel eikels gegeten. Zand is foto voor gemaakt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:36

Ach wat balen zeg! Nu geen zand dus? Heb je toch extra psyllium gegeven of niet... Het was indertijd zo'n verschil.

Oh boomloos moet je ook inrijden natuurlijk, dat is lastig beoordelen als je er niet op zit.. :) fijn dat de singel bevalt!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:01

Sintara schreef:
Ach wat balen zeg! Nu geen zand dus? Heb je toch extra psyllium gegeven of niet... Het was indertijd zo'n verschil.

Oh boomloos moet je ook inrijden natuurlijk, dat is lastig beoordelen als je er niet op zit.. :) fijn dat de singel bevalt!

Ja geef elke maand 600 gram per dag voor een week lang. Duur maar wel effectief gelukkig

Boomloos is idd wel wat anders dan boomzadel. Vind het zelf erg wennen maar ze loopt er erg fijn onder.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:54

Daphara schreef:
Ik zou voor de Rossner Comfort gaan op 75 cm, ik denk dat het prima past en je genoeg ruimte voor de buik zult hebben.

Zou die mooier zitten dan de edix denk je? De 55cm versie bevalt idd verder goed.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 01:09

Ik kom hier ook even binnenvallen.
Hebben jullie een goede tip welke singel goed zou werken voor een ijslander waarbij de singel te ver naar voren trekt en daarmee het zadel wat naar voren brengt? Ik merk dit eigenlijk voornamelijk in een flinke galop, dan schuift de singel binnen no time volledig in haar oksel. Ze heeft een dressuurzadel maar met 'hoge singelstoten' dus heb een 100cm singel nodig. De meeste crecent modelletjes zijn dressuur singels, is een 'gewone' anatomische spring singel dan beter? Alle ijslandse singels zijn korte dressuur modelletjes.

Zoiets leek me een idee maar kan dit niet vinden in 100cm https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... Revolution Het is een beetje een tussen in maat voor mijn gevoel.

Hier een foto maar na een maaltijd wordt ze wel wat buikiger dan op deze foto.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 25-10-22 01:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 01:18

Als dit een rechte singel is, dan zou ik voor asymmetrisch kiezen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 01:24

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 17:58

Ik ben toch ook eens benieuwd wat anderen denken over onderstaande situatie.

Momenteel hebben we een simpele neopreen singel van 50cm. Merrie heeft geen singelnijd en nooit wondjes dus het type stof wil ik graag hetzelfde houden. Enige nadeel is natuurlijk wel dat de singel vrij nat blijft. Dat was ook de reden om te kijken naar een extra/andere.

Huidige singel is te kort, daar ben ik me van bewust. Ik had nog een Kerbl banaansingel liggen van 70cm maar deze is te lang in combinatie met het dekje, waarschijnlijk door het elastiek.

Wat is aan te raden in onze situatie?

Voor het rijden:
Afbeelding
Afbeelding

Na het rijden:
Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 18:05

Als ik het zo zie zou ik denken aan een langere singel dan je huidige, en dan een asymetrische zoals de prolite, al ben ik zelf meer ven van de asymetrische van Horka.

Bij mijn weten is die singel er niet in neopreen?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:05

Je kunt ook gaan voor dat andere neopreen, bijvoorbeeld harry horse emotion.
Fijne pasvorm en blijft niet nat

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 14:14