[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amyd

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:21

Antiek dus... Dacht ik al. Als m'n stalgenootje terug is van vakantie gaan we een passervice afspraak maken.

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:24

Calimero, als ik jou was zou ik Ella van de boomloze zadelpas service laten komen. Zij heeft veel verschillende merken in haar assortiment zitten en is een onafhankelijke zadelpasser.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:53

Citaat:
Das idd een echt oud oudje
Niet te vergelijken Met de huidige zadels

Het lijkt wel of dit model een stevige boom heeft ?

Aan de andere kant: als zo'n zadel lekker zit voor ruiter en ligt goed op paard, zou ik em zo overnemen.
Zadel zit er echt niet versleten uit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:41

Volgens mij is ghost altijd boomloos geweest

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:57

Die oudjes waren idd ook gewoon boomloos

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:13

Ja,gewoon boomloos.
Ze zijn nog prima hoor, mocht je 1 over kunnen nemen, controleer goed of de bar nog heel is, waar de singelstoten en beugel riemen aan kunnen

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:34

Buitenzinnig, ik kan het niet vinden op je site, heb jij toevallig kopijzers van startrekk dressuur op voorraad? Dat merk verkoop jij toch ook?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:39

dianaw33 schreef:
Buitenzinnig, ik kan het niet vinden op je site, heb jij toevallig kopijzers van startrekk dressuur op voorraad? Dat merk verkoop jij toch ook?

Ja die verkoop ik ook!
Welke maat zoek je?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:50

Maat 4, mits op voorraad. Tot nu toe had ik geen haast maar ik verkocht namelijk het boomzadel van dat paard gisteren vrij onverwachts in een kwartier tijd en paard moet zondag dressuur gestart, dus levertijden worden een beetje een dingetje nu. Maat 3 is net net niet helaas.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:12

Daphneeeej schreef:
De spieren naast de schoft van het paard (de trapezius) en uberhaupt de rugspieren van het paard gaat wel wat tijd en specifieke training overheen om die weer volledig goed gevult te krijgen. Zal wel makkelijker gaan met een meegroeiend boomlooszadel dan met een boomzadel die niet meegroeit.

Buitenzinnig schreef:
Nissima, lijkt goed, staat ook mooi met het dekje!
Doordat het zadel flexibel is hebben de spieren de mogelijkheid makkelijk te groeien. Zoals Daphne zegt; gaat wat tijd en training overheen.

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik zal er waarschijnlijk zelf wat meer voor moeten gaan doen dan. :)
Buitenzinnig, ik vind het zadel ook super staan met een normaal dekje! Ik ga mijn oude zadeldekjes ook maar eens uit het stof trekken, kan ik eens een keer in een andere kleur dan blauw :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 07:12

Hee leuk, een oude Ghost, mooi kleurtje :) Was inderdaad wel weer iets heel anders. En toch ook weer niet, met die losse kussens en de zitting die je er als een flapje bovenop plakte. Maar de nieuwe zadels zijn echt veel mooier :j

Hier regelmatig klanten gehad met een paard met weggevallen bespiering rond de schoft, die dan op aanraden van paardenfysio een Barefoot gingen gebruiken. Met gerichte training (en dat kan gerust al met om de dag een half uurtje) konden die paarden dan in een paar weken al een pommelmaat groeien +:)+

Maar dat is per paard verschillend natuurlijk, niet elk paard krijgt even goed de bespiering terug. Hoe ouder ze worden, hoe lastiger het ook vaak blijkt te zijn in de praktijk.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:24

Mijn haf is ook zijn hele bespiering kwijt rond zijn schoft helaas. Thanks to een Trekker. Ook staan de kussens in witte haren in zijn rug. Heel sneu.

Maandag is hij helemaal behandeld door een chiropractor/dierenarts.
Inmiddels voor hem ook weer een barefoot maar het werd niet beter zonder hulp. Hij had ook echt last van zijn rug zei ze.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:54

Oh oef dat is balen zeg... hoe veel verharingen heb je al gehad sinds die witte kussens zichtbaar werden?

Ik herken dat wel van járen geleden toen de Barefoots nog met Grandeur pads geleverd werden en we deze ook met Sympanova onderzijde aan konden gaan bieden. Dat spul kon ook van die enorme witte plekken geven, door huid-irritatie maar dan leken het drukplekken weet je wel <3

Gelukkig gingen die vrijwel altijd weer weg na 1 of 2 verharingen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:19

Dat een rugbespiering weg is dankzij een zadel vind ik eerlijk gezegd een stuk erger dan witte haartjes. Was dat zadel aangemeten?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:39

Ik heb er inderdaad een zadelpasser bij gehad voordat we hem gingen gebruiken.
Hij is nog niet verhaard na het ontstaan. Dus ik hoop inderdaad dat ze weg trekken na 1 of 2 verharingen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:14

Uiteraard is die rugbespiering erger, maar daarvoor is zo te zien al hulp ingeschakeld +:)+

Ah kijk dan heb je nog best een goede kans dat het deze of volgende zomer een stuk minder is ook met de witte haren. Had je er ook iets van een kunststof pad onder...?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:43

Dat hoop ik inderdaad ook. Toen ik het zadel kocht zat er een grandeur pad onder met inlages. Volgens de passer was dat teveel en konden we beter met een gewoon dekje rijden. Dus dat gedaan.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:53

Sure_lee schreef:
Dat hoop ik inderdaad ook. Toen ik het zadel kocht zat er een grandeur pad onder met inlages. Volgens de passer was dat teveel en konden we beter met een gewoon dekje rijden. Dus dat gedaan.

-O- :roll:

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:54

We blijven zoeken naar de oplossing.. Ik ben heel erg blij met Ghost, alleen hebben we wat kleine issues.

Mijn jonge paard krijgt behoorlijk jeuk van sympanova, heeft iemand hier ervaring mee? Zie mijn eerdere bericht (ben Pietje ongeduld sorry).

Mijn pony met model bijzettafel gedraagt zich echter niet als bijzettafel ;-) Ze is nogal rond en bewegelijk. Had een sympanova pad voor haar omdat dat zo lekker stabiel ligt. Echter kreeg ze er kale plekken van bij het einde van de pad, haar haren breken af. Dus nu ligt de pad met scheerwol er weer onder. Echter trekt deze scheef aan de achterkant en na een rengalopje lag het zadel nog keurig ( hoezee!!) maar was de pad naar achteren geschoven. Is er een mooie oplossing van sympanova en scheerwol? Of geeft dit problemen? Zo ja, welke pads zijn er voor geschikt? Heb nu een Burioni fleece pad in gebruik, maar vind de inlages niet zo denderend.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:00

Echt lamsvacht???

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:13

Is dat minder glad dan scheerwol? Heb een kifra pad liggen, zou even moeten kijken of deze langer is dan de ghost pad. Het is namelijk een kort en rond bijzettafeltje ;-)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:17

Kwetal schreef:
Sure_lee schreef:

-O- :roll:

Op zich geen heel gek verhaal hoor. Zo worden ze ook verkocht. Dat een speciale pad niet nodig is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:28

Irritatie door Sympanova is helemaal niet raar, het blijft een kunststof en ook nog met een patroontje erin, dat zijn 2 factoren die irritatie kunnen geven. En lamsvacht heeft in principe het meeste risico op glijden.

Maar theorie en praktijk kunnen uiteraard ook hier verschillen :j

Voor de 1 is Sympanova een ramp vanwege irritatie, en voor een ander is het het meest ideale spul dat er maar is vanwege de anti-slip en de openingen in het materiaal. En wat lamsvel betreft zijn er ook zat mensen die totaal geen last ervaren met glijden er van. En het is natuurlijk een super fijn materiaal verder qua eigenschappen.

Kan je niet gewoon je scheerwollen pad beter vastzetten aan je zadel? Als hij verder goed bevalt behalve het schuiven t.o.v. je zadel :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:38

De truc met lamsvel is dat je het er goed op moet leggen; de haren moeten als het ware tegen elkaar in strijken. Als ze in dezelfde richting lopen gaat het juist glijden.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:39

Thanks :-) Beter vastzetten gaat niet. Aangezien het vastzit aan het ringetje onder de pommel en dat is het enige bevestigingspunt.

Ben al een tijdje aan het zoeken naar een juiste combi, voor mijn paard komt er gewoon een lamsvelletje. Bij hem glijdt er niks vooralsnog. Hij wordt alleen helemaal gek van de jeuk als hij sympanova op zijn rug gehad heeft