voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:15

Nou , je hebt in ieder geval een duidelijke mening , dus het testen was niet voor niets :P

Maar wat waren exact de problemen , hoe bedoel je "al die lagen" aan de achterkant , wat kraakte er precies , was hij echt te groot voor jou / je paardje en wat reed er niet fijn aan ?

Aan de hand daarvan kun je dan weer verder kijken in welke hoek je het beter kunt zoeken qua zadels :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:22

Hallo allemaal,

Ik ben een echte leek met boomloze zadels, maar omdat mijn huidige (engelse) boomzadel scheef is en te smal ben ik op zoek naar iets anders. Ik denk dat boomloos wel een optie zou kunnen zijn omdat:
- Mijn paard nu revalideert van extreme scheefheid (we zijn nu bezig met grondwerk)
- Als ik er straks op kan zullen de eerste stappen zijn met een barback pad. Zodat ik goed kan voelen wat mijn paard doet (en ik meen gelezen te hebben dat boomloos ook goed laat voelen)
- Daarna kan ik er terug op en ga ik 'goed kunnen voelen' nog steeds heel belangrijk vinden.
Maar!!
Is mijn paard een model voor boomoloos? Ze heeft geen extreem hoge schoft, is niet extreem rond. Echt een model sportpaard.
Indien ik wel voor boomloos kan gaan. Welk model neem ik het beste als ik iets dressuurzadel-achtig wil. Ik rij LRV en hoor over een paar jaar wel de wedstrijdsport terug in te kunnen gaan. Maar ik wil graag qua type zadel niet te veel in het oog springen/ uit de boot vallen/ niet in het rijtje passen....
Help o help dus :)

Sodeletuut

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:23

;( ;( ;( ;( Misty heeft drukplekken, help! ;( ;( ;( ;( ;(

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:39

pmarena schreef:
Nou , je hebt in ieder geval een duidelijke mening , dus het testen was niet voor niets :P

Maar wat waren exact de problemen , hoe bedoel je "al die lagen" aan de achterkant , wat kraakte er precies , was hij echt te groot voor jou / je paardje en wat reed er niet fijn aan ?

Aan de hand daarvan kun je dan weer verder kijken in welke hoek je het beter kunt zoeken qua zadels :)

Haha nee het was niet voor niks ;)
Nouja ik vind het gewoon er heel lelijk uit zien laag op laag dus die pad en dan dat bond stuk van het zadel zelf en dan dat dikke stuk van het zadel erop..
Bij het licht rijden kraakte het zadel aan alle kanten..
Ik vond hem hel groot lijken op mijn paard, mijn kont leek er net tussen gepropt :+ :o en nee ik heb echt geen mega kont :+
Ook bij het lichtrijden ging is snel tegen de ? pommel ? aan..

heb ook op de cheyenne gereden maar dat vind ik echt niet mooi, het moet wel een beetje op een dressuur zadel lijken.. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:21

Sodeletuut schreef:

:oo

Wat , waar , hoe lang , hoe groot...ik wil ALLES weten :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:33

pmarena schreef:
Sodeletuut schreef:

:oo

Wat , waar , hoe lang , hoe groot...ik wil ALLES weten :j

Onder de beugelophanging, ongeveer de grootte van een platte pingpongbal, aan beide kanten exact hetzelfde.. Hij is maar heel minimaal hoor, maar toch, het is een drukplek..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:27

Maar wat zie je , een zwelling op de huid na het rijden , een droge plek na het rijden , witte haren....?

En waar reed je ook alweer allemaal mee nu op dit moment ? :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:27

Sodeletuut schreef:

-O-

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:02

@pmarena, nu thom zijn zomervacht weer verliest komen er bij mij opeens enorme witte plekken onder tevoorschijn! Hij had al witte-harenplekken van zijn vorige, veels te kleine zadel, maar nu zijn ze bijna verdeeld over de hele inlageplekrug?! Zal zsm foto maken, maar dat zal wss pas in het weekend zijn :(

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:04

x_Quinta_x schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben een echte leek met boomloze zadels, maar omdat mijn huidige (engelse) boomzadel scheef is en te smal ben ik op zoek naar iets anders. Ik denk dat boomloos wel een optie zou kunnen zijn omdat:
- Mijn paard nu revalideert van extreme scheefheid (we zijn nu bezig met grondwerk)
- Als ik er straks op kan zullen de eerste stappen zijn met een barback pad. Zodat ik goed kan voelen wat mijn paard doet (en ik meen gelezen te hebben dat boomloos ook goed laat voelen)
- Daarna kan ik er terug op en ga ik 'goed kunnen voelen' nog steeds heel belangrijk vinden.
Maar!!
Is mijn paard een model voor boomoloos? Ze heeft geen extreem hoge schoft, is niet extreem rond. Echt een model sportpaard.
Indien ik wel voor boomloos kan gaan. Welk model neem ik het beste als ik iets dressuurzadel-achtig wil. Ik rij LRV en hoor over een paar jaar wel de wedstrijdsport terug in te kunnen gaan. Maar ik wil graag qua type zadel niet te veel in het oog springen/ uit de boot vallen/ niet in het rijtje passen....
Help o help dus :)

Er zijn paarden bij wie boomloos écht niet past, maar bij de meesten ligt het prima.
Een dressuurmodel kan de lexington of de london zijn, die zien er beiden echt dressuurrig uit en je hebt ze gewoon in netjes zwart.
Hiermee kan je ook gewoon starten :)
En idd, met boomloos heb je echt veel meer gevoel dan met een boomzadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:14

Slofje schreef:
@pmarena, nu thom zijn zomervacht weer verliest komen er bij mij opeens enorme witte plekken onder tevoorschijn! Hij had al witte-harenplekken van zijn vorige, veels te kleine zadel, maar nu zijn ze bijna verdeeld over de hele inlageplekrug?! Zal zsm foto maken, maar dat zal wss pas in het weekend zijn :(

Bedoel je dat je als het ware de inlages in witte haren "afgedrukt" ziet staan op je paard ? :)

Als je witte haren op een dergelijk groot oppervlak ziet , zijn het alvast geen drukplekken in ieder geval , maar gaat het om schuurplekken / irritatie-plekken.
We zagen dit regelmatig bij paarden die met een Sympanova Grandeur pad gereden werden...de structuur van het Sympanova over-stimuleerde de huid waardoor die geïrriteerd raakte en witte haren aan ging maken. Na het verwisselen van de pad voor een zachtere pad verdwenen die haren dan meestal gelukkig bij de eerstvolgende verharing.

Ik heb het echter ook wel eens gezien rond de pommel , stijgbeugelophanging , plek waar de stijgbeugelriemen over het zadel schuren of aan de achterkant van het zadel , op al deze plekken kan er schuring of irritatie / overstimulatie plaatsvinden.

Ik heb het zelfs wel eens gezien dat paarden witte haren gingen aanmaken precies volgens het ruitjespatroon van een doorgestikt dekje , de stiksels schuurden / irriteerden daar blijkbaar en dat was zelfs nog aan de zijkant waar de pad niet eens door het ruitergewicht dichter op de huid geduwd werd :=

Ook heb ik enkele keren gezien dat een paard witte plekken of strepen langs de ruggengraat kreeg. De overgang tussen randje van de inlage / geen inlage gaf daar dan weer irritatie. Of juist onder de beugelophanging natuurlijk , de druk is daar toch het hoogst. Normaal gesproken niet gevaarlijk hoog , maar natuurlijk wel hoger dan op andere plekken , waardoor je eerder irritatie van de huid krijgt en daardoor witte haren... Een pad met geheel echt lamsvel aan de onderkant (die heel goed schoongehouden moest worden !) met zo goed mogelijk ademende inlages was hiervoor dan vaak de beste oplossing.

Nadeel van echt schaap is wel weer dat het in sommige gevallen wat sneller kan gaan glijden op het paard....en overal dik lamsvel geeft wel weer een wat breder zitgevoel...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:18

huhw.. Maar hoe kan dat zo opeens? ik rijd nu al bijna 2 jaar met mijn cheyenne, en nú komen er opeens hele grote vlakken witte haren. Heb een zwarte grandeurpad met (nep?)wollen onderzijde en een bruine barefootpad (dacht ik).
Of kan het komen door de 3dubbele inlages? dat het, omdat het dikker is, irriteerd over het gehele vlak?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:19

Alles kan...het lastigste is het altijd om er achter te komen wat het in dit geval is....je bent geen andere pad gaan gebruiken ? De onderkant iets anders geworden , bvb. viezigheid er in of restjes van een wasmiddel er in ?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:28

Nouja ik heb een paar maanden geleden die zwarte pad 2ehands gekocht, en sindsdien ben ik die gaan gebruiken. Is het logischer dat dat de fout is, en niet de 3dubbele inlages?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:32

Hoe is de witte plek , echt helemaal de inlages in het wit zichtbaar , of het randje aan bvb. de bovenkant of onderkant , of iets anders...?

Natuurlijk zijn 3 inlages wel erg veel van het goede , gaan die niet raar zitten wringen in de pad ?
Want dat is natuurlijk wel hèt recept voor vreemde plekken :)

Ik zou er van mijn levensdagen geen 3 in krijgen in ieder geval :P

Ik neem aan dat je ze wat kleiner geknipt hebt ? Welke heb je er in zitten , zacht , stevig , dubbeldik , flex of nog wat anders ?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:53

pmarena schreef:
Maar wat zie je , een zwelling op de huid na het rijden , een droge plek na het rijden , witte haren....?

En waar reed je ook alweer allemaal mee nu op dit moment ? :)

Ze heeft inderdaad sowieso altijd droge plekken, heb ik al een aantal keer foto's van geplaatst hier, maar vandaag ondekten we dus witte haren op beide kanten op precies dezelfde plek. ;( Dus die droge plekken waren echt wel een teken van té veel druk..
Ik rijd met een Barefoot Cheyenne Dry-tex (zonder verplaatstbare ophanging) met Budgetpad met dubbele inlages.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:39

Ja dat weet ik nog inderdaad , die plekken van toen waren op zich niet direct enorm alarmerend , witte haren is weer een gradatie erger :)

Okee , op zich heeft de Budget-pad ook een structuur , en zijn de dubbeldikke inlages ook niet de verende van Barefoot die ze tegenwoordig bij de VPS-zadels verkopen.... het zou dus best kunnen dat deze combinatie toch niet zo geschikt is. Of het dan druk is of toch irritatie door een stofje met een structuurtje / inlages die niet ademen waardoor de huid teveel afgesloten wordt op de plek waar meer druk staat , is dan de vraag.

Ik heb volgens mij nog nooit gehoord van problemen met een Budget Pad maar overal is een eerste voor....

Heb je alleen de Budget Pad ?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:41

Ja ik schrok ook heel erg van die witte haren.. :\

Ik heb ook een grandeurpad met gewoon normale inlages.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:25

Een Grandeur of een Barefoot pad ?

Op zich had je Budget Pad geen problemen moeten geven normaal gesproken , maar nu hij dat wel doet zou ik zelf ervoor kiezen om met een lamsvel pad te gaan rijden met een zachte inlage onder en een stevige inlage boven , dat werkt meestal toch het beste :)

Maar ben je nu ineens intensiever gaan rijden of is er iets veranderd , want je hebt het zadel toch al een tijdje natuurlijk ? Het is best apart dat die witte haren nu ineens komen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:26

Grandeur pad.

Ik heb inderdaad een aantal langere ritten gedaan, maar die droge plekken waren al langer..

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:20

Ik heb een vraagje. Ik heb zelf een kruising fjord x tinker die volgend jaar 3 word en daar wilde ik graag een barefoot voor kopen. Nu rij ik sinds een paar weken een Belg van een vriendin, maar dat zadel zit niet goed en past niet goed. Nu vroeg ik me af past een barefoot zowiezo wel op een trekpaard (echt groot en breed). En is het mogelijk om dat zadel dan volgend jaar te gebruiken voor mijn eigen paardje.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:51

pmarena schreef:
Hoe is de witte plek , echt helemaal de inlages in het wit zichtbaar , of het randje aan bvb. de bovenkant of onderkant , of iets anders...?

Natuurlijk zijn 3 inlages wel erg veel van het goede , gaan die niet raar zitten wringen in de pad ?
Want dat is natuurlijk wel hèt recept voor vreemde plekken :)

Ik zou er van mijn levensdagen geen 3 in krijgen in ieder geval :P

Ik neem aan dat je ze wat kleiner geknipt hebt ? Welke heb je er in zitten , zacht , stevig , dubbeldik , flex of nog wat anders ?

Tja.. Het is gewoon een hele grote vlek, zo ongeveer op de plek van de inlages en beugelophanging.
En ik heb ze er netjes en recht ingekregen, zonder bijknippen :+
Ik heb 1 paar diepzwarte, zachte enkele vpsinlages aan paard-kant zitten en dan dubbeldikke, hele stevige grijze erboven.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:41

Ik ga binnenkort ook een testzadel aanvragen. Ben nu wel heel erg benieuwd.
Ik rij lekker recreatief. Bedoeling is straks om 3 keer per week een bosritje te maken.
Hopelijk is het wat, dan kan ik mijn andere zadels de deur uit mikken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:23

Slofje : geen rare hobbels en randjes dus in de inlages of aan de zijkanten van de inlage-vakken ?

Je ging van het weekend de vlekken op de foto zetten toch ? :)

Dodootje : het stikt van de trekpaarden die er mee rondrijden , er zijn pommels in verschillende breedtes beschikbaar en zelfs een geheel flexibele , die kan horizontaal , dus wat dat betreft buigt het zadel met de breedte wel mee.

Het is vooral even kijken naar welke maat pommel geschikt is en welke pad / inlages het beste werken.

Ik zou willen dat we een pad / inlages hadden die voor elke combinatie gewoon vanaf dag 1 goed werkten..... en doe dan ook maar meteen een singel die voor elk paard perfect is , want dat is ook vaak een drama van een zoektocht bij gevoelige diertjes....

Naomi : succes met testen :)

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:24

Een gewone dressuursingel past niet aan een BF?