Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:56

lars schreef:
endurance maar je kent me wel (rij met pirelli endurance)

Weet is hoor (wie je bent dus ;) ), maar het kon natuurlijk dat je dit zadel voor andere doeleinden had...
Heb jij de 38W ook? Of een met een grotere boomlengte?

Zo'n Stonewall is op het McClellan boom principe gemaakt (dus een aanpassing op cavaleriezadel). Malibaud is gewoon een van de populaire McClellans die er zijn...

araber

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:05

haha oke omdat je me met "lars" aansprak ;)

ja 38w geloof ik
vind beide zadel fijn in gebruik en fijn met rijden trouwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:25

Bandida schreef:
Juliette86 schreef:
Die fenders zijn nou niet echt charmant :') . Zou wel een uitkomst zijn als hij de 38cm zitting ook met de boombreedte van de forty zou kunnen maken. En misschien zelfs nog wel een maatje breder voor de echte tanks :7 .

Het moet voor de ruiter natuurlijk ook wel zitbaar blijven, zeker voor de vrouwen onder ons kan een breed zadel met een brede twist (zoals Malibaud) problemen gaan geven.
Zoals hij nu gemaakt wordt is dit nu eenmaal een type zadel dat nooit voor ieder paard met iedere ruiter te maken zal zijn.

Daar heb je een goed punt. Vrouwen moeten gewoon massaal op smalle paardjes gaan rijden :D .

Ik kan alleen de redenatie niet helemaal volgen dat het breedste model ook meteen langer moet zijn. Het zijn vaak juist die ronde paardjes die niet de meeste ruimte hebben op de rug.

@Esther; zal nog wel een paar jaartjes duren dan. We zullen wel zien wat wel en niet past zodra je ermee langs kan komen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:36

Juliette86 schreef:
Ik kan alleen de redenatie niet helemaal volgen dat het breedste model ook meteen langer moet zijn. Het zijn vaak juist die ronde paardjes die niet de meeste ruimte hebben op de rug.

Is ook zou, maar het moet allemaal wel mogelijk zijn!
De boom moet sterk genoeg blijven als hij wijder wordt, dus waarschijnlijk daarom langer.... Engelse zadels zijn niet voor niets versterkt met een kopijzer...
De kracht van het schouderblad is nl enorm groot en kan de boom openbreken als die constructie niet sterk genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:49

Moragh schreef:
Juliette86 schreef:

Is ook zou, maar het moet allemaal wel mogelijk zijn!
De boom moet sterk genoeg blijven als hij wijder wordt, dus waarschijnlijk daarom langer.... Engelse zadels zijn niet voor niets versterkt met een kopijzer...
De kracht van het schouderblad is nl enorm groot en kan de boom openbreken als die constructie niet sterk genoeg is.

Op die manier :Y) . Aan een kort en breed gebroken zadel heb je natuurlijk ook niets. Dan kan ik nu ook wel begrijpen waarom de ontwikkeling van zoeits wat langer duurt. Hij zal in de basisconstructie wat aanpassingen moeten gaan doen om het dan sterk genoeg te houden :j .

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:38

Zijn die stonewalls dan verkrijgbaar met nog bredere boom dan de forty?
http://stonewallsaddles.com/saddleinfo.html
Meest kritische punt die naar voren kwam bij het passen van de malibaud op m'n breed geschouderde merrie was dat op haar brede rug en schouders het zadel teveel in de spieren drukte, vooral vooraan zijn volgens mij de benen iets té kort. Voor een smaller paard met schoft kan je dat makkelijker gaan verdelen met een corrector, maar voor een breder paard mogen de benen vooraan het een ietsie pietsie langer zijn of eerder anders van vorm zodat ze niet recht op de spier uitkomen.
Er zullen wel mensen zijn die niet akkoord zijn, maar de endurance equiflex lag naar mijn idee beter vooraan.
De boom drukt hier naar mijn gevoel wat als een 'pince' in de spier, bij het aansingelen en op de pad werd dit nog erger:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-76AVYKMF.jpg
De equiflex:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BWOWP4P7.jpg

Het zijn ook twee verschillende types van bomen, de ene komt wel meer over de schouder dan de andere, daarom is het zo moeilijk te vergelijken tussen zadels...
Een mix tussen twee systemen zou misschien beter zijn om een boom te construeren voor een nog breder model dan de forty. Puur Mc Clellan haalt het niet vrees ik door de feiten in vorige antwoord opgenoemd.

Ik begin te denken dat ik de Malibaud voor m'n andere paarden ga kopen die véél smaller zijn en voor m'n bredere merrie een echt Portugees zadel.
Ik ben verliefd geworden op een zadel dat lusitana verkoopt:
http://i133.photobucket.com/albums/q63/Lusi_tana/paardentuig/april2009009.jpg
Lijkt me wel dat je enorm in een bepaalde houding gedwongen wordt, zou dat toch eerst eens willen proberen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 12:51

Cambiar schreef:
Lijkt me wel dat je enorm in een bepaalde houding gedwongen wordt, zou dat toch eerst eens willen proberen...

Heb je al eens op zo'n zadel gezeten? Aanrader voor je koopt ;)
Niet alleen op vlak van breedte en twist, maar ook de rand van het zweetblad/ligging van je dij moet je in de gaten houden. Deze zadels zijn bijvoorbeeld niet bedacht om met een legging-type van rijbroek ingereden te worden. Zeker eens gaan proefzitten, dat is een hele ervaring en dan weet je gelijk of het was is of niet.
Ik kan je deze man aanraden voor uitleg en proefzitten: http://www.selleriecollet-import.be
Ze verdelen ook in Vlaanderen als je niet tot Dinant wil rijden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:52

Mooi zadel die stonewall..... denk wel dat dat flapje onder mijn dijbenen zal gaan omkrullen gedurende het rijden. Een vervelend gevoel lijkt me.

Onze paarden lopen ook allen onder een equiflex endurance-boom.
3 stuks equiflex-boom kaal gekocht en zelf het leer eromheen geknutseld.
En voor de zekerheid ook de CorrecTor eronder. Die korte ruggetjes en brede schouders zijn soms idd een uitdaging qua passend zadel....

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:05

3 geknutselde equiflex zadels? Daar ben ik wel benieuwt naar, heb je daar ook fotos van?

Die malibaud, ik weet niet hoor, het zal vast een prima zadel zijn maar voor het oog, en dan zo'n lang dekje eronder....tis iig niet mijn smaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:15

peaches schreef:
3 geknutselde equiflex zadels? Daar ben ik wel benieuwt naar, heb je daar ook fotos van?

Ik eingenlijk ook wel :o .

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:27

Juliette86 schreef:
Vrouwen moeten gewoon massaal op smalle paardjes gaan rijden :D .

Ja daar ben ik helemaal voor, kleine smalle heetgeblakerde maar toch wel lieve mooie en gehoorzame paardjes liefst :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:39

Bandida schreef:
Juliette86 schreef:
Vrouwen moeten gewoon massaal op smalle paardjes gaan rijden :D .

Ja daar ben ik helemaal voor, kleine smalle heetgeblakerde maar toch wel lieve mooie en gehoorzame paardjes liefst :D

Die heb ik *\o/* . Beenwerk van een a-pony, zo smal als een arabier, maar zo rond gebribt en breed geschouderd als een belg -O- .

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:34

Bandida schreef:
Cambiar schreef:

Heb je al eens op zo'n zadel gezeten? Aanrader voor je koopt ;)
Niet alleen op vlak van breedte en twist, maar ook de rand van het zweetblad/ligging van je dij moet je in de gaten houden. Deze zadels zijn bijvoorbeeld niet bedacht om met een legging-type van rijbroek ingereden te worden. Zeker eens gaan proefzitten, dat is een hele ervaring en dan weet je gelijk of het was is of niet.
Ik kan je deze man aanraden voor uitleg en proefzitten: http://www.selleriecollet-import.be
Ze verdelen ook in Vlaanderen als je niet tot Dinant wil rijden.

Hé Bandida, wat een super toeval, ik heb M. Collet deze morgen nog maar aan de lijn gehad voor een bestelling :-) :-).
Ja, vorig jaar heeft hij me op gans z'n collectie zadels laten zitten en wat hij vertelde over de zadels kwam overeen met mijn gevoel (op een houten bok, niet op een paard). Toch, het zadel van Lusitana lijkt me nog extremer dan een gewone Portugesa, weet dus niet of hij een zadel liggen heeft die Lusitana's zadel benadert.
M. Collet raadde me de Potrera Royal aan:
http://www.aleashop.be/details.asp?language=nl&productID=572883
Ik zat er echt ongelofelijk op (de kammen duwen nergens en zijn ook flexibel), maar ik weet dus niet of de geometrie veranderd is...ik denk ook niet dat dit zadel een alabrida zit vraagt, is meer denk ik bedoeld voor mensen die een Engels dressuurzadel gewoon zijn.
Morgen ga ik hem zien in Horse expo Gent en ga me nog eens op een Portugesa zetten. Is eigenlijk puur om dressuur te rijden (lichtrijden doe ik toch niet op m'n Lusitano), dus ik dacht dat ik maar moest leren om met zo'n zadel te rijden....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:51

scoxxx schreef:
Mooi zadel die stonewall..... denk wel dat dat flapje onder mijn dijbenen zal gaan omkrullen gedurende het rijden. Een vervelend gevoel lijkt me.

Onze paarden lopen ook allen onder een equiflex endurance-boom.
3 stuks equiflex-boom kaal gekocht en zelf het leer eromheen geknutseld.
En voor de zekerheid ook de CorrecTor eronder. Die korte ruggetjes en brede schouders zijn soms idd een uitdaging qua passend zadel....

Ben heel benieuwd naar uw zadel. Mag ik vragen waar je zo'n kale boom gevonden hebt? Lijkt me super om ook dat leer te knutselen...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:01

Ik zal morgen-overmorgen-dag nadien :+ eens foto's maken van een kale zadel zeg maar.
Ik kreeg via PB nml soortgelijke vragen.
Heb enkel een fotootje met een heel groot bontje erop: mijn derriere houdt van schapenwol op die 90-km wedstrijden.
Zit CorrecTor onder, maar wel met een blauw hoesje.... zelfde kleur als het HAF-dekje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:16

peaches schreef:

Die malibaud, ik weet niet hoor, het zal vast een prima zadel zijn maar voor het oog, en dan zo'n lang dekje eronder....tis iig niet mijn smaak.

Smaken verschillen ;) , ik geef toe dat het er nogal heel erg slordig uit ziet :o .
Het zadel is niet van mij, ik heb er dus ook geen uitrusting voor gekocht. Er moeten nog fenders op komen, dat dekje is het enige dat ik tot nu toe heb en niet bedoeld voor de Malibaud. Als ik een malibaud koop, dan leg ik er een camargue dek onder:
http://www.selle-camargue.com/IMG/jpg/IMGP2388_350_X_350_.jpg
of een barok dekje zoals van HC.
Zo ziet het er uit: http://monsite-orange.fr/malibaud/page4/image/4-picture4.jpg
Dit is m'n vorige malibaud (paste niet op m'n Haf), vind ik ook heel mooi met barokke stijgbeugels of camargue beugels:
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=ka4c3b&s=6
De Malibaud heeft echt een aparte stijl. Mij lijkt het een non comformistisch zadel, waar je veel kanten mee op kunt qua stijl...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 24-02-11 22:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:19

scoxxx schreef:
Afbeelding

Leuk, ben nieuwsgierig ;-)
Dit is niet de kale boom veronderstel ik?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:26

Cambiar schreef:
Ik zat er echt ongelofelijk op (de kammen duwen nergens en zijn ook flexibel), maar ik weet dus niet of de geometrie veranderd is...ik denk ook niet dat dit zadel een alabrida zit vraagt, is meer denk ik bedoeld voor mensen die een Engels dressuurzadel gewoon zijn.

Dat lijkt me goed advies :D
Met een Engelse houding ga je daarin niet ver komen hoor ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:29

Bandida schreef:
Cambiar schreef:

Dat lijkt me goed advies :D
Met een Engelse houding ga je daarin niet ver komen hoor ;)

Bedoel je in die Potrera royal? Ik weet het zo niet, denk juist dat zo'n zadel nog gemakkelijk zit voor iemand die een Engelse zit heeft. Het zadel is gewoon een zetel, veel te comfortabel, hoe je ook zit, het dwingt je tot niets...om goed te zijn moet je toch een beetje pijn willen lijden :D ?
Holie Bolie, ik heb even gekeken en zie dat ze in Spanje toch een héél pak minder kosten...misschien toch overwegen en een vliegtuig ticketje reserveren...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:39

Cambiar schreef:
...om goed te zijn moet je toch een beetje pijn willen lijden :D ?

Bwaa.. het zadel moet in de eerste plaats zowel paard als ruiter goed passen he. Anders kan je gaan rijden wat je wil, het komt toch niet goed.
Ik heb er zelf ook eentje die ik met de beste wil van de wereld niet in men Malibauds geperst krijg. Spijtig, want ik zit daar het liefste op. Maar goed, kan niet, dus heb ik iets gezocht wat hem goed past, wat qua zitten niet te ver van mijn rijstijl zit, en dan leer ik mezelf daar wel mee rijden.
Twee levende wezens op mekaar doen passen is altijd compromis he ;) (wat mij betreft meer aan de ruiterkant, het paard kiest er niet voor)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:49

Wat ik dus wil zeggen is dat die Portrera (of iets gelijkaardig uit het Iberische assortiment) iets minder kritisch is als de Malibaud, en de kans groot is dat dat prima zal liggen op je paardje. Ze heeft een hele gewone iberische rug, alleen met een schouderpartij waar jij je twijfels hebt bij Malibaud.. ok.. wat anders testen dan ;-)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:58

Bandida schreef:
Wat ik dus wil zeggen is dat die Portrera (of iets gelijkaardig uit het Iberische assortiment) iets minder kritisch is als de Malibaud, en de kans groot is dat dat prima zal liggen op je paardje. Ze heeft een hele gewone iberische rug, alleen met een schouderpartij waar jij je twijfels hebt bij Malibaud.. ok.. wat anders testen dan ;-)

Inderdaad. Voor de prijs dat ik de potrera royal zien staan heb in Spanje, koop ik hem direct zonder 1 seconde te twijfelen! Ik kan dan uitkijken voor tweedehandse Malibauds voor m'n ander jonge spul :-). Zag weer enkele guardians te koop staan, maat 38W, is dat de forty?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:05

Cambiar schreef:
maat 38W, is dat de forty?

Nee, dat is de middelste maat zeg maar, met de kortste zitting.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:19

Ik heb gisteren op het salon raaazend interessante info gekregen, van mensen die ruggen meten aan de hand van een geniaal toestel (die de vorm aanneemt van de paarderug door verschillende paardebeentjes) die het paard evalueert over een ruime periode en al de data wordt bijgehouden in een computer (omdat het paard niet altijd zelfde shape heeft). Zo maken ze de ideaal aangepast boom. Ze zoeken nog mensen die voor hen metingen willen doen in verschillende landen en ik zou dat heel erg zien zitten, mede omdat anatomie en pasvorm van het zadel me mateloos interesseert. Het is een zeer geavanceerd zadelpas systeem, ontworpen door Duisters (dus het zal wel degelijk zijn zeker?) Via cnc en computerberekeningen krijg je dan de op maat gemaakte boom. Ik heb foto's gezien en was geniaal hoe ze dat konden maken.
Ik heb lang met een zadelmaker staan praten en die zei me dat het larie is dat een McClellan boom niet kan gemaakt worden voor brede paarden. Ik dacht ook als ze een westernboom konden maken voor een brede quarter dat ze de McClellan boom toch ook wel moeten kunnen maken zodat die voor breed paard en vrouwelijke ruiter goed zit. Ook zei hij dat dit zadel niet zomaar zal breken, want dat ze in tijde erg stevig moesten zijn om al die bagage te kunnen dragen in de oorlog.
Via het systeem hierboven konden ze me wel zo'n boom fabriceren, maar de vraag is of het die grote kost wel waard is....
Er zijn nog enkele boom-constructeurs waarvan ik de adressen gekregen heb, ik informeer er nog even naar, gewoon uit interesse...

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:45

Dat is zeker een interessant systeem.
Denk dat het zeker niet verkeerd is om een kale boom te kopen, je ziet dan tenminste wat je koopt en of het goed ligt op de rug van het paard. Nu zitten er altijd kussens onder en moet je er maar vanuit gaan dat het klopt.
Mocht ik ooit nog een nieuw zadel kopen wil ik eerst de boom kaal op mijn paard gepast hebben. Heb nu 2 slechte ervaringen achter de rug met te krappe zadels en al doende leert men.
Paardje wat ik eigenlijk met pensioen had gedaan wegens "rugproblemen" ben ik nu toch weer aan het rijden. Er is een heel oud Stubben zadel uit elkaar gehaald, voorboom is uit elkaar gesmeed en aan de achterzijde van de boom is kurk geplakt. Toen de boom goed op de rug lag zijn pas de kussens eronder gemaakt.
Als zo'n systeem zou bestaan wat jij omschrijft zou ik daar zeker gebruik van maken.