Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:30

Renee_S schreef:
Ik zou me persoonlijk niet zo richten op de plooitjes maar meer hoe het bit ligt t.o.v. zijn tanden. Ik kan het bij mijn pony echt niet laten zakken tot een of geen plooitjes, dan ligt het bit tegen zijn tanden aan. Gewoon kijken hoe hij lekker lijkt te liggen en wat je paard aangeeft het fijnst te vinden!

Verder vind ik hem mooi liggen, ziet er uit als een fijn hoofdstel!

Daarom zei ik ook dat je paard wel een voorkeur aan kan geven. Die van mij wordt mega onrustig als ik m zo hang dat er plooitjes zijn. Mijn vorige ook. Die daarvoor vond 'een half plooitje' zo'n beetje prima. Ik heb héle dunne bitten erin altijd, scheelt ook alweer een aantal milimeters tov bitten van 16-18mm natuurlijk... mijn dikste is 14mm, meeste van mijn bitten 11-12mm.

Kelszz_

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 18:52

Hallo allemaal mag ik jullie iets vragen?

Merken jullie veel verschil met de micklem en andere hoofdstellen? Ik vind het zo'n lelijk hoofdstel. Nu weet ik niet of een meer 'standaard' hoofdstel een probleem zou zijn. Bedoel meer of jullie veel verschil merken tussen 'vaste' bakstukken en losse bakstukken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:15

Ik merk zeker verschil, maar dat wil niet zeggen dat het voor elk paard beter is. Sommige gaan enorm hangen op de micklem(en dat kan ik mij bij de lingus ook voorstellen)
Overigens vind ik de Micklem ook lelijk, het hoofdstel van kramer op de vorige pagina, de Lingus van Hookse en schockemohle hoofdstel hebben ook vaste bakstukken, maar zijn IMO minder lelijk.
Daarnaast zijn er nog véél andere anatomische hoofdstellen die gewone/losse bakstukken hebben.

Rozenstruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:31

Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga nog even goed naar het bit kijken en uitproberen. Bij mijn oude hoofdstel had ik het bit lager hangen, daarom valt het verschil mij nu erg op (na vergelijken van foto's oud en nieuw) maar met rijden heb ik geen verschil gemerkt.
De tip met het elastiekje voor de frontriem ga ik ook proberen! Het lusje van de frontriem is ongeveer 2x zo breed als het bakstuk dus ik denk eigenlijk dat ik gewoon een andere frontriem er bij moet zoeken. Deze is er bij geleverd maar lijkt wel een constructiefout.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 21:34

Kelszz_ schreef:
Hallo allemaal mag ik jullie iets vragen?

Merken jullie veel verschil met de micklem en andere hoofdstellen? Ik vind het zo'n lelijk hoofdstel. Nu weet ik niet of een meer 'standaard' hoofdstel een probleem zou zijn. Bedoel meer of jullie veel verschil merken tussen 'vaste' bakstukken en losse bakstukken.

Ja, het hoofdstel is gewoon echt vreselijk lelijk. Maar bij bitloos vindt mijn paard het toch zeker erg fijn. Ik heb nu een zwarte en een bruine. Hoe het met bit zit weet ik niet, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 00:12

Hoihoi, ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kwam niet echt iets nuttigs tegen.
Ik zoek een nieuw menhoofdstel voor m'n pony. Aangezien ik zonder oogkleppen rijdt, heb ik geen duur, grof, lelijk menhoofdstel nodig.
Ik heb nu een hoge aansnoer neusriem + sperriem maar omdat het bit wat hoger uitvalt, klemt de neusriem nu vast tussen het bakstuk en de huid, niet zo fijn dus.
Afbeelding

Nu kwam ik uit bij een anatomische neusriem.. misschien dat dat er wel mooi omheen past, ik krijg alleen geen foto's gevonden van een Liverpoolbit + anatomische neusriem :+

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind het Harry's horse hoofdstel er fijn uit zien, maar die is er helaas niet in pony maat. Dan maar het HKM hoofdstel, deze heeft alleen geen keelriem en dat vind ik toch een beetje spannend..

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 03:07

Inprincipe is er een reden waarom menhoofdstellen zijn zoals ze zijn. Deze zijn steviger omdat er bij mennen andere krachten op hoofdstel komen mede door bit. Ook is het risico met mennen groter dat ze ergens langs komen met het hoofdstel en als er dan wat kapot gaat of los gaat dan ben je de pineut.
Zou zelf niet aanraden om met een normaal hoofdstel te mennenz Beter gewoon een menhoofdstel zonder oogkleppen kopen of een portugese soort hoofdstel (heeft zelfde opbouw als een menhoofdstel). Maar die zijn er volgensmij niet in kleine maatjes.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:38

Je neusriem is wss te dik voor het type bit dat je hebt. Als je geen menhoofdstel wilt zou ik kijken voor een hunter neusriem/hoofdstel, dus met platte hoge neusriem. Daar kan je een losse sperriem aan doen, maar beter is werken aan het probleem waarom je de sperriem nodig hebt voor de kar.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:02

Daphne, zit wat in alleen ga ik er niet vanuit dat een gewoon hoofdstel van degelijke kwaliteit ineens breekt of wat dan ook.

Met of zonder sperriem maakt geen verschil voor hem, alleen omdat dit bitje nog niet helemaal lekker ligt door de neusriem, heb ik voor nu de sperriem er nog onder.

_nfcd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:05

Iemand hier interesse in een QHP Sedna hoofdstel in het bruin maat full ? Anders zet ik hem elders te koop :)

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 18:29

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken. Ik heb een schockemohle equites gekregen. Mag ik hier een foto plaatsen zodat jullie ook kunnen uiten of ik hem goed afgesteld heb ?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:44

Ja tuurlijk! Zijn mooie hoofdstellen, dus ben ook wel benieuwd naar een aan foto/voorbeeldfoto! :D

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:54

Hierbij de foto's :)
Ene foto vertekend wellicht iets door dat ik mijn longeerlijn er bij door had. Twijfel nog of ik mijn neusriem toch één gaatje hoger moet doen. Maar dan komt hij wel heel dicht op het jukbeen te liggen. En er moet een extra full frontriem op want mevrouw heeft een te bolle kop :P. Zit overigens niet de originele frontriem op. Hadden mazzel bij de EJ want daar konden ze hem nu kopen voor €175 omdat er geen originele frontriem op zat. Helemaal blij met mn verjaardagscadeau.

Echter al super veel verschil! Had hiervoor een Micklem voor haar, maar buiten het feit om dat ik het een vreselijk lelijk hoofdstel vond liep ze er prettig mee. Echter nu met de schockemohle nog grotere verschillen! Kantelen van het hoofd is helemaal weg en ze kan haar oren veel vrijer bewegen. Algehele aanleuning is zichtbaar rustiger.

Afbeelding

Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:12

Frontriem mag inderdaad groter, heb je goed gezien.
Ik dénk dat hij eentje hoger mag inderdaad, maar dat zou je even moeten proberen, zoals hij nu is afgesteld is het niet slecht.
Vind het ook een erg mooi hoofdstel!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:13

Ik snap je twijfel! Hij ligt niet op t zwevend neusbot denk ik? Vind hem niet verkeerd liggen.
Grotere frontriem kun je proberen, lijkt me ook niet verkeerd.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:49

Afbeelding
Voor de liefhebbers van Anatomische hoofdstellen en ook van lak houden is de BR Bolton een mooie optie.

Heeft een mooi anatomisch kopstuk (teruglopend) net als de BR Stanley.

En mijn Waldhausen Sensation is na 2 maanden wachten eindelijk binnen .
Morgen passen!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:51

Nog een foto van de zijkant Afbeelding

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:00

boemel schreef:
[ [url=m/SfpT5c.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor de liefhebbers van Anatomische hoofdstellen en ook van lak houden is de BR Bolton een mooie optie.

Heeft een mooi anatomisch kopstuk (teruglopend) net als de BR Stanley.

En mijn Waldhausen Sensation is na 2 maanden wachten eindelijk binnen .
Morgen passen!

Mooi die Stanley! Ik ben heel benieuwd naar de waldhausen....die staat nu hoog op Mn wishlist ;)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:04

De Waldhausen is prachtig! Leer voelt fijn aan. Helaas net een slag te groot voor mijn paard.

Ga nu de Cob bestellen

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:36

Ik heb de claridge house Albury besteld en vind deze faaaaancy zitten! Ik moet alleen wel erg wennen aan het zachte soepele leer. Ik krijg bijna een idee van; hoelang blijft dit goed/rekt dit niet oid? Tegenwoordig heb je meer van die zachte hoofdstellen...maar we gaan het zien.

Afbeelding

Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 08:17

@Ellen: mooi hoofdstel! Ik denk dat die een gaatje lager wel beter zit rondom het jukbeen, misschien alleen dat die dan weer(voor het mooie) te laag valt over het neusbot. Maar persoonlijk zou ik liever jukbeen vrij hebben en (met een bit-hoofdstel die niet het druk over de neusriem verdeeld) hem iets te laag hebben hangen.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:14

Bedankt voor de tip! ik snap wat je bedoeld, ik kreeg bij het passen gisteren ook een beetje het idee dat de sperriem het bit wat optilt, ipv er mooi voorlangs gaat maar ik had een beetje haast en wilde natuurlijk wel alles passen :') daarnaast gaat de neusriem inderdaad net onder het jukbeen door.
ik ga hem zo direct wat lager hangen.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:27

Ik heb de Albury nu een jaar, nog steeds even zacht als toen ik hem kocht :)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:43

boemel schreef:
De Waldhausen is prachtig! Leer voelt fijn aan. Helaas net een slag te groot voor mijn paard.

Ga nu de Cob bestellen

Dat lijkt iig goed nieuws! Dan wacht ik nog even vol spanning op de foto’s van de cob op jouw paard.. :):)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 18:42

Afbeelding

Dit hoofstel gekregen. Is van Horse gear. Heb geen ervaringen met die hoofstel. Zit deze zo goed ?

En ik heb nu de neusriem op het eerste riempje zoals te zien is op de foto. Bakstuk op de 2de en keel riem op de 3de uiteraard. Zit dit goed ?