[Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:16

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:28

Jo_vales ik denk teveel, want ben er een keertje op gaan staan wat dus ook beschadiging opgeleverd heeft en toen opnieuw weer geverfd. Heb het idee dat de verf er zo vanaf zou kunnen pellen. :+

Denk dat ik het cognac kleurig westernhoofdstel met veel minder lagen ga doen en ook echt stukje voor stukje in plaats van alles in 1 keer. Denk morgen nog 2 laagjes en dan de satijn finisher overheen. Schoonmaken kost meer tijd dan het verven dan. :D

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:39

Marcella schreef:
Jo_vales ik denk teveel, want ben er een keertje op gaan staan wat dus ook beschadiging opgeleverd heeft en toen opnieuw weer geverfd. Heb het idee dat de verf er zo vanaf zou kunnen pellen. :+

Denk dat ik het cognac kleurig westernhoofdstel met veel minder lagen ga doen en ook echt stukje voor stukje in plaats van alles in 1 keer. Denk morgen nog 2 laagjes en dan de satijn finisher overheen. Schoonmaken kost meer tijd dan het verven dan. :D

Jaa schoonmaken kost echt heel veel tijd. Hoeveel had je erop zitten?

Want ik denk juist dat je meer lagen moet doen..
[edit: niet perse meer, maar dunnere.. en dan heb je er dus meer nodig om het dekkend te maken ;)]

Ik heb er ongeveer 11 opzitten, en het zit als een huis. Pas bij de 7e laag ofzo werd ging je het bruin amper zien, zo dun deed ik het. Elke keer als ik wat verf met kwastje erop deed veegde ik dat kloddertje net zo lang uit tot er niks meer uit te vegen was. Was dan eigenlijk ook direct zo goed als droog.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:53

Halster weet ik niet hoeveel lagen, maar echt heel veel en ben ik best lang mee bezig geweest.

Keelriem en frontriem heb ik nu 2 laagjes op zitten, maar de kleur was met schoonmaken al aardig richting cognac gegaan. Dekt nu nog niet helemaal, maar eigenlijk vind ik het nu al mooi worden en volgens mij perfect bij mijn nieuwe westernzadel passen. :j

Smeer het dus ook zo lang uit tot er niks meer uit te smeren is en iedere keer kleine druppels. ;)

Afbeelding
De lichtere is degene die schoongemaakt is en ook geverfd.
Afbeelding
Niet zo heel veel kleur verschil dus dekking van de verf is dan ook beter en sneller. ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 01:12

Leuk zeg, die peesjes!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:44

Zo vandaag weer 3 laagjes erbij en er zit nu in totaal 5 laagjes erop.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dekt eigenlijk nog niet helemaal, maar vind het zo wel mooi en twijfel nu of nog een paar laagjes erbij of zo houden.

Kleur past er volgens mij perfect bij. :j
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-YMNK76MB.jpg
Afbeelding

JoliekeDH

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:58

Oohh word gaaf zeg! Ik heb mijn nieuwe kleurtjes binnen. Nu nog een hoofdstel op de kop tikken haha.

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:43

:wave: Naar aanleiding van dit topic ben ik ook maar aan het verfen geslagen, de neusriem en frontriem. Verf het nu van zwart naar bruin, maar zie na een paar lagen nog geen verschil eigenlijk, wanneer begonnen jullie duidelijk verschil zien?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:58

Ik heb bij het hoofdstel 7 laagjes gedaan en lichtblauwe halster was veel meer laagjes verf.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:09

Marcella schreef:
Ik heb bij het hoofdstel 7 laagjes gedaan en lichtblauwe halster was veel meer laagjes verf.

Jaaa dat zou meer dan genoeg moeten zijn.. apart dan joh. Is je halster nog verdee gaan bladderen?

Hoever ben je met je westernset :) ?

Ik ben bezig met een dealtje over leren halsters voor weinig.. morgen hoop ik te kunnen passen, de maten lopen namelijk in 00, 01 en 02 haha. Denk dat het shetland, cob en full is, maar eerst maar even proberen.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:10

_Jody_ schreef:
:wave: Naar aanleiding van dit topic ben ik ook maar aan het verfen geslagen, de neusriem en frontriem. Verf het nu van zwart naar bruin, maar zie na een paar lagen nog geen verschil eigenlijk, wanneer begonnen jullie duidelijk verschil zien?

Leuk!

Ik heb metallic goud geverft, dus de eerste laag zag je gelijk bij mij. Bij laag 7 ong werd het dekkend..

Heb je het hoofdstel wel goed ontvet?

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:23

Ik verfde ook van zwart naar bruin en 1 laag zag je, na 2 lagen dekte die ... heb t hoofdstel dagenlang zitten ontvetten tot er zowat niks van over bleef, whaha, maar hey het slijt na al die tijd en na zoveel veelvuldig gebruik nog steeds niet :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:31

Jo_vales nee niet dat ik weet, maar halster hang op stal en ben vanwege ziek zijn nu al een poosje niet geweest.

Vandaag kopstuk en bakstukken schoon gemaakt en ook voorzien van 7 laagjes verf. Frontriem en keelriem voorzien van finisher. *\o/* Zie er een beetje tegen op om de split reins schoon te maken en verven, want dat is een behoorlijke lengte. :=

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:37

Ik weet al waar het mis is gegaan.... Heb in de winkel naar lederverf gevraagd, maar zie nu thuis pas dat er op de verpakking staan dat je alleen van licht naar donker kan verfen ermee. Dus heb er nu eerst een lichte laag onder zitten. Nu ff wachten tot morgen met verfen en hopelijk kan ik hem dan zaterdag gebruiken.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:42

Marcella schreef:
Jo_vales nee niet dat ik weet, maar halster hang op stal en ben vanwege ziek zijn nu al een poosje niet geweest.

Vandaag kopstuk en bakstukken schoon gemaakt en ook voorzien van 7 laagjes verf. Frontriem en keelriem voorzien van finisher. *\o/* Zie er een beetje tegen op om de split reins schoon te maken en verven, want dat is een behoorlijke lengte. :=

Jaaaaa en schoonmaken is zulk stom en lang-durend werk -O-

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:42

_Jody_ schreef:
Ik weet al waar het mis is gegaan.... Heb in de winkel naar lederverf gevraagd, maar zie nu thuis pas dat er op de verpakking staan dat je alleen van licht naar donker kan verfen ermee. Dus heb er nu eerst een lichte laag onder zitten. Nu ff wachten tot morgen met verfen en hopelijk kan ik hem dan zaterdag gebruiken.

Aha, dat zal de zogeheten indringverf zijn dan. Soort ledervet-achtig spul.. Leerverf legt echt een laagje op je leer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:43

Zal maar niet zeggen hoe ik het schoon maak, want dat kan je bij gewone hoofdstellen niet doen. :+ :=

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 02:23

Heb ff gegoogeld en blijkt inderdaad indringverf te zijn. Maar geeft dat wel een mooi resultaat en ben je dan met een laag klaar?

@Marcella, vaatwasser ofzo? :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:48

Nee. :+

Afbeelding
Onderste 2 zijn ook al voorzien van 1 lak laag. *\o/*

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:05

Na aanleiding van dit topic ga ik ook maar eens aan het verven! Mijn dressuurzadel is helemaal bruin uitgeslagen dus die wordt weer zwart, wel met indringverf.

Ik heb ook nog een oud hoofdstel liggen en ik ben van plan die blauw of roze te gaan maken, staat vast superschattig op mijn Fjord!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:06

Mocht iemand nog interesse hebben.
Ik heb nog een iets meer dan een kwart aan pastel blauw staan. Eventueel over te nemen of te ruilen tegen een ander kleurtje.
Mocht iemand nog een kleur hebben, leuke felle. Genoeg voor een hoofdstel, hoor ik het graag :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:28

O ja voor de mensen die niet weten wat split reins zijn: dat zijn 2 losse westernteugels in mijn geval dus 230 cm lang (schoonmaken en verven) per teugel, maar ga ze wel iets aanpassen waardoor ze in gebruik korter worden. :+

Stukje teugel schoon gemaakt vandaag. Kopstuk en bakstukken in de finisher gezet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:21

Afbeelding
Even mijn lichtblauwe geverfd halster showen. :D

De eerste 230 cm teugel is zo goed als schoon gemaakt. :+

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:37

Wauw staat super gaaf op je pony !

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:52

Dat halster is echt gaaf!

Ik ben vandaag begonnen met het zwart maken van mijn dressuurzadel dat dus helemaal bruin afgesleten was. Toen ik het zadel had ontvet, wat ik met de groene kant van een schuursponsje en verdunde terpentine gedaan had, werd het leer direct helemaal stroef en kwam de echte kleur die onder al het vet en vuil zat naar boven: nog lichter bruin dan ik dacht! (Origineel was het zadel dus hartstikke zwart.)
Ik ben toen met de andere kant van van een schuursponsje (wel een schone) begonnen met indringverf erop te smeren, wat direct heel goed uitpakte. Ik heb het zadel 1 laag gegeven en toen te drogen gehangen. Toen ik later ging kijken was het al veel zwarter geworden! Morgen nog een tweede laag want er schijnt nog steeds wat bruin doorheen.

Wat ik ook gemerkt heb is dat indringverf het ook goed doet op je vingers... Oeps. Ik heb echt nog heel veel indringverf over, dus voor een volgende keer kan ik het zo weer gebruiken! :D Foto's komen morgen.