voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:28

Bij een maat 1 steekt de pad er iets verder onderuit, dan bij een maat 2 zadel.

Het is wel écht belangrijk om met pad onder een Barefoot zadel te rijden (ook al heeft hij VPS). Dit samen, zorgt ervoor dat de ruggengraat goed vrij blijft en er geen vervelende drukpunten ontstaan. Als je écht heel graag 'leuke' dekjes wilt, is barefoot denk ik voor jou niet de beste keuze.

Of je moet heel handig zijn? Dan zou je een stukje stof over je pad kunnen stikken (in een leuk kleurtje), maar of het er mooier van wordt, dat weet ik niet...

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:35

Hoe belangrijk is de VPS?
Ik ben aan het wandelen in het boomloze zadel land en ik ben helemaal verdwaald haha.

Ik heb al vaak VPS gehoord. Heeft alleen Barefoot dat?
En zijn de oudere moddelen van BF zonder VPS dan niet meer goed? Of hoe moet ik het zien? :)

E zijn namelijk best wel wat tweedehands barefootjes te koop, maar veel zonder VPS.
Als de VPS echt veel verschil maakt ga ik gewoon voor een nieuwe. Het gaat uiteindelijk om het comfort van mijn knollie.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:55

http://www.tevoetentepaard.nl/pages/sub ... steem.html Hier vind je wat info over VPS.

Het klopt dat alleen Barefoot VPS heeft. Hoe andere boomloze zadels zorgen dat de ruggengraat goed beschermt wordt, weet ik niet?

De oudere modellen hebben inderdaad geen VPS. Toen er nog geen VPS was, zat er in de pad een stevige inlage. Als je dus een zadel hebt zonder VPS, is het dus wel belangrijk om een pad te hebben met stevige inlages ipv de zachte die er nu in zitten. Deze zijn gewoon los te koop! :)
Barefoot is erg bezig met vernieuwingen en blijft zoeken naar beter (stil staan, is achteruit gaan).

Het is je eigen keus, of je kiest voor een zadel zonder VPS of met. Uiteraard is met beter, anders was het niet bedacht :+
Wel hebben de zadels van nu ook verplaatsbare beugelophaning, wat zeker voor mensen met erg lange of juist korte benen erg fijn kan zijn!

xLaura

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:01

Dat is een duidelijk stukje dank je wel. :)
Ik snap het VPS en het klinkt heel mooi idd. Maar waarom heeft alleen Barefoot het?
Hoe zit het dan met andere merken? Iemand die dat weet?

Verplaatsbare beugelophanging vind ik apart, maar is niet nodig voor mij haha. Dus daarvoor zou ik geen nieuwe hoeven.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:09

Ik rijd sinds een jaartje ook boomloos. En in het begin las ik ook dat je speciale dekjes moest met inlages ed. Waar ik ook tegen aan liep was dat die dekjes en ontzettend duur waren, en ook ontzettend lelijk.. :+ Na wat verder kijken kwam ik uit in Antwerpen! (zelfde winkel zit ook in Amsterdam).
Ik heb nu dit dekje, ruggengraad ligt helemaal vrij, zit op dat punt een stofje net zo dik als een vliegenhor :+. En heeft allemaal kussens in het dekje wat zorgt voor de druk verdeling. Ook de kleuren zijn daar wat leuker dan wat hier in nederland te koop is, en de prijs is aanzienlijk veel minder :+ !
http://www.decathlon.be/NL/zadeldek-training-22960253/
Ze hebben er nog veel meer in verschillende kleuren, in Amsterdam worden ze ook verkocht, maar daar hebben ze ze niet altijd.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:30

Er zijn van andere merken, genoeg 'namaak' pads, of ze goed zijn... geen idee? Ik heb ze nog nooit in mijn handen gehad of onder mijn zadel.
Ik weet alleen vanuit Barefoot, dat ze met alleen het zadel niet kunnen garanderen dat het helemaal top ligt, daarom de speciale pad. :) Dit moet je écht zin als combinatie, zadel + pad.

Decathlon, kan hele leuke spullen hebben. Ik koop er vaak mijn rijbroeken en stalschoenen. Ik zal als ik eens ben, kijken wat het dekje precies is.

Alleen Barefoot heeft het VPS systeem omdat ze er patent op hebben ;) Van andere merken, weet ik niet genoeg om daar iets over te zeggen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:51

Soraya85 schreef:
Of je moet heel handig zijn? Dan zou je een stukje stof over je pad kunnen stikken (in een leuk kleurtje), maar of het er mooier van wordt, dat weet ik niet...

Hoef je echt niet heel handig voor te zijn. Iedereen die een naald kan kopen, daar een draad in kan steken, en vervolgens een rechte lijn kan naaien kan hoezen onder een dek maken. :)

Afbeelding
Afbeelding

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:55

julius_juut schreef:
Soraya85 schreef:

Hoef je echt niet heel handig voor te zijn. Iedereen die een naald kan kopen, daar een draad in kan steken, en vervolgens een rechte lijn kan naaien kan hoezen onder een dek maken. :)

Bij mij gaat het dus mis, bij het in een rechte lijn naaien ;)

Hoezen onder een dek?

Ik wil niet zeggen dat het niet kan, maar als je paar met je eigen gemaakte/vermaakte dekje/pad drukplekken krijgt, hoeft dit dus niet perse aan het zadel te liggen. Barefoot zadels zijn gemaakt om samen met de bijbehoordende pad te gebruiken.
Overigens kunnen drukplekken etc ook aan een verkeerde maat pommel liggen. Houdt de schoft niet genoeg vrij of is juist te strak. de juiste maat pommel (of frok!) is naast een pad dan ook erg belangrijk.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:25

@Pmarena, een vraagje. Ik heb -misschien wat overdreven- 3dubbel inlages in mijn pad, onder een cheyenne. 1 paar dubbeldikke vpsloze inlages en 1 paar vpsinlages. Alleen zo ben ik tevreden met de ruggengraatvrijheidafdruk, maar nu heb ik wél weer meer last van droge, soms GROTE plekken op de beugelplaats, -gebruik westernfenders+beugels voor iets extra verdeling- én ik heb de afdruk van mijn pommel aan de halskant in zijn vacht, in de vorm van een vies zweterig stofboogje langs de rand waar de pommel zat. (daar had ik eerst met een L pommel nooit last van maar die was dus gebroken en dus inefficient, een XXL past perfect maar krijg ik dus wel een afdruk van) Jij nog mogelijke oplossingen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:16

Heb je er wellicht ook beeld bij....? :o

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:17

Je kan volgens mij ook gewoon zadel, speciale dekje en dan gewone dekje eronder..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:31

@chaatje, dan heb je alsnog de druk op de ruggengraat en gaat het idee van ruggengraatvrijheid compleet verloren :)

@pmarena, ik kan pas over een paar weken weer een echte zadelafdrukfoto maken, Thom is kreupel geweest en ik ga nu weer opbouwen, dus een flinke zweetafdruk zit er nog niet in.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:37

Hoe kan dat dan alsnog de druk op de ruggengraat..? Dat dek ligt er dan toch onder en een anky dekje geeft toch geen druk..

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:22

Een anky dekje, en een pad... wordt dat niet een beetje veel. Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit ten goede komt. Maar kan er niet heel veel meer over zeggen aangezien in het nog nooit in het écht heb gezien.

Het gaat niet alleen om zo'n hoog mogelijke stapelbouwen, dan blijft het wel vrij. Het moet wel op de juiste punten liggen voor de juiste drukverdeling en vrijhouden van de ruggengraat. Ook is dat belangrijk, zodat er geen vervelende drukpunten ontstaan.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:38

@chaatje16, omdat dan je anky dekje op de ruggengraat drukt omdat die er strak omheen zit.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:43

chaatje16 schreef:
Hoe kan dat dan alsnog de druk op de ruggengraat..? Dat dek ligt er dan toch onder en een anky dekje geeft toch geen druk..

:+ Ik heb nog nooit een Anky-dekje géén druk zien geven. Aangezien ze helemaal niet anatomisch gevormd zijn drukken ze snel op de schoft en achter op de rug.

Het idee van boomloos (en een goed passend boomzadel heeft hetzelfde principe) is dat er helemaal NIETS op de ruggegraat zelf ligt. Alle druk komt aan weerskanten van de ruggegraat, op de rugspier te liggen. Daarom moet een dekje ook goed de kamer ingetrokken worden (althans, zo heb ik het geleerd). En daarom zijn die luxe zadelbontjes lang niet altijd ook echt positief voor het paard.

Maar hey, het voordeel van een Anky-pad is natuurlijk dat je met een Anky-dekje ook meteen Anky-talent hebt :j

:D

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:49

Die laatste opmerking is wel een beetje een schop na, vind je niet?

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:02

eehhmm... ik heb een vraag als je nou wedstrijden doet met een barefoot enz. (een boomlooszadel :+ ) hoe je dat dan met een wit denkje of hoeft dat dan niet?

alvast bedankt <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:03

Wit dekje is niet verplicht om mee te starten tenzij het een eis is van de rijvereniging.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:51

Hester schreef:
chaatje16 schreef:

:+ Ik heb nog nooit een Anky-dekje géén druk zien geven. Aangezien ze helemaal niet anatomisch gevormd zijn drukken ze snel op de schoft en achter op de rug.

Het idee van boomloos (en een goed passend boomzadel heeft hetzelfde principe) is dat er helemaal NIETS op de ruggegraat zelf ligt. Alle druk komt aan weerskanten van de ruggegraat, op de rugspier te liggen. Daarom moet een dekje ook goed de kamer ingetrokken worden (althans, zo heb ik het geleerd). En daarom zijn die luxe zadelbontjes lang niet altijd ook echt positief voor het paard.

Maar hey, het voordeel van een Anky-pad is natuurlijk dat je met een Anky-dekje ook meteen Anky-talent hebt :j

:D

Die laatste opmerking is idd een walgelijke opmerking aangezien ik totaal niet anky wil zijn alleen haar dekjes erg mooi vind.. dus hou alsjeblieft dat soort opmerkingen voor je :roll:

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:18

hmm, ander onderwerp misschien handiger?

misschien niet het beste topic voor mijn vraag, maar hier zitten wel de mensen die er antwoord op weten.

welke hoofdstel past goed bij het bruine arizona zadel?
de Cedar vind mijn vriendin erg mooi, maar past dat ook bij een fries met een groot hoofd?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:36

Dat nieuwe model westernhoofdstel, die ook een sidepul is, maar die kan je eraf halen. Het model heet Acorn.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:19

@ Draakje, de Cedar zal waarschijnlijk wel passen, dit hoofdstel is er namelijk in 2 verschillende maten:
* maat 1-2 (cob-full)
* maat 3 (extra full)
Mijn shire past de extra full nét niet. Hier is iets te kort, maar wel ruim genoeg. Hoe is het hoofd groot? grof of lang? Ik vermoed dat hij wel bij een fries past met een groot hoofd :j
De Cedar is overigens wel een erg mooi hoofdstel! Wat erg goed bij het zadel past! De bijgeleverde leadrope vind ik zelf ook erg mooi!

Hier vind je nog wat info over maten en hoofdstellen
http://www.tevoetentepaard.nl/pages/sub ... dstel.html

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:26

Wow, ik had 't eigenlijk bedoeld als grapje, maar aangezien mensen zich zo aangesproken voelen, mijn excuses.

Overigens kunnen gewone dekjes toch gebruikt worden, mits dun genoeg, tussen een half-pad en het zadel?

*edit*
Met het nadeel dat het zadel niet in de wasmachine kan: zou alleen half-pad + zadel niet kunnen? Dan heb ik het wel over de halfpad met kunstbont - dus niet half sympanova/ half wol. Ik heb zelf namelijk best wel last van de "dikte" van het zadel onderaan het zweetblad: bij boomzadels is dit verwaarloosbaar, maar met bijv. de freeform is het zo'n 8cm dik, waardoor m'n been volledig los naast 't paard bungelt. Geen sjabrak zou dan weer *iets* schelen...

Of wordt de dikte minder storend naarmate het zadel vaker gebruikt wordt (dat 't gaat vormen naar je been)?

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:11

Ik heb gister het lexington test zadel binnen gekregen, en heb er gister mee gereden, en oh wat viel dit tegen... Helaas vind ik het echt helemaal 3x niks dus heb hem meteen vandaag weer terug gestuurd :(

De achterkant met al die lagen vond ik er echt niet uit zien, zadel is erg groot en kraakt onwijs erg, ook vond ik hem niet fijn met het rijden en op mijn tinker liggen. Jammer!