Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:59

10tje2 schreef:
peaches schreef:
Ow dat klinkt positief zeg! Geen fotoverslagje?

Nog niet, Esther zal zich nog wel melden. Er zijn wel foto's gemaakt.

Eigenlijk zou ik nog wel een stoer bitloos hoofdstel van hetzelfde leer willen, maar waar kan ik dat kopen, of wie kan dat maken voor me? Cambiar???? Hoe ver ben jij met het uitdokteren van een sidepull?

Ik heb super leuke combinatie's in m'n hoofd en ben er al aan bezig voor mijn merrie. Bij interesse mail ik je met foto's.
Het kleur van leder heet London van de Malibaud, ik heb er al een dosset van gekocht. Is een prachtig kleur, vooral voor schimmels.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:20

Je hebt zelf toch ook foto's 10tje2? Ik ben man-loos vanavond, dus wie weet kruip ik wel even achter de compu (ipv de laptop op de bank ;) ) om de foto's van de camera af te plukken.

Maar was inderdaad leuke combi, 't zadeltje en D-Day, wat een heerlijk paardje toch!

Nu maar een forty besteld... kan ik mooi zien hoe breed die is.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:30

Ik ben benieuwd of paard even breed is als de mijne...

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:52

Niet voor een bepaald paard besteld hoor (die van mij zijn niet megabreed) maar meer om te kijken hoe breed het zadel zelf nu is.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:28

Moragh schreef:
Je hebt zelf toch ook foto's 10tje2? Ik ben man-loos vanavond, dus wie weet kruip ik wel even achter de compu (ipv de laptop op de bank ;) ) om de foto's van de camera af te plukken.

Maar was inderdaad leuke combi, 't zadeltje en D-Day, wat een heerlijk paardje toch!

Nu maar een forty besteld... kan ik mooi zien hoe breed die is.

Ik heb 2 foto's aan jou doorgestuurd, maar omdat jij er zelf op staat, ga ik ze niet hier zetten. (weet trouwens niet eens hoe dat moet :o )

Ik zal donderdag nog een keer mijn fototoestel meenemen en wat detailfoto's maken. En dan moet ik toch eens uitzoeken hoe het werkt om hier foto's te plaatsen.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:32

Citaat:
Ik heb super leuke combinatie's in m'n hoofd en ben er al aan bezig voor mijn merrie. Bij interesse mail ik je met foto's.
Het kleur van leder heet London van de Malibaud, ik heb er al een dosset van gekocht. Is een prachtig kleur, vooral voor schimmels

Ik heb zeker interesse! Mail de foto's maar door als je wilt. Ik heb ooit eens ergens ideeen gezien van je, maar weet dus echt niet meer waar dat was.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:57

foto's van super model D-Day!
Afbeelding

Afbeelding

En zelf even voelen... (terwijl D-Day achter de baas aanwilde ;) )
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Moragh op 23-02-11 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:01

totaal offtopic:D-day lijkt sprékend op mijn poown!!wat grappig!

ziet er leuk uit maar het lijkt mij zo gek zitten,al die riemen enzo...gaat dat niet schuren?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:04

Leuke foto's! Leuke pony ook!
Hoe zit het met de schouder van deze pony x malibaud Esther?
Zit de schouder 3 vingers voor de boom of rolt de schouder onder de boom door? (dit omdat we wat twijfels hebben bij 1 van onze pony"s met soortgelijke bovenlijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:26

Ben ook wel benieud naar de positie van het zadel t.o.v. de schouder. Dit is toch de 'wide bow' met de 38cm zitting en een ruglengte van 50cm? Ik vind de zitting namelijk nogal krap ogen (niet dat mijn pony de 'wide bow' zou passen }:0 ).

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:29

Zadel ligt zo'n 2 vingers achter schouderblad, schouderblad ligt heel fijn in de romp dus kan mooi onder de boom door-roteren. Paarden met "uitstekende" schouderbladen kunnen dit minder goed, dus daar moet je OF een bredere boom hebben OF echt verder naar achter liggen (maar ook dan is het moeilijker...)

En qua riemen... trektocht ervaringen wijzen uit dat dat niet gebeurd, maar enige gewenning (of een stevig dekje) kan wel nuttig zijn.

Dit is de 38W inderdaad, de 42 en forty hebben grotere zit. En ik heb hier bijzonder veel aan (plus ik zit net op die 70 kg grens...)
Hioer was trouwens weer mooi te zien dat een totale zadellengte van 50 cm (ik heb zelf gemeten en kwam op 48 cm trouwens) toch voor 44 a 45 cm kan dragen. In de totale lengte van het zadel wordt nl ook de welving aan voor en achterkant gemeten, terwijl die lang niet op alle paarden dragen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:39

Interessant om te lezen :j . Maar dan gaat de Forty dus een 3cm meer dragen :\ . Kunnen ze geen 38W maken met een extra 'brede' boom ^) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:52

Moragh,ik bedoel meer,gaan die riemen niet in je eigen been snijden?(ik heb een hekel aan riemen,beugelriemen ed..draag ze altijd onder mijn zweetbladen)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:56

Darkchrystal dan hang je er toch fenders aan? Kun je zo over de stijgbeugelriemen heen schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:58

wist niet dat dat met deze zadels?ken ze verder ook niet....rijd nu nog met dressuurzadel..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 15:24

Moragh schreef:
En qua riemen... trektocht ervaringen wijzen uit dat dat niet gebeurd, maar enige gewenning (of een stevig dekje) kan wel nuttig zijn.

Ik heb altijd al zonder fenders op mijn Randonnée gereden, op verschillende paarden, en nooit last gehad van schuren. Ook niet met een stel nieuwe riemen er aan.
Maar bij Malibaud maken ze inderdaad ook bijhorende fenders voor de liefhebbers.

@foto's: je beugels mogen nog twee gaten langer voor de juiste zit ;)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:29

Leuk hoor!
Wel even wennen om het zadel zo licht te zien :) Die van mij is ondertussen erg donker verkleurd.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:29

Bandida schreef:
Moragh schreef:

Ik heb altijd al zonder fenders op mijn Randonnée gereden, op verschillende paarden, en nooit last gehad van schuren. Ook niet met een stel nieuwe riemen er aan.
Maar bij Malibaud maken ze inderdaad ook bijhorende fenders voor de liefhebbers.

@foto's: je beugels mogen nog twee gaten langer voor de juiste zit ;)

Ik zat even op de lengte van 10tje2... Gebeurd niet vaak dat ik langere benen heb ;)

Qua fenders:
http://malibaud-gb.monsite-orange.fr/page4/index.html

Overigens heb ik al gehint dat hier brede korte zadels erg in de smaak zullen vallen. Hij is met dingen bezig, maar dat duurt gewoon lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:55

Die fenders zijn nou niet echt charmant :') . Zou wel een uitkomst zijn als hij de 38cm zitting ook met de boombreedte van de forty zou kunnen maken. En misschien zelfs nog wel een maatje breder voor de echte tanks :7 .

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:56

Moragh schreef:
Zadel ligt zo'n 2 vingers achter schouderblad, schouderblad ligt heel fijn in de romp dus kan mooi onder de boom door-roteren. Paarden met "uitstekende" schouderbladen kunnen dit minder goed, dus daar moet je OF een bredere boom hebben OF echt verder naar achter liggen (maar ook dan is het moeilijker...)

Dit is de 38W inderdaad, de 42 en forty hebben grotere zit. En ik heb hier bijzonder veel aan (plus ik zit net op die 70 kg grens...)
Hioer was trouwens weer mooi te zien dat een totale zadellengte van 50 cm (ik heb zelf gemeten en kwam op 48 cm trouwens) toch voor 44 a 45 cm kan dragen. In de totale lengte van het zadel wordt nl ook de welving aan voor en achterkant gemeten, terwijl die lang niet op alle paarden dragen...

hoi ester, mooi zadel he! ik heb er sinds een jaar ook een. Fijn zadel maar fenders zijn wel aan te raden. we hebben ook een drukmeting laten doen bij country mill misschien wel interessant die eens op te vragen, je werkt toch samen met hun? In ieder geval in de druk aan de voorkant van het zadel erg groot daar ligt heel veel druk en een dik shabrak het liefst op lucht is ook aan te raden om de druk op te vangen. Verder fijn licht gewicht zadel.
Daarbij is een langer shabrak wel fijn om de druk van waar de singel begint/ vast gemaakt wordt op te vangen. In het begin moet je een beetje aan de hardheid wennen ik dan tenminsten maar een bondje is erbij te bestellen.

Ik heb hier ooit een vraag gesteld dus ik weet niet wat voro antwoorden jullie hier verwachten maar dit is in ieder geval mijn ervaring met het zadel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:05

Juliette86 schreef:
Die fenders zijn nou niet echt charmant :') . Zou wel een uitkomst zijn als hij de 38cm zitting ook met de boombreedte van de forty zou kunnen maken. En misschien zelfs nog wel een maatje breder voor de echte tanks :7 .

Het moet voor de ruiter natuurlijk ook wel zitbaar blijven, zeker voor de vrouwen onder ons kan een breed zadel met een brede twist (zoals Malibaud) problemen gaan geven.
Zoals hij nu gemaakt wordt is dit nu eenmaal een type zadel dat nooit voor ieder paard met iedere ruiter te maken zal zijn.

lars schreef:
Daarbij is een langer shabrak wel fijn om de druk van waar de singel begint/ vast gemaakt wordt op te vangen.

Ik hou niet van lange onderdekjes, en heb op die plek een lederen schijfje met wol aan de onderzijde, kan je vinden in iedere Western-shop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:38

Ik denk dat de meeste westenpads er ook heel mooi onder zullen liggen. Die hebben onder de rigging een versteviging en zijn van zichzelf al dik en schokdempend genoeg.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:44

Juliette86 schreef:

Ga daar in de nabije toekomst nog maar niet vanuit!

@Lars, bedankt met je ervaring, McClellans kunnen zowiezo wat meer druk aan de voorkant geven is mijn ervaring. Draagvlak is niet heel groot aan de voorkant, en daarbij zijn ze gemaakt voor een rijstijl die niet zo ver naar voren is die veel NL ruiters gewend zijn, dus het zou leuk zijn om zoiets ook eens te testen met verschillende manieren van rijden...
Gebruik jij jouw zadel voor endurance of meer voor LSD?

@ Bandida: ik vond ook de twist vrij breed, wat dat betreft toch wel weer een "mannenzadel" zoals de meesten....En inderdaad, de puzzel zal altijd blijven dat het zoeken blijft naar een zadel dat qua anatomie ook bij anatomie van ruiter en paard past...

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:49

endurance maar je kent me wel (rij met pirelli endurance)

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:50

ik heb trouwens ook een stonewall schijnt ontwikkeld te zijn nav de malibaud of andersom zoveel verstand heb ik er niet van