Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:19

kaatje_fl schreef:
Ik heb niet de indruk dat ze haar rug wegdrukt. Eenmaal we aan het rijden zijn loopt ze lekker, mooi aan de teugel en goede stelling.

Ik ga je tips eens proberen! bedankt !

Ok, dat scheelt al dat ze wel lekker loopt. Maar toch, je weet nooit wat ze verbergt (ze houden zich vaak sterk). Kijk ook of ze niet een beetje scheef trekt, vooral als je je teugels loslaat als je draaft of galoppeert. Gaat ze dan meteen naar beneden? Of gaat ze beetje gek doen met haar lijf of valt terug. Ik ben toch benieuwd! Ik hoor het wel.
Het kan ook aan haar gebit liggen, misschien prikken er wat haakjes.

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:26

Vandaag de Rambo nogmaals gepast. In het begin beet ze op haar bit, alsof het niet lekker zat, na een minuutje was dat gedaan. Ik heb foto's gemaakt, maar ben nog steeds niet zeker of het zo goed past (de riem aan de kaak zit precies strak, maar als je voelt is dit toch niet het geval)

Afbeelding
@ xxxclau, ik ga zodadelijk rijden dan zal ik eens testen of ze scheef trekt. Haar gebit heb ik ook al aan gedacht, dat zal de volgende stap zijn als het niet beter gaat.

Tatyana

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:41

Voor mijn gevoel ligt het hele hoofdstel wat ver naar voren. Kan je toevallig er een langere frontriem op doen?
Dan kan je hem net wat lekkerder om het jukbeen heenleggen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:45

Ik denk dat frontriem iets hoger als dat kan al scheelt? En ik zou denk de neusriem 1 gaatje laten zakken. Hoewel het moeilijk te zien is of die nu wel onder of net niet onder het jukbeen doorgaat.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:49

Ja hoger zou ook al kunnen schelen, denk ik...
Over die neusriem zit ik ook met je mee te twijfelen Dyonne.

Opzich is het logisch dat ze nu meer met het bit doet. Omdat het bit stabieler ligt, maar wel meer vrijheid heeft. Dus meer knabbelen is wel logisch.

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:56

Hier nog foto's met een andere lichtinval
Afbeelding
Afbeelding

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:03

Hoe kom je uit met je bit als je je neusriem een gaatje laat zakken?

Ik denk namelijk dat dan het hoofdstel net wat lekkerder ligt. Heb je je neusriem op allebei de kanten wel evenhoog hangen? Dat is wel van belang bij dit hoofdstel...

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:15

@ Tatyana, ik ga het zodadelijk eens proberen.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:50

Ik heb ook vandaag mijn hoofdstel gekregen :)
gelijk gepast en het zit echt heel goed!
wel jammer is dat ik er dinsdag pas mee kan gaan rijden...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:10

Ik ben benieuwd of het beter gaat straks Kaatje.
Bij de micklem had ik bij één ook het idee dat ze haar tong zo raar hield.
Maar ik weet dus niet of ze dat ook met normaal hoofdstel doet.
(Die overigens helemaal los zit, ik krijg de neusriem niet in een strakker gaatje.)

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:09

Ik ben net buiten gaan rijden en ben een beetje van slag.
Ik dacht voor de veiligheid mijn oude hoofdstel te gebruiken, omdat ik hiermee altijd op buitenrit ga.
Op een gegeven moment wordt mijn paard zo wild, steigeren, bokken, met haar voorste benen stampen (leek net een wilde hengst). Ik ben echt uit angst voor wat er kon gebeuren afgestapt (mss beetje dom achteraf). Ze schudde zo hard met haar hoofd en beet op haat bit net alsof ze een bit met prikdraad in haar mond had. Zo ken ik mijn lieve merrie echt niet, ze is overigins 15 en heeft toch behoorlijk wat buitenrit-bos - concours,... ervaring. Eenmaal thuis in de weide was ze rustig alleen bleef ze met haar hoofd schudden, het irriteerde haar echt. Mijn vader beweert dat ze mij uittest of de baas probeert te spelen, maar ik zie het meer als irritatie van iets.

Ik heb vanmiddag mijn rambo ook niet meer aangepast.... dat zal voor morgen zijn... foto's volgen...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:25

Apart Kaatje.
Dan zou je haast denken dat er toch iets mis is, echt schudden met haar hoofd lijkt mij geen uittesten.
Op de foto's vind ik het hoofdstel niet verkeerd zitten, de frontriem wat omhoog.
Neusriem vind ik niet verkeerd zitten zo, maar ik heb geen idee waar het zwevende neusbeen loopt bij je paard.

nadjajump: Het schijnt dinsdag wel goed weer te worden.
Donderdag en woensdag stormde het, geen succes als je rustig je hoofdstel wil testen.
Dan kan je er dus gewoon totaal niets van zeggen of het een verschil maakt ja of nee. }:0
Dinsdag dus een nieuwe kans, ik ben héél benieuwd.

Ik ben ook wel benieuwd naar wat ze er van vinden, ik denk dat hij het hoofdstel wel geprobeerd heeft dit weekend.
Die is niet zo van de vreemde rare dingen dus ik ben benieuwd wat hij er van vind. :)

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:10

kaatje_fl schreef:
Ik ben net buiten gaan rijden en ben een beetje van slag.
Ik dacht voor de veiligheid mijn oude hoofdstel te gebruiken, omdat ik hiermee altijd op buitenrit ga.
Op een gegeven moment wordt mijn paard zo wild, steigeren, bokken, met haar voorste benen stampen (leek net een wilde hengst). Ik ben echt uit angst voor wat er kon gebeuren afgestapt (mss beetje dom achteraf). Ze schudde zo hard met haar hoofd en beet op haat bit net alsof ze een bit met prikdraad in haar mond had. Zo ken ik mijn lieve merrie echt niet, ze is overigins 15 en heeft toch behoorlijk wat buitenrit-bos - concours,... ervaring. Eenmaal thuis in de weide was ze rustig alleen bleef ze met haar hoofd schudden, het irriteerde haar echt. Mijn vader beweert dat ze mij uittest of de baas probeert te spelen, maar ik zie het meer als irritatie van iets.

Paarden liegen niet en bespelen je niet! Ze doen misschien vervelende dingen als je ze daar een goede reden voor geeft (niet consequent bent ofzo, iets oneerlijks vraagt, het wil eerder gebeuren bij dominantere of eigenzinnige paarden, die niet zomaar alles van je pikken), dat ondervind ik steeds aan den lijve. Natuurlijk is er iets aan de hand. Maar goed dat je bent afgestapt. Ze schudt steeds met haar hoofd, heel goed kan er iets met haar hoofd zijn. Wacht, ik stuur je even een PB...

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:33

oke, dank je!
Ik ben misschien even off-topic aan het gaan. Ik denk dat het aan haar mond/tanden ligt.
-schudden met hoofd
- knoeit met haar eten (heb ik opgemerkt)
- vaker de mond open tijdens rijden
- gapen
- kauwen op bit
- gevecht tussen tong en bit (het zit haar niet lekker precies)
- staken, bokken , steigeren (wel enkel op buitenrit)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:34

Genoeg redenen om te denken dat er inderdaad iets niet goed zit in haar mond Kaatje.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 15:04

kaatje_fl schreef:
oke, dank je!
Ik ben misschien even off-topic aan het gaan. Ik denk dat het aan haar mond/tanden ligt.
-schudden met hoofd
- knoeit met haar eten (heb ik opgemerkt)
- vaker de mond open tijdens rijden
- gapen
- kauwen op bit
- gevecht tussen tong en bit (het zit haar niet lekker precies)
- staken, bokken , steigeren (wel enkel op buitenrit)

het micklem hoofdstel ontziet ook juist dat gebied waar andere hoofdstellen de gevoelige binnenkant van de wang tegen de (scherpe) kiezen drukt. Misschien reageerde je paard misschien daarom zo heftig op je oude hoofdstel.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:14

Ik wil er ook zo graag eentje. Maar ik vind hem echt te duur helaas.

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:25

Ik heb de Micklem speciaal gekocht omdat hij heel comfortabel lijkt voor mijn paard.
Deze week komt de tandarts en DA langs om het medische uit te sluiten, daarna ga ik lekker aan de slag met mijn Micklem. Eerst op maat maken dat hij goed past en daarna zien we wel. Ik was erg onder de indruk van het gedrag van mijn paard. Je kan er alleen maar van leren!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:16

Hopelijk komt er wat uit Kaatje.
Ze zijn ook duur vind ik armanike.
En tweedehands is het echt zoeken naar een speld in een hooiberg lijkt wel. :+

De kans dat ik ook een extra full ga vinden acht ik erg klein.
Mijn hoofdstel heeft ook een kleine reparatie, wat de verkoopwaarde natuurlijk niet goed doet.
Maargoed, eerst maar eens goed proberen, als het wat is kijk ik verder.

Misschien dat ik ooit nog eens overstag ga na passen en goed proberen voor een maat groter.
Bij extra full ben ik bang dat de bakstukken te lang worden, maar proberen kan altijd.
(Hoofdstel zit op het tweede gaatje qua bakstuk voor bitloos, groter zal denk ik krap aan worden.)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:54

Ik heb een Myler bustrens level 1 overgenomen voor aan de Micklem, hopelijk heb ik hem op tijd dan kan ik het meteen testen.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:15

Tja, wat is 160 euro nog tegenwoordig. Als je naar de prijzen van zadels kijkt, is het geen geld natuurlijk. Sommige halsters kosten al 50 euro. Zelfs het feit dat het hoofdstel half zoveel heeft gekost als mijn pony, heeft me niet tegengehouden. En het is erg duurzaam natuurmateriaal, het kan een leven lang mee, dat is het waard, vind ik. Kunststof dingen of namaak slijten snel en zijn zo weer kapot en steeds dingen weggooien helpt ons milieu ook niet. Ik zie het als een investering. Als je al twaalf hoofdstellen hebt liggen natuurlijk, heeft het misschien weinig zin. Het lijkt ook een modeverschijnsel te gaan worden, prima voor onze paarden dat wel, maar dan worden er ineens andere eisen aan gesteld. Zoals mooi kleurtje en goedkoop zijn. Maar mode = ook gauw weggooien meestal. Eigenlijk vind ik het hoofdstel niet eens mooi, maar mijn pony had hem vandaag voor de 2e keer om en ze accepteert het (heeft nooit eerder een echt hoofdstel om gehad).

Vandaag er lang mee gewandeld. Ik blijf me verbazen hoe goed hij op zijn plek blijft zitten! Ik had de frontriem eraf gehaald omdat ik de bakstukken met gaatjes prikken wat kleiner had gemaakt, waardoor ik bij het onderlegde stuk terecht kwam. Hier kan de frontriem niet overheen schuiven en paste er dus niet meer bij. Zonder frontriem ging wel, maar het hele kopstuk ging toen naar achteren schuiven. Toch maar weer een frontriem erop knutselen. Een frontriempje met grotere gaten paste erop, maar drukte nu tegen de oren (zat te hoog boven de gespen). De frontriem moest dus over de gespen heen komen o.i.d.. Niet ideaal, maar daar had mijn pony geen last van. Ik schoof de originele frontriem zomaar even onder de losse riempjes van de bakstukken, tussen de passantjes (volg je het?), en op die plek zat hij eigenlijk perfect! Hoofdstel blijft nu dus helemaal stil liggen, zelfs nu de neus- en keelriem niet strak aan zitten! Hier een foto, vandaag gemaakt.
Vinden jullie dat hij goed zit?
Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:20

Wat tegenwoordig 160 euro is, nog steeds veel geld in mijn ogen..
Kunstof hoofdstellen zijn trouwens wel hufterproof hoor, ik heb er twee en die zijn niet kapot te krijgen.
Als er iets is wat ik een goede aankoop vind zijn het mijn kunstof hoofdstellen.
Ik ben ook voor sterk en duurzaam overigens hoor, ik koop geen hoofdstel van 50 euro nieuw. :o

Over je foto: ik vind de neusriem te laag zitten, dit die al boven het zwevende neusbeen?
Wat een klein mondje heeft je pony zeg, ga je er een bit inhangen op den duur?
Ik vraag me af hoe je bit dan zit als je de neusriem sluit zoals bedoeld.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:36

Ja je hebt gelijk er zijn ook duurzame kunststof spullen. Ik ben alleen bioloog dus heb gauw een voorkeur voor natuurproducten, zal wel een tic zijn :-). Vind zelf leren schoenen ook nog steeds het lekkerst zitten, dat projecteer ik nu op mijn paard, en vind het ook mooi.

Ja, over die neusriem heb ik ook gedacht. Ze heeft wel een héél kort hoofd hè, het zit op het bredere deel van het neusbeen. Dat vond ik het belangrijkst. Hoger krijg ik hem ook niet, ik heb bij de bakstukken aan elke kant 2 gaten moesten bijprikken en zit tegen het onderlegde aan. Kijk maar hoe hoog de gespen al zitten. Trouwens, hij lijkt op deze foto wel lager dan hij werkelijk zit. Hij hangt hier een beetje naar beneden, misschien dat een gaatje strakker bij de keelriem hem beter op zijn plek legt. Als ik hem hoger doe, zit die hoek ook weer tegen de jukbeenderen aan. Jammer dus dat er niet nog een kleinere maat is dan pony, zou voor haar precies goed zijn... Want die bocht van het hoofdstel is niet helemaal perfect zo.
Inderdaad over dat bit dacht ik ook hetzelfde. Die moet er ooit bij (vandaag weer 'haptraining' gedaan), maar hoe moet ik nog zien. Met de riempjes en clips zal het gaan want de bitringen zijn 5 cm ofzo en die overbruggen een heel stuk, maar de neusriem er nog overheen gaat misschien een probleem worden. Dan trekt die haar bit straks tot haar oren omhoog. Of misschien valt het ook wel mee. Ze heeft inderdaad zo'n vreselijk kort klein mondje. Dartmoors met bitjes in lijkt ook altijd alsof ze hem bijna uitspugen, maar dat hoort zo merkte ik nu. Kun je nagaan dat de bitlengte van 11 cm er best goed in past! 10,5 cm zal ideaal zijn (heeft een IJslander van stal ook, die 2x zo zwaar is). Rare maten heeft dat beestje van mij.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:46

Lastig hoor zo'n hoofdje.
Wel een beetje balen dat er inderdaad geen maat kleiner is.
Toch bitmaat 11 cm vind ik inderdaad best wonderlijk!

Dat bit wat optrekt heb ik ook last van, maar de paarden lijken er niet om te geven.
Ik krijg overigens de neusriem ook niet boven het zwevende neusbeen, dan trekt de neusriem het bit zo omhoog.

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:27

Ik ben vandaag mijn Micklem nog eens gaan passen. Ik heb de frontriem iets naar boven gedaan.

Op deze foto heb ik de neusriem nog niet laten zakken (enkel de frontriem omhoog, voor de rest net hetzelfde als vorige foto's)

Afbeelding

Op deze foto heb ik de neusriem 1 gaatje laten zakken.
Afbeelding

Afbeelding

Welke vinden jullie het beste passen? Ik vind dat bij de laatste 2 foto's de hoek aan de kaaklijn beter is (bij de jukbeenderen) Ben benieuwd naar jullie mening.