Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simone238

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:20

Bedankt voor jullie reacties, voor mijn info asymetrisch en anatomisch is dus gelijk? Of zit ik verkeerd.. was door de osteo getipt op de edix anatomic vanwege de bewegingsruimte bij de oksel en het elastiek.
Maar verder geen idee of dit wat zou kunnen zijn, flink prijzig om zomaar te bestellen.

Suggesties zijn dus welkom :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:26

De Edix is sowieso een fijne singel, want door het elastiek roteert het middenstuk, en past de singel zich aan aan het lichaam van je paard.

Prolite is een voorbeeld van asymmetrisch, maar ik vind hem maar bij weinig paarden echt mooi zitten. Ik denk dat je met de Edix echt goed zit voor dit paard. Elastiek is altijd een aanrader, ga dan niet te strak singelen, want het elastiek trekt het nog iets strakker dan jij doet.

Ik ben er echt een voorstander van, zeker met elastiek, om vrij losjes aan te singelen, later kun je altijd nog iets strakker aansingelen, maar een passend zadel gaat sowieso niet schuiven.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:40

Ik heb misschien een hele domme vraag :Y)

Laatst heb ik voor mijn paard een fairfax singel gekocht (asymmetrisch). Alleen het flapje aan de voorkant sluit niet aan en ik verwacht dat dat wel moet. Of hoeft dat niet?

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:14

@Liiesjjj
Daar is al regelmatig over gesproken in dit topic, vooral over de variant van Prolite (zelfde model)

Wellicht kun je zoeken in het topic hierover. Wat mij is bijgebleven is dat de meningen verdeeld zijn. Het feit is echter dat het middelste gedeelte van de singel slechts een dun draagvlak heeft als deze niet aansluit. Dat lijkt mij nooit fijn voor een paard omdat je dan piekbelasting hebt.

In mijn ogen kun je het beste de druk zo goed mogelijk laten verdelen.

Misschien kun je een foto delen, zodat er met je meegedacht kan worden?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:20

In stilstand moet die gewoon aansluiten ook voor, het kan zijn dat in de beweging de voorkant iets “los” komt omdat de buikspieren aangespannen worden, dat is geen probleem.

JacKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:19

dit is de nieuwe singel erg blij mee, ellboog blijft mooi vrij en hoeft niet meer zo strak. ze moest er echt heel erg aan wennen ik denk dat het gebruik van haar lijf nu heel anders / comfortabel is. dat koste echt even tijd (singel is van kramer)

Afbeelding

Afbeelding

JacKing schreef:
@daphara
hierbij de fotos. merrie is 161 rond en kort. heeft 1,5 jr geleden een veulentje gehad
zadel blijft wel ok liggen, onlangs nagekeken
deze singel rijden we nu mee een rider pro neopreen met memoryfoam 65 cm
[ [url=m/fwZPSE.jpg]Afbeelding[/url] ]
zit redelijk maar elleboog klemt toch nog wel tegen de singel (zeker nu ik weer eens heel kritisch beoordeel)
[ [url=m/Ljh4SB.jpg]Afbeelding[/url] ]

onlangs geprobeerd (geen foto's) br banaan singel met wol 65 cm. elleboog floepte over het materiaal. geen succes

dit is een leren heel zacht anatomisch mooie uitsnede 75cm, in stand ziet het er super uit, met lopen loopt ze gelijk met de ellebogen er tegen aan dusdanig dat ze niet meer wilde lopen. kon ook niet met mijn hand ertussen dat deed pijn
[ [url=m/Df6Cz0.jpg]Afbeelding[/url] ]

lemieux anatomisch (niet leer) met wol 70cm, ook hierbij floept de elleboog er tegen aan
[ [url=m/Jnf4oD.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik denk aan
een hkm https://www.agradi.nl/hkm-singel-lamsvel-zwart-zwart-70.htm
[ [url=m/VqUhaT.jpg]Afbeelding[/url] ]

ook busse opti summer https://www.kifrahorse.nl/Dressuursingel-Opti-Curved-Summer
lijkt me iets
[ [url=m/eO0mVS.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mUtncT.jpg]Afbeelding[/url] ]

of deze https://www.hetgareel.nl/chamberlain-dressuursingel-gel-elastiek-anatomisch-14985/

[ [url=m/nVHyzu.jpg]Afbeelding[/url] ]

heel benieuwd naar jullie ervaringen en tips

JacKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:21

Liiesjjj schreef:
Ik heb misschien een hele domme vraag :Y)

Laatst heb ik voor mijn paard een fairfax singel gekocht (asymmetrisch). Alleen het flapje aan de voorkant sluit niet aan en ik verwacht dat dat wel moet. Of hoeft dat niet?

hoe voelt de singel aan de achterkant, bij mijn paard ontstond daar enorme drukpunt belasting

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:42

Jacking die ligt mooi! Dat is de leren versie toch?

JacKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:58

MarjanB schreef:
Jacking die ligt mooi! Dat is de leren versie toch?

ja klopt lijkt op de passierblu wave maar dan ook nog maan vormig

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:43

Welke singel is dat van kramer?

JacKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 08:55

Hannanas schreef:
Welke singel is dat van kramer?

zie link en foto op pagina 70 in mijn berichtje van 29 8

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:05

Simone238

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:43

Simone238 schreef:
Bedankt voor jullie reacties, voor mijn info asymetrisch en anatomisch is dus gelijk? Of zit ik verkeerd.. was door de osteo getipt op de edix anatomic vanwege de bewegingsruimte bij de oksel en het elastiek.
Maar verder geen idee of dit wat zou kunnen zijn, flink prijzig om zomaar te bestellen.

Voor de edix gegaan.

Wat vinden jullie? Hij zit mooi hoger en paard lijkt het prettig te vinden.
Afbeelding

Afbeelding

Onderste moest hij nog een gaatje gesingeld komt dus nog ietsje hoger

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 16:03

Simone238 schreef:
Simone238 schreef:

Voor de edix gegaan.

Wat vinden jullie? Hij zit mooi hoger en paard lijkt het prettig te vinden.
[ [url=m/VtEwos.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2xIhBO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onderste moest hij nog een gaatje gesingeld komt dus nog ietsje hoger

Ik kan er niet echt wat van vinden, want we zien de singel amper en de buik niet. Echt even foto’s van de zijkant plaatsen. Het lijkt zo van voren nog wat te kort.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:00

Het is een beetje een onhandige foto want in het echt zit de singel niet tegen het been aan.

Wat bij mijn pony zo lastig is, is de lengte. Hij zou eigenlijk langer moeten maar dat kan bijna niet. Ik zit dan tegen het zadel aan. Dit is een 60cm (Harry’s Horse freefit), deze heb ik even geleend en hij loopt er heel ruim onder. Twijfel alleen of ik een 65cm moet hebben of niet.

Afbeelding

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:20

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:53

xLiez schreef:
Het is een beetje een onhandige foto want in het echt zit de singel niet tegen het been aan.

Wat bij mijn pony zo lastig is, is de lengte. Hij zou eigenlijk langer moeten maar dat kan bijna niet. Ik zit dan tegen het zadel aan. Dit is een 60cm (Harry’s Horse freefit), deze heb ik even geleend en hij loopt er heel ruim onder. Twijfel alleen of ik een 65cm moet hebben of niet.

[ [url=m/cRllVZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lastig probleem inderdaad. Je hebt een zadel met relatief gezien vrij lange zweetbladen, met een veel langere singel ga je ook niet uitkomen denk ik, in elk geval goed zoeken naar een singel met de gespen zoveel mogelijk aan het uiteinde. Wat mij aan deze singel wel opvalt is dat de gespen ongelijk zitten. Ik ben bang dat deze singel naar voren gaat trekken hierdoor.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:58

Farjen schreef:
Ik was gisteren in de ruiterwinkel en wat aan de praat geraakt met de zadelpasser van daar.
Hij had 2 singels die hij mij aanraadde:

- de prestige RP: omdat deze los in het "rondje" ligt krijg je veel bewegingsvrijheid
https://www.ruitersweelde.be/nl/item_si ... x?pid=6009

- Scharf
https://www.ruitersweelde.be/nl/item_fr ... x?pid=6009

Iemand hier al ervaringen hiermee? Mijn osteopaat heeft lang geleden die van Prestige me aangeraden voor mijn vorig paard. Maar dat ronde stuk lijkt me zo groot

zo hij weet wel wat hij adviseerd :$ :')

Ik heb zo'n ronde een poosje gehad, kramer had ze een paar jaar geleden voor een heel schappelijke prijs (rond de 80 euro denk ik?). Ik kon er niet zo aan wennen. Het ronde deel past op zich prima bij gemiddeld paard. De druk komt inderdaad echt alleen maar op die ronde rand, verder nergens, dus ook niet aan de zijkant van de buik. Er zal vast een goede beredenering achter zitten, maar ik merkte bij mijn paard geen verbetering (ook niet dat hij slechter liep overigens), dus ik heb hem toen verkocht en ben weer terug naar anatomisch gegaan, voor mijn gevoel geeft die (bij mijn type paard) een betere drukverdeling.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:24

Floran schreef:
xLiez schreef:

[ [url=m/cRllVZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lastig probleem inderdaad. Je hebt een zadel met relatief gezien vrij lange zweetbladen, met een veel langere singel ga je ook niet uitkomen denk ik, in elk geval goed zoeken naar een singel met de gespen zoveel mogelijk aan het uiteinde. Wat mij aan deze singel wel opvalt is dat de gespen ongelijk zitten. Ik ben bang dat deze singel naar voren gaat trekken hierdoor.

Ja misschien dat ik toch eens de edix wil proberen. Alleen zou ik hem dan eerst willen testen, even zien of dat ergens kan. Het is echt moeilijk om voor hem iets passends te vinden. Ik vind het niet erg dat de singel op dekje komt. Hij is ook al 20 dus zijn buikje blijft toch wel wat.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:56

Ik ga de edix vrijdag testen. Zadelmaker verkoopt ze en heeft test singels. Ben erg benieuwd!

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:12

MarjanB schreef:
Ik ga de edix vrijdag testen. Zadelmaker verkoopt ze en heeft test singels. Ben erg benieuwd!

Oh dat is handig! Ik zal ook even rondkijken of iemand in friesland zo’n singel heeft

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:11

Hoi hoi!
Ik ben opzoek naar een andere singel maar door de singels, zie ik de singels niet meer om het maar zo te zeggen :')
Ik heb nu de tribal leren dressuursingel en die past an sich wel goed maar paardlief blijft last hebben van singelnijd dus wil ik even kijken of een memory foam singel daar wat mee wilt helpen. Ze had een tijdje terug last van haar buik maar sinds aanpassen van voorbeleid heeft ze daar geen last van. Singelnijd heeft ze nu al een jaartje en ik hoopt dat het met gewoon langzaam aansingelen en tussendoor knuffelen misschien minder zou worden maar ze blijft last hebben... Iemand die een suggestie heeft??

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:25

Flubberboot schreef:
Hoi hoi!
Ik ben opzoek naar een andere singel maar door de singels, zie ik de singels niet meer om het maar zo te zeggen :')
Ik heb nu de tribal leren dressuursingel en die past an sich wel goed maar paardlief blijft last hebben van singelnijd dus wil ik even kijken of een memory foam singel daar wat mee wilt helpen. Ze had een tijdje terug last van haar buik maar sinds aanpassen van voorbeleid heeft ze daar geen last van. Singelnijd heeft ze nu al een jaartje en ik hoopt dat het met gewoon langzaam aansingelen en tussendoor knuffelen misschien minder zou worden maar ze blijft last hebben... Iemand die een suggestie heeft??

Singelnijd kan van veel oorzaken komen, zo ook van maagzweren, zand in de darmen, een slecht passend zadel, pijn in de rug of SI gewricht, maar ook van een singel die te kort is of niet goed past bij de bouw van je paard.

Suggesties kunnen pas echt goed gegeven worden als je recente foto’s van de zijkant van je paard plaatst, het liefst:
- Een foto met niets er op
- Een foto gezadeld en aangesingeld voor het rijden
- Een foto gezadeld en aangesingeld na het rijden

De informatie die we dan nodig hebben is de huidige singel, link of foto en de lengte van gesp tot gesp. Wat is je budget voor een nieuwe singel en welk materiaal heeft je voorkeur.
Met die informatie kunnen we hier goed meedenken en suggesties geven wat betreft singels.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:34

Ik weet dat ze het op de manege ook had. Vrijwilligers deden daar soms te lomp aansingelen en dat werd dus steeds erger.. dus wellicht tijd nodig

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:43

Daphara schreef:
Flubberboot schreef:
Hoi hoi!

Singelnijd kan van veel oorzaken komen, zo ook van maagzweren, zand in de darmen, een slecht passend zadel, pijn in de rug of SI gewricht, maar ook van een singel die te kort is of niet goed past bij de bouw van je paard.

Suggesties kunnen pas echt goed gegeven worden als je recente foto’s van de zijkant van je paard plaatst, het liefst:
- Een foto met niets er op
- Een foto gezadeld en aangesingeld voor het rijden
- Een foto gezadeld en aangesingeld na het rijden

De informatie die we dan nodig hebben is de huidige singel, link of foto en de lengte van gesp tot gesp. Wat is je budget voor een nieuwe singel en welk materiaal heeft je voorkeur.
Met die informatie kunnen we hier goed meedenken en suggesties geven wat betreft singels.

Ze heeft net een omeprazolkuur gekregen dus ik denk niet dat ze nu last heeft van maagzweren, Zand in de darmen kan eigenlijk ook niet want ze heeft net een psylliumkuur gekregen. Singelnijd heeft ze ook net nadat het zadel is aangepast dus denk ook niet dat het komt door een slechtpassend zadel. Lichamelijke pijn heeft ze niet en anders was dat waarschijnlijk wel opgevallen bij de massages die ze krijgt.

Rijden doe ik even niet gezien ik er net afgevallen ben en nogal veel last heb van mijn rug en nek. Ik zal even kijken of ik recente foto's heb van haar.
Een foto zonder iets erop:
Afbeelding

Een foto met zadel en singel voor rijden
Afbeelding

Huidige singel is een Tribal, weet niet precies welke gezien hij al jaren oud is. Budget heb ik niet echt, zolang het een singel is die aan onze wensen voldoet. Al ga ik liever niet boven de 100 uit.
Singel is iets te kort, dat is ook een reden dat ik een nieuwe zoek. Ik wil alleen dan zeker weten dat ik investeer in een singel die bij haar past ipv dat ik maar lukraak een grotere singel ga kopen.

@Marjan dat klopt! Alleen blijft het erg zijn. Als je niet oplet bijt ze je in je bovenbeen met aansingelen. En dat nadat ik al een jaar lang met aansingelen hem eerst enorm los doe, dan na een paar minuten weer wat strakken en weer na een paar minuten goed. Het blijft erg en er zit 0,0 vooruitgang in. Vandaar dat ik even wil kijken of een andere singel kan helpen zodat het voor haar niet zo stressvol is en zodat ik geen gat in mijn bovenbeen krijg!