Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:23

Stal_Fiore schreef:
upendo schreef:
Misschien kunnen mensen hier meedenken. :)

Vanwege het korte gras heeft mijn paard vaak door overmatig speeksel opgezette speekselklieren in haar kaak en bij haar kin.

Ik ben daarom dus naar een hoofdstel met zo weinig mogelijk strakke gespen. Modellen zoals de micklem vallen dus al af (strakke keelriem).

Iemand een idee?

Ik heb een sd design, weinig riempjes

[ [url=m/Jr3R2k.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi hoofdstel! Ik zie alleen dat die nog wel strak zit bij de kin, of niet?

Even voor het beeld;
Afbeelding
Dit is paardlief op een slechte dag, dus als ik dan ergens iets druk op zet door een riempje komen daar onder en boven nog dikkere bobbels tevoorschijn. Lijkt me voor haar ook niet prettig.

Normaal ziet haar koppie er zo uit:

Afbeelding

De lingus kan ik inderdaad nog wel naar kijken!

Het is niet dat ik geen riempjes wil, een keelriem die zo los kan hangen dat er niet aan weerszijden twee bobbels ontstaan etc vind ik ook helemaal prima. :)

J0anieke

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:35

Je kan toch ook gewoon de riempjes losser doen als ze dat heeft?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 23:04

Die kunnen niet losser. ;)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 05:47

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 07:20

En de Chester dan? Die valt namelijk ook een stukje lager, de bovenste riem zit dan nog onder waar meestal een kaakriem zit. Jouw paard heeft een smal hoofds, dan heb je waarschijnlijk nog voldoende ruimte om hem wat losser te doen.
Lingus is een tof hoofdstel, maar moet je paard maar net prettig vinden.
De Grackle is misschien ook nog een optie voor je, ik heb bewust de Chester zodat ik de neus wat ruimer kan stellen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:27

Mag je met een hoofdstel zonder keelriem starten?

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:41

Stal_Fiore schreef:
Mag je met een hoofdstel zonder keelriem starten?

[ [url=m/Jr3R2k.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij sommige modellen wel maar bij veel modellen officieel niet. Er moet vaak wel iets als een kaakriem zijn zoals een micklem. Bij ps of sweden kan je losse keelriemen krijgen die je aan een frontriem met drukknoopjes zoals hun eigen frontiemen kan maken.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:08

Waar hoort de neusriem van de QHP Sedna te liggen? Op het filmpje van QHP lijkt hij lager te liggen dan op de foto's. Mag je met deze gewoon dressuurwedstrijden starten? Ik heb hem net in mijn handen gehad en vond hem wel heel zacht.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:24

Ik zou voelen waar t zwevend neusbot zit bij je paard en hem daar boven doen, zit je dan erg hoog zou je m bv 50/50 op de rand kunnen leggen. Voordeel van dat hoofdstel is dat je dat zelf helemaal kan bepalen omdat dat stukje leer (denk ik) los zit. :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:42

Barb schreef:
Waar hoort de neusriem van de QHP Sedna te liggen? Op het filmpje van QHP lijkt hij lager te liggen dan op de foto's. Mag je met deze gewoon dressuurwedstrijden starten? Ik heb hem net in mijn handen gehad en vond hem wel heel zacht.

Ja met de Sedna mag je starten.
Je kan er voor kiezen om de neusband hoog of laag in te stellen op de neus. Bij mijn pony zit hij wat laag. Daar liep ze het rustigste op. Volgens QHP moet dat rondje op de kaak/boven jukbeen
Afbeelding

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 14:39

Ik heb eindelijk mn BR Stanley binnen! Nog geen duidelijke foto gemaakt dus die houden jullie nog tegoed! Rijden kan ik ook nog niet veel over zeggen want leek meer een schriktraining :') Hij was iniedergeval braaf :D

fj_024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 14:44

Annenas schreef:
Ik heb eindelijk mn BR Stanley binnen! Nog geen duidelijke foto gemaakt dus die houden jullie nog tegoed! Rijden kan ik ook nog niet veel over zeggen want leek meer een schriktraining :') Hij was iniedergeval braaf :D

hoe bevalt de kwaliteit? :o

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 23:01

Heb hem nu 1 dag dus kan daar weinig over zeggen :Y)
Leer is wel lekker stevig en oogt beter dan goedkopere merken, maar kwaliteit vind ik op de langere termijn beter te beoordelen.
Afwerking is iniedergeval erg netjes!

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 01:18

Annenas schreef:
Leer is wel lekker stevig en oogt beter dan goedkopere merken, maar kwaliteit vind ik op de langere termijn beter te beoordelen.

Hoe valt die BR qua maat? Voorheen viel BR altijd klein namelijk en met die grote snoet van mijn pony(waar ik full voor nodig heb) wel fijn om te weten :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 06:07

Ik had 'm besteld en ik vond de Full vrij ruim voor mijn paard.
Daarom de COB besteld, maar die was helaas net te krap. (Neusriem te smal).
Jammer, want hij is zo mooi!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 07:17

Die BR ziet er ook goed uit!

nog steeds happy met mijn Fairfield Chester en gisteren weer KNHS gestart zonder problemen. Paard loopt er fijn mee.
Afbeelding

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:04

dieseltje09 schreef:
Annenas schreef:

Hoe valt die BR qua maat? Voorheen viel BR altijd klein namelijk en met die grote snoet van mijn pony(waar ik full voor nodig heb) wel fijn om te weten :+

Ik heb ook een cob besteld maar mijn paard heeft moeilijke maten, meneer is 1.65 maar past een ponyhalster, maar zijn neus is qua dikte wel paardformaat, lengte van zn hoofd is gewoon mini :+
Neusriem valt voor hem goed, zit op het 2e kleinste gaatje

Rozenstruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:22

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:27

Ik ben gezwicht, heb mijn bruine set nu compleet. Heb dus een bruine micklem gekocht in de aanbieding.
Helaas wilden ze geen extra full bestellen omdat dat niet standaard in bruin in hun assortiment zit. Dus ik had geen keuze, de gewone full meegenomen. De zwarte heb ik in extra full. Want de micklem valt wat raar uit immers.
Mijn eerste zwarte micklem had zulk raar slecht leer dat ie teruggegaan is, nr 2 heeft gewoon goed leer. De bruine heeft ook goed leer. Maar zit wel strak, echt alles op z'n strakst. Eigenlijk is de neusriem net te strak, maar bij de xtra full is deze ook al 2 gaatjes opgerekt, dus dat zal hier ook wel gebeuren en dan zit ie perfect.
Ben er blij mee, er komt uiteraard een betere frontriem aan. Nee, de MIcklem staat mijn paard niet echt mooi, maar het paard vindt het een fijn hoofdstel, dus tja, dan gaat paards keuze toch voor. Maar donkerbruin is wel mooier dan zwart. Als de kaakriem een keelriem kon worden was het hoofdstel al wat mooier, maar ik vind het echt een lelijk ding, sorry. BItloos is sowieso een dingetje, weinig keuze.
Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:39

@Rozenstruik: volgens mij zit die wel netjes hoor, je zou misschien kunnen proberen om bijv. een manenelastiekje onder de frontriem te doen(op het bakstuk) om te voorkomen dat die zakt!
Verder is het paard afhankelijk, en als jouw paard er baat bij heeft dan is het een prima hoofdstel!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:15

@rozenstruik ik vind het hoofdstel netjes zitten. Zou het bit niet lager doen. Idd tip met de elastiekjes tegen afzakken van de frontriem is een goede!

@germie: er is qua bitloze hoofdstellen ook ruime keuze hoor. Ook wel anatomische. Alleen qua neusriem zijn de meesten nog gewoon recht inderdaad... ik vind deze Micklem overigens wel erg krap rondom de oren zitten. Frontriem oogt krap?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 23:00

darkadia schreef:
@rozenstruik ik vind het hoofdstel netjes zitten. Zou het bit niet lager doen. Idd tip met de elastiekjes tegen afzakken van de frontriem is een goede!

@germie: er is qua bitloze hoofdstellen ook ruime keuze hoor. Ook wel anatomische. Alleen qua neusriem zijn de meesten nog gewoon recht inderdaad... ik vind deze Micklem overigens wel erg krap rondom de oren zitten. Frontriem oogt krap?

ja, die is te krap, ook in xxfull, daar komt gewoon een mooie voor (heb ik al), maar dit was om te passen. Als het niet past moet het terug immers.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:31

Rozenstruik schreef:
Dag allemaal,
Ik lees al een tijdje mee en heb nu ook een hoofdstel waar ik jullie mening over wil vragen. Het is deze: https://m.kramer.nl/Paard/Hoofdstellen-neusriemen-teugels/Hannoveraanse-Mexicaanse-hoofdstellen/hoofdstel-Eye-Freedom-Ontario
Wat denken jullie? Het bit moet denk ik iets lager en de frontriem zakt wat af. Ik heb dit hoofdstel gekozen omdat mijn paard last heeft van headshaking syndrome (op dit moment gaat het goed) en dit hoofdstel de aangezichtszenuwen zou vrijlaten.

[ [url=m/CN2Lvw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou inderdaad het bit één gaatje laten zakken. Ik houd ook niet van plooitjes. Maar dat is heel persoonlijk: sommigen zweren bij één plootje langs de mondhoek, anderen bij twee plooitjes, ik dus bij 'geen' plooitjes - tenzij het paard zelf een andere voorkeur aangeeft.

Verder ligt het mooi, frontriem kun je inderdaad met manenelastiekjes op zijn plek houden.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:08

Kijk even in de mond, dan weet je het Rozenstruik.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:26

Skippy01 schreef:
Rozenstruik schreef:
Dag allemaal,
Ik lees al een tijdje mee en heb nu ook een hoofdstel waar ik jullie mening over wil vragen. Het is deze: https://m.kramer.nl/Paard/Hoofdstellen-neusriemen-teugels/Hannoveraanse-Mexicaanse-hoofdstellen/hoofdstel-Eye-Freedom-Ontario
Wat denken jullie? Het bit moet denk ik iets lager en de frontriem zakt wat af. Ik heb dit hoofdstel gekozen omdat mijn paard last heeft van headshaking syndrome (op dit moment gaat het goed) en dit hoofdstel de aangezichtszenuwen zou vrijlaten.

[ [url=m/CN2Lvw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou inderdaad het bit één gaatje laten zakken. Ik houd ook niet van plooitjes. Maar dat is heel persoonlijk: sommigen zweren bij één plootje langs de mondhoek, anderen bij twee plooitjes, ik dus bij 'geen' plooitjes - tenzij het paard zelf een andere voorkeur aangeeft.

Verder ligt het mooi, frontriem kun je inderdaad met manenelastiekjes op zijn plek houden.

Ik zou me persoonlijk niet zo richten op de plooitjes maar meer hoe het bit ligt t.o.v. zijn tanden. Ik kan het bij mijn pony echt niet laten zakken tot een of geen plooitjes, dan ligt het bit tegen zijn tanden aan. Gewoon kijken hoe hij lekker lijkt te liggen en wat je paard aangeeft het fijnst te vinden!

Verder vind ik hem mooi liggen, ziet er uit als een fijn hoofdstel!