voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

korrie22

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:46

zijn er ook boomlose zadels maat trekpaard? vast wel maar ook barefoots? :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:32

Natuurlijk zijn die er - daar is de Barefoot bij uitstek geschikt voor...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:51

vriendin is aan het twijfelen tussen een tweedehands of een nieuw barefoot western zadel. (vooral ivm de aanschaf prijs natuurlijk)
zit er nog een groot verschil in de wat oudere modellen?
een zadel zonder vps gaat het zowiezo niet worden denk ik.
hebben de nieuwe western zadels een verplaatsbare beugelophanging?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:13

Alle nieuw bestelde Barefoot-zadels worden sinds een paar maandjes geleverd met een verplaatsbare beugelophanging :j

Er zijn behoorlijk wat aanpassingen geweest. Vanaf dat de zadels VPS kregen is er niet zo gek veel meer gebeurd , op een gegeven moment zijn de nylon biesjes vervangen door lederen (op de lederen zadels , de DryTex zadeltjes hebben nog wel gewoon nylon biesjes om de kosten te drukken :) ) en nu dan dat de beugelophanging verplaatsbaar is geworden.

Wat ik persoonlijk toch wel een hele mooie extra vind daar er altijd wel hier en daar iemand klaagde over de beugelophanging die te ver naar voren of achteren zat :P

Wel is het natuurlijk iets dat problemen kan geven als mensen er lomp mee gaan doen , hem er scheef op plakken ofzo , maargoed daar ben je zelf bij en zo moeilijk is het niet om hem netjes recht te plakken als je even een minuutje de tijd neemt :)

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:34

Ik heb ook nog een vraagje, volgende week komt mijn lexington testzadel :) ben benieuwd!
Maar ik ben helemaal gek van anky dekjes, de kleuren alles vind het gewoon erg mooi!

Maar moet er nou perse zo'n speciaal dekje onder? ( ik rij zelf al 7 jaar op mijn tinker en zit erg stabiel )
Of is er een dekje die je niet onder uit het zadel komt?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:57

Wat ik gisteren had.. := Ik was op buitenrit met Cas, en we waren aan het draven en op een gegeven moment zette ik een galopje in. En toen stond er uiteraard een bosjes-kabouter op de weg, dus Cas sprong opzij. Had me nog wel vast aan zijn hals, maar ik steunde ook op mijn linkerbeugel. En ineens laat mijn hele seatsaver inclusief beugelophanging los? :oo Is dat normaal, of? ..

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:11

Ik moet zeggen dat dat scenario ook door m'n hoofd schoot toen in de foto van verplaatsbare beugel ophanging zag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:53

Dat is schrikken :oo

Ik vraag me wel af hoe je dat in hemelsnaam voor elkaar krijgt , het bestaat niet dat het dan goed vast heeft gezeten of je was bezig met trick-riding :P

De beugelophanging die loslaat is al bizar , maar ook nog eens de seatsaver....? Jammer dat het niet gefilmd is want ik kan me er geen voorstelling van maken hoe dat in hemelsnaam kan gebeuren ? :=

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:58

Oeioeioei, dat klinkt eng, Jorinda! Heb je wel beugelophanging met klittenband of zijn de naden helemaal losgesprongen? Heb je je bezeerd? :=

@ pmarena: mijn zusje mist de kniewrongen gewoon écht heel erg. Ik zou best met plakklittenband twee wrongen op dijbeenhoogte kunnen plakken om dat uit te proberen (mijn eerste idee) maar denk niet dat dat genoeg zal zijn. Natuurlijk is er daarvoor óp de seatsaver te weinig plek, maar ik zou ze dan een stukje er onder op het zadel doen. Sowieso denk ik eigenlijk dat de wrong-seatsaver niet past, het klittenband dan niet op de juiste plek zit omdat mijn zusje (met een kleine maat 38) in een maat 0 zadel zit. Groter gaat gewoon echt niet op onze pony van 1,34. Tenminste, ik ben erg bang dat dat te lang is.

Ik heb een zadel met toch redelijk wat wrong ('normaal' in het onderste zweetblad en op het bovenste zweetblad nog een verdikking) en nog verwijderbare kuitwrongen. Je been ligt er echt helemaal tussen zeg maar. Het is natuurlijk ook een boomzadel, dus zit je al smaller. Elke keer dat m'n zusje daar op zit roept ze hoe fijn dat is.

Haar barefoot zit nogsteeds, ondanks dubbele (stevig + zacht) inlages erg breed vind ik. En op zo'n kleine poown, heb je dan echt een stuk 'niks' onder je knieën. Zelfs al rijd je licht vanuit je bovenbenen en houd je je been er gewoon aan. Nou zou het ook niet enorm erg zijn om iets dikkers bij je knie of been te hebben, omdat de pony erg gevoelig is (en ik daardoor mijn been ook erg afsteek, ik durf haar niet aan te raken. Maar goed, dat is ook meer iets van mij) Omdat het zadel dus ook best breed en 'plat' is aan de bovenkant om op te zitten, is het ook makkelijk om je onderbeen weg te steken.

Ik ga echt eens aan de slag met tekenen en meten. Als ik iets maak klinkt een dubbel zweetblad me best goed in de oren, maar ook moeilijker en natuurlijk prijzig om een stuk leer te kopen. Ik zou ook heel graag de beugelophanging verplaatsbaar maken, maar daar waag ik me niet aan. Dat zou zeker niet stevig en veilig genoeg zijn. Ook een stukje naar voren vaststikken durf ik niet. Heb de apparatuur niet, en wil allesbehalve de VPS aantasten.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:02

chaatje16 schreef:
Ik heb ook nog een vraagje, volgende week komt mijn lexington testzadel :) ben benieuwd!
Maar ik ben helemaal gek van anky dekjes, de kleuren alles vind het gewoon erg mooi!

Maar moet er nou perse zo'n speciaal dekje onder? ( ik rij zelf al 7 jaar op mijn tinker en zit erg stabiel )
Of is er een dekje die je niet onder uit het zadel komt?

ja.
in dit topic staat er genoeg informatie over :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:39

Oef , dat is er best 1 in de categorie "pijnlijk" ja :oo :(:)

Een beugelophanging die niet goed vast zit daarbij kan ik me nog wel voorstellen dat die los kan komen , maar hoe krijgt iemand het voor elkaar dat die niet goed vast zit.... :? Het hele driehoekje is nu natuurlijk klittenband (dus nog een veel grotere oppervlakte dan dat kleine vierkantje van Freeform...) en dat is echt van dat nare lurp-vaste klittenband van tegenwoordig :P

Kan me alleen voorstellen dat het gebeurt als je met beide stijgbeugels aan 1 kant echt keihard gaat trekken zodat je hem er als het ware vanaf "pelt"....

Maar de hele seatsaver er ook nog eens af...die moet dan al los komen vanachter de ringetjes en dat gaat ook niet zomaar , zit ook nog eens met dat akelig sterke klittenband vast.....maargoed dat zou wellicht ook direct meegenomen kunnen worden als je zo met een beugelriem helemaal over het zadel heen de boel met heel veel kracht er af gaat "pellen" :)

Maar dan moet je toch wel een doodsmak gemaakt hebben als er 2 beugels aan 1 kant terechtkomen en je daar nog even aan blijft hangen :oo :(:)

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe het anders gebeurt kan zijn , wordt er wel heel nieuwsgierig van want het is best een bizar verhaal , die kan er zo bij in de top 10 van rare ervaringen :P

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:05

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten verwijderd waarvan niet de bedoeling is dat die in het topic te lezen zijn.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:06

Cas stond al wel stil, of in ieder geval, stond op zijn plaats te dansen. EN ik hing eerst nog aan zijn hals en steunde op mijn linkerbeugel, en toen liet beugelophanging en seatsaver los.. := Het zadel zat nog op 't paard, maar ik lag met de rest op de grond := Verder weet ik ook niet precies hoe het gebeurd is, want ik heb het verder niet zien gebeuren, ik hing erboven :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:12

Maar kan het dan zijn zoals ik denk , dat je dus bvb. met de linkerbeugel aan de rechterkant van het zadel hing ?

Want als dat gebeurt kan ik me wel voorstellen dat je met die trekkracht die je dan krijgt zo het hele spul van het zadel af pelt uiteindelijk. Als je als ruiter zo er aan hangt en je wordt ook nog lekker wat op en neer gestuiterd :P dan komen er natuurlijk flinke krachten op te staan en trek je alles naar de buik toe , is ook wel vrij bizar als je in die situatie terechtkomt natuurlijk :=

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:15

Nee, ik hing gewoon met mijn benen nog aan 2 kanten :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:23

Dan snap ik er echt geen fluit van , misschien dat het toen los kwam gedurende het proces van op de grond donderen.....? :P

Er moet toch iets bizars gebeurd zijn van rare scheve trekkrachten, ander krijg je die beugelophanging nooit los :=

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:27

Ja dat zou nog wel kunnen inderdaad..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:32

Je wilt het zeker niet nog een keer doen met een camera er bij ? :P

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:36

Haha nee liever niet :')

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:42

Sorry maar dan moet ik alle 71 pagina's af gaan want als ik het in tik bij zoeken vind ik het niet, dus kan misschien iemand in het kort even vertellen O:)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:25

@chaatje, pad moet eronder, met inlages.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:30

Chaatje, die speciale dekjes werken zeg maar een beetje als de kussens onder een gewoon zadel.
En zorgen er dus voor dat de ruggengraat vrij ligt.
Leg je er een gewoon dekje onder dan ligt de ruggen graat niet vrij of niet genoeg.
Wat je eventueel wel kunt doen is een half pad kopen, en dan een anky dekje daarboven op of onder.
Persoonlijk vind ik die half pads niet fijn omdat je dan erg veel dek onder je zadel hebt en je zadel dan kan gaan schuiven en ligt ook ook hoog.
Maar misschien dat jij het wel fijn vind en dat het op jouw paardje wel goed ligt.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:25

Oke maar dat vps systeem daar zit toch ook in..? hoe zit dat dan..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:48

chaatje16 schreef:
Oke maar dat vps systeem daar zit toch ook in..? hoe zit dat dan..

VPS is een extraatje en geen vervanging van de pad.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:07

oke, maar zijn er ook van die pads die niet onder het zadel uit komen? of steken ze allemaal dik 10 cm onderuit het zadel..