WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:09

Mrijn schreef:
Maar ga jij ze dan ook echt steeds rechter hangen en dan weer terug of houd jij ze op 1 stand? Ik vind het nog wel een overweging waard. Heeft iemand ervaring met starten met een vz zadel? Ik ga in september starten en begin in de M. Kijkt de jury niet raar aan tegen een vz-zadel?
Als het goed is komt Kerry binnenkort naar stal dus ik zal het hem ook eens voorleggen.

Nee, ik ga ze steeds veranderen van stand aangezien ik ook wil gaan springen.
Het lijkt mij niet dat de jury daarvan raar staat te kijken, verder valt het ook niet zo veel op hoor.

Verder over het doorzitten; dit heeft naar mijn weten weinig te maken met je zweetbladen, eerder met je zit. Als je helemaal ingesloten zit (extra diepe zit + dressuurbladen met grote wrongen) dan zit je inderdaad makkelijk door, maar echt een onafhankelijke zit heb je dan niet. Als je gewoon goed kan rijden (of een goede zit hebt, het is maar net hoe je het bekijkt) kan je prima doorzitten op andere bladen. ;)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:13

Aimee schreef:
Ik zou toch wel goed uit testen of het doorzitten goed genoeg gaat met veelzijdigheidsbladen :o
Bij voorkeur gelijk 60 meter uitstrekken proberen, want ik neem aan dat je verder wilt dan de M.
En laat iemand het op video opnemen, zodat je het zelf ook terug kan kijken.

Dat is dus een beetje mijn vrees. Op een vz-zadel zit ik zomaar 2 gaten korter en dat doet toch iets met je zit. Ik merk nu dat ik mijn b-kwaliteit springzadeltje heerlijk vind zitten omdat ik dan als een puddinkje in elkaar kan zakken waardoor ik vooral in de galop heel fijn zit. Een beetje knap dressuren is er op dat zadel echt niet bij.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:31

Prisjee91 schreef:
Verder over het doorzitten; dit heeft naar mijn weten weinig te maken met je zweetbladen, eerder met je zit. Als je helemaal ingesloten zit (extra diepe zit + dressuurbladen met grote wrongen) dan zit je inderdaad makkelijk door, maar echt een onafhankelijke zit heb je dan niet. Als je gewoon goed kan rijden (of een goede zit hebt, het is maar net hoe je het bekijkt) kan je prima doorzitten op andere bladen. ;)

Helaas gaat dit toch echt niet op.
Vanwege mijn zitproblemen in de Wow heb ik bijna alle zitexperts van Nederland erbij gehaald. Steeds met het idee dat het aan mijn zit moet liggen, want als je goed onafhankelijk kunt zitten, maakt dat zadel toch niet uit.
Nou, inmiddels durf ik wel te stellen dat het dus niet aan mijn zit ligt.
Ik heb verder geen behoefte om hier te gaan pochen met wat zitexperts over mijn houding en zit hebben gezegd. Punt is dat ik normaal gesproken graag op een zadel zat met weinig wrong en niet al te diepe zit, bijvoorbeeld de welbekende KN symphonie. Met Wow gaat dit feestje helaas niet op en komt het nogal nauw met de wrongen en de zitting. Zéker als ik 60 meter voluit uit wil strekken.
Gelukkig weet ik door mijn zoektocht inmiddels dat ik niet de enige ben waar dit voor op gaat m.b.t. Wow. Terwijl er ook zat mensen zijn die juist heel fijn erin kunnen zitten.
Hoe dan ook, ik zou dus altijd aan raden om het zitten héél goed uit te testen. Zeker als je eraan denkt "afwijkende" keuzes te maken. Misschien valt het mee, misschien valt het tegen. Toch fijn om dat vóór aankoop te weten.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:47

Jahoor, ik lees het weer helemaal verkeerd haha!

Nouja, misschien ben jij dan een uitzondering maar normaal gesproken als je een goede onafhankelijke zit hebt, kan je in de meeste zadels prima rijden.
Ook 1 of 2 gaatjes korter in een veelzijdigheidsblad hoefde ik niet te doen tijden het testrijden. Heb er gewoon op gereden zoals ik ook bij een dressuur zou doen en heb eigenlijk geen tot weinig verschil ondervonden...

Aimee

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:48

Je zegt het goed.... de meeste zadels..... (ik ben trouwens geen uitzondering)
Hoe je het ook went of keert, het zadel heeft nou eenmaal een behoorlijke invloed op de balans van de ruiter. Hoe onafhankelijk je ook zit, onder die invloed kom je gewoon niet uit.
Mrijn geeft zelf al aan dat een beetje fatsoenlijk dressuur rijden op dat springzadeltje niet zo'n succes is. Da's niet zo vreemd, dat zadel is helemaal niet gemaakt om de ruiter in balans in een dressuurhouding te plaatsen.

Ik merk zelf dat verschil al bij de verschillende dressuurzweetbladen. Bij de Conventional zweetbladen gaan m'n beugels een gat korter dan bij de Giant high.
Nou ja, wat ik gewoon wilde meegeven, is dat ik het wel heel goed zou uittesten vantevoren met die veelzijdigheidszweetbladen. Zeker als er ook serieus dressuurmatig mee gereden moet worden.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:52

Ik ben iig niet van mening dat je zadel je in een houding moet plaatsen, of het nou dressuur is of springen.

Verder ben ik dan misschien wel uitzondering. Heb niks ondervonden en kan ook niet echt begrijpen waarom een zadel met van voren iets meer een ronding anders zou rijden. Verder is hij namelijk gewoon hetzelfde (althans, 5 cm korter maar je kan hem tot 5cm verlengen dus dan is ie nog het zelfde). Maargoed, maakt verder niet uit. Het beste is toch om het zelf te ondervinden!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:25

Aimee schreef:
Heb je niet toevallig recente foto's, Ymke? Ik ben wel benieuwd naar hoe hij er nu uit ziet! :j

Precies 3 jaar en 2 weken geleden:
Afbeelding

Vandaag opnieuw foto's gemaakt van Rock.. Wat een heerlijk beest is het toch
Afbeelding

Hij is dus van kussens D naar kussens DXWG gegaan. Boommaat moet ik om liegen, ik heb geen idee wat Marjolein erin gedaan heeft..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:29

Nice! Hij ziet er goed uit, gaaf om te zien +:)+

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 07:29

Was dat nou weer????

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 07:31

Lijkt spam :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 07:34

Had al getemt. Negeren die boel.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 07:34

Aimee schreef:
Nice! Hij ziet er goed uit, gaaf om te zien +:)+

:D Thanx, hij is ook een heel ander paard geworden in de omgang :j

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 07:43

Ik dacht al wie heeft er op de vroege ochtend al zon lap tekst getypt en nog een keert erm nog een keer

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:02

#Ymke# schreef:
:D Thanx, hij is ook een heel ander paard geworden in de omgang :j

Cool! 8-) *D

Hoe gaat het nu met rijden?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:05

Heel offtopic, maar echt super! Had nooit gedacht dat hij zo zou worden. Hij blijft geen makkelijke, en ik moet echt elke keer heel erg bewust rijden, maar hij is zo leuk geworden :j

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:06

Gaaf zeg!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:25

Krijg nog steeds kippenvel als ik die eerste foto zie, ymke...hij ziet er super uit nu, knappe rock :+:

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:27

:j ik ook..als je de tijd terug kon draaien.. Maargoed, hij heeft er nu geen last meer van en voelt zich weer helemaal op en top, dus we vergeten het maar snel :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:44

Waar heeft hij last van gehad dan?
Hij ziet er nu wel een heel stuk beter uit. :D

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:48

Ik pb je even :j

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:00

klopt, genieten moet je doen nu :D

pff, al 9 weken wachttijd voorbij en ik heb nog niks gehoord. Als mijn zadel er nu komende week nog niet is, word ik boos denk ik :')
Laatst bijgewerkt door Zinn op 20-07-11 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:05

:') wachten is irritant

M'n nieuwe kussens zitten nu geloof ik ook op 9 weken, nog niks gehoord. Maar ach, m'n nieuwe laarzen zijn 18 weken wachten :D

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:11

pff zeg dat wel, zeker omdat ik voel dat mijn huidige zadel te krap begint te worden. En stilzetten is echt geen optie bij faith, als ik haar een week niet rijd, wordt ze lastig, ook al longeer ik ondertussen wel. Ik wil gewoon lekker fanatiek gaan rijden en dan op wedstrijd kunnen :P

wachttijd 18 weken, dat is ook genoeg zeg, welk merk zijn ze?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:15

Kan me voorstellen :j
Ik heb het geluk dat ik leenkussens heb, dus gewoon door kan rijden!

Lipica's, welk merk heeft anders zo'n levertijd :')

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:21

ja, ik rijd nu maar 2 keer in de week, 1 keer tijdens les en 1 keer thuis en verder longeren. Ze is supergevoelig, dus wil het risico niet lopen dat ze last zou krijgen door dit zadel. Het longeren erbij houdt haar wel in conditie, maar ik zou graag weer meer gaan rijden, dus dat is wel frustrerend :P

ohja, lipica ofcourse :') ik wil graag nog nieuwe de niro's erbij, mijn zwarte petries zijn te krap geworden. Maar goed, eerst mijn wow betalen en dan weer even sparen voor nieuwe laarzen :Y)