Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:57

Moragh schreef:
Een paard is in mijn optiek niet gemaakt om mensen te dragen dus ik zie niets in het paard als "gewichtsdragers" , op zijn hoogst een spier die gewicht kan verdragen.
Maar als ik mij niet duidelijk uitgedrukt heb dan spijt dat mij.
In het vervolg zal ik eerst mijn boeken erbij halen, mijn spelling controleren en 15 x kijken of iemand anders mijn post verkeerd zou kunnen interpreteren.

Tot nu toe dacht ik dat men mijn input kon waarderen, maar ik denk dat iedereen weer even zelf info mag gaan verzamelen ipv vragen stellen.

Als ik had geweten dat je zó overgevoelig was had ik mijjn post voorzichtiger verwoord, mijn excuses.

Nb. Hééél voorzichtig dan, hoeft een paard zijn eigen gewicht niet te dragen dan...?

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:19

Ik ben niet zó overgevoelig hoor, maar als iemand die al bijna 1 jaar niet meer in het topic is geweest opeens zo uit het niets zo kort door de bocht langskomt, terwijl het een leuk informatief topic is dan ben ik wel even minder geneigd om informatie te delen.

Ik denk dat het in die post van mij duidelijk was dat ik het overdraagopp voor een zadel en dus een ruiter had.

Ik "draag" mijn eigen gewicht ook niet, dat neem ik wel nee natuurlijk, maar ik zie dragen als een extra last erbij, ik draag een doos, ik neem mijn lijf mee.
Maar het kan heel goed dat daar de verwarring over ontstond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:32

Dan kan je binnen dragen nog het onderscheid gaan maken tussen druk verdragen en het werkelijk liften van een object. Dus verwarring is snel ontstaan.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:58

Wat een rare discussie overigens. Tuurlijk draagt de spier waar wij met ons bips opzitten ons gewicht. Wij ruiters zweven niet boven het paard! Met alle respect, maar ultiem vreemd om dat in twijfel te trekken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:24

Een spier zorgt voor mobiliteit van het frame, het skelet . Spieren zijn met hun pezen vastgehecht aan de botten. Er komen ook ligamenten voor die de stukken bot met elkaar verbinden.
Het is dus op het geheel van ligamenten, spieren en beenderen waar wij ons gewicht op plaatsen. Dus de druk komt zeker op de spieren, maar ik denk niet dat je kan zeggen dat de spieren 'dragen', ik denk dat dat eerder de beenderen en de ligamenten zijn die dragen. Wel kan je door verkeerde belasting (verkeerd zadel, te vroeg inrijden) de spier zodanig verzwakken, waardoor deze minder goed het frame kan dragen en de zwaartekracht haar tol eist (denk ik é, is maar een veronderstelling). Komt daarbij nog eens het enorme gewicht van darmen en andere organen die aan het frame 'hangen'...
Feitelijke functie van de longissimus dorsi: het voorbeen naar achteren brengen zodat het lichaam van het paard naar voren wordt getrokken vanaf het steunpunt, een pronator dus die het been richting heup trekt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:23

Cambiar schreef:
Feitelijke functie van de longissimus dorsi: het voorbeen naar achteren brengen zodat het lichaam van het paard naar voren wordt getrokken vanaf het steunpunt, een pronator dus die het been richting heup trekt.

..en door kracht van buitenaf op de spier uit te oefenen, er gewicht op te drukken, pompt het weefsel niet goed meer.
Dat is met álle weefsel een probleem doch bij spieren het meeste omdat deze doorstroming nodig hebben om arbeid te kunnen verrichten.
Er zit enige ruimte voor overbelasting in het organisme en dus heeft enige belasting van buitenaf niet gelijk een compleet falen van het systeem tot gevolg. Er is echter wel een heel duidelijke haast binaire grenswaarde voor het functioneren, voor het nog kunnen pompen. het zal duidelijk zijn dat pompen ophoudt wanneer de druk van buitenaf te dicht bij de bloeddruk komt.
Vandaar de grenswaarde welke op mijn site vermeld staat.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:26

Gisteren een hele interessante zadelpassessie gehad van Esther bij ons op stal. Ik wacht met smart op de malibauds :D .

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:16

Juliette86 schreef:
Gisteren een hele interessante zadelpassessie gehad van Esther bij ons op stal. Ik wacht met smart op de malibauds :D .

Leuk!
Ik op beter weer en op de dag dat ik mijn jong paard weer aan huis ga hebben, dan ik ook weer eens op de Ecuyer.
Ondertussen gaat de oude heel vlot onder de western die ik een maand geleden gekocht heb :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:50

Ik ben heel erg nieuwsgierig naar de malibauds.
Laat je iets weten, Juliette? Ik wacht ook op esther, durf de Malibaud nu niet kopen, omdat ik vrees dat die toch wat te nauw is langs voren. Als esther zegt dat het ok is dan riskeer ik het.

@ bandida, wat leuk je jonge paard met de ecuyer. Ben benieuwd naar je ervaringen (hier te volgen?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:04

Ik laat uiteraard iets weten :D . Maar eerst nog even geduldig zijn O:) .

Qua breedte maak ik me niet zo'n zorgen maar de lengte van de forty zou nog wel eens een puntje kunnen zijn. Ik heb een 42 cm beschikbaar. Rij nu met een zadel van 63 cm maar dat is boomloos.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:15

1e Malibaud is hier binnen, dus ik ga eerst eens even lekker zelf prutsen (ok, misschien even ook een spoedje erbij ;) )maar eerst zorgen dat ik jullie goed van info kan voorzien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:28

Moragh schreef:
1e Malibaud is hier binnen, dus ik ga eerst eens even lekker zelf prutsen (ok, misschien even ook een spoedje erbij ;) )maar eerst zorgen dat ik jullie goed van info kan voorzien!

*\o/* :))

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:32

Cambiar schreef:
@ bandida, wat leuk je jonge paard met de ecuyer. Ben benieuwd naar je ervaringen (hier te volgen?)

Er moet hier in het topic al ergens iets staan over Zor met Ecuyer. Dat ging allemaal prima tot begin deze winter (sindsdien niets meer onder het zadel gedaan met hem wegens te veel sneeuw en verhuis van mezelf)
Verder.. ja hoor, zal hier vast te volgen zijn.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:10

Moragh schreef:

Goed "prutsen" dan vandaag hoor Esther! En vandaag nog even doorgeven wat je "gepruts" opgeleverd heeft. Spoedje is erg benieuwd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:59

De druk wordt goed opgevoerd ~~}>

Maare, ik ga er even van uit dat Esher niet aan prutsen doet en gewoon op haar gemak grondig test :) .

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:19

Eerst even morgen naar het spoedje en dan evt zelf verder testen (mocht het zadel wat zijn gaan we natuurlijk geen gebruikte zadels als nieuwe verkopen!)
Maar ik heb natuurlijk alle lekker alles van onder en boven bekeken, gemeten ect ;)

Fijn hoor, beetje druk erbij als de watten in je kop al meer dan genoeg druk geven haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:13

Moragh schreef:
Fijn hoor, beetje druk erbij als de watten in je kop al meer dan genoeg druk geven haha!

Watten kunnen geen druk verdelen :roll: . Hoe vaak moet dat nu nog gezegd worden _-:( . Goed geperst zaagsel is daar veel beter voor :))

edit; wil de druk niet opvoeren hoor maar ben wel heel nieuwsgierig........

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:17

Ach... een houten kop heb ik ookal ;)

En verder vrees ik dat jullie nog even geduld moeten hebben. Ben nu aan het spelen met een 38 open... dus de wijdere modellen komen later nog!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:24

Hallo dames (en heren). Ik heb met veel plezier jullie topic door gekeken en ik zag dat jullie veel kennis hebben over dit onderwerp. Wie van jullie zou het leuk vinden om eens naar de zadelartikelen in de bokt Wiki te kijken? Daar mist naar mijn mening (maar dat kunnen jullie natuurlijk beter bepalen) nog wat over niet-Engelse zadels.

De volgende artikelen zijn er al:
Australisch Stockzadel
Barrelzadel
Boomloos zadel
Camargue zadel
Cutting zadel
Dameszadel
Hunter zadel
IJslands Zadel
Pleasure zadel
Reining zadel
Renzadel
Roping zadel
Trail zadel
Western zadel

Het lijkt me dat daar nog wel wat meer verschillende soorten zadels bij kunnen. Wie het leuk vind om deze artikelen aan te vullen of een nieuw artikel over een ander niet-Engels zadel te schrijven kan mij gewoon een pbtje sturen. Het is niet erg als je nog nooit voor de Wiki geschreven hebt. Ik zal voor begeleiding zorgen en je wegwijs maken, als dat nodig is.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:06

*\o/* Vanmorgen is Esther langs geweest met de Malibaud! *\o/*

En....hij past!!!!! <3

Wat een prachtzadel, ik had hem nog nooit in het echt gezien. Ik vind hem heerlijk zitten, niet te hard, niet te breed, niet te groot, kortom: helemaal goed! En wat een mooie kwaliteit van het leer. Binnenkort vetrekken we met de paarden naar Portugal en het lijkt me een uitstekend zadeltje om door de bergen te rijden, ook zo heerlijk luchtig voor mijn paard.
Overmorgen heb ik pas de tijd voor een buitenrit, ik verheug me erop om hem dan eens goed uit te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:16

10tje2 schreef:
*\o/* Vanmorgen is Esther langs geweest met de Malibaud! *\o/*

En....hij past!!!!! <3

Wat een prachtzadel, ik had hem nog nooit in het echt gezien. Ik vind hem heerlijk zitten, niet te hard, niet te breed, niet te groot, kortom: helemaal goed! En wat een mooie kwaliteit van het leer. Binnenkort vetrekken we met de paarden naar Portugal en het lijkt me een uitstekend zadeltje om door de bergen te rijden, ook zo heerlijk luchtig voor mijn paard.
Overmorgen heb ik pas de tijd voor een buitenrit, ik verheug me erop om hem dan eens goed uit te proberen.

Nou en bedankt -O- ..... nu kan Ether niet verder prutsen :7 .

Veel plezier met je maibaud en hou ons wel op de hoogte :D .

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:01

Ow dat klinkt positief zeg! Geen fotoverslagje?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:59

Citaat:
Nou en bedankt -O- ..... nu kan Ether niet verder prutsen :7 .

Veel plezier met je maibaud en hou ons wel op de hoogte :D

:D Moet ze alweer een andere bestellen, echt zielig voor esther :P

Ik zal wat ervaringen melden!

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:03

peaches schreef:
Ow dat klinkt positief zeg! Geen fotoverslagje?

Nog niet, Esther zal zich nog wel melden. Er zijn wel foto's gemaakt.

Eigenlijk zou ik nog wel een stoer bitloos hoofdstel van hetzelfde leer willen, maar waar kan ik dat kopen, of wie kan dat maken voor me? Cambiar???? Hoe ver ben jij met het uitdokteren van een sidepull?