Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:59

Het riempje van de kaakriem is inmiddels ietsje opgerekt nu :)
Als ik m een gaatje losser deed, dan hing ie echt een soort los.
Hij zit op dit moment heel netjes.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:06

Schangah dat red ik niet om hem zo te bevestigen.
Niet alleen qua lengte neusriem en bitriempjes, maar ook omdat het bit dan erg omhoog getrokken word door de neusriem. Dat denk ik dat dat dus niet verandert met een grotere maat, maar als ik het mis heb mag het ook gezegt worden.
Ik snap dus niet zo goed dat het bij veel anderen wel kan. Blijkbaar 3 rare paarden of een te klein hoofdstel. :P

Bij mij hangt hij dus wat lager, ik schat een 1.5 cm op het zwevende neusbeen.
Alsnog niet schokkend hoor, kan ook prima zo alleen bitloos moet dan de neusriem wel omhoog.
En alsnog, als het hoofdstel bitloos niet kan door de maat dan gebruik ik hem wel gewoon met bit. :)
Ik ben benieuwd of het hoofdstel nog getest word dit weekend, en wat zij er van vinden.

Eigenlijk wil ik ook nog een Myler bit voor aan het hoofdstel, maar die heb ik nog niet.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 20:08

Andere oplossing is een bit te kopen met grotere bitringen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:11

Voor de lengte van de bitriempjes kan dat inderdaad ja. :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:29

Aan mijn hoofdstel zit ook een myler bit (2e foto)

Oja, Moonfish, als je dus de bocht van het bakstuk naar de neusriem precies onder het jukbeen doet, dan passen dus het bit met de bitriempjes niet??

Ik vind het ook wel heel apart dat het bij iedereen lijkt te passen behalve bij jouw paarden..

Wat wel zo is, als je een maat groter neemt, dan veranderd ook de verhouding van het hoofdstel.
De neusriem is iets groter in omvang (het stuk over de neus heen is ook langer) en de bochten komen ook net anders uit...

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:48

Ik heb die van mij vandaag uit kunnen testen :D en de kleur valt me toch niet echt tegen, niet het geen wat ik wilde maar ik vind het wel staan :P ik moet alleen de neusriem volgens mij iets hoger doen, wat vinden jullie?

Afbeelding

xxxclau

Vandaag kreeg ik de Bit binnen en in het artikel van Mens & Paard staat een baasje met paard die de Micklem om heeft! Heel leuk! Leuk artikel trouwens ook.
Je kan ze zien op de website van fotografe Amke (die fotografeert voor de Bit). Dat weet ik toevallig omdat ze mij en Wonder ook gefotografeerd heeft voor zelfde artikel precies een jaar geleden. Helaas sta ik niet op haar site.
Link: http://www.amke.nl/index.aspx?id=1104.6

Raja

De neusriem zou idd een gaatje hoger mogen.
Dan komt hij netjes onder het jukbeen, waar hij hoort.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:52

ja dat dacht ik al maar ik had een beetje haast :P er zat namelijk veel tijd in het in mekaar zetten, ik was een half uur bezig met uitvinden waarvoor die twee riempjes waren die ik over had toen ik er achter kwam dat ze als reserve waren :')

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:58

original_ schreef:
Ik heb die van mij vandaag uit kunnen testen :D en de kleur valt me toch niet echt tegen, niet het geen wat ik wilde maar ik vind het wel staan :P ik moet alleen de neusriem volgens mij iets hoger doen, wat vinden jullie?

Ik denk dat hij nog wel een stukje korter kan inderdaad. Hangt je bit nl. niet wat slap?

Ik vind de kleur hem ook heel erg mooi staan! Ik heb dezelfde kleur bruin, mijn pony is koffievos en daarbij staat het ook heel goed. Best een handige kleur, want het kan volgens mij ook voor zwart door, als je slecht kijkt. Bij een zwart zadel zal het denk ik niet misstaan. Ik had een frontriempje van een ander hoofdstelletje gepakt (omdat bij de mijne de frontriem tot in het brede deel omhoog geschoven moest worden door gaatjes bijprikken, en dat ging te moeizaam, ik had ruimere gaatjes nodig). En dat was per ongeluk een zwarte neusriem, maar je zag bijna het verschil niet (misschien was het wat verweerd zwart leer, maar goed).

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:05

original_ schreef:
ja dat dacht ik al maar ik had een beetje haast :P er zat namelijk veel tijd in het in mekaar zetten, ik was een half uur bezig met uitvinden waarvoor die twee riempjes waren die ik over had toen ik er achter kwam dat ze als reserve waren :')

:')

Ja, dan kan ik me voorstellen dat je wel even aan t puzzelen bent geweest _O-

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:06

nee het bit zit gewoon goed, maar ik wilde graag een foto maken om hier te showen, en orrie wilde weer niet mee werken en ging rondjes om me heen draaien, en doordat ik de teugels vast had zit hij zo, maar het lijkt inderdaad zo :)

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:07

Raja schreef:
original_ schreef:

:')

Ja, dan kan ik me voorstellen dat je wel even aan t puzzelen bent geweest _O-

ach ja ik ben blond hea :P (ook als is dat verborgen onder een laagje bruine verf :') )

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:13

Hoe bevalt het hoofdstel qua inwerking op de neus?
Waarschijnlijk heb ik eroverheen gelezen, kom er net middenin.

Ik vind het overigens een prachtig hoofdstel, zeker met de uitleg op youtube erbij.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:15

original_ schreef:
nee het bit zit gewoon goed, maar ik wilde graag een foto maken om hier te showen, en orrie wilde weer niet mee werken en ging rondjes om me heen draaien, en doordat ik de teugels vast had zit hij zo, maar het lijkt inderdaad zo :)

Nee, je hebt inderdaad gelijk nu ik nog eens kijk. Hoger dan dat wil je het bit ook niet hebben, anders zit die tussen zijn oren straks.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:18

wat ik me trouwens ook wilde weten is of je een slof kan gebruiken met dit hoofdstel, weet iemand dat?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:19

Ik zou niet weten waarom je geen slof kan gebruiken?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:20

original_ schreef:
wat ik me trouwens ook wilde weten is of je een slof kan gebruiken met dit hoofdstel, weet iemand dat?

Ik doe het ook weleens :)
geen probleem!!

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:24

oke, ja ik dacht het zelf ook wel maar ik dacht voor ik heel mn paard verpest ofzo :') ik rijd overigens bijna nooit met slof, ik bezit er niet eens een, maar ik leen hem wel eens als ze echt heel erg druk is :P

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:30

Ik denk dat je dit verder als een heel gewoon hoofdstel kan gebruiken. Het ontwerp is iets anders met zijn voordelen, maar verder zal het niks uitmaken, denk ik. Correct me if I'm wrong.

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:16

Ik heb hem vandaag geprobeerd. Paard liep beetje onrustig en wat me opviel is dat ze heel raar met haar mond deed. Als ik het hoofdstel aandoe dan gaat ze met haar hoofd omlaag (tot op de grond) en doet ze haar mond open (precies als of er iets gaat uit komen >;) )
Ook tijdens het rijden blijft ze op het bit bijten (of speelt ze ermee).
Ik weet niet of het gewoon is omdat ze moet wennen, of zit het niet lekker/niet goed op maat,...

Ik zal morgen een foto plaatsen

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:35

kaatje_fl schreef:
Ik heb hem vandaag geprobeerd. Paard liep beetje onrustig en wat me opviel is dat ze heel raar met haar mond deed. Als ik het hoofdstel aandoe dan gaat ze met haar hoofd omlaag (tot op de grond) en doet ze haar mond open (precies als of er iets gaat uit komen >;) )
Ook tijdens het rijden blijft ze op het bit bijten (of speelt ze ermee).
Ik weet niet of het gewoon is omdat ze moet wennen, of zit het niet lekker/niet goed op maat,...

Ik zal morgen een foto plaatsen

Misschien flauw, maar wat had ze eerder voor hoofdstel en neusriem om? Misschien dat ze dat toen niet kon doen? Of is het echt nieuw gedrag? Kijk eens wat er gebeurt als je de neusriem losser doet. Ik zeg niet dat je hem te strak hebt, maar dan kan je zien wat haar dwars zit. Dat kan je overigens ook proberen met een gewoon hoofdstel.

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:43

Eerst had ze dit hoofdstel (zie foto). Ik heb altijd het idee gehad dat het niet lekker zat voor haar. Ik heb er een bekwame instructeur bij gehaald, hij zag er geen kwaad in.
Als ik op buitenrit ga dan begint ze na een tijdje te zweten en dat is er geen houden meer aan, ze blijft met haar hoofd slaan. Ook bij het opzadelen van dit hoofdstel deed ze raar met haar hoofd. Ik heb de Micklem speciaal gekocht omdat ik dacht dat dit comfortabeler was voor haar.

Afbeelding

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:08

kaatje_fl schreef:
Eerst had ze dit hoofdstel (zie foto). Ik heb altijd het idee gehad dat het niet lekker zat voor haar. Ik heb er een bekwame instructeur bij gehaald, hij zag er geen kwaad in.
Als ik op buitenrit ga dan begint ze na een tijdje te zweten en dat is er geen houden meer aan, ze blijft met haar hoofd slaan. Ook bij het opzadelen van dit hoofdstel deed ze raar met haar hoofd. Ik heb de Micklem speciaal gekocht omdat ik dacht dat dit comfortabeler was voor haar.

Ik zie dat je een sperriem gebruikte. Dat snoert natuurlijk haar mond dicht, want daar is hij voor. Wat ik zou doen, maar doet niet iedereen zo snel (ook instructeurs niet, weet eigenlijk niet waarom) is die er eens een keer af halen als je rijdt. Of zelfs de hele neusriem eraf halen, maar dat is een hele verbouwing, hem losjes doen (voor de sier dus) heeft hetzelfde effect. Ik vind het altijd prettig wat een paard mij laat zien als ik met hem werk. Met een sperriem o.i.d. verhul je zijn signalen. Misschien zit dat bit haar niet lekker, kan echt van alles zijn, ook in haar lijf. Hoe is haar aanleuning en hoe lekker zit je? Als ze met haar hoofd slaat, is het misschien niet eens iets met haar hoofd, maar in haar rug. Ze heeft ook geen hele gespierde hals. Drukt ze haar rug weg? (hoofd hoog houden als je erop zit).
In ieder geval is het duidelijk dat ze je iets duidelijk wil maken. Je hebt gelukkig gemerkt dat er iets niet lekker zit, en doet er wat mee (zonder nog meer hulpteugels e.d. erbij te pakken). Ik ga meestal eerst voor juist minder eraan hangen. Het ligt meestal toch aan ons.

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:15

Ik heb niet de indruk dat ze haar rug wegdrukt. Eenmaal we aan het rijden zijn loopt ze lekker, mooi aan de teugel en goede stelling.

Ik ga je tips eens proberen! bedankt !