runningkawa schreef:Bitloos geeft ook druk en dat op een heel erg gevoelige neus, zelfs vaak nog achter de oren... dus ook ff logisch nadenken dat dat hetzelfde is als met bit
De neus is veel minder gevoelig dan de mond. Vanwege de zenuwen die er lopen, waar ze lopen (diep of oppervlakkig) en de "bekleding" (bot, huid en vacht) van de zenuwen.
Druk achter de oren is niet pijnlijk. Voor sommige paarden onprettig (o.a. jouw paard, meen ik me te herinneren?) maar niet pijnlijk.
Voordeel (voor wie dat een voordeel vindt) van ook druk achter de oren, is de drukverdeling over het gehele hoofd. Drukverdeling die je met een bit op de lagen dus absoluut niet hebt.

).
), maar als ik zo om me heen kijk, wordt er vaker niet goed met de handen gereden (e.d.) dan wel. Helaas. Daarbij blijft het een feit dat je het dier een stuk ijzer in zijn mond legt. Kijk, als je dat normaal vindt, zal je er verder niet echt over nadenken (deed ik vroeger ook niet echt). Inmiddels is mijn mening daarover gewijzigd sinds een paar jaar.
Ik ben ook helemaal niet anti-bitloos. Heb zelf ook een tijdje bitloos gereden. Maar ik kan gewoon niet geloven dat bitloos zoveel vriendelijker is dan rijden met bit. Het kan imo beide op een eerlijke manier worden gebruikt. Daarom zou ik graag vergelijkende onderzoeken zien, dat zou een heleboel verklaren. Nu wordt er alleen met een opgeheven vingertje naar het bit gewezen, maar wie zegt mij dat bitloos dan echt zo vriendelijk is?
De dingen die je noemt zijn voor het algemeen menselijke ongemakken (tandarts e.d.). Maar voor een paard kan dat bit misschien wel veel minder ongemakkelijk zijn dan de neusriem, ik heb geen idee!