Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:42

runningkawa schreef:
Bitloos geeft ook druk en dat op een heel erg gevoelige neus, zelfs vaak nog achter de oren... dus ook ff logisch nadenken dat dat hetzelfde is als met bit

De neus is veel minder gevoelig dan de mond. Vanwege de zenuwen die er lopen, waar ze lopen (diep of oppervlakkig) en de "bekleding" (bot, huid en vacht) van de zenuwen.
Druk achter de oren is niet pijnlijk. Voor sommige paarden onprettig (o.a. jouw paard, meen ik me te herinneren?) maar niet pijnlijk.
Voordeel (voor wie dat een voordeel vindt) van ook druk achter de oren, is de drukverdeling over het gehele hoofd. Drukverdeling die je met een bit op de lagen dus absoluut niet hebt.

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:44

ik ben voor bitloos...en idd bitloos is ouder als bit...
http://www.equiplaza.nl
hier vind je een bitloos hoofdstel van harrys horse met goede kwaliteit leer
voor 34 euro!!!
echt een aanrader!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:46

Lagen en de tong Lachen

Nou zoals hij reageerde zou je toch bijna denken dat je punaises in het halster zou hebben...
En zo fel reageerde hij dus niet op het bit.

Dus wat nu aangenaam is onaangenaam?
Met Zanda ben ik niet zover... dus kan er verder niet extra veel over zeggen.

Bij Kawa wel, die heb ik op van alles gereden, maar die is ook normaal op een bit te rijden.
Maar idd daar ging een keer iemand op zitten plukken... ik vind het lief van Kawa dat het nog 5 min heeft geduurd voordat ze in het zand lag.
Maar ik weet zeker dat hij dat bitloos ook niet zou pikken.
Ze deed namelijk ook teveel met been... rijden is meer dan je handen Lachen
En die geeft wel aan of hij het ermee eens is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:56

Citaat:
Onlangs was ik op paard2008 en werd daar nou niet echt vrolijk van het gebruik van de bitloze hoofdstellen. Het zag er behoorlijk snoerend/afknellend uit.
Zijn er al van dit soort onderzoeken over bitloze hoofdstellen.

Ik ben helemaal met je eens dat er qua bitloze optomingen nog wel wat verbeterd kan worden:j.
Ik heb al heel wat uitgeprobeerd met mijn jonge paard en ja, ik zal wel enorm kritisch wezen (ondanks dat sommige mensen in dit topic beweren dat je maar een goeroe of iets dergelijks achterna rent als je uit principe voor bitloos gekozen hebt. Haha, jaaaaa hoor Haha! Clown ).

Gelukkig lijkt het er nu op dat ik DE bitloze optoming voor mij en mijn paard gevonden heb. Niets druk achter de oren, hooguit op de neus, want ja, als hij even niet op mijn zit reageert, moet hij ergens een aanwijzing voelen, nietwaar? Maar goed, ik weet dat ik hem voornamelijk op mijn zit (in)rij, iets wat vele bitruiters toch echt niet doen, als ik in het dagelijks leven om me heen kijk. Verdrietig

Al die verhalen over gebroken neusbotten, ik wil het eerste concrete waargebeurde verhaal op bokt hierover nog wel eens lezen dan, want tot nu toe zie ik het meer als fabeltjes. Bitloze optomingen als hackamores e.d. zijn ook niet mijn persoonlijke keuze.
Maar datgene waar ik inmiddels wel mee gereden heb, nou, dan moet je wel verdomd hard trekken wil je daarmee het neusbeen van je paard breken. Scheve mond
Misschien ben ik een slapjanus, maar ik zou echt niet weten hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen (als ik het al zou willen Clown ).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:08

katiavl schreef:
Maar waar haal je jou mening dan van, als er al veel onderzoek is geweest dat het weinig effect heeft op de mond bij goed rijden. Kan je toch niet plots gaan zeggen dat het super slecht is?

Ik zeg niet dat het per definitie superslecht is (geen woorden in mijn mond leggen, hoor Knipoog ), maar als ik zo om me heen kijk, wordt er vaker niet goed met de handen gereden (e.d.) dan wel. Helaas. Daarbij blijft het een feit dat je het dier een stuk ijzer in zijn mond legt. Kijk, als je dat normaal vindt, zal je er verder niet echt over nadenken (deed ik vroeger ook niet echt). Inmiddels is mijn mening daarover gewijzigd sinds een paar jaar.

Er is wel degelijk een verschil tussen met of zonder bit rijden en ik heb definitief voor bitloos gekozen. Uit pure ervaring kan ik zeggen, dat het toch echt superrelaxt is voor het paard, zeker als je een echt fijne bitloze optoming hebt (en ik zeg daar heel eerlijk over dat vele optomingen mij niet zijn bevallen in mijn zoektocht).

Als er geen verschil zou zijn, waarom doen sommigen er dan zo moeilijk over? Of waarom denken veel mensen dat ze de controle over hun paard kwijt zijn? Ik denk dat je dan toch naar de manier van rijden moet gaan kijken, als je je paard bitloos niet kunt houden e.d.
Maar dat mag je niet zeggen, want dan kom je ineens heel wat lange tenen tegen. Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:18

Ik denk dat er vele fabels zijn, net zoals die controle, of eentje dat ik ook vaak tegen kom:

Met bitloos moet je meer op zit werken. Als je daar al vanuit gaat is het niet moeilijk dat het bij vele fout gaat

Verder wil ik even toevoegen. Als er een proper wetenschappelijk bericht komt, waar de onderzoeken en schrijfwijze goed is. Wil ik best inzien dat bitloos beter is.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:17

Ik vind het een erg subjectief artikel, er wordt m.i. geen gebruik gemaakt van deugdelijk onderzoeksmateriaal en hetgeen wat onderzocht is erg beperkt. Erg betrouwbaar lijkt het onderzoek me dan ook niet.
Daarnaast vind ik dat we met z'n allen soms zo af en toe wel erg aan het doorslaan zijn (en nu krijg ik vast heel "natuurlijk paardrijdend bokt" over me heen Haha! ). Alles moet 'natuurlijk' , maar ik vraag me af waar we af en toe mee bezig zijn. Waarvoor is het paard dan bedoeld? Volgens mij niet primair als gebruiksartikel om ons te vermaken en op te rijden. Dus naar mijn idee is het al mis gegaan op het moment dat we het paard uit het wild hebben gehaald en op z'n rug gingen zitten Knipoog
We moeten natuurlijk bekappen, want ijzers zijn slecht voor de hoeven, we moeten boomloos rijden, want dat is beter voor de rug van ons paard, we moeten bitloos want een bit is een martelwerktuig, vooral geen dekens want een paard kan zichzelf wel redden, en zo kan ik nog wel even doorgaan denk ik. Iedereen weet het beter.
Voor zover ik weet rijden we al jaaaaaarenlang met bitten, zadels en weet ik wat nog meer. Er zijn tal van ontwikkelingen gaande op het gebied van harnachement en als het allemaal echt zo slecht was, dan hadden we allemaal zure paarden onder onze kont! Mijn paard is vrolijk en happy met rijden, dus als ze pijn had, dan had ik er al lang niet meer op kunnen komen denk ik.

Amen Haha! , ik heb gesproken

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:21

katiavl schreef:
Als er een proper wetenschappelijk bericht komt, waar de onderzoeken en schrijfwijze goed is. Wil ik best inzien dat bitloos beter is.

Precies Ja Ik ben ook helemaal niet anti-bitloos. Heb zelf ook een tijdje bitloos gereden. Maar ik kan gewoon niet geloven dat bitloos zoveel vriendelijker is dan rijden met bit. Het kan imo beide op een eerlijke manier worden gebruikt. Daarom zou ik graag vergelijkende onderzoeken zien, dat zou een heleboel verklaren. Nu wordt er alleen met een opgeheven vingertje naar het bit gewezen, maar wie zegt mij dat bitloos dan echt zo vriendelijk is?

Ik heb een paar keer gelezen dat het voor het paard fijn is dat hij dat vreemde ding in zijn mond kwijt is. Maar waar is dat dan op gebaseerd? Antropomorfisme?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:33

Het gaat in het onderzoek om dressuurpaarden. Ik mag aannemen sportpaarden. Het is al duidelijk dat er door veel ruiters zeer onvriendelijk met bitten wordt omgegaan in de dressuursport (niet dat het niet gebeurd in andere sporten of recreatie).
Als je zo'n onderzoek zult vergelijken met scholen waar wordt gereden met weinig druk en niet met gepluk en getrek, er andere resultaten zullen komen.

Het is niet het bit, maar de ruiter die voor het onaangename zorgt (kan zorgen). En dat kan ook met bitloos. Daarmee kun je een paard ook dwars zitten en agressief mee rijden, als je dat zou willen....
Het zit niet in de middelen.

Die denken dat een paard graag een bit kwijt is, hebben geen paarden gehad die van alles in de mond nemen, touwen, lijnen, kettingen.
Zo erg vinden ze het dus blijbaar echt niet en ze hebben er een prachtige ruimte voor.

Mijn ex wist niks van paarden en ik vroeg eens of hij mijn paard het hoofdstel in wilde doen. Hij hield het voor (paard stond los op onomheind terrein en kon dus rustig de benen nemen naar een volgend dorp bij wijze van spreke )en mijn paard deed haar hoofd erin. Als ze een hekel aan het bit gehad zou hebben, was dat niet zo logisch geweest in een situatie waarbij ze het indoen zo makkelijk kon vermijden.....

Ik geloof absoluut dat er afschuwelijk dingen gebeuren met bitten (en dan vooral ook in combinatie met hulpeteugels, hebben ze dat ook meegenomen in het onderzoek?), maar daar moet je dus wel de ruiter voor aankijken. (En die zo hard zijn, zijn ook niet onder de indruk van zo'n onderzoek, helaas, want die geloven meestal werkelijk dat het nodig is)

Ik heb in elk geval een schoon geweten en laat me geen complex aanpraten als ik toevallig een bit gebruik.

(Voor de volledigheid, ik rijdt net zo makkelijk met elk soort bit, stang-en trens, als met bitloos of zelfs hoofdstelloos, dus ....)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:43

weet je wat me geweldig lijkt Ja
als er weer eens echt lesgegeven gaat worden op maneges...

ik ken mensen die eens op een goed gereden paard stapte, en bijna van verbazing uit het zadel stortte toen ze de instructie opvolgde om haar been lang te maken , en haar buikspieren aan te trekken ...
" hij staat stil ?!!?"
dara gaat het gewoon fout, niet eens zozeer met er hangt een bit in of niet
want op de manier waarop het gros van de mensen leert rijden , maakt het niet uit wat er om of in dat hoofd hangt, martelen is het alleszins

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:50

Zelf besluiten om even ergens voor de lol op te knabbelen is natuurlijk iets heel anders dan een stuk metaal in je mond gebonden krijgen en aan het werk gezet te worden.

En dat een paard hapt naar het bit is puur gewoonte , vergelijk het met die hond die begint te huppelen als die de riem ziet. De riem is niet geweldig leuk , maar het feit dat je dan aandacht krijgt en wat spannends gaat doen. Haal je bij thuiskomst de riem eraf dan schudden ze zich eerst eens lekker uit. Net als een paard even kan schudden als de hele zooi eraf gehaald wordt.

Heeft niks met vermenselijking te maken , maar gewoon logica.
Natuurlijk is het fijner om geen stuk metaal in je mond gebonden te hebben , dan wel. Ook al heb je er misschien weinig last van , het ligt toch op je tandvlees en je tong en je lippen kunnen zich niet goed sluiten en worden een beetje uitgerekt. Natuurlijk is het fijner zonder een vreemd object in je mond.

Hoofdstel met bit en neusriem waar niet aan geplukt wordt , is altijd nog een bit meer dan alleen een neusriem waar niet aan geplukt wordt.

Een bit is een extra rommeltje dat puur door de aanwezigheid de mond verstoord vergeleken met als het bit er niet in ligt.
Zonder bit heeft de tong meer de ruimte , geen druk op de lagen / gehemelte , lippen gesloten.

Een neusriem heeft al die verstoring niet.

Ben je niet alleen rustig en zacht met je hand maar haal je ook het bit er nog eens uit , dan neem je nog een extra verstoring weg. Hoe klein je die verstoring dan ook kunt vinden. In mijn beleving is die vrij groot , bij een ander vrij klein. Mara ontkennen kun je het niet dat het bit puur door de aanwezigheid al verstoring veroorzaakt.

Ik ben blij dat ik geen paard ben iig. want iets in je mond hebben dat je niet door kunt slikken is niet grappig. Denk aan die rubber dingetjes voor om je tanden van vroeger met de fluor-behandeling. Daar heb je niet echt last van , maar leuk was het toch niet Of als ze nu een foto maken van je gebit en je met dat rare ding in je mond op je tanden moet bijten tijdens het maken van de foto....kun je ook een enorm kotsreflex van krijgen. Je krijgt het er niet uit maar kunt het ook niet doorslikken....enorm irritant voor je mond is dat en het blijft je aandacht opeisen dat vreemde ding in je mond.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:58

De tong van een paard is veel langer dan die van een mens, daar moet je geen vergelijk in maken. Verder zit een bit alleen in de mondhoeken en daar sluiten de lippen gewoon omheen en de rest van de mond kan gewoon dicht.
Een bit hoort niet het gehemelte in de weg te zitten, dit is trouwens een groot bezwaar bij een eenvoudige gebroken trens.

Zelfs als een paard uit gewoonte hapt naar het bit, betekent het dat het werken niet als onprettig heeft ervaren. Een paard dat onprettige ervaringen met het bit heeft, hapt niet zo makkelijk.

Denk je dat een ringetje in je oor of neus op zich iets verstoord? En dat zit nog wel door kraakbeen heen! Als ergens iets zit, is het nog niet onmiddelijk hinderlijk.

Bovendien kunnen paarden heel goed aangeven dat ze iets niet prettig vinden, dan zie je de typische problemen waar sommigen dan weer neusriemen gaan aansnoeren (heel erg fout):opensperren van de mond, tong over het bit, tong uit de mond, knarsen etc.
Een paard dat tot ontspanning komt met ene bit is, geeft dus aan dat het hem niet in de weg zit.
Overigens mag ene paard gewoon de mond iets openen (ook in proeven, alleen overmatig sperren wordt als fout gezien), ik weet niet waarom mensen het idee hebben dat het niet mnag of slecht is.

Even heel duidelijk, een paard dat zonder bit greden wordt, schuimt ook. Dat komt niet door het bit. als het niet goed kan slikken, komt dat omdat het met een te dichte hoek van d ekeel gereden wordt. Bij het hoofd licht voor de loodlijn, zoals het hoort, is er niks aan de hand.

Het zit hem echt in hoe bitten gehanteerd worden, hoe paarden gereden worden, en niet in het ding zelf.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:01

Idd, het bit is een verstoring. Helemaal mee eens Ja Maar is die verstoring zo veel erger dan de neusriem? Weet niet of dat duidelijk was, maar die schijnen paarden in het wild ook niet te hebben! Tong uitsteken De dingen die je noemt zijn voor het algemeen menselijke ongemakken (tandarts e.d.). Maar voor een paard kan dat bit misschien wel veel minder ongemakkelijk zijn dan de neusriem, ik heb geen idee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:10

Bij een bit heb je OOK een neusriem Tong uitsteken

Mijn schoenen zitten me ook niet in de weg , maar aan het eind van de dag ben ik toch nlij als ik ze uitdoe , want zonder is gewoon fijner. Als je bij een paard het halster af doet , bij een hond de riem af , kunnen ze ook eens lekker schudden : WEG met die rommel , veel fijner.

Daarom is bitloos voor mijn beleveing fijner : gewoon een stuk rommel minder. Het gaat niet om een simpel riempje om het lijf heen , maar een aanzienlijk ding dat in de MOND gedaan wordt.
Heel opdringerig aanwezig vind ik dat , ook al doe je er niks mee.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:20

pmarena schreef:

Dat hoeft niet

pmarena schreef:
Mijn schoenen zitten me ook niet in de weg , maar aan het eind van de dag ben ik toch nlij als ik ze uitdoe , want zonder is gewoon fijner. Als je bij een paard het halster af doet , bij een hond de riem af , kunnen ze ook eens lekker schudden : WEG met die rommel , veel fijner.

Daarom is bitloos voor mijn beleveing fijner : gewoon een stuk rommel minder. Het gaat niet om een simpel riempje om het lijf heen , maar een aanzienlijk ding dat in de MOND gedaan wordt.
Heel opdringerig aanwezig vind ik dat , ook al doe je er niks mee!

Prima Ja Maar het lijkt mij wat ver gaan om te zeggen dat het daarom ook voor je paard zoveel fijner is. Daar zijn volgens mij nog niet echt onderzoeken naar gedaan, zo ja, dan wil ik ze graag lezen Knipoog Maar ik wil graag geloven dat er veel paarden fijn op reageren hoor, heb dat zelf ook wel ervaren! Het gaat mij er alleen om dat je de dingen wel op een goede manier moet vergelijken. Je kan op grond van dit onderzoek (wat imo niet geheel betrouwbaar is, maar dat terzijde) zeggen dat bitten slecht zijn, maar dat betekent imo niet automatisch dat bitloos goed is.

Edit, quote gemaakt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:36

Mja , wat dat betreft vind ik zo'n onderzoek weinig toegevoegde waarde hebben puur voor de vraag als je netjes rijdt , wat dan het meest comfortabel is , wel of geen stuk staal op je tong en tussen je lippen. Daar hoef je geen IQ-wonder voor te zijn om te kunnen begrijpen wat fijner is.

Het is wel interessant als je wilt vergelijken wat het effect is als je met je handen begint te rossen. Dan kan ik me nog voorstellen dat je in bepaalde gevallen idd. het voordeel hebt dat je het bit nog vast kan pakken als paard zijnde , dat zou best zo kunnen zijn. Maar aan de ander ekant boeit dat me ook niet enorm , want in dat geval is het allebei onprettig.

Het gaat mij meer om de situatie zoals je die nastreeft dus met zo eerlijk en comfortabel mogelijk de aanwijzingen geven aan je paard. Je kan al zoveel aanwijzingen geven aan de buitenkant van het lichaam , om er dan ook nog wat IN te gaan stoppen is wel extra opdringerig.

Maar nog altijd liever zacht met bit dan lomp met bit , wat dat betreft het kan altijd erger. Maar ook al is het heel acceptabel , het kan altijd nog een klein stapje beter. En bitloos is wat dat betreft een heel makkelijk volgend stapje. Elk dingetje minder om en aan het lijf is minder "verstoring". En IN het lijf dat telt dubbel omdat dat extra opdringerig is.

Wat er dan gebeurd bij extremen dat is leuk voor het borreluurtje verder Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 01:04

pmarena schreef:

Heel opdringerig aanwezig vind ik dat , ook al doe je er niks mee.

Ruiter even afschudden is ook erg lekker en veel comfortabeler. Zo lust ik er nog wel een.

En dat mensen nu eenmaal zo truttig over hun mond doen, wil niet zeggen dat dieren dezelfde beleving hebben. Paarden eten ook gewoon braamstruik scheuten en ander zeer stekelig gewas....

En de hele dag schoenen aan hebben of een uurtje een bit in lijkt me ook wel een groot verschil.
Trouwens als je schoenen goed zitten, voel je die "verlossing" niet eens aan het einde van de dag.
En het maakt ook uit wat je gedaan hebt met die schoenen aan...

Bonken in het zadel is ook erg voor een paard. Maar dan kun je toch niet zeggen dat zadels slecht zijn? (Als het past Knipoog )

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 01:48

JoviBan schreef:
Het Forensisch Medisch Onderzoeksbureau in St. Petersburg in samenwerking met specialisten dierenartsen en journalisten zou niet onafhankelijk zijn? Lijkt me toch van wel.
Waarom? De naam van dat onderzoeksbureau zegt mij niet veel, maar dat hoeft niets te zeggen over de objectiviteit van dat instituut. De naam Nevzorov ken ik wel, en ik weet dat de heer en mevrouw Nevzorov alles behalve onbevooroordeeld tegenover het gebruik van een bit staan.

Zolang het enige "verslag" van het onderzoek zo persoonlijk gekleurd is, compleet met suggestief en niet-onderbouwd beschuldigend nawoord, kan ik dit onderzoek niet als betrouwbaar zien. Zolang er niet concreter vermeld staat hoe precies aan de meetresultaten gekomen is, is het onderzoek niet reproduceerbaar en dus niet betrouwbaar.

Zonder persoonlijk te worden had ik eigenlijk gehoopt dat de TS, die naar het schijnt iets beter thuis is in de materie en misschien wel weet waar aan meer of betere informatie over dit onderzoek te komen is, wat van de vragen uit mijn eerste post in dit topic had kunnen beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:13

Ik heb de hele dag wel wat aan mijn voeten... voor mijis het geen verademing mijn schoenen uit te hebben.
Dus dat is dus al per mens verschillend.
Zou het kunnen zijn dat ook niet elk paard een bit vervelend vind?

Citaat:
weet je wat me geweldig lijkt Ja
als er weer eens echt lesgegeven gaat worden op maneges...

ik ken mensen die eens op een goed gereden paard stapte, en bijna van verbazing uit het zadel stortte toen ze de instructie opvolgde om haar been lang te maken , en haar buikspieren aan te trekken ...
" hij staat stil ?!!?"
dara gaat het gewoon fout, niet eens zozeer met er hangt een bit in of niet
want op de manier waarop het gros van de mensen leert rijden , maakt het niet uit wat er om of in dat hoofd hangt, martelen is het alleszins

Daar sluit ik me echt helemaal bij aan!
Daar gaat het fout, daar leert men als je aan de kop sjort gaat hij aan de teugel.
Waar is de gewone les? Waar je leert zonder hulpteugels en sporen te rijden op een gewoon bit.
En dat je leert als het niet lukt het door jezelf komt. En uiteraard bovenstaande...zit

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:26

getest op een kunstof paardenhoofd???

die dus helemaal niet meegeeft en kan bevvegen??
dat zijn toch geen reelle testen??

ik heb niets tegen een bit,vvant als je goed rijd hoef jhe geen krachten te gebruiken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:21

Tja , als je denkt dat een paard met bit in zijn mond rondlopen net zo fijn vindt als zonder bit , dan is dat gewoon een verschil van mening. Ik vind het nogal voor de hand liggend...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:27

pmarena schreef:
Tja , als je denkt dat een paard met bit in zijn mond rondlopen net zo fijn vindt als zonder bit , dan is dat gewoon een verschil van mening. Ik vind het nogal voor de hand liggend...

Ik vind het ook nogal voor de hand liggend, hoor, pmmarena. Knipoog
Ik zou de pro-bitrijders aanraden zelf eens een paar uurtjes met zo'n bit in te lopen. Clown
Zit vast heeeeeeeeeerlijk! Haha!
Laat een paar tanden trekken in je mondhoeken en klaar. Haha!
Werkelijk, hoe kun je verzinnen dat er geen verschil is tussen met of zonder bit???? Verward

(En ik vind het ook veel heerlijker om mijn goedpassende schoenen uit te doen:D.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:32

pmarena schreef:

Tja, ik ook. Knipoog

Ik vraag me overigens af of mensen ècht denken dat een paard een bit fijn vindt en graag een bit in wil, of dat ze dit zichzelf wijsmaken.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:10

Ik rijd zonder bit nu, maar toen ik nog wel met bit reed deed mijn paard zijn mond meestal gewoon open! Tong uitsteken
Bit erin, klaar. Toch denk ik dat hij dat deed omdat hij dan 'braaf' was, hij vond dat gewoon fijn.

Ik ben zonder bit gaan rijden omdat het me logisch lijkt dat het 10x fijner is voor een paard!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:14

Ik las ook nog ergens dat mensen het bitgebruik vergelijken met het feit dat paarden soms graag wat in hun mond doen (touw etc.). Tja, misschien is het dan wel handig om te weten dat paarden met hun mond onderzoeken. Dus dat is niet zo gek. Doet mijn paard ook, zeker als hij hard aan het wisselen is, dan doet hij dat nog meer zelfs. Volgens sommigen wil dat dus zeggen dat hij graag een bit in wil? Gestoord
Nou, dan heeft mijn arme paard het maar zwaar, want dat gaat niet gebeuren. Lachen