arans schreef:Een rubberen ongebroken bit, is dus eigelijk vrij scherp, omdat hij geen tongvrijheid geeft?
betekend dat ook echt scherp dan?
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
arans schreef:Een rubberen ongebroken bit, is dus eigelijk vrij scherp, omdat hij geen tongvrijheid geeft?
moonsparkle schreef:Ik dressuur met een enkelgebroken bit en spring ook met een pessoa.
Ik heb rijtechnisch van alles geprobeerd om het paard rustiger in het parcour te krijgen, maar het paard heeft er gewoon zoveel plezier in dat het rijtechnisch verder niet meer op te lossen is.
Met dresuur is er ook geen enkel proleem, met buitenritten overigens ook niet.
somokkele schreef:Ik gebruik geen bit, maar een crosslink. Paard liep overigens wel goed met bit, dubbelgebroken K&K trensje. Maar wilde met minder kunnen. Nu dus zonder, paard loopt er geweldig op
Binckydenice schreef:moonsparkle schreef:Ik dressuur met een enkelgebroken bit en spring ook met een pessoa.
Ik heb rijtechnisch van alles geprobeerd om het paard rustiger in het parcour te krijgen, maar het paard heeft er gewoon zoveel plezier in dat het rijtechnisch verder niet meer op te lossen is.
Met dresuur is er ook geen enkel proleem, met buitenritten overigens ook niet.
Rij je geen wedstrijden dan?
somokkele schreef:Kruist onder de kaak langs en geeft druk achter de oren en maakt gebruik van het principe wijken voor druk. Hij staat ook op http://www.bitloos.nl/ Onder optomingen
floor01 schreef:In de discipline reglementen dressuur en springen staat precies met welke bitten je mag rijden!
Allejandro schreef:Dus overgeschakeld naar een K&K bitje dubbelgebroken van aurigan.
floor01 schreef:Zoals je het nu beschrijft merrieveulen zouden voor de tekortkomende ruiter dus een aantal oplossingen bestaan:
1. een nieuw paard kopen (en dat is een beetje lastig als je een paard van een ander rijdt)
2. Alleen maar in de bak rijden totdat je daar genoeg controle hebt. Daar worden zowel ruiter als paard niet vrolijk van en de controle bij de dressuur hoeft helemaal niets te zeggen over de controle bij het buitenrijden/springen.
RedPassion schreef:Allejandro schreef:Dus overgeschakeld naar een K&K bitje dubbelgebroken van aurigan.
Ik rij al jaren met een dubbelgebroken bit (watertrens) en dat bevalt prima. Maar heb al heel vaak dat K&K bit in mijn handen gehad. Wat is het verschil tussen dit bit en een gewone dubbelgebroken?
merrieveulen schreef:floor01 schreef:Zoals je het nu beschrijft merrieveulen zouden voor de tekortkomende ruiter dus een aantal oplossingen bestaan:
1. een nieuw paard kopen (en dat is een beetje lastig als je een paard van een ander rijdt)
2. Alleen maar in de bak rijden totdat je daar genoeg controle hebt. Daar worden zowel ruiter als paard niet vrolijk van en de controle bij de dressuur hoeft helemaal niets te zeggen over de controle bij het buitenrijden/springen.
niet aan een paard beginnen wat nog net zoveel te leren heeft als jij zelf. hoeveel mensen die weinig gereden hebben kopen er niet een driejarige? dat is vragen om moeilijkheden. verder wordt er imo te vaak beknibbeld op goede les.
je hoeft niet alleen maar in de bak te rijden, trainen is buiten ook heel goed mogelijk, hoewel de meeste mensen het onderscheid maken 'buiten is lol maken, in de bak is trainen'.
je kunt uiteraard ook bitloos rijden tot je zelf zover bent dat je met het juiste bit fatsoenlijk om kunt gaan.
de eerste optie is imo altijd: goede les nemen. je intsructeur kan aan jou en je paard als combinatie werken, je leren hoe te handelen waardoor je beter kunt communiceren met je paard. van het inhangen van een scherper bit leer je immers niets, je houdt zelf het probleem ermee in stand, en zo is het cirkeltje rond.
.
somokkele schreef:Kruist onder de kaak langs en geeft druk achter de oren en maakt gebruik van het principe wijken voor druk. Hij staat ook op http://www.bitloos.nl/ Onder optomingen
floor01 schreef:En we heten niet allemaal anky toch??!
Dan maak ik trouwens liever een ophouding met een scherper bit dan dat ik tig ophoudingen moet maken om mijn paard terug te krijgen en mezelf daarbij in een gevaarlijke situatie plaats.