Welke bit gebruik je en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Re: Welke bit gebruik je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 15:39

arans schreef:
Een rubberen ongebroken bit, is dus eigelijk vrij scherp, omdat hij geen tongvrijheid geeft?

betekend dat ook echt scherp dan?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:48

Ik dressuur met een enkelgebroken bit en spring ook met een pessoa.
Ik heb rijtechnisch van alles geprobeerd om het paard rustiger in het parcour te krijgen, maar het paard heeft er gewoon zoveel plezier in dat het rijtechnisch verder niet meer op te lossen is.
Met dresuur is er ook geen enkel proleem, met buitenritten overigens ook niet.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:50

Ik gebruik geen bit, maar een crosslink. Paard liep overigens wel goed met bit, dubbelgebroken K&K trensje. Maar wilde met minder kunnen. Nu dus zonder, paard loopt er geweldig op

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 15:50

moonsparkle schreef:
Ik heb rijtechnisch van alles geprobeerd om het paard rustiger in het parcour te krijgen, maar het paard heeft er gewoon zoveel plezier in dat het rijtechnisch verder niet meer op te lossen is.

Rij je geen wedstrijden dan?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 15:51

somokkele schreef:
Ik gebruik geen bit, maar een crosslink. Paard liep overigens wel goed met bit, dubbelgebroken K&K trensje. Maar wilde met minder kunnen. Nu dus zonder, paard loopt er geweldig op

wat is een crosslink?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:55

Binckydenice schreef:
moonsparkle schreef:

Rij je geen wedstrijden dan?

hoezo?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 15:56

Mag je starten met een passoa dan?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:56

met springen wel, dressuur niet.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 15:57

Oh ok, dat wist ik niet, zijn de regels met springen minder streng qua bitten dan?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:04

Kruist onder de kaak langs en geeft druk achter de oren en maakt gebruik van het principe wijken voor druk. Hij staat ook op http://www.bitloos.nl/ Onder optomingen

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:30

ik gebruik een dubbelgebroken bitje mijn paard reageerd een heel fijn op

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 16:31

somokkele schreef:
Kruist onder de kaak langs en geeft druk achter de oren en maakt gebruik van het principe wijken voor druk. Hij staat ook op http://www.bitloos.nl/ Onder optomingen

Tja, maar dit is weer een middel waar je niet mee mag starten....

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:35

In de discipline reglementen dressuur en springen staat precies met welke bitten je mag rijden!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:36

Ik heb altijd geleerd enkelgebroken bustrens = goed .Ahem niet dus Bloos

Mijn paardje wou het bit nooit lekker aannemen *hoofdstel in doen niet, rijden ook niet..*
Dus overgeschakeld naar een K&K bitje dubbelgebroken van aurigan. En nou wat een verschil!!!
Super. Kan heerlijk rijden Ja

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 16:40

floor01 schreef:
In de discipline reglementen dressuur en springen staat precies met welke bitten je mag rijden!

Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:56

Allejandro schreef:
Dus overgeschakeld naar een K&K bitje dubbelgebroken van aurigan.

Ik rij al jaren met een dubbelgebroken bit (watertrens) en dat bevalt prima. Maar heb al heel vaak dat K&K bit in mijn handen gehad. Wat is het verschil tussen dit bit en een gewone dubbelgebroken?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:49

floor01 schreef:
Zoals je het nu beschrijft merrieveulen zouden voor de tekortkomende ruiter dus een aantal oplossingen bestaan:
1. een nieuw paard kopen (en dat is een beetje lastig als je een paard van een ander rijdt)
2. Alleen maar in de bak rijden totdat je daar genoeg controle hebt. Daar worden zowel ruiter als paard niet vrolijk van en de controle bij de dressuur hoeft helemaal niets te zeggen over de controle bij het buitenrijden/springen.

niet aan een paard beginnen wat nog net zoveel te leren heeft als jij zelf. hoeveel mensen die weinig gereden hebben kopen er niet een driejarige? dat is vragen om moeilijkheden. verder wordt er imo te vaak beknibbeld op goede les.
je hoeft niet alleen maar in de bak te rijden, trainen is buiten ook heel goed mogelijk, hoewel de meeste mensen het onderscheid maken 'buiten is lol maken, in de bak is trainen'.
je kunt uiteraard ook bitloos rijden tot je zelf zover bent dat je met het juiste bit fatsoenlijk om kunt gaan.

de eerste optie is imo altijd: goede les nemen. je intsructeur kan aan jou en je paard als combinatie werken, je leren hoe te handelen waardoor je beter kunt communiceren met je paard. van het inhangen van een scherper bit leer je immers niets, je houdt zelf het probleem ermee in stand, en zo is het cirkeltje rond.

arans schreef:
Een rubberen ongebroken bit, is dus eigelijk vrij scherp, omdat hij geen tongvrijheid geeft?

dat hangt van de mond van het paard af, en de mate van buiging in het mondstuk. nou hou ik zowiezo niet zoveel van rubber bitten, deze drogen bij veel paarden de mond makkelijk op, en in een (te) droge mond gaat zo'n bit schuren op de lagen van het paard, en daar kan het zelfs brandplekken veroorzaken. dan liever een glad metalen bit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:51

RedPassion schreef:
Allejandro schreef:
Dus overgeschakeld naar een K&K bitje dubbelgebroken van aurigan.

Ik rij al jaren met een dubbelgebroken bit (watertrens) en dat bevalt prima. Maar heb al heel vaak dat K&K bit in mijn handen gehad. Wat is het verschil tussen dit bit en een gewone dubbelgebroken?

het middenste stuk van het mondstuk is 45 graden gedraaid, waardoor het vlak waarop het bit druk uitoefent gelijkmatiger is. belangrijkste punt vind ik echter, dat de mondstukjes die op de lagen liggen anatomisch gevormd zijn, dat is eigenlijk de hele opzet van dit bit. het is gemaakt naar de paardenmond, een 'gewoon' bit is dat (hoe gek het ook klinkt) niet. meer info hierover is via google ook te vinden.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:57

merrieveulen schreef:
floor01 schreef:
Zoals je het nu beschrijft merrieveulen zouden voor de tekortkomende ruiter dus een aantal oplossingen bestaan:
1. een nieuw paard kopen (en dat is een beetje lastig als je een paard van een ander rijdt)
2. Alleen maar in de bak rijden totdat je daar genoeg controle hebt. Daar worden zowel ruiter als paard niet vrolijk van en de controle bij de dressuur hoeft helemaal niets te zeggen over de controle bij het buitenrijden/springen.

niet aan een paard beginnen wat nog net zoveel te leren heeft als jij zelf. hoeveel mensen die weinig gereden hebben kopen er niet een driejarige? dat is vragen om moeilijkheden. verder wordt er imo te vaak beknibbeld op goede les.
je hoeft niet alleen maar in de bak te rijden, trainen is buiten ook heel goed mogelijk, hoewel de meeste mensen het onderscheid maken 'buiten is lol maken, in de bak is trainen'.
je kunt uiteraard ook bitloos rijden tot je zelf zover bent dat je met het juiste bit fatsoenlijk om kunt gaan.

de eerste optie is imo altijd: goede les nemen. je intsructeur kan aan jou en je paard als combinatie werken, je leren hoe te handelen waardoor je beter kunt communiceren met je paard. van het inhangen van een scherper bit leer je immers niets, je houdt zelf het probleem ermee in stand, en zo is het cirkeltje rond.

.

Ben ik het helemaal met je eens! Ja
In mijn geval was het eerder andersom. Paard wist wel hoe het moest en ik niet en ging dus met mij op een loopje Clown .
En ik ben ook absoluut niet van mening dat buiten rijden lol maken is, daa rmoest ik nog 10x zo hard op controle oefenen, want in een cross rij je immers ook buiten!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:04

somokkele schreef:

Dat hoef ik dus bij mijn paard niet te proberen. Zodra hij druk achter zijn oren voelt gaat zijn hoofd omhoog en trekt hij terug. Als ik hem met zijn halster en halstertouw meeneem moet ik zorgen dat er dus geen druk op het halster komt want dan gaat ie in verzet.

Ik rij zelf met een dubbelgebroken watertrensje met een bol middenstukje. Toen ik mijn paard kocht had hij een enkelgebroken bustrens. Watertrens nam ik op advies van mijn toenmalige instructrice die uitlegde dat evt. bewegingen van mijn handen bij een watertrens minder hard doorkwamen dan bij een bustrens. Omdat ik nog niet helemaal lekker in balans zat en hij nog niet goed in balans liep was dat wel zo eerlijk. Dubbelgebroken omdat mij dat gewoon prettiger en vriendelijker leek. Dat mijn paard dit wel waardeerde bleek toen ik bij wijze van test het oude enkelgebroken bit weer een keer gebruikte. Daar waar hij normaal mijn hand direct accepteerde ging nu zijn hoofd omhoog zodra ik de teugels op maat maakte. Bit daarna nooit meer gebruikt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:10

@ floor, nou met lol maken is niks mis, maar dat moet je dan wel sámen doen... dwz het paard moet geen lol maken ten koste van de ruiter (keihard wegsjezen), en de ruiter niet ten koste van het paard (per sé willen springen maar niet aan jezelf willen werken dus maar een scherper bit erin).

JUIST het lol maken, daar gaat het mij om. ik wil plezier kunnen hebben in het rijden, en dat kan ik alleen als mijn paard er plezier in heeft. in die zin vind ik het dan ook een verplichting om goed te leren rijden, en voor passend materiaal te zorgen, wat het ook kost aan tijd, geld en moeite.

de gezondheid (geestelijk zowel als lichamelijk) en het plezier van het paard horen imo altijd nog voor dat van de ruiter te gaan in deze zin. immers, de ruiter kan wel keuzes maken voor het paard, maar andersom niet. het is onze verantwoordelijkheid om het onze paarden zo goed mogelijk te maken, en ik neem dat dan ook zeer serieus.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:28

Een dunner bit is over het algemeen scherper. Toch kan een scherper bit soms ook juist vriendelijker zijn. Zo reed ik ooit een volbloed op een normaal dubbelgebroken bit. Zij was heel fijn gebouwd.
Toen het bit kapot was moest ik even naar een tijdelijk ander bit grijpen. Dat werd een dubbelgebroken, maar wel veel dunner. En daar liep ze veeeeeeeel fijner op.

Reden daarvoor was dat het dikke bit de hulpen niet goed doorliet in haar fijne mondje. Met het dunnere en dus ook scherpere bit lukte dat wel. Met als eindresultaat dat ik veel fijnere hulpen kon geven, dus veel vriendelijker.

Dan mbt het pessoabit. In principe wil je natuurlijk niet met zo'n bit rijden. Ik ken ook veel mensen die onterecht met zo'n bit rijden. Maar als je echt een heel drammerig paard hebt kan het wel voor je veiligheid. Daar komt nog eens het volgende bij. Een paard dat constant in de teugels hangt krijgt daardoor ook meer druk bij zijn kaken en in de nekwervels (net achter de oren). Dat is niet zo goed voor die gewrichten.
Met een pessoa kun je je paard iets meer tegengas bieden zonder eraan te gaan hangen. En dat is dus ook beter voor de gewrichten in de nek.

Het is een illusie dat elk paard fijn kan lopen op een normale gebroken trens als je fantastisch rijdt. Liefst wil je zo min mogelijk in die mond doen, maar soms zijn er wel meerdere wegen die naar Rome leiden.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:38

En we heten niet allemaal anky toch??!

Dan maak ik trouwens liever een ophouding met een scherper bit dan dat ik tig ophoudingen moet maken om mijn paard terug te krijgen en mezelf daarbij in een gevaarlijke situatie plaats.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:39

kwestie van een bit bij je paard zoeken. Ik ben zelf erg groot voorstander van een ongebroken trens, heb er al veel paarden erg fijn mee zien lopen. Ik heb toevallig net voor Raimaer een Myler kneveltrensje gekocht, knevel omdat ze daarmee hopelijk in de cross iets fijner te sturen valt. Ze gaat er met dressuur iig heel fijn op.

Wb pessoa in de cross, mijn ervaring is dat de paarden in de cross zo enthousiast zijn dat ze - hoe fijn afgericht ook - toch minder subtiel reageren op je hulpen zodat je echt wel eens duidelijker moet doorkomen. En dan doe ik dat liever met een pessoa (overigens niet voor alle paarden) dan met een gewoon bit waar ik dan echt hard aan moet hangen.

En als antwoord op de vraag:
Laquinta
dressuur: ongebroken trens; reageert hij fijner op dan een enkel gebroken trens, daar pakt hij links eerder op vast.
cross: lichte pessoa, omdat de rem het zeker in het begin bepaald niet goed deed. Nu wel maar hij loopt er goed op dus geen reden om het aan te passen.

Raimaer: zoekende op het moment. Wsl straks een myler comfort snaffle, met een kneveltrens voor het crossen

Pablo: ongebroken watertrens voor dressuur (enkel gebroken werkt niet fijn bij hangend rooster, dubbelgebroken rotzooit hij mee) en pessoa in de cross (teugel aan de gewone bitring) zodat ik iets meer rem heb.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 29-11-07 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:42

floor01 schreef:
En we heten niet allemaal anky toch??!

Dan maak ik trouwens liever een ophouding met een scherper bit dan dat ik tig ophoudingen moet maken om mijn paard terug te krijgen en mezelf daarbij in een gevaarlijke situatie plaats.

Nou... ik rij echt net zo goed als Anky hoor! (not Haha!)

Was trouwens helemaal vergeten te noemen dat ik mijn eigen paarden (2 stuks) allebei op een normale enkel gebroken trens rijd. Gewoon omdat ze er goed op lopen. Online wil weleens heel heet worden, maar dat is voornamelijk in de cross, en dan mag hij toch zo hard lopen dat hij weer goed te hanteren is.
Kaatje is totaal niet drammerig, en dressuur loopt ze ook goed op dit bit.