Bandages onder de loep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bandages onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:07

Wat weet jij zeker?

Ik weet namelijk zeker dat honderden paarden al tientallen jaren met beschermers lopen en nog steeds geen last er van hebben Lachen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:50

Ken je dan ook die paarden die dan in de wei mogen, een 'misstap' maken en vervolgens de pees doorhebben? Ow en die dus niet meer in de wei mogen, want de wei is gevaarlijk Vork

Ik heb helaas wel veel peesblessures gezien wat waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden. In het geval van bandages vind ik persoonlijk iig de nadelen niet opwegen tegen de voordelen!

Iedereen moet zelf weten wat ie doet met z'n paard maar een waarschuwing op z'n tijd lijkt me daar zeker goed bij Haha!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:11

snater schreef:
Leuk zo'n filmpje, maar dat gaat natuurlijk nergens over. Klinkt allemaal interessant, maar wetenschappelijk gezien stelt dit natuurlijk geen donder voor. Het filmpje begint met een aantal stellingen die klinken als conclusies, die volgen uit het door Bit uitgevoerde onderzoek. Vervolgens wordt er geen onderzoek gedaan naar het effect van gebruik van bandages bij de kans op blessures, naar eventuele beschadigingen van het peesweefsel wordt voor het gemak even niet gekeken en evenmin naar de kans op scheuren. Het taalgebruik is sowieso onhandig. Een temperatuur die 'serieus richting de gevarenzone' gaat... Noem dan eens wat die gevarenzone is? En waarom is dat een gevarenzone? Waarvoor is het gevaarlijk? Kun je dat bewijzen?

Hieruit kan ik alleen opmaken dat Bit suggereert dat het gebruik van bandages direct leidt tot verhoogde temperatuur van het paardenbeen. In mijn ogen is dat zo logisch, dat ik geen apparatuur van de TU/e nodig heb om dat te geloven.

Trouwens, volgende keer misschien een voice-over die minder lispelt Ach gut ?

hier ben ik het mee eens, ik vind dit ook geen wetenschappelijk onderzoek!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:42

runningkawa schreef:
nee idd
Dat is ook wel de mentaliteit van nu

Vroegah was je blij als iemand je wilde helpen en tijd in je wilde stoppen om je iets te leren.

Nu krijg je vaak een bek, met ik weet wel hoe het moet....

Mijn ervaringen zijn anders, is maar net hoe je soms dingen zegt. Wat wel waar is vind ik is dat de jeugd mondiger is, maar of dat per definitie verkeerd is? Vroeger was het meer, mond houden en doen wat de volwassenen zeggen, nu mogen jongere mensen meer ook een mening hebben, goed toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:49

Ze mogen van mij best mond hebben. maar geen brutale.
Van vragen word je niet dommer.

Vroeger zei je idd niks, of je vroeg voorzichtig wat, maar werd je daar slechter van?
nee hoor.
Nu denken pennys van 12 het wel beter te weten dan de instructeur van 45 die ze notabene zelf vragen om les te komen geven..... Verward

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:22

Nou ik vindt het een beetje onzin. Temperatuur scheelt maar een paar graden. Als je zelf gaat sporten krijg je het toch ook wat warmer?.

Zelf rijdt ik maar weinig met bandages. als ik beenbescherming gebruik zijn dat meestal peesbeschermers.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:15

Maar een paar graden? In levend weefsel is een paar graden heel erg veel! Er is sprake van een kritische temperatuur, die ligt ergens tussen de 41 en 42 graden. Daarboven gaat alles kapot.
Nee, als je zelf gaat sporten krijg je het niet warmer dan de kritische temperatuur, want dan raak je in coma en gaan je organen eraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:20

En je zweet voeten dan in je warme schoenen? Tong uitsteken
En douchen/ in bad liggen op 50 graden een half uur lang, heerlijk!

Als je koorts hebt en van binnenuit wordt het heet omdat je lichaam niet gezond is, ja dan gaat alles kapot. Je lichaam kan zelf dan niet koelen. Dan raak je idd in coma Lachen
Maar vanaf de buitenkant?
Ik geloof er gewoon echt niet in...dan liep er geen 1 toppaard meer. Ook niet van dat filmpje.
Want zij reed altijd met bandages...hoe kan ze dat jaren volhouden en toch omhoog klimmen in de klasses?
Paard zou toch al op de onderbenen afgebroken zijn omdat alles kapot is in het B al?

Piro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:59

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar het onderzoek dat ze gedaan hebben is idd totaal niet wetenschappelijk. De temperatuur zal vast wel oplopen onder een bandage, maar op de manier zoals dat hier gemeten is, is dat soieso het geval. De huidtemperatuur onder een trui is ook hoger dan op een blote huid, maar inwendig zal de temperatuur hetzelfde zijn. Dus voor een goed beeld zou onder andere de inwendige temperatuur gemeten moeten worden, zodat ook duidelijk is in hoeverre het paard zelf in staat is om deze temperatuur te reguleren.
Daarnaast ben ik er heilig van overtuigd dat bandages, mits goed aangebracht, wel degelijk een functie hebben. Immers bij een paard met ernstige gallen wordt wel degelijk geadviseerd om te bandageren. En ik heb het zelf meerdere malen meegemaakt dat door middel van goed bandageren meer gallen grotendeels voorkomen kunnen worden. Ik geloof best dat bandages ook nadelen met zich meebrengen, maar ik denk dat je een afweging moet maken tussen de voor- en de nadelen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:25

Citaat:
En douchen/ in bad liggen op 50 graden een half uur lang, heerlijk

Haha, stop er eens echt een thermometer in, dan spreken we verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:47

Dat heb ik niet gedaan, maar met dezelfde thermostaatkraan kan mijn vriend niet meer dan 38 hebben Lachen
En ik kom er ook rood als een kreeft uit, maar toch vind ik het heerlijk...

En je zweetvoeten dan?
Daar loopt de temeratuur ook op in de schoen. Maar dat is allemaal van buiten.

Wat ik eerder zei, je raakt in coma als het van binnen niet koelt.
Ook wat Piro zegt, aan de buitenkant meten heeft geen nut, wat doet het lichaam zelf van binnen op dat moment?
Blijkbaar meer dan we denken, anders waren alle paarden wel al afgeknapt op de pootjes en liepen ze met stompjes Tong uitsteken Clown

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:51

Allereerst ik ben geen sterke voor of tegenstander van bandages. Ik denk dat het goed is dat we er over nadenken en eventueel gebruik juist gebeurd. Maar heb wel een aantal opmerkingen bij het geplaatste artikel
Onderzoek is niet echt wetenschappelijk verantwoord.Wat alleen gemeten wordt is de huidtemperatuur. Dat die warmer wordt, dat snap ik wel. Ga zelf maar eens sporten, dan worden je voeten in sportschoenen ook warmer. Bandages (evt met onderlappen nemen gezien hun materiaal nog zweet op. Zweet is tenslotte het mechanisme om een warme huid te doen afkoelen. De vraag is op neopreen van een peesbeschermer dat doet. Neopreen is namelijk afkomst uit de surf en duiksport en juist gemaakt om je warm te houden….
Verder is er sprake van een huidtemperatuur, dat zegt mijn inziens niks over de temperatuur in de pees. Pezen zijn het meest slecht doorbloede orgaan van een paard, vandaar dat ze ook zo langzaam genezen. Dit betekent ook dat ze langzaam warm worden. Als je een paardebeen moet koelen moet dat minstens 20 minuten koelen voordat de pees ook maar iets in temperatuur gaat dalen. De huid is dan al wel ijskoud. De pees is dan hooguit een graad afgekoeld.
Dus het feit dat het warmer wordt is volgens mij niet waar. Wel is het zo dat een simpel verbandje geen klappen van 600 kilo tegen kan houden, maar dat kan een gewonen peesbeschermer ook niet, alleen die van new met harde kern. Die zie je dan ook vaak in de eventing.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:53

Runningkwa: Doe het eens voor de gein met die thermometer, dan begrijp je het verhaal van die kritische temperatuur ook beter.
Idd het zou beter zijn om de temperatuur aan de binnenkant te meten, maar ze beweren in het artikel dat ze de relatie tussen die twee weten. Even aan bit vragen waar ze dat vandaan hebben ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:57

Dat kan ik helaas niet meer meten, in dit huis geen bad meer Lachen
Maar gezien hoe mijn huis eruit zag was het eigenlijk te heet, ik ben dan echt vuuuur rood. Maar vind dat met koud weer heerlijk...
Mijn vriend zei ook altjd dat ik dan niet normaal was als hij me zag Bloos

En verder snap ik dat verhaal van de kritische temperatuur heel goed.
Iemand met 40 graden koorts gaat niet voor niets ijlen.
Maar nogmaas dan heb je het over van binnen uit.
En dat wordt hier gewoon niet gemeten.
Mijn voeten worden ook heet in sportschoenen, maar heb al mijn tenen nog, zelfs de topjes Tong uitsteken

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:59

Hier wordt een vergelijk gemaakt wat niet opgaat. De huid van de mens is een goed doorbloed orgaan, wat snel warmte en kou kan aannemen, Kan ook heel wit en rood worden. Een pees is een slecht doorbloed orgaan, dus niet vergelijkbaar, met een rode huid van in het bad gaan en kritische temperatuur ligt dus ook anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:03

Met je eens dat het geen vergelijk is, maar de pees is slecht doorbloed, duurt idd bijna een half uur wil je echt van koelen gaan spreken. Waarom zou het andersom dan wel meteen slecht zijn?

En oke, je voeten zijn ook wat anders, maar na een marhaton zijn mensen hun voeten ook niet kwijt.
Zelf ben ik werkzaam in een tuinbouw kas, maar voor veiligheid zijn kisten wel aan te raden...wil jij niet weten hoe mijn voetjes zijn na een dagje werken met 33 graden buiten....
Ook de pezen daar leven nog Lachen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:05

En bij paarden met een peesblessure daar vallen de hoeven vanaf? Geloof dat ik je niet meer volg RK!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:23

Als de pees helemaal door is zal het been vast niet meer bewegen zoals het hoort
En als ik hierboven lees dat alles kapot gaat bij een bepaalde temeratuur....zou een paard dan nog wel kunnen lopen?

Je volgt me juist heel goed denk ik Ja
Bij een marathon loper gaan de pezen ook niet kapot omdat zijn voeten te heet worden in zijn schoen.
Waarom zou dat bij een paard dan anders zijn?

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:36

Ik ben het eens met Kjoedie en met Piro: Dit onderzoek is niet echt wetenschappelijk omdat de temperatuur van de huid gemeten wordt. Het is inderdaad zo dat pezen slecht doorbloed zijn en dus veel minder gevoelig zijn voor temperatuursschommelingen op die manier. Een paard dat met zijn blote benen in de sneeuw staat (het andere uiterste) krijgt daar ook geen peesblessure van. Verder ben ik eht met runningkawa eens dat we het eens moeten proberen te vergelijken met onszelf. Als wij gaan joggen in koud weer met een dikke fleecetrui aan en we gaan zweten, dan kan dat zweet ook niet weg en loopt de temperatuur van onze huid behoorlijk op. Echter, onze centrale temperatuur wordt keurig gereguleerd door onze hersenen (hypothalamus) via allerlei ingenieuze mechanismen. Ik ben ervan overtuigd dat paarden eenzelfde warmte-regulerend mechanisme bezitten (bewijs: mijn ruin die kletsnat van het zweet is na een training Tong uitsteken )

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:51

Gelukkig ziet RK en Shalbo ook dat het werkelijk waar belachelijk is wat mensen nu allemaal lopen te beweren.

Het zou maar zo zijn dat je een paard met een stuk stof om de benen zo zou kunnen beschadigen... Huilen van het lachen
Zo breekbaar zijn onze paardjes nu ook weer niet, toch?

Ik vind het echt overdreven gemaakt in het Bit. Maar misschien is dat juist om de echt onkundige gebruikers af te schrikken?

Ik heb zelf ook zo'n 6 jaar (Niet veel, ik weet het) ECHT in de paardenwerled gezeten en gewerkt (nu nog steeds) en het paard waarvan de pezen ZO beschadigd zijn dat 'ie wel naar de slacht mag van de bandages moet ik nog tegen komen. Ik heb met tig paarden gewerkt die werkelijk dagelijks (vanaf het inrijden tot de ZZ-Z en hoger ) vierkant in de bandages kwamen en elk paard had zulke harde benen. En die deden het allemaal op hun beurt net zo goed in de ring zonder enige bescherming.

Ook nu op mijn werk; wij hebben zo'n 5 buitenlanders aan het werk, spanjaarden. Mijn baas heeft mensen nodig, zij hadden een baan nodig, 1+1 = 2. Maar goed, die kerels hebben alles over de paarden moeten leren, maar ze gaan hier echt geen half uur 'bandage' les geven. En logisch, dat kan ook niet. Dus er wordt een paar keer aan die jongens uitgelegd en dan moeten ze het kunnen maar soms he, als ik die paarden van hun dan zie, nou die bandages worden zo verkeerd aangebracht Bloos! Soms heb ik ook zoiets van 'DAT meen je niet!' Maar dan nog, Hebben we hier NOOIT een paard gehad die daarvan problemen kreeg. Werkelijk nooit. En dit zijn ook DURE paarden hoor, denk aan zo'n 10-20.000, en dan heb je een van onze 'goedkope' paardjes.

MAAR: Onze paarden worden ook hooguit 20 minuten gewerkt, zelden langer.

Tja wat ik hiermee gewoon wil zeggen is dat het echt niet zo snel gaat dat je een paard naar de kl*ten helpt met bandages, ook niet met 'niet perfect' aangebrachte bandages. Zo snel gaat het gewoonweg NIET. Nu ben ik geen voorstander van 'zomaar' aangebrachte bandages! Dat ook weer niet! Begrijp me niet verkeerd. Maar IMO als je het inderdaad goed en gelijk doet, heb je echt een kleine kans op enige beschadiging. Waarschijnlijk hetzelfde procent kans als je met peesbeschermers zou rijden.

Ik heb zelf ook netjes leren bandageren van mijn stagebegleidster die zelf ook een voorstander van bandages was. Haar paarden kwamen allemaal vierkant in de bandages. En nooit was er een uitzondering. Ik was 2 jaar bij haar en nooit een kreuple paard gezien. Nu kan er in 2 jaar eigenlijk niet veel gebeuren maar als het zo snel zou gaan als jullie het vertellen dan is 2 jaar tijd eigenlijk wel weer zat. Tong uitsteken

Op mijn werk gebruiken we dus (alleen voor) bandages en ik zie er ook geen problemen mee. Het wordt er net zo warm onder peesbeschermers (Als het daar niet warmer wordt, neopreen en plastic, lekker ademed ) dus als je gaat roepen dat het te warm wordt onder bandages moet je zelf ook geen peesbeschermers gebruiken, natuurlijk.