mooie tuigage ten koste van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Re: mooie tuigage ten koste van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:33

ghehe Clown Kijk ik kan mijn geld wel aan betere paardendingen besteden dan aan al die setjes en dingen Knipoog (bijvoorbeeld goed voer, goed hooi, hoefsmid, dierenarts etc)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:42

Het valt mij inderdaad ook steeds vaker op dat mensen dingen kopen die 'mooi' staan. Die bontjes en mooie beenbescherming & dekjes zijn tot dáár aan toe, maar ik ken zelfs mensen die hulpteugels kopen omdat het mooi staat. Borsttuig met martingaal inéén is bijvoorbeeld ineens erg populair, voor paarden die geen borsttuig én geen martingaal nodig hebben en er zelfs schuurplekken van krijgen omdat ze niet goed afgesteld staan Of pessoa-teugels voor bij het longeren, zonder dat de eigenaar weet hoe je ermee om moet gaan en ook niet van plan is dat te gaan leren... Setjes e.d. vind ik natuurlijk leuk, als je het geld ervoor hebt, why not? Maar besparen op basisbehoeften als een goed passend zadel of zelfs de da... Verschrikkelijk Sigaar

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:43

ja maar dat doe ik ook, alleen ik hou nog een leuk zakcentje over voor de extra's Clown

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:12

_Skess_ schreef:
ghehe Clown Kijk ik kan mijn geld wel aan betere paardendingen besteden dan aan al die setjes en dingen Knipoog (bijvoorbeeld goed voer, goed hooi, hoefsmid, dierenarts etc)

je kan het ook aan beide besteden
setjes kopen betekend niet dat er dan maar minder gevoerd word ofzo

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:14

Dat weet ik, maar heb ook geen geld voor setjes, bovendien vind ik setjes not done op een IJslander!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:15

Joh leuk zo'n kleintje met een neonroze dekje en peesjes Clown
Nee even serieus... Knipoog

Je hebt setjes en setjes... bij mij is het over het algemeen gewoon een dekje, en mijn rijkleding heb ik daar enigzinds op aangepast... geen gehannes met bandages e.d.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:18

ja oke Lachen dat met bandages vind ik ook zo tuttig. Mijn ijslander is geen kleintje hoor Clown

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:20

In vergelijking met Riena is het ws wel kleiner Knipoog Al is Warina voor een kwpn ook niet groot Nagelbijten / Gniffelen

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:29

ja maar ik wilde er alleen ff mee zeggen, dat jullie net doen of íedereen dan 'slecht' bezig is met z'n paard.
Of tenminste.. zo komt het over in dit topic...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:33

dat is niet zo, maar wel met die bontjesrage...bijna 3 kwart koopt ze omdat ze mooi staan en verkopen ze dan inderdaad weer op bokt... Nagelbijten / Gniffelen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:32

@ ronnie, je hebt toch zelf ook ermee te maken gehad? toen je een gloednieuw zadel had en gelijk het bontje eronder, voor de mooi. prima dat je de adviezen van mensen toen wel hebt aangenomen en geen bontje meer gebruikt nu, maar feitelijk zat je (niet expres weliswaar, je wist het gewoon niet) in hetzelfde schuitje...

overigens heb ik ook iets héél erg nutteloos voor mijn jaarling, hihi!
kijk (het is op deze foto's nog niet helemaal af, vandaar de lelijke draden):
Afbeelding
detail:
Afbeelding

het is een fluwelen dekje, met fluwelen singel en fluwelen bijpassend borsttuigje. mijn moeder heeft het helemaal op maat gemaakt, voor als mijn jaarling straks een grote vent is, hihi! puur voor de mooi, je kunt er verder niets mee, maar ik wil ook met mijn jaarling veel VD en lange teugel werk gaan doen, net als bij de Spaanse Rijschool. het ontwerpje is ook afgekeken van de Lippizaners van de Spaanse rijschool, aangezien mijn baby straks ook wit wordt, een mini lippizanertje, hihi!

en zo ziet het er in het echt uit, alleen is dit dus met zadel, daar is de mijne niet geschikt voor:
Afbeelding

maar goed, niet dat mijn beessie er iets aan heeft verder, we hebben het zo gemaakt dat het ook niet in de weg kan zitten, het is puur voor de mooi.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:09

Ik erger me er ook vaak aan. Overigens gebruik ik enkel peesbeschermers van voor, dekje, zadel en hoofdstel. Meer heb ik echt niet nodig. Bontje vind ik nutteloos en duur, ik heb het zadel laten nakijken op het paard en laat dit binnekort nog eens doen aangezien hij in dit jaar veel veranderd is qua bouw en de boom mss iets verwijd mag worden en een keertjes de kussens opgevuld.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 02:45

[fluisterd]We gebruiken 1 tussen-de-oren-ding... en dat is met springen een martingaal[/fluisterd]
Mijn dochter vind het veiliger voelen/ervaard het zo... en dat icm voortuig of jachttuig omdat ik een gewone martingaal gevaarlijk vind (eigen ervaring) maar wel passend.
Ben van mening dat wanneer je weinig gewicht in je handen wilt voelen je ook weinig aan het bit moet hangen, dus geen martingaalvork/thiedeman/ofwatdanook.

hypolyte schreef:
@ Alane, we hebben het nu dus ook niet over mensen die wel op hun paard blijven letten met het uitkiezen van hun harnachement. Maar over diegenen die dat niet doen en het alleen maar ombinden voor de fotoshoot of omdat ze het leuk vinden staan.
Als ik mijn arm in het gips wurm omdat ik het leuk vind als mensen erop gaan schrijven, dan vernachel ik daar al vrij snel m'n spieren mee, dus het onnodig gebruik van dat soort dingen beschadigt meer dan dat het beschermt.

En hoe bepaal je of iemand het er onnodig aanhangt? Wij draaien zeer incidenteel ook bandages om voor de foto, maar ook voor de nacht of transport.. of even op de weide zodat de netgewassen witte voetjes wit blijven... en een gipsje voor 1 uur om je arm en dan 23 uur ontspanning doet niet zoveel aan de spieren... kijk eens naar een veulentje.. zo lang in de buik en binnen een mum staat en rent het al... terwijl een mensebaby heel lang niets kan en zou verhongeren in een kast vol eten.... lijkt me dus geen goed vergelijk Haha!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:35

Een veulen met een mensenbaby vergelijken heeft ook weinig zin, en ja paarden zijn heel anders dan mensen, maar de spieren werken wel hetzelfde, dus die vergelijking kun je wel trekken.
Bandages omdoen om de benen wit te houden of voor de nacht (afhankelijk van wat de reden daarvan is) vind ik inderdaad pure onzin en doet meer kwaad dan goed. Ik denk persoonlijk dat je beter transportbeschermers kunt gebruiken dan bandages voor het vervoeren, omdat die de benen gewoon beter beschermen.
Ik zal de stelling eens op een andere manier verwoorden, wat is erop voor om bandages en peesbeschermers om te doen terwijl het niet daadwerkelijk nodig is? En met nodig bedoel ik ter voorkoming van beschadigingen etc. Dressuur rijden met peesbeschermers is dus niet nodig.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:02

Over setjes etc ben ik al lang uitgesproken, ik vind het leuk dat er tegenwoordig een grote variatie aan kleuren is voor op het paard toen ik mijn pony kreeg was voornamelijk rood,zwart,groen etc te krijgen in de ruitershop.Ik heb echt wel een paar leuk gekleurde dekjes liggen maar ik doe alleen niet aan setjes, ik hou me daar gewoon niet zo mee bezig.

Wat ik wel heel erg vind is wat ik bij mij in de buurt zie, na de trend van zoveel mogelijk setjes en de overige onzin, is het nu in ene trend om zoveel mogelijk natural te doen.
Een paar maanden geleden komen ze nog volledig opgetuigd door de straten en nu is het in ene mode om boomloos en bitloos te gaan rijden.
Ik vind het best als je voor een bepaalde rij methode kiest maar doe dit dan niet omdat het in de mode is, dat vind ik echt de grootste onzin.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:08

merrieveulen : Ja daar heb je gelijk in, maar ik praat niet alleen over mezelf hoor Tong uitsteken , gewoon beetje in het algemeen.

Schattig dekje trounes! Jammer dat snatje nog zo jong is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 12:05

alane: Wat is een tussen-de-oren-ding? Kan echt niks verzinnen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:13

Een elastiek mss?

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:15

ik moet toegeven dat ik zelf ook wel wat setjes heb (dekje met bijpassende bandages) en ook ben ik in het bezit van een bontje. Veel te vaak zie ik maar mensen die een bontje onder hun zadel gooien omdat het mooi is. Misschien is het wel mooi, maar denk eerst na over wat zo'n bontje doet. Het vult het zadel aan alle kanten op waardoor jou o-zo goed passende zadel ineens een knelpunt is geworden. Zelf rijd ik met bontje om de rug van mijn paard te sparen, deze is al op leeftijd (28) en aangezien er in de klasse L2 voornamelijk doorgezeten word vond ik het belangrijk de rug zo min mogelijk te belasten (natuurlijk is dit niet met een bontje alleen op te lossen, denk aan het correct zitten). Na aankoop van het bontje mijn zadel opnieuw laten passen om er zeker van te zijn dat hij nergens knelde.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:16

Volgens mij bedoelt Alane met "tussen-de-oren-ding" iets wat je gebruikt om je eigen koppie gerust te stellen, dus niet als hulpmiddel voor je paard, maar als hulpmiddel voor jezelf, voor je gemoedstoestand. Maar ik kan het mis hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:23

Kan ook. Ik zit nu aan een chambon te denken, lijkt me meer iets voor Alane dan een elastiek, zeker met springen.

@ Tieneke: volgens mij is het geen hulpmiddel voor de gemoedstoestand, want met springen wordt het een martingaal. En dat lukt niet met een kalmerend pilletje. Haha! Haha! Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:26

Maar omdat haar dochter het veilig ervaart en aanvoelt? Ach ja, was ook maar een gokje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:30

Wel een leuk raadsel, ik zit hard te denken wat het kan zijn. Als Alane er weer is, maar even vragen... Haha!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:32

ik heb laatst ook een hele discussie met een stalgenoot gehad over het met bontje rijden. ze zocht een lamsvelbontje omdat ze dat leuk vond en om te voorkomen dat het paard last van de rug ging krijgen, bij mij krijgt een paard pas een zadelbontje als blijkt dat ze dat nodig heeft. ik ben meer het type het moet goed passen, kwalitatief ook goed en heel zijn en niet al te duur. mijn paard heeft wel altijd pees en kogel beschermers om tijdens het rijden maar dat is omdat ze strijkt en aantikt, anders had ik het gewoonweg niet.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:25

Ik ben er ook vanuit gegaan dat ze bedoelde dat het tussen de oren zit, dus dat ze die martingaal niet gebruikt omdat het voor het paard nodig is, maar dat het haar dochter wat meer geruststelt. Tussen de oren ding dus.